Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossbourne
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 16:50
Sinds kort als tevreden Ziggo TV & Internet gebruiker parallel voor een jaar Tweak glasvezel internet op proef.

In de Ziggo situatie werd er gebruik gemaakt van een Ubee EVW321B modem/router waaraan bekabeld een Engenius ECB 1750 router als acces point dienst deed. Op deze Engenius was een draadloos gastnetwerk actief met een eigen IP range welke probleemloos via de Ubee toegang tot internet kreeg.

Nu ik gebruik maak van de Tweak Fritzbox 5490 is er geen toegang mogelijk vanaf het (Engenius) gasten netwerk naar buiten. Het gasten netwerk van de Fritzbox heeft uiteraard ook een eigen IP range en het maakt niet uit of ik deze of een andere range selecteer voor de Engenius of het Fritzbox gasten netwerk in- of uitschakel.

Prioriteit is om het gasten netwerk van de Engenius werkend te krijgen.
Als het gasten netwerk van de Fritzbox daarnaast tevens actief zou kunnen worden zou het helemaal ideaal zijn. Geen probleem als dit een separaat SSID heeft.

Iemand een idee hoe ik e.e.a. dien te configureren?

Beste antwoord (via Ossbourne op 05-06-2018 18:46)

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 15:05
Ik zou dan niet voor de Google DNS kiezen, maar voor een andere DNS, die privacy hoger in het vaandel heeft. DNS.watch of opendns, of cloudfare (1.1.1.1). Of gewoon die van tweak. Maar goed dat is jouw keuze.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24

lier

MikroTik nerd

Zou je per apparaat de verschillende DHCP scopes hier kunnen posten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossbourne
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 16:50
@lier
Ik ben er zojuist achter gekomen dat voor de DNS servers de Ziggo IP nummers ingevuld stonden op de Engenius. Deze werden voor de standaard SSID's genegeerd maar worden wel voor het gastnetwerk gebruikt. Ziggo laat geen gebruik hiervan toe van buiten hun eigen netwerk.

Ik heb nu de Google DNS IP nummers hiervoor gebruikt zodat ik bij behoefte of de Ubee of de Fritzbox er aan kan hangen zonder ook maar iets te hoeven wijzigen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 15:05
Ik zou dan niet voor de Google DNS kiezen, maar voor een andere DNS, die privacy hoger in het vaandel heeft. DNS.watch of opendns, of cloudfare (1.1.1.1). Of gewoon die van tweak. Maar goed dat is jouw keuze.