Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start niet; andere cpu 12V stekker nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11 02:10
Vanmiddag een computer in elkaar gezet. Mix van nieuwe en oudere componenten uit een andere PC.

Link naar volledige systeem met onderdelen:

https://nl.hardware.info/usersystemen/27997/arctic-ryzen

Het probleem lijkt op een voedingsprobleem. Zodra ik de voeding inschakel gaat heel even er een logo branden op het moederbord en gelijk weer uit. Als ik dan de power button probeer is het enige wat ik heel even hoor de pomp van de waterkoeling op de 1080ti. Verder geen piep of ander teken van leven.

Na wat verder snuffelen zie ik dat de ATX 12V op het moederbord een andere pin samenstelling heeft als de kabel die bij de voeding zit waarop duidelijk PSU staat (2x4 pins).

Kan het zo zijn dat ik een andere kabel nodig heb voor stroom naar de CPU?

Zie foto's. Eentje van de kabel die ik er in had zitten, tevens als enige gemarkeert CPU op de stekker. En de andere een schema van aansluiting op het moederbord.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0kjztf2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j6q4cjerli.jpg

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Als het makkelijk past dan is het goed. Pin 1 komt overeen.
Pinnen van de stekker lijken behoorlijk beschadigd. Prik je ze wel juist in het moederbord?

Gebruik je één of twee kabels naar de videokaart?

• Noord27
Moederbord heeft de D-vormige stekkers op pins 2-3-5-8. Stekker heeft deze op pin 2-3-4-5-7-8.

Stekker kan in 2 delen van 4+4. Tegen elkaar kunnen ze maar op 1 manier om acher het weerhaakje te vallen van de aansluiting op het moederbord.

Zit er verschil tussen atx en eps stekkers?

Videokaart zit met 2x 8 pins aangesloten. Maar dar lijkt mij er niets toe te doen?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Modulaire voeding? Steek je wel de goede kant van je kabel in de voeding en moederbord?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-11 13:00

Esumontere

Floep, banaan.

Is dat niet de 8pins pci-e stekker die je in je hand hebt?

• Noord27
Esumontere schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 07:16:
Is dat niet de 8pins pci-e stekker die je in je hand hebt?
Nee dit is specifiek de enige kabel die er bij zit voor de cpu. Pci-e stekkers zijn deelbaar 6+2 en staat ook pci-e op de zijkant van de stekker. De stekker op de foto staat cpu op de zijkanr en is deelbaar 4+4.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
@Esumontere die kan je niet in 2x4 verdelen.

@Noord27 Hier voor mij ligt een nieuwe Cougar GX-F 550w en die heeft dezelfde vorm van de pinnen voor de cpu. Is geen probleem en je lijkt de stekker juist aan te sluiten.

Heb je het systeem buiten de behuizing getest op werking met een zo minimaal mogelijke setup? Desnoods doe je dat nu in de behuizing en evt met een andere videokaart indien beschikbaar.

Seasonic adviseert voor een videokaart >225w, en dat is de GTX 1080Ti, twee aparte kabels te gebruiken ipv één kabel met twee PEG stekkers.

• Noord27
Alle kabels na gelopen, opnieuw los gehaald en vast gemaakt. Hetzelfde resultaat. Ga eens proberen buiten de kast; of iemand inschakelen die meer reserve onderdelen heeft. Die heb ik zelf niet.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Lijkt sterk op een kabel waarmee je videokaart aansluit.....
Maak eens een foto van alle kabel's die je heb

Johann Sebastian Bach

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nivida_intel schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:02:
Lijkt sterk op een kabel waarmee je videokaart aansluit.....
Maak eens een foto van alle kabel's die je heb
Aan het lipje is te zien dat het een 4+4 pins EPS connector is.

@Noord27 Gebruik je ook de kabels die bij de voeding horen en niet andere kabels met een andere pin-out?

[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 10-05-2018 11:47 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

-The_Mask- schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:45:
[...]

Als je de foto bekijkt op in zij OP post zie je al dat de twee niet overeenkomen.
Pin 2-3-8 komen namelijk niet overeen

Johann Sebastian Bach

• Noord27
-The_Mask- schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:45:
[...]

@Noord27 Gebruik je ook de kabels die bij de voeding horen en niet andere kabels met een andere pin-out?
Ik gebruik idd alleen kabels die bij de voeding zitten. Dus die van de Seasonic Prime Gold 650W.

Er staat ook op de zijkant van deze kabel duidelijk CPU en is 4x4 pins deelbaar. Zoals een normale cpu 12V is..

Ben bang dat het probleem elders zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 10-05-2018 11:52 ]

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Noord27 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:50:
[...]

Ik gebruik idd alleen kabels die bij de voeding zitten. Dus die van de Seasonic Prime Gold 650W.
Dan nog twijfel ik sterk want het moet gewoon passen zonder het te forceren. Moet je het forceren dan heb je een verkeerde stekker

Johann Sebastian Bach

• -The_Mask-
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:50:
[...]

Dan is het een kwestie van testen. Eerst alleen de voeding en dan voeg je steeds onderdelen toe totdat je het component hebt gevonden dat kortsluiting maakt.

Eventueel meet je de kabels van de voeding na als je het niet vertrouwd.

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 10-05-2018 11:53 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Noord27
Probleem gevonden. Een andere kabel van de voeding is corrupt. Een s-ata voedingskabel. 1 van de 3 mee geleverde gaf als resultaat dat de pc dus niet aan ging.

Het probleem zit dus niet in het verschil met de 12V andere vierkante of D-vormige aansluitingen op de 8-pins cpu.

• -The_Mask-
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 16:02:
Probleem gevonden. Een andere kabel van de voeding is corrupt. Een s-ata voedingskabel. 1 van de 3 mee geleverde gaf als resultaat dat de pc dus niet aan ging.
Die was van een andere voeding? :p
Het probleem zit dus niet in het verschil met de 12V andere vierkante of D-vormige aansluitingen op de 8-pins cpu.
De aansluiting ziet eruit zoals elke andere zoals al gezegd.

AMD Nieuwsdiscussie

• Noord27
-The_Mask- schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 16:21:
[...]

Die was van een andere voeding? :p

[...]

De aansluiting ziet eruit zoals elke andere zoals al gezegd.
Voeding heb ik 2e hands gekocht. Maar kabels kwamen compleet overeen met wat er in de doos zou moeten zitten. Misschien werd hij daarom wel aangeboden hier op tweakers..
Pagina: 1