NAS voor remote backup

Pagina: 1
Acties:

• vascot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-08-2022
Ik ben op zoek naar een backup-oplossing. Na wat rondkijken lijkt de duplicati software goed te werken. Nu wil ik ook een off-site backup maken. Daarvoor wil ik bij mijn ouders een NAS neerzetten. Zo en apparaat gebruikt echter wel weer wat electriciteit.

Vereisden:
  • Snelheid is niet heel belangrijk, ik heb een 4mbit upload
  • 4TB opslag is voldoende
  • Laag energie verbruik
Optie 1
Zij hebben een Fritz!Box 7581 router/switch/modem. Daar kun je twee harde schijven aan hangen en via het netwerk delen.
  • Kan de hardeschijf via webdav/https vanaf het internet worden benaderd
  • Worden de hardeschijven uitgezet als ze niet worden gebruikt?
  • Is zo een oplossing een goed idee?
Optie 2
Een extra dedicated NAS kopen.
  • Welke?
  • Hoe vind je het energieverbruik?
Optie 3
Een cloud based opslag, bijvoorbeeld amazon s3. Dit kost al snel €10 per maand voor 1TB. Energieverbruik is waarschijnlijk iets efficienter dan thuis iets neerzetten.

Wat adviseren jullie?

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11-2025

stuffer

Ondertietel

Optie 2
Een extra dedicated NAS kopen.

Welke? (Synology?)
Hoe vind je het energieverbruik? (verbruiksmeter/website fabrikant)

Ik heb mijn ouders zelf een NAS laten aanschaffen enkele jaren geleden. Ik heb hier een 2TB disk met usb aan gehangen en laat daar mijn backups naar toe schrijven dagelijks. En die van hun naar mijn NAS.

NAS wordt ook door mijn ouders gebruikt uiteraard overdag dus strromverbruik puur voor backups maakt dan weer niet uit.

Het betrefd btw een syno die bij geen gebruik (bv 's-nachts) in slaapstand gaat. Bij mij staat een ubuntu machine (in Esxi) die de disk laat downspinnen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je nu al een nas staan? Synology heeft namelijk gewoon software aan boord voor sync naar een tweede nas, al dan niet offsite.
Amazon zou je ook kunnen doen, cloud storage kost idd geen kont meer. Als je puur voor backupdoeleinden wilt, kijk dan naar Glacier ipv S3. Verschil zit hem in de kosten van terughalen. Bij S3 kun je er zo bij, Glacier duurt even en is duurder. Maar het is backup dus hopelijk niet nodig :)

Edit: je zou ook naar stack kunnen kijken. 1TB gratis cloudopslag. Kun je ook zo naar syncen en er ook overal bij. Heb je je data (deels) gewoon dubbel staan.

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 10-05-2018 11:56 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik zou gaan voor een cloud oplossing. Als het puur voor backup is dan is bijvoorbeeld hubic in mijn ogen wel een gunstig geprijsde oplossing.

• vascot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-08-2022
@The Eagle Transip stack was een mooie aanbieding. Helaas is de gratis invite periode op 25 april afgelopen

Het voordeel van eigen hardware is dat een restore betrekkelijk snel kan gaan.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat laatste is natuurlijk maar de vraag. Je bent afhankelijk van de upload van je ouders (en daar trek je de verbinding mee vol, nemen ze je vast in dank af),of je moet de NAS dan tijdelijk mee naar huis nemen. En qua IP omkatten om hem in je eigen netwerk te hangen, etc. Of als alternatief je bestanden op gaan halen met een externe USB disk. Is qua tijd ook afhankelijk van hoe ver je van je ouders af zit natuurlijk.

Im mijn geval hebben zij ca 10 Mbit upload (goedkoopste Ziggo) en wonen ze 50 km weg, dus ff snel langsgaan is er ook niet bij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1