Tweedehands auto 5500€

Pagina: 1
Acties:

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:33

Rick-Jan

always connected

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een kleine (B segment) auto rond de 5500€. Deze hoop ik in de loop van volgende maand aan te schaffen. Ik heb tot nu toe altijd auto's rond de 1000€ gereden, dus ben niet veel gewend:

- Polo 6N
- Polo 6N2
- Nu (tijdelijk) een Suzuki Wagonr+ :X

De grootte van deze auto's zijn voor mij voldoende, rijd meestal alleen, soms met wat vrienden. Kleiner wil ik eigenlijk niet (107, aygo etc)

- Ik rijd ongeveer 10000 per jaar, dit kan iets meer worden maar veel zal het niet zijn.
- Veel kleinere stukken, af en toe snelweg. ( 1a 2x per week)
- Het hoeft geen strepentrekker te zijn maar ik wil wel vlot kunnen meekomen met het verkeer (75pk+)
- Airco vind ik wel een must, verder geen harde eisen maar wat luxe zou lekker zijn (stuurwiel bediening, aux, esp etc).
- 5 Deurs geen eis maar mooi meegenomen.
- Ik ben van plan om deze auto een langere tijd ( hoop toch wel minimaal op een jaar of 5) te blijven rijden.

Wat heb ik zelf al gevonden op volgorde welke mij het meeste aanspreken:

Mazda 2 (1,3)

Bi fuel versies niet, deze schijnen problemen te hebben (daarnaast ook te duur in de wegenbelasting) Verder degelijke auto"s (ANWB occasiontest, autoweek ervaringen)

Mitsubishi Colt (1,3 of 1.5)
Design stoer, binnenkant wel veel plastic. No nonsense auto.

Hyundai i20 (voorkeur 1,4)
Dashboard wat druk maar buitenkant vind ik wel geslaagd en schijnen ook degelijk (ANWB occasiontest) te zijn.

Honda jazz (1,4)
Beetje saai maar wel degelijk en veel ruimte vanbinnen

Sowieso ben ik van plan om te gaan proefrijden in bovenstaande auto's. Auto's waar ik over twijfel:

Toyota Yaris (voorkeur 1.3)
Buitenkant oke, binnenkant suf. Ziet er uit als een saaie auto maar wel degelijk en wat waardevaster.

Alfa Romeo MiTo
Prachtig van binnen en buiten, maar ik vraag mij af hoe de degelijkheid is. (ANWB occasiontest, autoweek)

Franse auto's ben ik niet zo'n fan van, en diegene die ik wel mooi vind zijn boven budget (DS3, 208) maar als er een optie voorbijkom neem ik m mee

Mensen ervaringen met bovenstaande modellen? Of wellicht een andere modellen? Alvast bedankt voor alle input! _/-\o_

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
Kijk eens naar een Prius. Met 250 kkm op de teller vallen ze binnen je budget. Maar die dingen houden het over het algemeen zonder problemen vol tot 400 kkm.

Ik rij nu zelf 5 jaar in een Yaris (eerste model). En die zijn inderdaad enorm waardevast. Ik zie ze nog steeds te koop staat voor dezelfde prijs die ik er toen voor betaald heb.

TheS4ndm4n#1919

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 09:24
Honda jazz. Praktisch, betrouwbaar, zuinig. Eén van de beste auto's in zijn klasse met geen enkel bekend probleem.

Citaat van de wegenwacht:

Dit vindt de Wegenwacht

Daar zijn we gauw klaar mee: bij de Wegenwacht is van deze generatie Jazz niet één euvel bekend dat wel eens vaker voorkomt. De Jazz heeft heel veel tevreden rijders en dat is mede het gevolg van die onverstoorbare betrouwbaarheid. Er zijn meer (Japanse) merken die op dit vlak goed scoren, maar een kwalitatief betere auto dan de Jazz is in deze klasse gewoon niet te koop. Voor kopers van een compacte auto die graag ‘op zeker gaan’ is de Jazz daarom een keiharde aanrader.

Bron:
https://www.anwb.nl/auto/...008-10-01/2011-03-02/1753

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
RocketKoen schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:21:
Kijk eens naar een Prius. Met 250 kkm op de teller vallen ze binnen je budget. Maar die dingen houden het over het algemeen zonder problemen vol tot 400 kkm.
Behalve bij mijn broer. Op 120k de omvormer kapot, en de herstelkost bedroeg ruim 2500€.

Ik zou private lease ook in overweging nemen.
Veel hangt af van wat je nu voor je verzekering betaalt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:33

Rick-Jan

always connected

Topicstarter
@RocketKoen Is wel een stuk grotere auto met bijbehorende wegenbelasting. Ik denk niet dat ik zo'n formaat nodig heb :)

@Hackus Die ziet er wel fris en modern uit!

@EvoII Dat stukje had ik ook gelezen, klinkt allemaal positief. Ik denk dat de Jazz een grote kanshebber is.

@Tommie12 Ik betaal nu ongeveer 20€pm (Wa, 4 schadevrije jaren) voor de Suzuki.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Verwijderd

Kijk ook vooral eens bij Suzuki: ze hebben wellicht niet de meeste spannende modellen! Maar is wel het betrouwbaarste auto merk in Nederland.

De Suzuki Celerio is gewoon de ruimste en zuinigste in zijn klasse ( benzineprijzen zijn flink gestegen ). En de Suzuki Swift is een sportiever uitziende karretje, met als keerzijde dat ie veel meer benzine lust dan zijn jongere broertje.

Voorganger van Celerio zijn de Alto en Splash: dus met je budget, zullen deze eerder in je bereik liggen. Dan een Celerio, alleen een Alto is niet zo ruim helaas.

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb een kleine 2 jaar geleden ongeveer met dezelfde eisen een auto gezocht.
Ik zocht ook een compacte, lichte auto, die betrouwbaar en zuinig is en waar volwassenen fatsoenlijk achterin kunnen zitten, en dat alles ook voor rond de € 5000 - 6000. Liefst ook met een pittig motortje voor een eventuele vakantiereis met bergen etc. Dus een 4 cilinder met iets meer pk's, i.p.v. de instap 3 cilinder motoren. Verder had ik niet echt eisen, behalve een lederen stuur, en een cruisecontrol zou wel heel lekker zijn.

Na een hoop uitzoekwerk kwam ik uit op de Colt, Jazz, 2e gen. Yaris en de Sirion.
Dit zijn alle 3 prima wagens, waar je normaal gesproken weinig problemen mee kunt verwachten.
Ik heb ongeveer een half jaar Marktplaats in de gaten gehouden voor een interessante deal voor 1 van deze 3 wagens.
Uiteindelijk een Colt 1.3 uit 2010 geworden met 42.000 km, 1e eigenaar, boekjes erbij met alle beurten, cruise control met stuurbediening.

Geen seconde spijt van deze aankoop. Nu ongeveer 2 jaar verder en 25.000 km verder.
Ongelooflijk fijne auto, die ook nog eens erg zuinig is, ik rij er gemiddeld 1:18 mee.
Wagentje weegt ook precies 950 kilo, dus ook lekeer in de wegenbelasting.

Het is niet direct de mooiste wagen die er is, ik vind bijvoorbeeld het oude model Colt een stuk leuker om te zien, maar toch gekozen voor dit nieuwere model Colt omdat veel worden aangeboden met lederen stuur met stuurbediening voor radio en cruise control. Dat vonden we toch belangrijker dan een iets leuker uiterlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door sssensss op 10-05-2018 12:49 ]

• EvoII
  • Laatst online: 05-09 09:24
@sssensss

De colt was dus 6 jaar oud toen je hem kocht. Voor 5-6k. Een jazz heb je niet voor dat geld. Toevallig heb ik pas een jazz aangeschaft voor mijn ouders. Eentje uit 2009 met 178k op de teller. Was rond de 5k en een van de goedkoopste die ik kon vinden. Wel van de eerste eigenaar en de hele historie erbij.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
EvoII schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:18:
@sssensss

De colt was dus 6 jaar oud toen je hem kocht. Voor 5-6k. Een jazz heb je niet voor dat geld. Toevallig heb ik pas een jazz aangeschaft voor mijn ouders. Eentje uit 2009 met 178k op de teller. Was rond de 5k en een van de goedkoopste die ik kon vinden. Wel van de eerste eigenaar en de hele historie erbij.
Een Jazz is ook een iets grotere auto dacht ik.
Verder is Honda vaak nog iets beter afgewerkt, waardoor je iets hoger in de prijs zit.
Ik denk dat een Colt ook relatief goedkoop is, omdat ze niet echt populair zijn, door het ietwat saaie uiterlijk.
Verder heb ik ook vrij lang gezocht en gespeurd voordat ik mijn huidige auto kon kopen voor dit scherpe bedrag. Maar ja, dat is mij gelukt, dus moet een ander ook kunnen lukken, zeker nu we weer 2 jaar verder zijn.

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-10 12:53
Veel kleine stukkies is over het algemeen niet best voor een auto. Ik rijd zelf nu 2 jaar een Yaris van 2010 ieder jaar 50.000km. Totaal geen problemen, maar ik blaas 'm ook goed door op de snelwegen. Betrouwbaarheid betaal je voor bij Toyota. Er gaat over het algemeen niets stuk, maar als er iets stuk gaat zul je je portemonnee moeten trekken.

Met de afstanden die jij rijd zou ik niet teveel inzetten op betrouwbaarheid (ik moest dat wel). Koop iets wat je er mooi uit vind zien met de opties die je belangrijk vind (airco en aux/bluetooth bijvoorbeeld).

Succes met de zoektocht. :)

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

• RocketKoen
Froggle schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:29:
Veel kleine stukkies is over het algemeen niet best voor een auto. Ik rijd zelf nu 2 jaar een Yaris van 2010 ieder jaar 50.000km. Totaal geen problemen, maar ik blaas 'm ook goed door op de snelwegen. Betrouwbaarheid betaal je voor bij Toyota. Er gaat over het algemeen niets stuk, maar als er iets stuk gaat zul je je portemonnee moeten trekken.

Met de afstanden die jij rijd zou ik niet teveel inzetten op betrouwbaarheid (ik moest dat wel). Koop iets wat je er mooi uit vind zien met de opties die je belangrijk vind (airco en aux/bluetooth bijvoorbeeld).

Succes met de zoektocht. :)
originele onderdelen zijn relatief duur ja. Maar omdat het goed verkochte auto's zijn, zijn er genoeg alternatieven. Ik heb laatst de koplampen laten vervangen (bij de dealer). Origineel was €500, replica €70. (excl montage)

TheS4ndm4n#1919

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
RocketKoen schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:21:

Ik rij nu zelf 5 jaar in een Yaris (eerste model). En die zijn inderdaad enorm waardevast. Ik zie ze nog steeds te koop staat voor dezelfde prijs die ik er toen voor betaald heb.
In veel gevallen zou ik een Prius wel aanraden, maar met 10k per jaar zou ik een Prius afraden. Accu's hebben last van zelfontlading. Een benzinetank loopt daarentegen niet leeg bij stilstand. Elektrische en hybride auto's zijn zeer geschikt als je veel kilometers rijdt, maar absoluut niet als je weinig rijdt.

Ik pak zelf weleens de Prius van m'n pa (10+ jaar oud, 30k op de teller) omdat dat makkelijker is dan telkens Toyota te laten langskomen omdat de accu's weer eens leeg zijn. Ze gaan vaak met het openbaar vervoer de oceaan over, dus maakt de auto (te) weinig kilometers. Als het hybride accupakket leeg is, dan moet je Toyota laten langskomen om hem te jumpstarten.

Verder heb je standaard wel grappige features in een Prius, zoals automatisch inparkeren (bestuurder kan het beter, maar is een leuke feature).

• RocketKoen
Trommelrem schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:38:
[...]

In veel gevallen zou ik een Prius wel aanraden, maar met 10k per jaar zou ik een Prius afraden. Accu's hebben last van zelfontlading. Een benzinetank loopt daarentegen niet leeg bij stilstand. Elektrische en hybride auto's zijn zeer geschikt als je veel kilometers rijdt, maar absoluut niet als je weinig rijdt.

Ik pak zelf weleens de Prius van m'n pa (10+ jaar oud, 30k op de teller) omdat dat makkelijker is dan telkens Toyota te laten langskomen omdat de accu's weer eens leeg zijn. Ze gaan vaak met het openbaar vervoer de oceaan over, dus maakt de auto (te) weinig kilometers. Als het hybride accupakket leeg is, dan moet je Toyota laten langskomen om hem te jumpstarten.

Verder heb je standaard wel grappige features in een Prius, zoals automatisch inparkeren (bestuurder kan het beter, maar is een leuke feature).
10k is niet echt zo weinig dat je accu's ontladen. Dat gebeurt vooral als je meer dan een maand helemaal niet rijdt. Maar dan start een gewone auto ook niet zonder jumpstart.
Ik heb het 1 keer gehad toen ik de auto alleen gebruikte om naar de uni te rijden, na de zomervakantie startte hij niet meer...

TheS4ndm4n#1919

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-11 14:28
Ik denk zelf dat je met de meeste Japanse auto's je niet echt snel een bult zult vallen, dat ene 'helaas pindakaas' geval daargelaten.

(Oudere) Franse auto's zou ik met een heeeeele wijde boog omheen lopen. Een goede vriend van mij heeft dat meerdere malen geprobeerd, telkens ellende. Dat waren wel auto's van 10+ jaren en dik over de 200dkm. Mijn vorige buurman is merkentrouw aan Peugeot, nieuwe auto's, altijd gedonder t/m kapotte motorblokken. Niet dat hij ervan geleerd heeft, iets met een ezel en een steen.

De Jazz is een prima auto. Niet spannend, wel goed.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-11 17:34

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Rick-Jan

Wat de alfa mito betreft: onderhuids is de mito grotendeels een Fiat grande punto, en deelt ie op zn beurt ook weer een hoop (waaronder bijv. de versnellingsbak, die is van opel) met de corsa uit die tijd. Ik zou me op zich kwa betrouwbaarheid geen specifieke zorgen maken om die auto. Wat dat betreft heelft Alfa gewoon een hoop negatief imago uit de vorige eeuw tegen.

Waar je wel wat op wil letten is de motoren, de basis 1.4 zal best prima zijn, maar zaken als een turbo, of het multi-air systeem maken een motor gevoeliger kwa onderhoud, maar als ik je post zo lees is de 78-95pk van het niet geblazen 1.4 blokje meer dan genoeg.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Mito is wel stuk kleiner dan de polo bv, Wel een leuke auto om te rijden goede wegligging. Een bmw 1 serie is evt ook te krijgen voor dat bedrag.

• FireDrunk
  • Laatst online: 10:03
Jaar geleden een Suziki Swift gekocht voor 5300 euro met 70k op de teller. Nog steeds veel plezier van :)
Is een 1.5 met 102 pk, dus rijdt echt wel lekker door. Hier en daar wat rondgekeken naar de betrouwbaarheid en die lijkt ook overal goed uit de bus te komen.

Even niets...

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:01
MITO:

Pluspunten:

Styling
Het is een Alfa
Karakter

Aandachtspunten:

Start-stop systeem wil wel eens van slag raken. In een uiterst geval moet de dealer de auto resetten.
Vooral rode MiTo’s hebben snel steenslagschade.

De Twin Air motoren hebben een klein oliereservoir, dus het is aan te raden regelmatig te peilen.

De schokdempers achter geven soms de geest, dus controleer of die er netjes schoon en droog uitzien.
Verbruik van tweecilinder Twinair kan tegen vallen, tenzij je rustig rijdt.

Bij de 1.3 MultiJet zijn de koppakkingen gevoelig voor lekkage. Controleer rond de cilinderkop op lekkages, of er geen mayonaise-achtige smurrie onder de oliedop te vinden is en het niveau van het koelvloeistofreservoir.

Een slecht lopende dieselmotor kan ook worden veroorzaakt door een vastzittende EGR-klep.

De MultiAir unit is gevoelig voor niet correct onderhoud, vooral door gebruik van verkeerde olie (voorgeschreven is 5W40), maar ook het op tijd vervangen van bougies is belangrijk. De MultiAir unit is vrij prijzig om te vervangen.

--------------------------------

Nee dank je, nog steeds dezelfde brakke troep als altijd, valt nog net niet uit elkaar als je er te lang naar kijkt.

Een Yaris (hoewel niet cool, hip, etc) staat bekend om zijn betrouwbaarheid en voldoet volgens mij aardig aan je andere eisen.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-11 23:03
Trommelrem schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:38:
[...]

Hybride auto's kunnen prima met weinig kilometers overweg. Langere tijden stilstaan zonder gebruik is iets waar alle auto's (en dan vooral oudere auto's) niet goed tegen kunnen.

Bij de Prius van je vader is de 12V accu (klein, zit achterin) niet goed meer waardoor deze na een langere tijd stilstaan niet meer in staat is om de Prius elektronika "aan te zetten".
Met een nieuwe 12V accu (kost 80 euro in de handel) is de Prius van pa weer 100%
Het hybride accupakket (onder de achterbank/laadvloer heeft hier niets mee te maken.

Jumpstart kan met elke 12V accu, dus een buurman voldoet ook.
De aansluitpunten voor de jumstart zitten onder de motorkap bij de zekeringendoos of je kan de aansluitpunten van de accu achterin gebruiken.

De Prius is een prima auto voor de topicstarter. Binnen budget, zuinig, comfortabel en goed uitgerust.
Als je door de looks heen kan prikken een verstandige keuze.

[ Voor 7% gewijzigd door Leader98 op 14-05-2018 15:22 ]

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Ik rij inmiddels 4 jaar in een Renault Mégane Coupé-Cabriolet 2.0 16V Tech Line (2006)
En heb qua uitstraling altijd een zwak gehad voor Franse auto's. Vind ze qua uitstraling in veel gevallen gewoon erg mooi! Nu hoor ik ook wel ellende om mij heen als het om Renault en Peugeot gaat, maar zelf altijd blij mee geweest! Nu komt de teller richting de 180K en ben ook rustig aan het kijken.

Nu viel me dit topic op, aangezien ik ongeveer hetzelfde zoek. Maar ik vind het opvallend dat er zo weinig auto's zijn met een middelarmsteun / opbergruimte. Dit zit wel in mijn Renault. En vind dit zo heerlijk rijden, dat ik een auto zonder fatsoenlijke armsteun al bijna geen optie meer is!

Zonder dit topic te kapen, wie kent een auto die een middenarmsteun / opbergruimte heeft en ongeveer past in de wensen van de OP? Hoeft niet perse Frans te zijn, maar mag wel :)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

FireDrunk schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:29:
Jaar geleden een Suziki Swift gekocht voor 5300 euro met 70k op de teller. Nog steeds veel plezier van :)
Is een 1.5 met 102 pk, dus rijdt echt wel lekker door. Hier en daar wat rondgekeken naar de betrouwbaarheid en die lijkt ook overal goed uit de bus te komen.
Ik kocht mijn 1.3 met 92 PK voor 4200 met 133000 op de teller, dus dat valt prima binnen de prijsklasse. Maar onderhoud en herstel kan wel gierend uit de klauwen lopen, want superbetrouwbaar zijn ze niet. Ik heb nu in 2,5 jaar een bakrevisie (bekend probleem en ook niet de eerste keer voor mijn auto, 850 euro), een aircoreparatie (bekend probleem, 900 euro) en een defecte thermostaat (bekend probleem, duur bij de dealer maar zelf vervangen) gehad. Dan heb ik ook nog het bekende gasklephuisprobleem maar dat kost minstens 1000 euro bij de dealer, dus dat ga ik ook zelf doen.

Daarnaast nog een nieuwe accu en nieuwe remblokken & -schijven aan de voorzijde, maar dat is normaal onderhoud. En natuurlijk de gebruikelijke verse olie (elke 15000 km), bakolie (officieel elke 45000, ik doe het om de 30000) etc. Maar dat heeft elke auto.

Ik denk dat ik in bijna zeven jaar Yaris rijden minder onderhoud & reparatie eraan gehad heb dan nu in 2,5 jaar aan mijn Swift. Met die Yaris reed ik dan ook nog eens dubbel zoveel kilometers per jaar terwijl hij verre van standaard meer was. Tot nu toe valt de kwaliteit van mijn Swift (en de Swifts bij mensen in mijn omgeving) vies tegen en ik zou 'm dan ook niet zomaar aan willen raden aan anderen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• NewienM
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:01
stond een half jaar geleden voor eenzelfde keuze (heb ook lang in de polo 6 en 6n gereden).
mijn criteria waren destijds:

Zuinig (> 1:14)
vijf deurs
max 5500 euro
zo laag mogelijke kosten vwb mrb, onderhoud etc

De usual suspects kwamen destijds langs maar uiteindelijk voor de Mazda 2 gegaan.

waarom?

Polo vond ik redelijk duur door de hoge vraag naar de modellen
Frans wilde ik zo ver mogelijk bij weg blijven (slechte ervaringen die wss niet meer opgaan maar toch)
Yaris vond ik er een beetje suf uizien
swift vond ik ook wel leuk maar kan door de voorruit de stoplichten niet heel geweldig zien.

na een proefrit in de 2 was ik verkocht. Rijdt superstrak en kan erg goed mee met het verkeer.

heb hem nu inmiddels 7 maanden en ca 7000 in gereden en bevalt nog steeds enorm goed. Vind het elke keer weer een genot om in te rijden. Tuurlijk, het is een B segment auto en als ik na een rit in mijn C30 stap merk ik aan alle kanten het verschil maar voor een klein autotje die relatief weinig kost vind ik het een meer dan prima aankoop geweest.

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
Leader98 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:13:
[...]

Hybride auto's kunnen prima met weinig kilometers overweg. Langere tijden stilstaan zonder gebruik is iets waar alle auto's (en dan vooral oudere auto's) niet goed tegen kunnen.

Bij de Prius van je vader is de 12V accu (klein, zit achterin) niet goed meer waardoor deze na een langere tijd stilstaan niet meer in staat is om de Prius elektronika "aan te zetten".
Met een nieuwe 12V accu (kost 80 euro in de handel) is de Prius van pa weer 100%
Het hybride accupakket (onder de achterbank/laadvloer heeft hier niets mee te maken.

De aansluitpunten voor de jumstart zitten onder de motorkap bij de zekeringendoos of je kan de aansluitpunten van de accu achterin gebruiken.

De Prius is een prima auto voor de topicstarter. Binnen budget, zuinig, comfortabel en goed uitgerust.
Heb bij de aanschaf van mijn Prius wel de waarschuwing van de garage gekregen dat lege accu betekent dat hij door de garage weer opgeladen moet worden. Je kunt 'm niet zelf met een paar kabeltjes weer een por geven.

Rij het laatste jaar overigens zelf ook vrij weinig; maar 0,0 problemen gehad. Om de boodschappen en terug elke week is al ruim voldoende om de auto prima rijdend te houden.

Mijn advies aan TS zou ook zijn; schrijf een Prius niet bij voorbaat af maar doe eens een proefrit.

Toen ik mijn auto ging uitzoeken was het binnen het budget dat ik had een wereld van verschil. Vele merken boden binnen budget niet veel meer dan airco, en spartaans interieur. De Prius kwam met parkeersensoren, climate control, cruise control, heeft standaard een automaat, een zee van ruimte op de achterbank en het ding rijdt gewoon heerlijk. Sportiviteit moet je niet verwachten, maar je kunt er met gemak een halve dag mee toeren zonder dat je 'm beu raakt.

Qua kosten is het niet veel duurder dan de Yaris die ik als inruil terug aan de garage heb gegeven; brandstof is even zuinig (Yaris was geen hybride). Alleen de wegenbelasting is iets duurder geworden omdat de korting voor hybride auto's er af is gegaan.

Al met al wel een auto waar ik onwijs tevreden mee ben en nog geen gezeur mee heb gehad (op slecht werkend remlichtschakelaartje na, wat nog binnen garantie is opgelost).

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Leader98 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:13:
[...]
Langere tijden stilstaan zonder gebruik is iets waar alle auto's (en dan vooral oudere auto's) niet goed tegen kunnen.
Euhm, bij een oudere auto trek je gewoon de accupolen los als je naar het buitenland gaat. Als je dan na drie maanden terug komt dan is de accu in principe nog vol genoeg om te kunnen starten. Juist bij nieuwere auto's is een lege accu een probleem, omdat het opstarten van de elektronica een gedoe kan zijn.

Na 6 maanden kun je wellicht nog gewoon starten met een jumpstart, maar na 12 maanden schijnt er toch een andere procedure te zijn.
De dealer heeft de accu reeds een aantal keer vervangen, omdat deze toch snel stuk gaan als ze helemaal leegraken. Het hybride accupakket mag ook niet volledig leegraken, maar volledig leegraken gebeurt in principe nog niet na 3 maanden. Zeker niet als de auto warm binnen staat.
Is ons nog niet gelukt. Vandaar dat ik er voor zorg dat de auto in ieder geval een dag in de maand even een ritje maakt.
Voor de meeste mensen: Ja.
Ik prik ook gewoon door de looks heen en ik zou er zelf ook eentje kopen als ik nu direct een auto nodig had. Ze zijn betrouwbaar, ze zijn zuinig en in de stad zijn ze stil. Ook zitten ze vol leuke elektronica, die in tegenstelling tot Franse elektronica niet zo vaak stuk gaat. Bovendien is het vervangen van het hybride accupakket niet duur. Zelfs bij de dealer niet.

Maar als je echt weinig kilometers rijdt, zijn ze niet zo geschikt. Dan kun je beter een volledig elektrische auto kopen en die altijd aan de lader hangen.
Pagina: 1