Extra 12v en USB aansluitingen in de auto maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 17:41
Ik wil in de auto graag een aantal extra 12v aansluitingen en USB aansluitingen realiseren.
Dit omdat de sigarettenaansteker toch niet gebruikt wordt, behalve voor USB laders diener toch allemaal uit vallen...

Nu ben ik hier op het forum al de piggyback fuse tegengekomen (kende hem nig niet), en was eigenlijk benieuwd of ik deze zou kunnen gebruiken in mijn plan.

Ik zou deze dan gebruiken om de bestaande sigarettenaansteker door te lussen, welke komenteel op 15A is gezekerd.

Zou ik met een gerust hart achter de piggyback kabel een tweetal 12V aansluitingen en een tweetal 5V 4.2A USB laders kunnen plaatsen?
2 setjes van elk een 12V en een USB aansluiting, elk setje nog apart afgezekerd op 5A?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
even om te volgen..
in de wagen ook eigenlijk altijd een usb lader zitten.. die blijft toch best aardig zitten.. alleen is het de sigaretten aansteker niet geschakeld via het contact.

heb er al aan zitten denken om er een relais oid tussen te gooien. zodat ik de 12V van sigaretten aansteker kan schakelen.. immers is er geschakeld 12V voor de radio.. (die lijkt mij nog prima een relais oid) er bij te kunnen trekken...

al moet ik ook nog even kijken hoe dat dan voor de 2 aansluitingen in de kofferbak zit..

en een mooie usb poort thingie die in een leeg plekje rondom de radio kan ben ik helaas nog niet tegen gekomen...

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Ik krijg altijd kriebels als mensen elektronica uit China bestellen en dit willen gebruiken in AC of DC in huis tuin en keuken omgevingen. Met een batterij kan er niet zo veel mis gaan, maar een paar euro besparen met dit soort dingen voor twijfelachtige kwaliteit vind ik altijd wat minder. My two cents. Net zoals usb-C laders en PSU's, een paar Euro besparen met de kans op een doorgebrande telefoon of kortsluiting welke je hele pc meeneemt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
@True het gaat mij niet om die paar euro besparen.
Ik ben klaar met opaders die zo uit mijn huidige aansluiting vallen, of scheef zitten en dan geen contact meer maken.
Ik wil een permanente oplossing maken en de enige die ik makkelijk kan vinden is in dit geval AE.
Als je betere alternatieven weet hoor ik het graag. Of ik nou 6 of 10 euro voor zo een ding betaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-04 18:33
je kunt een bijsteek zekering met kabel plaatsen in je zekering kast, meestal heb je een paar loze zekering locaties in de kast zitten zowel bij +30 en +15. kom ik vaak genoeg tegen op het werk bijvoorbeeld met trekhaken inbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
@Uberdude dat klopt, ik kan dus gewoon de zekering gebruiken van de sigarettenaansteker aangezien deze toch niet wordt gebruikt als aansteker (zelfs niet vooreen koelbox, daarvoor gebruik ik een andere aansluiting in de kofferbak, op een andere zekering)

Mijn vraag is ook meer betreffende of mijn opzet gewoon zou kunnen voor het realiseren van extra USB aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-04 18:33
ArcticTiger schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:01:
@Uberdude dat klopt, ik kan dus gewoon de zekering gebruiken van de sigarettenaansteker aangezien deze toch niet wordt gebruikt als aansteker (zelfs niet vooreen koelbox, daarvoor gebruik ik een andere aansluiting in de kofferbak, op een andere zekering)

Mijn vraag is ook meer betreffende of mijn opzet gewoon zou kunnen voor het realiseren van extra USB aansluitingen.
Kan prima zolang je de ampere waarde van de zekering niet gaat overtreffen, moet je iets van een usb inbouw setje zien te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Laatst online: 10:48
Ik heb dit dilemma onlangs opgelost door dit goedkope ding te voorzien van een molex-stekker (male). Vanaf de aanstekerplug heb ik vervolgens beide draden afgetakt, die gaan naar een female molex-stekker in het dashboardkastje. Daar ligt nu die 4-poorts lader. USB-kabels kan ik vanuit het dashboardkastje goed wegleiden naar mijn telefoonhouder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
@Carpento die heb ik nu er in liggen maar dan op de normale sigarettenplug.
Ik wil echter ook aansluitingen achterin realiseren.

Ik zit nu dus nog steeds met mijn originele vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Carpento schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:40:
Ik heb dit dilemma onlangs opgelost door dit goedkope ding te voorzien van een molex-stekker (male). Vanaf de aanstekerplug heb ik vervolgens beide draden afgetakt, die gaan naar een female molex-stekker in het dashboardkastje. Daar ligt nu die 4-poorts lader. USB-kabels kan ik vanuit het dashboardkastje goed wegleiden naar mijn telefoonhouder :)
die heb ik ook doet het verrassend goed.. vooral handig als je iets minder ruimte om je aansteker hebt zitten.. :-)

denk dat ik binnenkort maar eens naar de sloperij ga voor wat blindplaatjes voor de passat.. en dan eens kijken als het lukt om zo`n LAB31 adapter en een blindplaatje te laten trouwen <3

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik zoek eigenlijk ook een goede 12v inbouw USB lader. Ik ben nogal huiverig van Alieexpres opladers en wil gewoon een fatsoenlijke. Maar ik ben bang dat alles wat in Nederland te koop is gewoon datzelfde chinese spul is maar dan met een ander stickertje.

Iemand die een kwaliteits 12v inbouw unit kent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticTiger
Dirk33 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:26:
Ik zoek eigenlijk ook een goede 12v inbouw USB lader. Ik ben nogal huiverig van Alieexpres opladers en wil gewoon een fatsoenlijke. Maar ik ben bang dat alles wat in Nederland te koop is gewoon datzelfde chinese spul is maar dan met een ander stickertje.

Iemand die een kwaliteits 12v inbouw unit kent?
Dit dus :)
Helaas kan ik ook nergens inbouw usb laders vinden, en degenen die ik vind zijn, zoals @Dirk33 aangeeft hoogstwaarschijnlijk dezelfde producten als AE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 15:13
True schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:29:
offtopic:
Met een batterij kan er niet zo veel mis gaan, maar een paar euro besparen met dit soort dingen voor twijfelachtige kwaliteit vind ik altijd wat minder.
offtopic:
Juist met batterijen en accu's kan zoveel mis gaan. Als je je een beetje verdiept kan je best kwalitatief goede elektronica in China bestellen. Tenzij je het liever voor een factor 2 a 3 in Nederland koopt met een stickertje er op.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

De connectoren en de kabelboom van de sigarettenaansteker kun je beter met rust laten. Een nieuw circuit toevoegen aan een lege positie in het zekeringenkastje is veruit de netste en veiligste manier om accessoires toe te voegen.

Overigens trekt de geselecteerde USB-voeding onder maximale belasting ~1.75A1 aan de 12V zijde, een standaard 3A zekering is meer dan voldoende.

1 5V * 4.2A = 21W / 12V = 1.75A (plus wat marge voor de conversieverliezen)

Een aantal jaren geleden heb ik iets soortgelijks gedaan. Omdat ik toen géén enkele USB-inbouwvoeding kon vinden van enige kwaliteit heb ik zelf maar een USB-autolader van Anker gemodificeerd. Vanuit deze voeding lopen twee USB-kabels naar de plekken waar ze nodig zijn (dashcam en telefoonhouder).

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-05 22:52
Ik zou het gelijk goed doen en USB laders met quickcharge inbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Laatst online: 08-05 11:59

BLACKfm

o_O

ArcticTiger schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:43:
Als je betere alternatieven weet hoor ik het graag. Of ik nou 6 of 10 euro voor zo een ding betaal...
Conrad.nl is een prima plek om elektronica onderdelen te ritselen. Het komt in principe uit duitsland, dus de verzendtijd is meestal 2 tot 3 dagen (indien op voorraad).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
@donny007 Ik ga ook geen kabels knippen of solderen, ik zat zelf te denken om een circuit langs de sigaretten aansteker te leggen, maar op dezelfde zekering, met gebruik van een piggyback.
De bestaande 20A vervang ik dan voor deze piggyback met 2x 10A
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1FpKZLXXXXXXZXpXXq6xXFXXXX/119348768/HTB1FpKZLXXXXXXZXpXXq6xXFXXXX.jpg?size=60030&height=800&width=800&hash=9d868e4cf259287e70ba4f9e8a231933

@BLACKfm Conradwas ik ze ook tegengekomen inderdaad, van het merk ProCar? Een merk waar ik verder niets over kan vinden, maar wel met een premium prijs.
Wie zegt mij dat dit ook geen made-in-china is en duur doorverkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Laatst online: 08-05 11:59

BLACKfm

o_O

ArcticTiger schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:53:
@BLACKfm Conradwas ik ze ook tegengekomen inderdaad, van het merk ProCar? Een merk waar ik verder niets over kan vinden, maar wel met een premium prijs.
Wie zegt mij dat dit ook geen made-in-china is en duur doorverkocht?
Ik bestel allerhande electronica uit China en met een stukje plastic en 2 contactjes of een usb stekker kan niet zoveel mis gaan. Maar je wou een alternatief :).

Het zijn de louche circuits die niet te vertrouwen zijn. Ik zou mijn 12V plugjes gewoon op de goedkoopste plek halen, maar ik verwacht niet dat conrad Chinese troep verkoopt voor een premium prijs.

Edit: Nevermind dit deel over de zekering

[ Voor 45% gewijzigd door BLACKfm op 16-05-2018 21:07 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 12:39

Baggeraar

Wat een gebagger..

Professioneel installeren wij meestal het spul van ProCar.
https://www.conrad.nl/p/p...oor-details-usb-a-1172667
deze bijvoorbeeld.
Weinig tot geen problemen mee.

In mijn ervaring is een opbouw unit zoals deze makkelijker en sneller te installeren. Ook achteraf als je het terug wil herstellen naar origineel hou je geen groot gat over, enkel 2 kleine gaatjes die meestal niet zichtbaar zijn als je ze maakt in het beklede gedeelte van de panelen zoals in de koffer.

Aansluiten met dit soort stekkers: https://shop.berner.eu/be...par.html?article_id=30481

of als het echt niet anders kan met AMP Krimp verbinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ah dus ProCar is goed spul? Daar kan ik iets mee.
In mijn specifieke geval bijvoorbeeld gaat het om een oude auto waar de 12v plug wordt vastgeklemd in een rond gat door middel van een grote moer, maar de plug zelf is omringd door groen plastic (voor de verlichting) dat kapot is waardoor ie niet meer vast te draaien is. Maar er zit gewoon een prima geschakelde (en afgezekerde) 12v op die plek.

https://www.conrad.nl/p/p...oor-details-usb-a-1403768

Deze is in mijn geval perfect. Bedankt voor de tip Baggeraar

[ Voor 3% gewijzigd door Dirk33 op 16-05-2018 22:01 ]

Pagina: 1