Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:04
Bij ons in de buurt staat, volgens de overlevering van mijn schoonvader, een oud treinstationnetje. Echter heb ik daarover niks terug kunnen vinden op internet. Als ik naar mijn werk ga kom ik er elke dag langs het werd eens tijd om dit oude gebouw eens te bezoeken met mijn camera.

Voor mijn eigen oefening had ik alleen een 50mm f/1.4 meegenomen. Toen ik er heen ging had ik een totaal andere serie in gedachte, maar eenmaal thuis werd ik erop gewezen dat een paar foto's 'eng' zijn. Zodoende ben ik daarmee aan de slag gegaan.

Ik probeer door de volgorde ook een verhaal te vertellen van iemand die dit oude huis ontdekt en op onderzoek gaat. Dat is de hoofdrede dat foto 6 erin zit, dit vind ik de minste foto, maar past wel in het verhaal.
Als losstaande foto's ben ik zelf het meeste tevreden over 3, 4 en 7 waarbij ik met die laatste nog getwijfeld heb om mezelf een keer voor de leeuwen te gooien als showcase foto. Het minste tevreden met 5 en 6. Bij 5 kreeg ik niet goed de focus gelegd op de ketting en daarom heb ik die ook bijgesneden. 6 heeft een erg saaie lucht, maar ik vond het schaduwspel en de scheur in het beton goed bij het beeld van de serie passen.

1]
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/823/41101383085_7fbd5e1c42_c.jpg20180507-DSC02358 by Roger Wilco, on Flickr

2]
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/969/41101386055_476e34778e_c.jpg20180507-DSC02317 by Roger Wilco, on Flickr

3]
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/956/41101384115_16695437de_c.jpg20180507-DSC02348 by Roger Wilco, on Flickr

4]
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/960/41101383625_6860e08334_c.jpg20180507-DSC02352 by Roger Wilco, on Flickr

5]
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/907/41101385145_277b5a638d_c.jpg20180507-DSC02338 by Roger Wilco, on Flickr

6]
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/911/41101384695_2c46af8ae6_c.jpg20180507-DSC02340 by Roger Wilco, on Flickr

7]
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/962/41101382465_249ef7427e_c.jpg20180507-DSC02355 by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fotografisch kan ik hier weinig over zeggen, maar ben wel benieuwd waar dat dan ergens is. Wil ik wel eens gaan zoeken of het idd een stationnetje is of niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Opzich vind ik serie zeker niet onaardig, maar zou graag wat meer sfeerfoto's zien in plaats van de details welke je nu hebt gepakt.

Wat ik bij een volgende keer zou proberen is om rekening te houden met het weer. Voor wat betreft de sfeer doet het zonnetje (met name zichtbaar op het gewas in foto 2) juist wat afbreuk van wat je wilde neerzetten, naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:43

Don Quijote

El Magnifico

Erg sfeervolle beelden. 6 is mijn favoriete, lijnenspel en vlakverdeling werken mooi samen.5 het minste, is eigenlijk gewoon een mindere variant van 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

BLN

3 en 7 vind ik interessant. Door de compositie hebben ze iets spannends en vraag ik me af wat er aan de hand is, waar het is, waarom die foto gemaakt is.

De rest van de foto’s vind ik niet echt interessant. 1: waarom van deze kant fotograferen, er staan struiken voor en het hele gebouw ligt in schaduw. 2: slordige compositie, er hangt een soort piemel midden in het scherm 6: ik snap wel waar je heen wilt, die structuur is best boeiend. Maar die stengel zou ik of weghalen, of heel secuur zijn met waar je die in beeld plaatst.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ten eerste ben ik wel benieuwd, waar dit ergens is? Mogen we dat weten?

Ten tweede, de lichtomstandigheden zijn te 'netjes', te 'vrolijk'. Dit schreeuwt om duistere condities! En dan bedoel ik niet alleen maar donker. :+ Nu vind ik het contrast wat aan de harde kant.

Vooral 20180507-DSC02317 heeft imho potentie.
Want in eerste instantie (als klein plaatje) lijkt het net alsof er een strop hangt waaraan/waarin iets is opgehangen. M.a.w. lekker 'dark'.
Dat zou je kunnen uitbouwen naar b.v. een poppetje (of een Playmobil poppetje of een oud versleten knuffeltje) wat daar aan dat touw bungelt. 8)
Maar dan moeten die blurry bladeren wel uit de weg.

Meer algemeen; je scherpte is erg centraal en/of de positie ervan te weinig bepalend. Of je uitsnede aanpassen, of je scherpte decentraal bepalen.
Het onscherpte gebied komt bij mij wat saai over.
En dat in combinatie met een onderwerp wat niet centraal op je foto staat.

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 10-05-2018 10:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Altijd leuk om te lezen dat er veel verschillende meningen zijn over foto' en weer goede tips gekregen. :)

Inmiddels van mijn schoonvader gehoord dat het een locomotiefgarage was en die staat hier (https://www.google.nl/map...376029,591m/data=!3m1!1e3)

@Bastiaan
Het weer versterkt inderdaad niet de sfeer die ik neer wil zetten. Ik had ook niet verwacht dat ik met de gemaakt foto's uiteindelijk deze sfeer neer ging zetten.

Ik had ook de lucht van google street view kunnen gebruiken. :+

@DivWhis Dank je! Toen ik hier mee bezig moest ik aan jou (onafgeronde?) serie everybody's has gone to rapture denken. Ik hoop trouwens dat ik de titel helemaal goed heb.

@BLN De voorkant van het gebouw staat helemaal vol met struiken en aan de zonkant van de lange zijden staan er nog meer, daar was dus niet aan ontkomen. Echter de rede dat ik voor een foto van de schaduwzijde heb gekozen was dat het de donkere zijde is.

@ehtweak De volgende foto's die ik hier zal op tweakers zal plaatsen zal ik ze een naam geven ;)

Hard contrast ben ik zelf wel fan van, dus vandaar.

[ Voor 3% gewijzigd door MRIdev op 10-05-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Foto 1 vind ik echt een top plaat, heerlijke sfeer en compositie. De rest van de foto's heb ik er zelf ook al veel te veel van gemaakt vroeger en het doet mij niet zo veel meer. Ik had veel liever een set van 3 gezien met de eerste foto en daarbij nog twee wijdere foto's van binnen. Je kan je daarbij ook wel richten op details maar niet zó erg op 1 detail, zoiets bijvoorbeeld: https://www.maartendeboer...ge-de-Dolhain/i-8fRzjCV/A.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelman87
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06-2024
Vind ze wel gaaf!

Zoals al eerder gezegd, zou ik nog eens terug gaan als het bewolkt is. Ik denk dat dreigende wolken/grauwe luchten, de sfeer nog verder versterken.

Vind de detailopnames ook mooi, dit zijn vaak de unieke en kenmerkende onderdelen van een gebouw als deze. Je maakt hierbij ook goed en mooi gebruik van de aanwezige lijnen.

Hier en daar zijn ze wel wat donker, waardoor er wat detail verloren gaat. Maar dit kan ook aan mijn monitor op werk liggen.

Al met al een geslaagde serie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Ventieldopje Het deed je dus wel wat (ooit) ;) Mijn oog zag binnen niet veel om te mooi op de foto te kunnen zetten. De grond lag bezaaid met keutels en verder lagen er nog wat kapotte reclameborden, opgerold gaas en wat oude balken. Die laatste plus nog een los blikje hadden misschien nog wat leuke details op kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MRIdev schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:20:
@Ventieldopje Het deed je dus wel wat (ooit) ;) Mijn oog zag binnen niet veel om te mooi op de foto te kunnen zetten. De grond lag bezaaid met keutels en verder lagen er nog wat kapotte reclameborden, opgerold gaas en wat oude balken. Die laatste plus nog een los blikje hadden misschien nog wat leuke details op kunnen leveren.
Ooit ;) Totdat je verder gaat kijken dan de details. Er is zo veel meer moois te maken en de dingen die je omschrijft als troep hadden juist een prachtig sfeer beeld kunnen geven. Ik ben juist benieuwd waar die schuur nu nog voor dient. Niet naar een roestige spijker in de muur om het maar plat te zeggen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Ventieldopje ik snap je punt, daarom schreef ik ook over mijn oog. Ander 'probleem' was dat de rotzooi geen enkel licht meer ving doordat de zon inmiddels bijna horizontaal door de ramen scheen. Deze zaten ook best hoog, 4 kon ik maken door op twee bielzen te gaan staan.

Het gebouw is een oude locomotiefgarage en de locomotieven werden gebruikt om klei uit de uiterwaarden naar de steenfabriek te transporteren.

[ Voor 6% gewijzigd door MRIdev op 14-05-2018 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MRIdev schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:44:
@Ventieldopje ik snap je punt, daarom schreef ik ook over mijn oog. Ander 'probleem' was dat de rotzooi geen enkel licht meer ving doordat de zon inmiddels bijna horizontaal door de ramen scheen. Deze zaten ook best hoog, 4 kon ik maken door op twee bielzen te gaan staan.

Het gebouw is een oude locomotiefgarage en de locomotieven werden gebruikt om klei uit de uiterwaarden naar de steenfabriek te transporteren.
Ah oké, maar ik bedoel dit had ik dus wel op de foto's een beetje willen zien ;) Als je nog eens terug gaat of vaker dit soort foto's wil maken zou ik aanraden een statief mee te nemen, licht is vaak erg lastig maar érg mooi in dit soort gebouwen!

www.maartendeboer.net

Pagina: 1