Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
(voor de duidelijkheid: Ik ben Belg)

Vandaag heb ik een brief in de bus gekregen van een verhuurder van sociale woningen. Mijn vader is gestorven en men vraagt me om ASAP contact op te nemen "om verdere kosten te vermijden en afspraken te maken over het leegmaken van de woning".

Het probleem: Ik heb nooit mijn natuurlijke vader gekend, noch had ik de behoefte om hem te leren kennen. Ik heb vroeger wel eens naar hem gevraagd aan mijn moeder, maar aan haar reactie was het duidelijk dat het geen prettige man was. Ze heeft me jaren geleden ook gewaarschuwd dat als hij ooit zou sterven het in mijn belang is om geen erfenis te accepteren omdat er ongetwijfeld een berg schulden staan te wachten.

Hoe zijn huidige financiele situatie is/was weten we niet, maar aangezien ik helemaal geen connectie met hem heb wens ik dan ook niet om met zijn nalatenschap bezig te zijn. De brief die ik ontvangen heb vraagt om een "akte van verwerping" te bezorgen aan de verhuurder indien ik de nalatenschap wil verwerpen.

Ik vind hier en daar wel wat informatie: Blijkbaar moet je hiervoor bij een notaris aankloppen. Echter: Ik heb geen idee wat dit mij zou kosten. Ik heb ook helemaal geen dossier om aan die man te overmachtigen (zelfs geen formeel overlijdensbericht gekregen), dus ga ik ervan uit dat de notaris extra kosten moet maken om de nodige gegevens op te vragen.
Stel, ik betaal god-weet-wat om een akte van verwerping op te maken en handig deze over: Wat gebeurt er als er in de toekomst schuldeisers komen aankloppen? Moet ik dan een nieuwe akte laten maken?

Misschien is er helemaal niets aan de hand op het vlak van schulden, maar ik ben wel bezorgd op het moment :|. Wie heeft hier ervaring mee?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 16:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Je kunt de erfenis ook beneficiair aanvaarden, dan krijg je alleen wat als het positief uitvalt.

Notaris vraagt iets van 400-600 meestal voor zoiets, maar kan erg verschillen. Googelen of bellen helpt bij die duidelijkheid. Een notaris adviseert je hierin ook als je op gesprek komt.
Sowieso heb je een akte van overlijden nodig bij mijn weten. Testament kunnen ze zelf opvragen bij het register, om te controleren of er één is en wat er in staat.

Een akte kreeg ik in vijfvoud, maar ik kon om meer vragen mits nodig. (Kost vast extra)

Overigens weet ik niet of het verwerpen van de erfenis je ook van alle andere verplichtingen van nalatenschap ontslaat.

Ervaring: ik ben nog bezig alles van moeder te regelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 09-05-2018 21:32 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een erfenis verwerpen heeft altijd tot consequentie dat 'anderen' met jouw deel opgescheept worden. Als je kinderen hebt, komt jouw deel bij je kinderen terecht. Verder is er volgens mij vrij veel te vinden op internet, en zou ik even een babbeltje maken bij een notaris. Zelfs als die geen 'gratis eerste uurtje' aanbieden lijkt me dat het geld meer dan waard.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Het beste wat je kunt doen is een notaris raadplegen.
De regels in Belgie zijn vast weer anders, maar in NL gaat de erfenis verder de hierarchie af als jij verwerpt.
Als er andere familieleden zijn moeten die ook verwerpen.
Vervelend allemaal, maar als je dit verkeerd aanpakt is de ellende niet te overzien dus ik zou niet uitgaan van de kennis op een tech forum (hoeveel kennis er ook is).

Naar de notaris dus.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
In Nederland hebben we het Juridisch Loket, waar je aan kan kloppen voor gratis juridisch advies. Wellicht is er een Belgisch equivalent?
Zie dat overigens niet als een alternatief voor een notaris, maar als een bron voor extra informatie.

Veel sterkte met de hele situatie, ik kan me voorstellen dat dit niet bepaald iets is waar je op zit te wachten om af te moeten handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la cucaracha
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-06 16:34
Het lijkt me verstandig om heel erg op te letten als je brieven krijgt van de verhuurder van sociale woningen na het overlijden van een overleden bloedverwant die je bij leven niet eens hebt gekend.
In de regel kun je er van uitgaan dat je vader ( in ieder geval op papier) geen vermogend mens was gezien het feit dat hij in een sociale huurwoning woonde.
Best mogelijk dat er geen-, of weinig schulden waren toen hij nog leefde maar zodra iemand overlijdt dan stoppen salarisbetalingen/uitkeringen/pensioenen onmiddellijk terwijl de rekeningen voor gemeentelijke belastingen, gas, water, elektra, begrafenisonderneming en allerhande contracten (uiteraard) gewoon blijven binnenkomen en die bedragen kunnen rap oplopen.
Hoe dan ook wens ik je veel sterkte bij het afhandelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 16:01
Laten we niet vergeten dat dit de Belgische situatie betreft.

In NL zou je zonder kinderen direct kunnen verwerpen, maar met kinderen beter beneficiair aanvaarden aangezien het dan eerder stopt.

En met een beetje zoeken vind je wel hoe verwerpen of beneficiair aanvaarden werkt. Notaris of equivalent van juridisch loket is ook een goede bron van informatie.

Qua aktes moet je het werk en de akte afschriften onderscheiden. Op zich valt het laatste wel mee typisch maar kosten kun je beperken door geen originelen af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Ook in België kan je
- aanvaarden
- aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving
- afwijzen

Voor de keuze moet je bij de notaris zijn. aanvaarden onder voorrecht zou je iets van een 100 euro kosten, afwijzen kan zelfs gratis als er geen of beperkte activa overschieten. Merk wel op dat bij het afwijzen de erfenis doorgeschoven wordt naar jouw erfgenamen (als die er zijn), afwijzen betekend dus niet dat er ineens niemand meer is en het dan maar voor de staat zal zijn. De meeste mensen kiezen daarom ook om te aanvaarden onder voorrecht. van boedelbeschrijving.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Gonadan schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:30:
Je kunt de erfenis ook beneficiair aanvaarden, dan krijg je alleen wat als het positief uitvalt.
Ik heb begrepen, dat wanneer je beneficiair de erfenis doet aanvaarden. Je alsnog verantwoordelijk bent voor bijvoorbeeld het opknappen van de huurwoning.

Daarom hebben wij de erfenis van onze recent overleden oma met zijn alle verworpen: op een familielid na, die koppig beneficiair aanvaard heeft. Dus binnenkort zal de woningbouwvereniging haar gaan lastig vallen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:06:
[...]

Ik heb begrepen, dat wanneer je beneficiair de erfenis doet aanvaarden. Je alsnog verantwoordelijk bent voor bijvoorbeeld het opknappen van de huurwoning.

Daarom hebben wij de erfenis van onze recent overleden oma met zijn alle verworpen: op een familielid na, die koppig beneficiair aanvaard heeft. Dus binnenkort zal de woningbouwvereniging haar gaan lastig vallen >:)
Interessant, heb je een link naar waar dit wordt uitgelegd, of in huurvoorwaarden is opgenomen?

Als ik dit zo lees is verwerpen misschien beter dan beneficiair aanvaarden:
.../verhuurder-wil-geld-zien-na-overlijden,
anders lijk je nog aan het werk te kunnen worden gezet om alles af te handelen.

Ofwel, hup naar de notaris met je verhaal.

[ Voor 24% gewijzigd door The_Vice op 10-05-2018 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Vice schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:13:
[...]

Interessant, heb je een link naar waar dit wordt uitgelegd, of in huurvoorwaarden is opgenomen?
Nee: want dat werd door mijn oom verteld, nadat iedereen die niet directe familie was weg was bij de koffietafel. Hij stelde voor om met zijn alle in 1x te verwerpen, aangezien dat goedkoper was.

Beneficiair aanvaarden zou betekenen dat je ook verantwoordelijk was voor de oplevering van de huurwoning: dus ze hebben geen stap meer in de woning gezet. En de woningbouwvereniging ligt nu druk uit te oefenen. Die willen namelijk dat die woning opgeknapt word.

Maar het zal vast online wel terug te vinden zijn: is dat zo in België is weet ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gonadan schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:30:

Notaris vraagt iets van 400-600 meestal voor zoiets, maar kan erg verschillen. Googelen of bellen helpt bij die duidelijkheid. Een notaris adviseert je hierin ook als je op gesprek komt.
Ik schrik wel van zulke bedragen. Dat is toch gewoon een straf voor armoede?

Als ik een laag inkomen heb, en het risico niet kan nemen dat een familielid mij grote schulden achterlaat, ben ik dus verplicht om veel geld uit te geven aan een notaris om erger te voorkomen? En dat voor elke nalatenschap opnieuw. Dat is toch volstrekt idioot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
downtime schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:23:
[...]

Als ik een laag inkomen heb, en het risico niet kan nemen dat een familielid mij grote schulden achterlaat, ben ik dus verplicht om veel geld uit te geven aan een notaris om erger te voorkomen? En dat voor elke nalatenschap opnieuw. Dat is toch volstrekt idioot?
Met een laag inkomen kan je toch ook bij een juridisch loket terecht? Die kunnen je ook in de goede richting helpen in zo'n geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Allereerst, gecondoleerd.

Helaas heb ik wat ervaring met dit soort dingen. Met een erfenis kan je (in Nederland) drie dingen doen:
zuiver aanvaarden, verwerpen of beneficiair aanvaarden. De eerste is het gemakkelijkst: de erven regelen alles, en aanvaarden alle baten en lasten.
Voor een beneficiaire aanvaarding of verwerping heb je een verklaring van erfrecht nodig (in Nederland: https://verklaringvanerfrechtservice.nl/wp-content/uploads/2017/05/verwerpen-nalatenschap-meerderjarigen-vveservice-1.pdf) die bij de rechtbank gedeponeerd moet worden. Bij een verwerping is het belangrijk te weten dat de erfenis doorschuift naar andere erfgenamen (zoals je kinderen). Dit heet plaatsvervulling. Zorg dus dat je de hele familielijn laat verwerpen, inclusief minderjarige kinderen! In principe is het deponeren het enige wat je moet doen. Alle schuldeisers verwijs je simpelweg door naar de rechtbank.
Bij verwerping is het heel belangrijk dat je geen zaken meeneemt uit het huis, zelfs geen fotolijstje. Doe je dit wel, dan zullen de schuldeisers argumenteren dat je de erfenis toch aanvaard hebt. Een verwerping is overigens definitief....als achteraf blijkt dat er een kluis met goud in het huis ligt, dan heb je pech.

Overigens, een uitvaart wordt normaliter uit de erfenis van de overledene betaalt, dus die blijft volgens mij buiten de keuze voor aanvaarding. Maar dat zou ik wel even uitzoeken (mits relevant).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 23:47
[...]

Dat lijkt me sterk. Waarom zou de woningbouw anders zijn dan een willekeurige andere schuldeiser? Als er in het verhuurcontract staat dat de woning in staat X opgeleverd moet worden en het kost bij wijze van spreke 5000 euro om dat te bewerkstelligen kunnen ze gewoon aansluiten bij de andere schuldeisers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hielko schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:27:
[...]

Dat lijkt me sterk. Waarom zou de woningbouw anders zijn dan een willekeurige andere schuldeiser? Als er in het verhuurcontract staat dat de woning in staat X opgeleverd moet worden en het kost bij wijze van spreke 5000 euro om dat te bewerkstelligen kunnen ze gewoon aansluiten bij de andere schuldeisers.
Je bent in iedere geval verantwoordelijk voor de afhandeling: dus je haalt je hoe dan ook veel op de hals door beneficiair te aanvaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

The_Vice schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:25:
[...]

Met een laag inkomen kan je toch ook bij een juridisch loket terecht? Die kunnen je ook in de goede richting helpen in zo'n geval.
Je hebt er weinig aan dat het juridisch loket gratis advies geeft, als het advies is om de notaris een verklaring te laten opstellen. Het juridisch loket kan nu eenmaal niet het werk van de notaris doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

downtime schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:23:

Daarom kan je dus beneficiair aanvaarden, maar het kost inderdaad simpelweg veel geld als een naaste overlijdt.

Dat stond in het stuk post wat je eraf geknipt hebt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
Gonadan schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:44:
[...]
Daarom kan je dus beneficiair aanvaarden, maar het kost inderdaad simpelweg veel geld als een naaste overlijdt.
[...]
Dat stond in het stuk post wat je eraf geknipt hebt. ;)
nee hoor, dat had ik later toegevoegd. .. ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:26
Er is maar één juist antwoord.
Direct naar de notaris met die brief.
Ik zou zeggen vandaag nog!

Je kan intussen misschien eens bellen met de verhuurmaatschappij en vragen of er achterstand was in betaling van huur. Ook eens bellen met eventuele andere familie kan je wat informatie opleveren.
Doe intussen echt niks. Zelfs de begrafenis regelen of in de woning gaan kan aanzien worden als impliciet aanvaarden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

The_Vice schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:56:
nee hoor, dat had ik later toegevoegd. .. ;) ;)
offtopic:
Hij citeerde mij met die quote. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Of er wel of geen geld over is, je hebt hem niet gekend dus waarom zou je betrokken willen worden hierin?

Ik zou verwerpen. Wel even checken natuurlijk hoe dat moet in België. Dadelijk kost het jou nog tijd ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 08:53
Ter info voor andere mensen die in een soortgelijke situatie zitten in Nederland, maar nog wel voor het overlijden. (Een ouder die je niet kent / wil kennen)

Je kunt deze uit je familieboom laten halen. Hij of zij wordt dan ook niet meer gezien als familie en je wordt niet meer lastig gevallen in de toekomst.

Bijvoorbeeld: in mijn "mijn overheid" staat bij mijn ouders een streepje bij "vader". Ik heb officieel alleen een moeder. Via via weet ik hoe hij is, en daar wil je niet mee te maken hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speed112
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05-2021
niet meer reageren en zeer zeker geen aanspraak doen, dat is meer dan genoeg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tja
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 10:58

tja

boe2 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:25:
(voor de duidelijkheid: Ik ben Belg)

Vandaag heb ik een brief in de bus gekregen van een verhuurder van sociale woningen. Mijn vader is gestorven en men vraagt me om ASAP contact op te nemen "om verdere kosten te vermijden en afspraken te maken over het leegmaken van de woning".

Het probleem: Ik heb nooit mijn natuurlijke vader gekend, noch had ik de behoefte om hem te leren kennen. Ik heb vroeger wel eens naar hem gevraagd aan mijn moeder, maar aan haar reactie was het duidelijk dat het geen prettige man was. Ze heeft me jaren geleden ook gewaarschuwd dat als hij ooit zou sterven het in mijn belang is om geen erfenis te accepteren omdat er ongetwijfeld een berg schulden staan te wachten.

Hoe zijn huidige financiele situatie is/was weten we niet, maar aangezien ik helemaal geen connectie met hem heb wens ik dan ook niet om met zijn nalatenschap bezig te zijn. De brief die ik ontvangen heb vraagt om een "akte van verwerping" te bezorgen aan de verhuurder indien ik de nalatenschap wil verwerpen.

Ik vind hier en daar wel wat informatie: Blijkbaar moet je hiervoor bij een notaris aankloppen. Echter: Ik heb geen idee wat dit mij zou kosten. Ik heb ook helemaal geen dossier om aan die man te overmachtigen (zelfs geen formeel overlijdensbericht gekregen), dus ga ik ervan uit dat de notaris extra kosten moet maken om de nodige gegevens op te vragen.
Stel, ik betaal god-weet-wat om een akte van verwerping op te maken en handig deze over: Wat gebeurt er als er in de toekomst schuldeisers komen aankloppen? Moet ik dan een nieuwe akte laten maken?

Misschien is er helemaal niets aan de hand op het vlak van schulden, maar ik ben wel bezorgd op het moment :|. Wie heeft hier ervaring mee?
vreselijk verhaal om te lezen. ik ben een vader en mijn dochter wordt vergiftigd door haar moeder die boe-man verhalen verteld aan mijn dochter, dat noemen ze hersenspoelen en ouderverstoting. dat is een vorm van zeer ernstige kindermishandeling. ik heb 17 1/2 jaar gevochten en zie mijn dochter al 2 jaar niet meer, ondanks omgangsregeling en alles is geregeld. je kunt een vergiftigd kind niet dwingen. in jouw verhaal lees ik daarom veel herkenbare dingen. maar heb je je wel eens echt in jouw vader en zijn kant van het verhaal verdiept ? je moeder zal nooit leuke dingen vertellen want dat verzwakt haar positie. soms zijn dingen anders dan ze lijken. uit de resultaten van je onderzoek zou je of bevestiging of de waarheid kunnen halen. omdat het niet meer herstelbaar is kan dan het boek dicht. verwerpen van een erfenis, ik zou eerst kijken of er een erfenis is. wie weet is er wel een positief balans financieel of ligt er een heel verhaal klaar voor je, een brief met zijn verhaal. onderzoek doen dus voordat je overhaast dingen verwerpt. vraag om informatie. dit kun je krijgen.

groet en heel veel sterkte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
tja schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 17:44:
[...]

vreselijk verhaal om te lezen. ik ben een vader en mijn dochter wordt vergiftigd door haar moeder die boe-man verhalen verteld aan mijn dochter, dat noemen ze hersenspoelen en ouderverstoting. dat is een vorm van zeer ernstige kindermishandeling. ik heb 17 1/2 jaar gevochten en zie mijn dochter al 2 jaar niet meer, ondanks omgangsregeling en alles is geregeld. je kunt een vergiftigd kind niet dwingen. in jouw verhaal lees ik daarom veel herkenbare dingen. maar heb je je wel eens echt in jouw vader en zijn kant van het verhaal verdiept ? je moeder zal nooit leuke dingen vertellen want dat verzwakt haar positie. soms zijn dingen anders dan ze lijken. uit de resultaten van je onderzoek zou je of bevestiging of de waarheid kunnen halen. omdat het niet meer herstelbaar is kan dan het boek dicht. verwerpen van een erfenis, ik zou eerst kijken of er een erfenis is. wie weet is er wel een positief balans financieel of ligt er een heel verhaal klaar voor je, een brief met zijn verhaal. onderzoek doen dus voordat je overhaast dingen verwerpt. vraag om informatie. dit kun je krijgen.

groet en heel veel sterkte.
Mijn moeder was ook zo.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 7 was.
Non stop praatte mijn moeder vuil over mijn vader.
En dat heb ik jarenlang geloofd.
Tot mijn 15de.. ik vond brieven van advocaten waarin bleek dat mijn vader vocht om contact te krijgen met mij en mijn zusje...
Nou ja erg lang verhaal zal dit worden
Dus ik maak het kort.

Uitenlijk heb ik een heel fijn en een goede band met mijn vader, en mijn moeder...? geen idee waar dat mens uithangt, ze heeft het verziekt door jarenlang te liegen.

Geen idee of TS ooit weleens geprobeerd heeft om contact te zoeken met zijn vader (Helaas nu te laat)
Maar zo niet, dan heb je totaal geen recht om te oordelen alleen maar op de uitspraken van je moeder.
Er zijn altijd 2 verhalen en beide hebben recht hun verhaal te vertellen.

Dus als je je vader nooit gesproken hebt... slecht.

Heb je hem wel gesproken en ben je alsnog op deze oordeel gekomen? Dat zal dan wel de juiste keuze zijn geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door Sakesushi op 10-05-2018 17:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tja
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 10:58

tja

Sakesushi schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 17:49:
[...]

Mijn moeder was ook zo.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 7 was.
Non stop praatte mijn moeder vuil over mijn vader.
En dat heb ik jarenlang geloofd.
Tot mijn 15de.. ik vond brieven van advocaten waarin bleek dat mijn vader vocht om contact te krijgen met mij en mijn zusje...
Nou ja erg lang verhaal zal dit worden
Dus ik maak het kort.

Uitenlijk heb ik een heel fijn en een goede band met mijn vader, en mijn moeder...? geen idee waar dat mens uithangt, ze heeft het verziekt door jarenlang te liegen.

Geen idee of TS ooit weleens geprobeerd heeft om contact te zoeken met zijn vader (Helaas nu te laat)
Maar zo niet, dan heb je totaal geen recht om te oordelen alleen maar op de uitspraken van je moeder.
Er zijn altijd 2 verhalen en beide hebben recht hun verhaal te vertellen.

Dus als je je vader nooit gesproken hebt... slecht.

Heb je hem wel gesproken en ben je alsnog op deze oordeel gekomen? Dat zal dan wel de juiste keuze zijn geweest.
staat een verhaal in de telegraaf van vandaag, daar staat in dat robert ten brink een dochter en vader herenigd na 20 jaar !!!. moeder was van hem gescheiden en is toen met dochter naar nieuw zeeland verhuist , alles om het contact maar te verbreken. in mijn geval was het de andere kant van het land maar wel naar een geheim adres. ze vertelde dat ze mij niet in het leven wil van onze dochter, dit staat ook in het vonnis. dat is nu gelukt. de oorzaak van het verbreken van contact tussen ouder en kind ligt meestal bij de moeder die is meestal de verzorgende ouder na een scheiding. als je vechtscheiding of ouderverstoting googled dan schrik je. eigenlijk vind ik dat bij constatering het kind naar de andere ouder moet. overigens is er nu een ondertoezichtstelling sinds 2016. deze voogd doet niets en mijn 2 klachten zijn gegrond verklaard, resultaat is dat ik nog steeds geen enkele vorm van contact heb en niet zou weten hoe mijn dochter er nu aan toe is of hoe ze er uit ziet.

wij hebben altijd veel plezier gemaakt in onze weekendjes, zelfs als ze op haar kop kreeg had ze tranen in haar ogen van het lachen. naar je vader en dan zo moeten lachen dat je in je broek plast, wat wil je nog meer ? weekendje lachen en in een deuk en soms zelfs in een kreuk.

ik ben al die jaren neergezet als crimineel en een woesteling. ik ben beschuldigd van verkrachting tot moord en nog veel meer. ik heb geen strafblad en werk in de informatiebeveiliging met specialisatie Privacy.

ik heb op papier staan dat moeder mijn dochter bedreigde en dat ze moest verklaren tegen mij. ik hoop dat mijn dochter de geweldige herinneringen nog weet en dat als ze iets ouder is het durft om contact op te nemen.

@Sakesushi jouw verhaal geeft me hoop en kracht, dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hier andere kant van het verhaal. Ik heb zowel de erfenis van m’n oma (stond als hoofd-erfgenaam in het testament) als m’n moeder verworpen en ga vermoedelijk ook de erfenis van m’n vader verwerpen. Kost +/- € 100 per keer verwerpen. De akte krijg je, en je kunt gewoon zelf kopieën ervan maken. Zowel m’n moeder als m’n halfbroertje waren er blij mee cq hadden er vrede mee. Waren beide +/- € 0 erfenissen, op wat sieraden na. Ik wilde er gewoon niks mee te maken hebben, heb ook nooit een schuldeiser oid gehad. Enkel hebben de andere erfgenamen een akte nodig om de erfenis af te kunnen handelen. Die gunde ik ze dan nog wel.
In Nederland kun je bijzondere bijstand hiervoor aanvragen.

En wat betreft contact: ik ben ook opgevoed met slechte verhalen, heb hem uiteindelijk op m’n 27e opgespoord via het programma ‘vermist’ of ‘spoorloos’ oid. Ik vermoed dat de verhalen wel enigszins overdreven waren, maar een aardige man is het niet en ons contact verloopt nog steeds erg moeizaam.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 19:00
naitsoezn schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:31:
Een erfenis verwerpen heeft altijd tot consequentie dat 'anderen' met jouw deel opgescheept worden. Als je kinderen hebt, komt jouw deel bij je kinderen terecht. Verder is er volgens mij vrij veel te vinden op internet, en zou ik even een babbeltje maken bij een notaris. Zelfs als die geen 'gratis eerste uurtje' aanbieden lijkt me dat het geld meer dan waard.
"Jouw" deel? Hier is erfrecht voor bedacht, zodat het niet "jouw" deel is. Kijk naar je eigen portemonnee, en wees egoïstisch, punt. Niemand wil filantropische instelling zijn voor een ander.

De erfenis gaat ook niet door naar de volgende, zoals jij beweert. Jij bent erfgenaam niet iemand anders na jou.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 10-05-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wat betreft beneficiair aanvaarden: Volgens mij is dat uieindelijk alleen een uitstel van de keuze aanvaarden of verwerpen. Je weet dan of het saldo positief is. Als je al zeker weet dat er schulden zijn of je wilt om andere redenen niets met de zaak te maken hebben, dan kan je direct verwerpen. Uiteraard ook voor eventuele kinderen. Andere mogelijke erfgenamen zou je hetzelfde kunnen adviseren. Voor de kosten kan je het beste bij 1 of meerdere notarissen aankloppen (mogelijk zijn er tarief verschillen). En uiteraard niets uit het huis meenemen...

Overigens jammer dat je nooit contact met je vader hebt gehad. De informatie over hem lijkt eenzijdig. Mogelijk doet hem dat geen recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

Blokker_1999

Full steam ahead

pennywiser schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:28:
[...]

"Jouw" deel? Hier is erfrecht voor bedacht, zodat het niet "jouw" deel is. Kijk naar je eigen portemonnee, en wees egoïstisch, punt. Niemand wil filantropische instelling zijn voor een ander.

De erfenis gaat ook niet door naar de volgende, zoals jij beweert. Jij bent erfgenaam niet iemand anders na jou.
Er moet altijd een begunstigde zijn van het erfdeel. In laatste instantie is dat de staat. Maar als jij je erfdeel niet aanvaard dan gaat dat gewoon naar de volgende in lijn. Of dacht je echt dat het zo simpel was dat als jij het niet aanvaarde het gewoon in rook zou opgaan?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

pennywiser schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:28:
[...]

Als jij de erfenis verwerpt, gaat het deel wat eigenlijk naar jou zou zijn gegaan wel degelijk door naar je kinderen als die er zijn. Dat geldt zowel voor het positieve saldo als het negatieve saldo. Maar nogmaals: Een praatje met een expert zou zeer verhelderend zijn.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 19:00
Blokker_1999 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 03:26:
[...]

Er moet altijd een begunstigde zijn van het erfdeel. In laatste instantie is dat de staat. Maar als jij je erfdeel niet aanvaard dan gaat dat gewoon naar de volgende in lijn. Of dacht je echt dat het zo simpel was dat als jij het niet aanvaarde het gewoon in rook zou opgaan?
Ok, weer wat geleerd. Als het om geld gaat, of liever gezegd geen geld, wees zakelijk en zorg dat jij niet opdraait voor andermans spilzucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat als je niks doet? Is dat dan equivalent aan verwerpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:08:
Als je niks doet, kan de erfenis niet afgewikkeld worden en lopen de kosten op. Dit kan verwijtbaar zijn, waardoor je wel aansprakelijk wordt voor de extra kosten, zelfs al verwerp je de erfenis uiteindelijk nog.

Als jij bijv. 6 maanden (na kennisgeving) wacht en de woning kan al die tijd niet ontruimd en verhuurd worden, vind ik het niet raar als je aangesproken wordt voor die extra kosten.

Voor mijn halfbroertje heb ik nog voor de begrafenis de akte van verwerping geregeld: op die manier werd hij enige erfgenaam en kon hij zelfstandig beslissen wat er met alles (huis, begrafenis, bankrekeningen etc.) moest gebeuren. Direct na de begrafenis heb ik nog wel een tas met boeken gekregen die van m’n moeder waren geweest (dat wilde zij zo), maar formeel is dat dus een gift van mijn halfbroertje aan mij geweest: hij was op dat moment eigenaar van die boeken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1060779

KopjeThee schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:41:
Wat betreft beneficiair aanvaarden: Volgens mij is dat uieindelijk alleen een uitstel van de keuze aanvaarden of verwerpen. Je weet dan of het saldo positief is. Als je al zeker weet dat er schulden zijn of je wilt om andere redenen niets met de zaak te maken hebben, dan kan je direct verwerpen. Uiteraard ook voor eventuele kinderen. Andere mogelijke erfgenamen zou je hetzelfde kunnen adviseren. Voor de kosten kan je het beste bij 1 of meerdere notarissen aankloppen (mogelijk zijn er tarief verschillen). En uiteraard niets uit het huis meenemen...

Overigens jammer dat je nooit contact met je vader hebt gehad. De informatie over hem lijkt eenzijdig. Mogelijk doet hem dat geen recht.
Benificiar aanvaarden is een heel proces. Dit proces kun je zelf doen, maar de afwikkeling moet volgens bepaalde regels. Je moet bijvoorbeeld alle schulden en bezittingen in kaart brengen, de schuldeisers aanschrijven en de erfenis onder hen op de juiste manier verdelen. En een advertentie plaatsen in, ik meen de Staatscourant. Bovendien ben je , mocht je een fout maken, met je prive vermogen aansprakelijk. Natuurlijk kun je de afwikkeling ook uitbesteden aan een notaris, maar de kosten hiervan kunnen hoog oplopen. Zeker als er veel schuldeisers zijn. Als er nog iets overblijft uit de erfenis dan is dat geen probleem. De kosten om de erfenis af te wikkelen worden bij voorrang uit de nalatenschap betaald. Maar als je al bij voorbaat weet dat er alleen schulden zijn, dan wordt dit lastig. De kosten van het uitbesteden kunnen oplopen van een honderd euro tot wel 10.000 euro.

Bovendien is het ook nog eens zo dat wanneer een minderjarige een erfenis moet verwerpen de ouders bij de kantonrechter moeten motiveren waarom zij de erfenis namens hun kind willen verwerpen. En dat is voor de ouders lastig, want hoe komen zij aan de relevante informatie? Pas wanneer de kantonrechter een beschikking heeft afgegeven dat de minderjarige de erfenis kan verwerpen, kan de erfenis door de ouders voor de minderjarige daadwerkelijk worden verworpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online
Bedankt voor de tips in ieder geval. Ondertussen is het afgehandeld, en voor de volledigheid toch maar even informeren:

Voor een akte van verwerping te krijgen heb je een overlijdensakte nodig. Dit was een probleem voor mij omdat je hiervoor de plaats en datum van overlijden nodig hebt en ik deze informatie niet had.

De akte van verwerping zelf: Voordien kon je dit verkrijgen via de rechtbank van eerste aanleg. Nu is de wetgeving in Belgie recent gewijzigd en kan dit enkel nog via een notaris. Het goede nieuws is dat de notaris hiervoor een speciale kas mag aanspreken en dat dit jou GEEN geld kost.

Bij woonhaven Antwerpen (de sociale huisvestingsmaatschappij uit de startpost) hadden ze ondertussen een aangetekende brief gestuurd met de melding dat ik het appartement moet leegmaken en dat alle kosten op mij verhaald zullen worden. Heb ietwat verontwaardigd naar hen gebeld (want dit was sowieso hun eerste aangetekend schrijven, dus rechtsmatig konden ze mij volgens mij niet veel maken), en daarbij zijn de gemoederen meteen wat bedaard: Hun grootste zorg is dat ze het appartement asap kunnen herverhuren (want lange wachtlijst voor sociale appartementen) en ze legaal niets kunnen doen zonder akte van verwerping.
Hen uitgelegd dat ik problemen had met het verkrijgen van de overlijdensakte en zij hebben mij de nodige informatie kunnen bezorgen. Een week later was alles in kannen en kruiken, iedereen blij.
Zoals Ardana al aanhaalt: In principe wel, behalve als je hierdoor extra kosten maakt, zoals dus bij Woonhaven Antwerpen het geval is. Echter moeten ze je dan wel formeel (aangetekend!) op de hoogte brengen en er is een termijn (ben vergeten hoe lang, dacht 3 maanden) die moet gerespecteerd worden.
Maar ik krijg bijvoorbeeld ook een brief over pensioensparen dat uitbetaald kan worden. Deze kan ik volledig negeren, al is het natuurlijk meer netjes om gewoon even een mailtje te sturen zodat zij ook op de hoogte zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Pagina: 1