Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vast IP adres afdwingen?

Pagina: 1
Acties:

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-11 18:24
Hallo Tweakers,

Ik maak gebruik van Caiway glasvezel. Caiway blijft ook op het voor hun relatief nieuwe (tov coax) glasvezel netwerk doorgaan met dynamische IP adressen. Alleen de zakelijke tak van Caiway geeft een vast IP.

Maar kan ik in mijn router mijn IP adres dat ik nu heb invullen als fixed IP en zo Caiway afdwingen dat ik dat IP altijd heb?

Graag jullie mening.

Mvrgr,

Nossie

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nee, dat kan niet.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Normaal gesproken, als je je router aan laat staan en het MAC-adres gelijk blijft, zul je redelijk lang met hetzelfde IP kunnen blijven werken.

En anders moet je je zaken niet van IP afhankelijk maken, maar met DNS gaan werken. Eventueel zou je zelfs nog een van de tientallen Dynamic DNS-diensten gebruik kunnen maken. Maar zelf pas ik gewoon eens ik de tig maanden dat ik onverhoopt toch een nieuw IP-adres krijg, gewoon handmatig mijn DNS aan.
Dit dus :+

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 10-05-2018 00:25 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:05

D4NG3R

kiwi

:)

Kort antwoord: Nee dit kan niet.
Lang antwoord: Ondertussen hebben wij al bijna 4 jaar een glasvezelpakket @ Caiway, en nog nooit is ons IP veranderd.

Zolang je je router niet voor uren/dagen achter elkaar uit laat staan blijft deze basically statisch dankzij de lange lease times die de meeste ISP's hanteren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ArjenBe
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-02 08:56
Met het invullen van een fixed IP adres dwing je niets af. Het gaat volgens mij juist tegen je werken wanneer het afgegeven IP adres wél veranderd, en jouw router nog steeds het eerdere IP adres verwacht.

Daarnaast onderschrijf ik de vorige reacties, IP adres veranderd niet zo snel. Maar je hebt er dus geen invloed op, helaas.

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-11 18:37
Ik heb zelf ook caiway en ik heb ook een persoonlijke dienst gehost staan. Dst doe ik doordat ik een domeinnaam bij Strato heb. Zij ondersteunen door ander genoemde dyndns updaten. Elke 10 minuten wordt er gecheckt of ik nog hetzelfde io-adres heb, zo niet, dan wordt deze bij strato aangepast. Dit werkt ook goed met de gratis dyndns diensten. Eventueel kan je (als je een eigen domeinnaam ergens hebt staan) hier een cname voor aanmaken naar het gratis dyndns naam.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:43
Als je een statisch ip adres invult dan doe je geen DHCP requests meer. Je ip verloopt dan na een tijdje bij de DHCP server en de reservering vervalt uiteindelijk en wordt aan iemand anders toegekend. Je krijgt dan uiteindelijk dat je ip adres al op een andere locatie in gebruik is.

Tenzij ze de ARP tabellen aan de DHCP server hebben gekoppeld, dan weet de DHCP server dat het ip nog in gebruik is.

Als je elke keer het modem aan laat staan dan gaat deze standaard vragen of hij eerst hetzelfde ip mag gebruiken, het antwoord is dan vaak ja aangezien niemand anders dat adres in gebruik heeft en dan is het ip adres weer voor ern bepaalde tijd gereserveerd bij de DHCP server tot de volgende verlenging. Het ip adres zal alleen veranderen als:
-door een fout bij de ISP de configuratie wordt gewist
-je DHCP aanvraag wordt gewist en iemand anders krijgt het ip adres toegekend (dit is handwerk en zal dus niet snel gebeuren)
-je laat het modem een tijdje uitstaan waarna de dhcp reservering verloopt en het ip adres wordt aan iemand anders toegekend

De conclusie is: laat hem lekker op dhcp staan, dat geeft minder problemen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 00:27:
Kort antwoord: Nee dit kan niet.
Lang antwoord: Ondertussen hebben wij al bijna 4 jaar een glasvezelpakket @ Caiway, en nog nooit is ons IP veranderd.

Zolang je je router niet voor uren/dagen achter elkaar uit laat staan blijft deze basically statisch dankzij de lange lease times die de meeste ISP's hanteren.
Dit dus.

Ik heb ook caiway (pc3343) en zolang ik dit heb is nog nooit het IP adres gewijzigd. Zelfde ervaring met ziggo/upc overigens...

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-11 21:47
Draai al 4 jaar op Caiway glas als consument. En in deze 4 jaar heb ik nog geen nieuw IP-adres gehad. Apparatuur aan mijn zijde van de lijn staat altijd aan, paar keer kortstondige storing gehad vanuit Caiway netwerk, geen effect gehad op IP-adres.

AdGuard Home

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-11 16:06
Je kunt ook een zakelijk abo afsluiten, als je echt per sé zeker wilt zijn van een vast IP. Of desnoods kijken naar providers die dit zelfs op de consumenten abo's doen (XS4ALL bijvoorbeeld)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals hierboven aangegeven wijzigen ze het in de praktijk zelden tot nooit. Wijzigen is risico en risico's kunnen geld kosten. Echter willen ze wel de vrijheid houden om het te kunnen wijzigen of anders gezegd ze willen niet de kosten van de administratie en toekenning van vaste IP adressen.
Of topic ik kreeg bij Ziggo in eerste instantie alleen een IP6 adres maar omdat dat niet handig is voor mijn server kreeg ik een IP4 en die wijzigt ook zelden. In het verleden bij Telfort zelfs gehad dat ik na verhuizing zelfs hetzelfde IP adres hield.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nossie63 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 00:16:

Maar kan ik in mijn router mijn IP adres dat ik nu heb invullen als fixed IP en zo Caiway afdwingen dat ik dat IP altijd heb?
Gewoon je router aan laten staan. Standaard houd je bij DHCP altijd hetzelfde adres omdat de router na 50% van de lease zal vragen om verlenging van de lease. En een standaard geconfigureerde DHCP server zal dat toestaan waardoor het IP feitelijk nooit wijzigt.

Geen garanties. Dit is standaard maar niks verbiedt jouw ISP om van de standaard af te wijken.

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-11 13:15
Nou je zegt het zelf al, een zakelijke abo nemen dus.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:17
Ik heb het mij ook wel eens afgevraagd, thuis gaat dat tenslotte prima werken.
Vroeger werkte het ook bij Chello, ik kan mij nog goed herinneren dat je dmv een hub achter het kabelmodel ieder pc willekeurig een extern ip kon invoeren en die machines gingen gewoon het internet op.

Tegenwoordig werkt dat niet meer, Dat komt denk ik dat ze per connectie/authenticatie een ip assignen en daar een route naartoe maken. Als je een ander adres invult gaat de hele routing in de war of wordt het verkeer gewoon ergens geblokkeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 10-05-2018 16:23 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

nossie63 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 00:16:
Hallo Tweakers,

Ik maak gebruik van Caiway glasvezel. Caiway blijft ook op het voor hun relatief nieuwe (tov coax) glasvezel netwerk doorgaan met dynamische IP adressen. Alleen de zakelijke tak van Caiway geeft een vast IP.

Graag jullie mening.

Mvrgr,

Nossie
Waarom heb jij een vast IP nodig?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Room42
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 17:16:
[...]

Waarom heb jij een vast IP nodig?
Waarom heb je normaal een vast IP nodig? Dat weet jij vast wel.
En wat doet dat ter zake in deze thread :?

[ Voor 30% gewijzigd door Room42 op 10-05-2018 18:24 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• nossie63
Dank allemaal voor jullie reacties.
De rede dat ik er naar vraag is omdat bij mij toch wel met enige regelmaat mijn IP veranderd. Ik maak wel gebruik van een dyndns service maar die is niet altijd up to date.
Dat mijn IP steeds wijzigd.... Ligt dat dan aan mijn router?
Ik gebruik het overigens om buitenshuis bij mijn NAS te kunnen.
Ik zit er aan te denken op mijn router (TP-Link Archer C7) te voorzien van DD-WRT.
Als ik het goed begrepen heb kun je daar je dyndns service invullen en geeft je router steeds het juiste IP door... Klopt dat?

Eén zakelijk abo is gewoon te duur en ik ben geen bedrijf. Ook een andere provider is geen optie hier (Schiedam). Caiway is eigenlijk de enige op glas hier. Er zijn er nog een paar maar die zijn minder gunstig icm tv en telefonie en geen tv over de coax. En bieden ook geen 500/500 snelheid.

Verwijderd

Voor 2~5 euro/mnd een VPS huren, waar je vanaf thuis, als vanaf je laptop, een VPN verbinding mee maakt?

Deze constructie is goedkoper dan een zakelijk abonnement. En geeft je een vast IP.

• Room42
  • Niet online
nossie63 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 19:54:
[...] Dat mijn IP steeds wijzigd.... Ligt dat dan aan mijn router? [...]
Schakel je hem 's nachts uit dan, of zo? Of spoof je je MAC-adres?

Je kunt de update-frequentie van je DynDNS verhogen waardoor deze sneller bijgewerkt is en de downtime dus korter is.

[ Voor 19% gewijzigd door Room42 op 10-05-2018 20:31 ]

• nossie63
Nee, staat altijd aan en draait goed dus ik hoef ook niet te herstarten.
Nee ik spoof ook geen Mac.

Gewoon standaard router, geen gekke instellingen.

Maar is DD-WRT wat? Klopt het dat je daarmee je dyndns up to date kan houden?

• Room42
  • Niet online
[google=DD-WRT dyndns] --> https://www.dd-wrt.com/wi...g_embedded_inadyn_-_HOWTO

En ja, DD-WRT is breed ondersteund en gebruikt. Maar er zijn er meer: DD-WRT vs OpenWRT vs Tomato: Which one is the best firmware for you?. Ik draai ze zelf niet, dus lees je even in.

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 10-05-2018 20:43 ]

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:18
Ik gebruik een Fritzbox die koppelt het ipadres aan een subdomein bij mijn dns provider. Tevens stuurt de modem een mail naar mij met het ipades, zodra er een nieuwe verbinding is.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

nossie63 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 19:54:
...Ik zit er aan te denken op mijn router (TP-Link Archer C7) te voorzien van DD-WRT.
Als ik het goed begrepen heb kun je daar je dyndns service invullen en geeft je router steeds het juiste IP door... Klopt dat?
...
Die functionaliteit zit ook in de stock firmware van je router; daar heb je geen dd-wrt oid voor nodig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1