Communicatie SMA Sunny Boy met WebConnect met Sunny Portal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ms9
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-08-2022
Sinds enkele dagen heb ik een SMA Sunny Boy. Bij het leggen van alle kabels ook de moeite genomen om een netwerkkabeltje te leggen naar mijn lokale netwerk. En middels een webbrowser naar het (door de DHCP-server) geassigneerde IP adres van de Sunny Boy kan ik van alles bekijken. Prachtig.

Er bestaat ook nog Sunny Portal, een website van SMA, waar na registratie, ook alle gegevens van de omvormer naar toe gaan. Ik begrijp echter niet hoe dit werkt. Ook wordt het password dáár het installer password op de omvormer, en ook firmware updates worden vanaf Sunny Portal geinitieerd. En het rare is, je hoeft alleen maar de id's van de omvormer te geven. Je hoeft bij de omvormer niets te down, geen poorten open te zetten op de router, etc. Dan moeten alle acties vanuit de omvormer gedaan worden, andersom kan niet, want dan blijven blijven ze steken in de router. Maar de omvormer weet helemaal niet dat ik me registreerd heb? Of streamt de omvormer sowiezo alle gegevens naar Sunny Portal? Kortom, ik ben verbaasd over hoe dit allemaal kan werken. Heeft iemand een idee hoe een en ander in elkaar steekt?

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:18

Aganim

I have a cunning plan..

De omvormer kan via een standaard poort regelmatig een (https)) verzoek doen naar de portal. De portal laat weten dat het ID van de omvormer geregistreerd is en wellicht zelfs dat de installatie van een firmware update verzocht is.

Misschien weet iemand de exacte implementatiedetails, maar in principe hoeft de omvormer zich alleen maar te gedragen als een webbrowser om dat allemaal voor elkaar te krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door Aganim op 10-05-2018 17:27 . Reden: Typen op een telefoon.. :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sunny portal "herkend" de omvormer dmv een PIC en RID code, die je zelf ingeeft.
Zodra je hem heb aangemeld voor sunnyportal leest hij de omvormer vanaf dat moment uit...

Ook kan je dmv een raspberry pi met daarop SBFspot de omvormer helemaal uitlezen in Domoticz
Dan heb je sunnyportal ook niet nodig. (eventueel)
AUijtdehaag in "welke omvormer het beste rendement"
Daar staat ook een link naar een documentje die ik heb gemaakt om SBFspot aan de praat te krijgen (eigen inzet nog steeds gewenst)
Ook wordt daarmee je opbrengst verzonden naar pvoutput.org (als je dat wilt)
En kan je vergelijken met anderen:

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2018 17:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ms9
AUijtdehaag schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 17:29:
Sunny portal "herkend" de omvormer dmv een PIC en RID code, die je zelf ingeeft.
Zodra je hem heb aangemeld voor sunnyportal leest hij de omvormer vanaf dat moment uit...
Het gaat me dus juist om die laatste zin want dat kan dus niet (voor zover ik een en ander snap): de portal kan de omvormer niet uitlezen, die stuit op de router als je geen portmap hoeft in te stellen. Alle initiatief moet dus uit de omvormer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bij mijn vorige router moest ik persee poorten open zetten om te kunnen registreren via sunnyportal.
Nu met een nieuwe router is dat weer niet noodzakelijk.
https://www.sma-benelux.c...len-voor-de-omvormer.html

Het zal wel een of ander protocol zijn...(geen zin om te zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ms9
AUijtdehaag schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:04:
Bij mijn vorige router moest ik persee poorten open zetten om te kunnen registreren via sunnyportal.
Nu met een nieuwe router is dat weer niet noodzakelijk.
https://www.sma-benelux.c...len-voor-de-omvormer.html

Het zal wel een of ander protocol zijn...(geen zin om te zoeken)
Ik zag dat linkje ook in mijn speurtocht, zag er al wel wat belegen uit. Maar, zoals je zegt, nu niet meer nodig. En welk protocol is wat betreft access niet relevant. Tasten dus nog even in het donker wat betreft hoe ze dat doen.

Intussen met Wireshark het netwerkverkeer van/naar omvormer zitten monitoren (gefilterd op MAC adres). Omvormer laat niets van zich horen als je niets vraagt...Wel veel multicast group reports.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ms9
Ah,

Wellicht hier op tweakers al uitgebreid besproken, maar voor mij nieuw. Zat dus wel aardig met mijn gut-feeling dat het niet veilig kón werken. Ook de email reacties van SMA op mijn vragen waren, zeg maar, niet echt meewerkend.

lhttps://tweakers.net/nieu...op-stroomvoorziening.html

https://www.volkskrant.nl...roomvoorziening~bef49c64/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1231254

Sinds een maand heb ik een Sunny Boy omvormer hangen op mijn zolder. Ik had erg veel moeite om mijn omvormer te verbinden met mijn Wifi netwerk mede omdat de afstand tussen de omvormer en mijn router maximaal is binnen mijn huis.
Het is uiteindelijk wel gelukt maar als ik binnen Sunny Portal of Sunny Places mijn actuele opbrengst wil bekijken gaat dat erg moeizaam. Zeker niet actueel en soms met uren tijdsverschil.Ik weet niet zeker of dit zo hoort of dat de omvormer gewoon een actueel overzicht moet kunnen geven.

Mijn vraag is hoe ik dit kan verbeteren en of het inderdaad aan mijn Wifi netwerk ligt. Zelf zat ik er aan te denken om een extra router in mijn huis te plaatsen op een andere verdieping dichter bij de omvormer. Ik heb zelf via mijn provider KPN extra signaalversterkers gekregen, maar dit lijkt niet echt heel veel te helpen.

Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-05 16:44

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Anoniem: 1231254 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:55:
Sinds een maand heb ik een Sunny Boy omvormer hangen op mijn zolder. Ik had erg veel moeite om mijn omvormer te verbinden met mijn Wifi netwerk mede omdat de afstand tussen de omvormer en mijn router maximaal is binnen mijn huis.
Het is uiteindelijk wel gelukt maar als ik binnen Sunny Portal of Sunny Places mijn actuele opbrengst wil bekijken gaat dat erg moeizaam. Zeker niet actueel en soms met uren tijdsverschil.Ik weet niet zeker of dit zo hoort of dat de omvormer gewoon een actueel overzicht moet kunnen geven.

Mijn vraag is hoe ik dit kan verbeteren en of het inderdaad aan mijn Wifi netwerk ligt. Zelf zat ik er aan te denken om een extra router in mijn huis te plaatsen op een andere verdieping dichter bij de omvormer. Ik heb zelf via mijn provider KPN extra signaalversterkers gekregen, maar dit lijkt niet echt heel veel te helpen.

Andre
Wanneer je inlogt met de App heb je inderdaad vertraging van soms een paar uur.

Wanneer je inlogt op: https://www.sunnyportal.com/FixedPages/Dashboard.aspx# zie je realtime data. Maar kun je bijv. weer niet zien wat je gisteren hebt opgewekt (alleen grafieken, geen aantallen).

Achteraf had ik liever toch een andere partij gekozen die meer inzicht geeft.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubel
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-06-2020
Beste mensen, ik heb een Sma 8000tl 20 sinds 2015. Tot op heden prima gewerkt. Via Sunny explorer gegevens kunnen uitlezen op de pc en via Sunny portal op de mobiel. Vorige week heb ik er nog 15 panelen bijgelegd en sindsdien kan ik niet meer op Sunny explorer ( via ethernetkabel) en ook niet meer op Sunny portal. Van alles gebrobeerd en als laatste heb ik het apparaat rechtstreeks via ethernet kabel met pc verbonden, maar pc kan geen verbinding maken. Speedwire symbool op schermpje omvormer staat ingeschakeld, webconnect symbooltje wil niet op schermpje verschijnen, ook niet na resetten omvormer. Ik weet niet meer wat te doen. Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubsy119
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-12-2024
Ubel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:36:
Beste mensen, ik heb een Sma 8000tl 20 sinds 2015. Tot op heden prima gewerkt. Via Sunny explorer gegevens kunnen uitlezen op de pc en via Sunny portal op de mobiel. Vorige week heb ik er nog 15 panelen bijgelegd en sindsdien kan ik niet meer op Sunny explorer ( via ethernetkabel) en ook niet meer op Sunny portal. Van alles gebrobeerd en als laatste heb ik het apparaat rechtstreeks via ethernet kabel met pc verbonden, maar pc kan geen verbinding maken. Speedwire symbool op schermpje omvormer staat ingeschakeld, webconnect symbooltje wil niet op schermpje verschijnen, ook niet na resetten omvormer. Ik weet niet meer wat te doen. Iemand een idee ?
Hier jammer genoeg gelijkaardig geval. Sind eind april bleken de logs niet meer doorgestuurd te geraken. Daarop eerst de omvormer eens laten resetten dmv 10min zonder stroom te zetten.
Via sunny explorer geraakte ik er op dat moment nog wel aan en was de data ook beschikbaar maar de logs gingen nog niet door naar Sunny portal.
Volgens SMA lag dat aan router instellingen, wat mij eerst straf leek omdat die al een jaar niet gewijzigd was.
Via de SMA connection assist wijzigde ik het IP adres en sinds dan geeft deze niet meer thuis :(
Ik heb de omvormer nog eens volledig laten resetten maar als ik ga kijken via sunny explorer dan blijft het icoontje laden. (Verbinding mogelijk via speedwire en bluetooth).
Als ik op het display tik van de omvormer verschijnt er ook geen data meer.
In mijn Telenet modem heb ik alvast voor dat IP alle poorten boven 1024 open staan en de DMZ ingeschakeld.
Nog iemand suggesties om uit te voeren? Mijn vermoeden is dat die webconnect module het begeven heeft na het resetten?

Ik zag wel dat er een firmware update verschenen is enkele maanden terug, zou die misschien nodig zijn? https://www.sma-benelux.c...-de-vernieuwde-c1011.html

[ Voor 6% gewijzigd door Bubsy119 op 10-06-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek-Hendrik
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10-2024
Helaas geen oplossing, maar het lijkt in ieder geval geen generiek probleem. Mijn ouders hebben ook een 8000 TL20 (sinds 2014), en alle gegevens in SunnyPortal zijn gewoon actueel. De software versie op die omvormer is 2.56.03.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Diesel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-04 19:20
Sinds 1 week de Sunny Boy 4.0 incl zonnepanelen laten installeren.

Nu wil ik de Sunny boy registreren op de website dmv PIC en RID, echter lukt dat niet.

Het zou kunnen zijn dat er poorten op de router opengezet moeten worden, hiervoor heb ik een aparte regel gemaakt om UDP poort 1024 open te zetten in mijn Draytek router

Registreren lukt nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkr
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-08-2020
Hier hetzelfde probleem, krijg totaal geen logging door naar sunnyportal,hoe komt dit.

Pic en rid heb ik wel kunnen ingeven.(na lang gesukkel)
Eerst verbinding maken met omvormer,procedure doorlopen.daarna sunny portal installatie doorlopen.
Maar krijg geen data door van de opbrengst..
Firmware is up to date..
Kan dit aan de c10/11 instelling liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Berkr Aan de landsinstelling kan dat niet liggen, maar vaak aan het netwerk zelf. (en welke provider/modem)
Ik heb ooit eens een SMA tripower bij iemand geinstalleerd, die ik ook niet aangemeld kreeg.
Maar 9 van de 10x lukt dat wel gewoon.

Probeer eerst eens wat simpele dingen, zoals de omvormer aansluiten met een vaste ethernetkabel ipv wifi.
Kun je in je modem DMZ instellen op het ip adres van de SMA, tijdelijk? Dan worden er in ieder geval geen poorten geblokkeerd tijdens aanmelden.
Als je google't op port forward SMA vind je ook wat instellingen die je kan doen.
Het aanmelden kan best buggy zijn. Soms lukt het met een andere internetbrowser ineens wel.

Mocht het niet lukken, er is altijd nog SBFspot om de omvormer uit te lezen en door te sturen naar pvoutput.
Of gewoon zelf loggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFfC6jUtvPoN81wA4HYIH52byvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lk1ogAD9B4GGSieWrzZdMDj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@AUijtdehaag Erg mooie grafieken hoor! Is dat via domoticz?
Kan dat ook met HomeAssistant?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Kets_One
Die grafieken zijn in grafana gemaakt.
Meerdere wegen naar rome, maar dit is via SBFspot (V3.6) en mqtt , node-red, influxdb en grafana.
Voor home assistant zou je dan dit kunnen gebruiken: https://community.home-as...0tl-20-via-sbfspot/204278
SBFspot is helaas 1x per minuut. De temperatuur uitlezing is apart via modbus tcp/ip gedaan in node-red.
Wil je sneller dan 1x per minuut dan via modbus tcp/ip of webconnect.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-05 09:55
Ook hier met enige regelmaat een communicatie storing tussen mijn sunnyboy 1.5 en de sunnyportal.
Mijn omvormer hangt direct aan de ethernetkabel naar een ethernet switch welke aan mijn KPN router hangt

Is er iets wat ik nog kan doen om die verbinding " beter " te maken?

Ik heb nu niets gedaan betreft poorten openzetten of DMZ en dat soort dingen, maar dat zou toch ook niet nodig moeten zijn.

Geen enkel ander apparaat in mijn huis op mijn netwerk heeft issues.

• motojp
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-04 13:41
lees hier erg veel over de PIC en RID.

waar kan ik de RID code vinden?

groet,
Jack
Pagina: 1