Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-07 18:02
Mijn vraag
Ik heb een iPad Pro (10.5"editie 2017) die ik ook in een laptop-functie gebruik. Nu wil ik wel eens ergens in huis of onderweg (ik realiseer me dat dit al twee antwoorden kan genereren) toegang tot bestanden op mijn iMac (27" editie 2017). Het gaat dan voornamelijk om video-bestanden en foto's. Hoe kan dat en het liefst zonder aanvullende apps?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • iMac 27" 5K (2017)
  • iPad Pro 10.5" (2017)
  • Apple TV 4K 32 GB (2017)
  • 1x Airport TimeCapsule 2 TB (2013)
  • 2x Airport Extreme (2013)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Terug naar mijn Mac, iCloud Drive (en andere clouddiensten), etc.

“The greatest teacher, failure is”

Beste antwoord (via ralphilosophy op 10-05-2018 12:37)

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-07 13:54

-SaveMe-

-klik-

Ik ben het met je eens, het werkt perfect!
De beperking zit hem in de gelimiteerde 2TB opslag terwijl ik op lokale basis kan uitbreiden tot tientallen TB’s
Voor 99c/m heb je 50GB! Dat kan toch niet de drempel zijn, lijkt mij ?
ralphilosophy schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:45:
[...]

Even gekeken: lijkt inderdaad te zijn wat ik zoek
En opvallend dat Apple daar zelf niets op heeft aan te bieden... |:(

Je hebt geen software nodig op de "host" van je lokale bestanden? En moeten "bron" en "doel" op hetzelfde WiFi-netwerk zitten? Het lijkt me anders ook weer zo wat als je vanuit Timboektoe om het even welke bestanden kunt raadplegen...
Je gebruikt de shares van het OS, dat zit 'ingebakken'. Je moet alleen aangeven welke folders je wil sharen. Wil je van buitenshuis bij je bestanden kunnen moet je natuurlijk wel ervoor zorgen dat je shares extern te benaderen zijn. Dat zou ik dan idd via vpn doen!

Als het je gaat om het afspelen van videos dan kan ik je nPlayer aanraden! Speelt alle formaten zonder conversie, vanaf allerlei locaties, ondersteunt ondertitels op vele manieren, etc ...

[ Voor 11% gewijzigd door -SaveMe- op 10-05-2018 12:23 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

ICloud drive is toch het voorliggende antwoord lijkt mij. En anders zul je toch je toevlucht moeten nemen tot een app. Ik gebruik FileBrowser, die kan shares op Mac en Windows benadren ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:17

Croga

The Unreasonable Man

ralphilosophy schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:06:
iCloud Drive (en andere clouddiensten)
En waarom werkte dat dan niet?

Ik gebruik hier al jaren OneDrive voor. Ideaal! Alles gewoon op al mijn systemen beschikbaar (behalve die op mijn werk aangezien daar letterlijk álles geblocked wordt.... talk about "Security through not being able to work anymore")

FileBrowser kan ik ook zeker aanraden; niet alleen toegang tot je iCloud/OneDrive/DropBox bestanden maar ook netwerk shares en lokale bestanden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Croga schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:13:
[...]

En waarom werkte dat dan niet?

Ik gebruik hier al jaren OneDrive voor. Ideaal! Alles gewoon op al mijn systemen beschikbaar (behalve die op mijn werk aangezien daar letterlijk álles geblocked wordt.... talk about "Security through not being able to work anymore")

FileBrowser kan ik ook zeker aanraden; niet alleen toegang tot je iCloud/OneDrive/DropBox bestanden maar ook netwerk shares en lokale bestanden....
Uiteraard werkt het, maar het vraagt wel dat ik bewust (grote) bestanden upload naar een Cloud, dat lijkt me een wat overbodige stap en beperkend in zekere zin.

Het gaat me om lokale bestanden zonder vooraf precies te weten wat ik wil bekijken/opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
-SaveMe- schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:09:
ICloud drive is toch het voorliggende antwoord lijkt mij. En anders zul je toch je toevlucht moeten nemen tot een app. Ik gebruik FileBrowser, die kan shares op Mac en Windows benadren ....

Je hebt geen software nodig op de "host" van je lokale bestanden? En moeten "bron" en "doel" op hetzelfde WiFi-netwerk zitten? Het lijkt me anders ook weer zo wat als je vanuit Timboektoe om het even welke bestanden kunt raadplegen...

Ik zie overigens dat het voor video-bestanden (qua formaat toch het meest uitdagend) prima lukt met de VLC app

[ Voor 7% gewijzigd door ralphilosophy op 10-05-2018 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

[...]

Apple heeft iCloud en dat werkt gewoonweg perfect.
Daarbij hoef je bij iCloud niet ergens thuis een host te hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-07 08:58

BCGraaf

BC

ralphilosophy schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:42:
[...]

Uiteraard werkt het, maar het vraagt wel dat ik bewust (grote) bestanden upload naar een Cloud, dat lijkt me een wat overbodige stap en beperkend in zekere zin.

Het gaat me om lokale bestanden zonder vooraf precies te weten wat ik wil bekijken/opvragen.
Zelf gebruik ik iCloud Drive. Werkt goed kan al mijn bestanden benaderen vanaf mijn iPhone en iPad. Waar ik ook ben. Als jij jouw bestanden standaard op slaat in iCloud Drive dan zijn ze automatisch te benaderen vanaf de iPhone en iPad met de standaard "bestanden" app op IOS.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Wootism schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:50:
[...]

Apple heeft iCloud en dat werkt gewoonweg perfect.
Daarbij hoef je bij iCloud niet ergens thuis een host te hebben draaien.
De beperking zit hem in de gelimiteerde 2TB opslag terwijl ik op lokale basis kan uitbreiden tot tientallen TB’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-07 08:58

BCGraaf

BC

Als je alle data dus thuis wil houden zou je eens kunnen kijken om thuis een VPN server te draaien en dan op de iPad een app als FileBrowser

Dan verbindt je eerst via VPN met thuis en dan kan je iMac benaderen via de app op je iPad.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Voor 99c/m heb je 50GB! Dat kan toch niet de drempel zijn, lijkt mij ?
[...]

Je gebruikt de shares van het OS, dat zit 'ingebakken'. Je moet alleen aangeven welke folders je wil sharen. Wil je van buitenshuis bij je bestanden kunnen moet je natuurlijk wel ervoor zorgen dat je shares extern te benaderen zijn. Dat zou ik dan idd via vpn doen!

Als het je gaat om het afspelen van videos dan kan ik je nPlayer aanraden! Speelt alle formaten zonder conversie, vanaf allerlei locaties, ondersteunt ondertitels op vele manieren, etc ...

[ Voor 11% gewijzigd door -SaveMe- op 10-05-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:27
Als het gaat om een videobibliotheek, zou ik zeker ook even naar Plex kijken. Je moet hiervoor een server op je iMac installeren, waarna je via de app op je smartphone/tablet/Apple TV bij je videobibliotheek kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
-SaveMe- schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:21:

Daar heb ik nu VLC voor ingesteld, met als pré dat deze ook een app heeft in  TV ;-)

De combi VLC + iCloud lijkt mij voorlopig het grootste deel van mijn vraag oplossen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
BCGraaf schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:13:
Als je alle data dus thuis wil houden zou je eens kunnen kijken om thuis een VPN server te draaien en dan op de iPad een app als FileBrowser

Dan verbindt je eerst via VPN met thuis en dan kan je iMac benaderen via de app op je iPad.
Apple verwijdert de VPN uitmacOS server komend najaar, hoe verstandig is het nog om dit nu op te pakken met macOS server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:17

Croga

The Unreasonable Man

ralphilosophy schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:42:
Nee hoor, het vraagt dat je bestanden die je op meerdere plaatsen wilt gebruiken in een specifieke folder opslaat. Je hoeft ze niet zelf te uploaden of te downloaden, dat doet de cloud-software voor je....

Een alternatief is inderdaad via VPN werken. Zelf zou ik dan sterk adviseren om een NAS neer te zetten thuis zodat je iMac niet altijd aan hoeft te staan. Synology heeft op zijn NAS ook meteen VPN software staan die erg goed werkt, en zelfs de mogelijkheid om een Synology app op je mobiele apparaat te zetten waardoor je zelf niets meer hoeft in te stellen. Nog sterker; je kunt dan zelfs je Synology ook nog een backup bij laten houden van je cloud storage.....
Pagina: 1