Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik wil een automatische ontluchter op mijn zonnecollector (voor zwembad) ik denk zelf aan
https://www.bouwmaat.nl/r...atisch/product/0000737450
of
https://www.bouwmaat.nl/r...atisch/product/0000737467

Ter info de zonnecollector is 6m x 60cm,

Mijn vraag

Zorgen deze dingen ook voor overdruk? en kan deze 365 dagen per jaar buiten liggen ?

ik zoek eigenlijk een oplossing die het meeste lucht laat ontsnappen zodat de zonnecollector optimaal gebruikt kan worden..

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:13
Hoe is je setup? Gaat hier glycol doorheen en dan een warmtewisselaar voor je zwembad? Of gaat zwembadwater rechtstreeks door de collector. Ik denk niet dat een CV ontluchter geschikt is voor deze taak.

[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 10-05-2018 21:42 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Jim423 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 21:41:
Hoe is je setup? Gaat hier glycol doorheen en dan een warmtewisselaar voor je zwembad? Ik denk niet dat een CV ontluchter geschikt is voor deze taak.
glycol lijkt me niet echt geschikt voor kinderen en zwembad vulling beetje duur ook ;), nee het zwembad water gaat door de collector ..

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 10-05-2018 21:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:13
Daarom zeg ik ook warmtewisselaar.... Het glycol komt uiteraard niet in je zwembad.
Het kan werken, ik weet alleen niet of de druk voldoende is in de collector om de ontluchter volledig dicht te duwen. Het zou dus kunnen zijn dat de ontluchter blijft lekken. Ook is het zo dat bij vuil het meteen einde verhaal is bij deze dingen. Kun je niet iets maken met een slang en een kraan/klep aan de ontluchteraansluiting?

Misschien kun je iets maken met een terugslagklep:
https://www.dezwembadspec...ep-50mm-16bar-transparant

Waarschijnlijk laat deze wel lucht door in de blokkeerrichting. Zoek naar een model met een bal als klep.

[ Voor 56% gewijzigd door Jim423 op 10-05-2018 21:56 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:08
Als je een deftige pomp gebruikt, zal zo een collector vanzelf ontluchten langs de uitstroomopening. In principe komt de collector op de uitgang van de filterpomp (na de filter), voeding is langs de onderkant, lucht wordt gewoon weggepompt langs de uitloop. Als het debiet en de druk te klein zijn, zal een ontluchter ook geen soelaas brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
We hebben een Intex sandfilter 6m3 pomp opvoerhoogte is 3m (waar de mat ligt)
max opvoer hoogte is volgens de paperassen 5m

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:08
Als de pomp het water niet tot 3 m hoog krijgt, zal een ontluchter ook niet helpen ! Enige optie is om de mat op voorhand volledig te vullen met water, en dan de uitstroomopening onder water te laten uitkomen. Als alles potdicht is, zal in dit geval de 3m opvoerhoogte gecompenseerd worden. Als er ergens een klein lek is, zal bij pompstilstand het geheel zich weer vullen met lucht. Een opvoerhoogte van 5 m betekent wel dat op dat moment het debiet 0 is, eigenlijk is de pomp te licht voor deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:36
Ik zou de mat gewoon handmatig leeg laten lopen voor wintertijd. Ik heb een zelfde mat helaas lek omdat ik te laat ben geweest met het doorblazen van alle leidingen. Druk was er al lang af dus een drukloos leiding netwerk en mat is echt niet voldoende. Eventueel maak je het automatisch met 2 x een gestuurde drieweg klep en een jacuzzi blower, 1 drieweg klep voor je panelen, en eentje erna. Blower op de 3 weg klep voor de panelen, vrije uitloop op de klep na de panelen. Programaatje maken op basis van temperatuur en tijd van het jaar in combi met totale uitschakeling van de pomp en je bent voor altijd veilig, tenzij de stroom langdurig uitvalt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Chrisje1983 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 14:45:
Ik zou de mat gewoon handmatig leeg laten lopen voor wintertijd. Ik heb een zelfde mat helaas lek omdat ik te laat ben geweest met het doorblazen van alle leidingen. Druk was er al lang af dus een drukloos leiding netwerk en mat is echt niet voldoende. Eventueel maak je het automatisch met 2 x een gestuurde drieweg klep en een jacuzzi blower, 1 drieweg klep voor je panelen, en eentje erna. Blower op de 3 weg klep voor de panelen, vrije uitloop op de klep na de panelen. Programaatje maken op basis van temperatuur en tijd van het jaar in combi met totale uitschakeling van de pomp en je bent voor altijd veilig, tenzij de stroom langdurig uitvalt natuurlijk.
goeie tip voor het winterklaar maken.

Omdat het bad niet permanent staat, ben ik daar niet super bang voor (gewaarschuwd mens + 2 tellen oid)
eerder voor "overdruk" door verwarming en aanwezig water/lucht wanneer ik er niet ben ..
of dat men de kraan net te ver dicht/open draait en het systeem klapt ..

Tja vanalles

Pagina: 1