Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is het specifieke van een 'Edge' router?

Pagina: 1
Acties:

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
(Ik vroeg me af in welk subforum dit het beste zou passen. Als er een hardware-subforum was geweest voor netwerkhardware was het een no-brainer geweest, maar dat is er (nog) niet, wat wellicht wel eens een goed idee zou kunnen zijn gezien het toegenomen belang van netwerkhardware, ook (juist) in de thuissituatie. Daarom dus maar in het Netwerken topic. Het 'overige' hardware-subforum vond ik net wat te ongericht.)

===

Ik kan het zoekend op 'teh Interwebz' niet zo 1-2-3 vinden. ;)

Ik wil in essentie graag weten wat: "Een edgerouter nou precies kan dat een 'gewone' router niet kan?"

Natuurlijk vind ik genoeg over waarvoor ze gebruikt worden. Maar dat legt niet echt uit WAAROM ze daar specifiek voor gebruikt worden/geschikt zijn.

En natuurlijk wil ik vooral weten wat ze voor 'niet-enterprise', maar voor een gemiddelde Tweaker in een thuissituatie, eventueel interessant maakt, weer in vergelijking met een 'gewone' (wordt dat "core-router" genoemd?) router.

Wie kan hierover een duidelijk en goed te begrijpen verhaal vertellen? Ik ben vast niet de enige die hier prijs op stelt. :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De enige reden dat het edge wordt genoemd, is omdat dit soort routers bgp kennen en "dus" als eerste device in een keten aan de WAN-kant mogen staan.

Is het nuttig? Niet voor thuis. De enige "edge" router die dus aantrekkelijk lijkt, is van Ubiquiti vanwege de naamgeving. Uiteindelijk kan je wel 30 verschillende oplossingen bedenken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 16:21:
De enige "edge" router die dus aantrekkelijk lijkt, is van Ubiquiti vanwege de naamgeving. Uiteindelijk kan je wel 30 verschillende oplossingen bedenken.
Dat begrijp ik even niet. Kun je dat wat verduidelijken?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CaptJackSparrow schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 16:35:
[...]

:? Je zei dat je niks op internet kon vinden over "edge router" maar als je daadwerkelijk Google even update, is de Ubiquiti EdgeRouter minstens 30% van je hits op pagina 1.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 16:38:
[...]

:? Je zei dat je niks op internet kon vinden over "edge router"
Dat zei ik totaal niet. Integendeel. Alleen dat ik niet duidelijk vind wat het verschil is in capaciteiten tussen egde routers en 'gewone' routers. Het merk Ubiquiti is daarin in principe irrelevant.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 16:35:
[...]

Ubiquiti maakt routers met het woordje "edge" in de naam, die voor jou en mij gewoon betaalbaar zijn (ik heb bijvoorbeeld de EdgeRouter X SFP draaien).

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor Ubiquiti is Edgerouter gewoon een productnaam van een uitgebreide consumentenrouter / firewall, niets meer en niets minder.

In grote professionele netwerken verwijst het woordje 'edge' naar de positie van de router in het netwerk. Het zijn dus de routers die aan de buitenkant van je netwerk staan. Vaak zijn het hier overigens gewoon dezelfde modellen routers als de corerouters (uiteraard geschaald afhankelijk van de behoefte). Maar het is dus niet zo dat die routers echt andere mogelijkheden of technieken hebben, ze hebben alleen een andere rol / positie in het netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 10-05-2018 18:02 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ik222 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 18:00:
Vaak zijn het hier overigens gewoon dezelfde modellen routers als de corerouters (uiteraard geschaald afhankelijk van de behoefte).
Niet helemaal, edge routers hebben vaak een relatief beperkte bandbreedte waarvan 100% gerouteerd moet worden. Met relatief beperkt bedoel ik dan bijvoorbeeld 6x 1Gbit poorten, en je wil dan dat er non-blocking gerouteerd kan worden, en dus wel full-bgp. Kijk bijvoorbeeld naar een ASR 1001-x

Voor een Core router geldt dat de bandbreedtes vele malen hoger liggen, denk aan 40/100 Gbit, maar behalve routeren zijn er ook bakken met non-blocking poorten nodig. Kosten hiervan liggen nog weer vele malen hoger dan Edge routers.

Effectief zou je de edge routeringen ook op je core kunnen afwerken, alleen zijn er weinig security-officers die hiermee akkoord gaan - en de impact van eventuele bugs kan vele malen groter worden, een nachtmerrie om te troubleshooten. Hierdoor gebeurt dit dus nagenoeg nooit.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Grootste verschil tussen edge en core routers is de hoeveelheid state die ze bijhouden. Core routers zijn geoptimaliseerd met weinig tcam waardoor ze over het algemeen goedkoper zijn dan edge routers. Edge routers zijn duurder omdat ze meer forwarding state moeten maintainen en daarom meer tcam nodig hebben.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@bigfoot1942 Dat ligt er maar helemaal aan wat voor netwerk je hebt. Jou post klopt echt niet in alle situaties, als je het over de edge (peering) routers van een ISP hebt kan daar ook erg veel verkeer over lopen.

Maar daarom zeg ik ook, geschaald naar behoefte. Als je naar Cisco kijk heb je bijvoorbeeld in de ASR9K serie verschillende modellen waar steeds meer blades in kunnen, hetzelfde voor de Juniper MX serie. Wat je heel vaak ziet is dat je dan binnen dezelfde series blijft maar afhankelijk van de behoefte schaalt in de grote van het chassis en / of het aantal en type blades. Dan hebben al je routers in de basis dezelfde mogelijkheden maar zijn geschaald aan de behoefte op die specifieke plek.

/Edit: Overigens wel even goed om de definitie zuiver te houden. Als je het hebt over routers van een ISP die subscribers termineren zijn dat vaak wel specifieke routers / lijnkaarten. Alleen noem ik dat over het algemeen een BRAS. Maar goed nogmaals, het hangt heel erg af van de specifieke functie van een router, edgerouter is een vrij algemene term.

[ Voor 20% gewijzigd door ik222 op 10-05-2018 23:24 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Waar edge routers ingezet worden was al wel duidelijk. Daarover wordt meer dan genoeg gemeld op het internet. Ik vroeg me af of de benaming meer inhield dan die functionele aanduiding. Ik kreeg nl. de indruk dat het ook een aanduiding was van verschillen in capaciteiten/hardware en dat een core router niet die vereiste mogelijkheden heeft die nodig zijn voor een edge router functie.

Dat een edge router zijn taken verricht m.b.v. het BGP wordt ook snel duidelijk. Is ondersteuning daarvan wel of niet standaard ook bij core routers aanwezig? Is dat (T)CAM geheugen essentieel voor een (enterprise) edge router? Om dat BGP met voldoende snelheid/capaciteit te kunnen verrichten en is aanwezigheid van voldoende daarvan iets dat een router mede geschikt maakt om als edge router te kunnen functioneren?

Het is me ook duidelijker dat Ubiquiti die naam 'Edge' in zijn productnaam gebruikt bij een bepaalde reeks routers. Wat is dan de reden dat ze die serie met die naam benoemen? Je zou denken dat daarmee ook andere functionaliteit dan andere routers zou worden aangeduid.

Kan deze pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X bijv. iets dat een andere router in een vergelijkbare klasse, zeg 5-8 poorts routers, niet kan?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:26:
Waar edge routers ingezet worden was al wel duidelijk. Daarover wordt meer dan genoeg gemeld op het internet. Ik vroeg me af of de benaming meer inhield dan die functionele aanduiding. Ik kreeg nl. de indruk dat het ook een aanduiding was van verschillen in capaciteiten/hardware en dat een core router niet die vereiste mogelijkheden heeft die nodig zijn voor een edge router functie.

Dat een edge router zijn taken verricht m.b.v. het BGP wordt ook snel duidelijk. Is ondersteuning daarvan wel of niet standaard ook bij core routers aanwezig? Is dat (T)CAM geheugen essentieel voor een (enterprise) edge router? Om dat BGP met voldoende snelheid/capaciteit te kunnen verrichten en is aanwezigheid van voldoende daarvan iets dat een router mede geschikt maakt om als edge router te kunnen functioneren?
BGP is control plane en vind 100% in software plaats. Ieder apparaat met en xeon en 8gb geheugen kan bgp praten met het internet.

Wat een edge router uniek maakt is de scale waarop het iets kan doen. Voornamelijk Prefixes in hardware houden en subscribers termineren, beide zaken waar tcam voor nodig is.

Tcam is essentieel voor linerate prefix lookups.

Een core router heeft typisch genoeg tcam voor 32k of 64k prefixes, voldoende voor het IGP. Een edge router heeft tcam voor 1M of 2M prefixes. Noodzakelijk voor edge routing en subscriber termination op scale.

Een core router draait vaak gewoon dezelfde software, en kan hypotetisch meestal wel de zaken van een edge router uitvoeren, maar met die 32k prefix ruimte kan je bijv max 8k klanten aansluiten (meeste klanten krijgen 4 ips, voice, video, hsi en cpe management). Dat zet dus geen zoden aan de dijk.
Het is me ook duidelijker dat Ubiquiti die naam 'Edge' in zijn productnaam gebruikt bij een bepaalde reeks routers. Wat is dan de reden dat ze die serie met die naam benoemen? Je zou denken dat daarmee ook andere functionaliteit dan andere routers zou worden aangeduid.

Kan deze pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X bijv. iets dat een andere router in een vergelijkbare klasse, zeg 5-8 poorts routers, niet kan?
Pure marketing. Die edge routers zijn 100% software, ook de forwarding.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1