Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joker22
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. (zit hier al wel zo nu en dan een tijdje te loeren).

Ik ben fulltime werkzaam als taxichauffeur en 1e jaars student ICT bij de LOI (HBO). Nou ben ik dus een beetje gefrustreerd, want ik ben van plan om voor software engineering te gaan. Programmeren lijkt mij ook heel leuk en Linux engineer worden heeft ook mijn interesse. Maar tot mijn verbazing zijn alle drie de hoofdrichtingen heel erg aan de bedrijfskundige kant. Ook die van software engineering dus. Totaal krijg je daar 2 programmeertalen, elk voor 5 studiepunten.

Hier de link naar hun site, onder het kopje studieprogramma kun je de vakken zien die ik krijg in de hoofdfase en ook de propedeuse trouwens.
https://www.loi.nl/n-3124-hbo-bachelor-informatica

Wat ik mij dus afvraag, hoeveel waard is zo'n papiertje als ik eenmaal ben afgestudeerd en bijv programmeur wil worden ofzo? Op dit moment leer ik relatief veel over bedrijfsprocessen en hoe organisaties in elkaar zitten. Weet niet goed hoe ik dit later nodig heb op m'n werk.

En tweede vraag. Wat zijn de kansen voor mij om als junior linux engineer of junior developer met bijv een certificaat te beginnen ergens? Zijn er werkgevers die daar genoegen mee nemen? Ik kom natuurlijk uit een totaal andere branche.

Wat vinden jullie hiervan? Waard om dit 4 jaar lang te doen of toch maar verder kijken?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
In de huidige markt komt vrijwel iedereen wel een een baan. Maar LOI staat bij mij niet hoog aangeschreven.

Zijn er geen deeltijd/gedeeltelijk remote programma’s bij hogescholen zoals HHS, Avans of Zuyd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Met zo'n papiertje kan je nog steeds goed bij een detacheerder aan de slag, het meeste leer je toch pas 'on the job'.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-05 23:40
Ik ben na mijn HBO international tourism opleiding, tijdens mijn fulltime baan als taxichauffeur/planner (eerst mijn bijbaan) ;) , gaan orienteren en lezen over programmeren en na wat oefenen de stoute schoenen aangetrokken en onbetaald 3 maanden een traineeship gedaan. Ik heb het idee dat het ook betaald had kunnen zijn en helemaal als ik meer ervaring had met programmeren, maar ik had niet het geduld en was te 'eager' om de stap te zetten.

Dus dit is al vast een hart onder de riem.

Je kunt het dus op meerdere manieren doen en het is puur wat je wil, komen doe je er wel als je enthousiast bent.

LOI heb ik geen ervaring mee, alleen ik weet wel van hoe 'men' er tegen aan kijkt. Desalniettemin zou ik mij daar niet te veel van aantrekken. Elke opleiding heeft zijn goede en slechte periodes/vakken, maar als het jou past,het is bereisbaar en je hebt het naar je zin en je wilt dat HBO papiertje (ook wat waard) op zak hebben, dan moet je dat lekker blijven doen.

Je kunt er aan denken om gewoon rustig te gaan solliciteren en op een lager tempo te gaan studeren als je een baan op de kop tikt binnen de ICT. Dan ontwikkel jezelf snel en krijg je aan het einde van de rit toch een papiertje, mocht je ooit nog willen switchen en je moet je 'theoretisch denkniveau' kunnen bewijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:46

Basszje

Reisvaap!]

t_captain schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:25:
In de huidige markt komt vrijwel iedereen wel een een baan. Maar LOI staat bij mij niet hoog aangeschreven.
Ik heb in de tijd ( 2000's ) ook LOI gedaan en dat was exact dezelfde stof die men ook krijgt op andere hogescholen. Grootste verschil is dat je zelf je tijd moet indelen en dat dus ook moet kunnen / gemotiveerd voor zijn.

Het eindresultaat is ook dezelfde titel en dat zouden ze niet mogen voeren als de kwaliteit ondermaats is of iets dergelijks.

Op zich is wat bedrijfsmatige theorie niet slecht voor IT-ers. Je komt situaties tegen in het echt leven(tm) waar je dat kan gebruiken. Bijvoorbeeld hoe je een project kan structureren, en op een abstracte manier een situatie kan vertalen richting een oplossing. Veel zal je waarschijnlijk nooit gebruiken, maar het is niet verkeerd om het te weten imo.

Als je eenmaal gaat werken, heb je een streeptje voor, want papiertje. Elk bedrijf werkt toch wel weer met eigen talen / tools / etc dus daar moet je altijd inwerken. Als je heel zeker weet welke richting je op wil kan je ook losse certs elders halen.

Overigens zie ik gewoon een hoofdstroming 'technische informatica' dus afgezien van de eerste fase krijg je redelijk wat je zoekt of niet? Je doet niet alle drie de stromingen.

Of dat het waard is is je eigen keuze, goedkoop is het natuurlijk niet. Je kan met een paar certificaten waarschijnlijk ook wel links en rechts aan de slag, maar je moet jezelf dan wel weten te verkopen. Je kan als junior wel bij detachering en dergelijke toko's aan de slag die veel interne cursussen aanbieden, maar dan zit je bv wel aan een werkgever vast. Ligt helemaal aan je situatie / leeftijd etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Basszje op 10-05-2018 07:35 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:31

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mensen die een ‘normaal’ HBO hebben gevolgd, kijken vaak wat meer op instituten als het LOI. De opleidingen die geaccrediteerd zijn, zijn echter gewoon inhoudelijk gelijk, alleen heb je minder projectwerk (waar je je snor kan drukken) en komt het veel meer op doorzettingskracht ed aan. Ik denk dat veel serieuze bedrijven puur willen zien of je het werk en denkniveau hebt. Dan voldoet LOI ook echt prima (als in: vergelijkbaar met andere hbo instellingen).

Het probleem is echter dat je maar beperkt iets leert. Echt werken leer je pas als je ergens werkt. Sterker nog; 3 jaar relevante werkervaring is vaak waardevoller dan 3 jaar hbo, maar het kan een kip-ei verhaal zijn. Het mooist is dus een combi, leren en werken tegelijk. Volgens mij zijn er zat bedrijven die dat aanbieden, dus misschien is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1069893

Als je niet ouder bent dan 26 jaar, dan zou ik terug gaan naar school voor voltijd hbo informatica of deeltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:47
Grappig, ik neem mensen met een LOI studie eigenlijk serieuzer. Komt denk ik omdat mijn verloofde er 1 doet en ik zie hoe hard je er voor moet werken om het vol te houden als je ook 24 uur per week werkt :-P

Anyway, specifiek qua Linux/developers: Wij zijn een groot internationaal bedrijf en bij ons kijken we naar:
Kennis & karakter -> werkervaring -> algemene indruk -> Hobbies

Zoals je ziet kijken wij überhaupt niet naar de studie. Doe met die informatie wat je wilt maar, als je bij ons zou solliciteren word er veel meer gelet op je antwoorden tijdens het interview dan wat er op je CV staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

Anoniem: 1069893 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:40:
Als je niet ouder bent dan 26 jaar, dan zou ik terug gaan naar school voor voltijd hbo informatica of deeltijd.
Waarom alleen als je niet ouder bent dan 26 jaar ?
Je kan altijd terug naar een hogeschool eventueel zijn er ook deeltijd mogenlijkheden tegenwoordig aan hogenscholen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb diverse LOI studies/cursussen gedaan de afgelopen 25 jaar, van simpeler tot wat uitgebreider, en in diverse richtingen.
Veel studies bereiden je voor op een algemeen erkend diploma, en examens worden ook vaak afgenomen door instanties die verbonden zijn aan de betreffende titel.

Tuurlijk, een schriftelijke cursus bloemschikken met een examen afgenomen door de opleidingsinstantie zelf zal minder serieus genomen worden :+ , maar als je bijv. voor Java Programmeren bij de LOI kiest en je slaagt, ben je "Oracle Certified".

Hoe dan ook heb je een basis als je een opleiding doet: het meeste leer je uiteindelijk in de praktijk, vandaar dat er bij veel vacatures staat: "minimaal zoveel jaar ervaring".
Of het nou gaat om autorijden, lassen of programmeren, practice makes perfect echter een goed begin is het halve werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joker22
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Bedankt allen voor jullie antwoord.

Dat neerkijken op LOI, vind ik trouwens nergens op slaan. LOI vraagt veel discipline en zelfstandigheid. Zeker voor de mensen die ernaast fulltime werken.

Trouwens he, ik dacht dat meeste detacheerders jou leren en werken aanbieden, maar in de praktijk bijna altijd je op een helpdesk neerzetten. Hebben mensen hier ervaring mee? En zijn er ook mensen die bijv meteen als junior developer ofzo konden beginnen ? (na interne opleiding natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:56

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat hangt helemaal van de detacheerder af en met welk papiertje je aan komt zetten. Met een MBO-papiertje is de helpdesk een logisch startpunt, maar HBOers, zeker degenen die daadwerkelijk iets geleerd hebben, kun je rustig als (junior) developer laten beginnen. Ik ben zelf via een deta-vast-constructie begonnen (WO), en keurig neergezet als dev. Juist dan is het handig om wat bedrijfsprocessen etc te kennen, en bijvoorbeeld 1 taal goed. Als ik zo het programma zie vind ik er niets vreemds aan, je werkt ten slotte niet in een vacuum.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-05 23:40
ex87 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 14:08:
Grappig, ik neem mensen met een LOI studie eigenlijk serieuzer. Komt denk ik omdat mijn verloofde er 1 doet en ik zie hoe hard je er voor moet werken om het vol te houden als je ook 24 uur per week werkt :-P

Anyway, specifiek qua Linux/developers: Wij zijn een groot internationaal bedrijf en bij ons kijken we naar:
Kennis & karakter -> werkervaring -> algemene indruk -> Hobbies

Zoals je ziet kijken wij überhaupt niet naar de studie. Doe met die informatie wat je wilt maar, als je bij ons zou solliciteren word er veel meer gelet op je antwoorden tijdens het interview dan wat er op je CV staat.
Ik zei dat LOI niet hoeft te verschillen, maar jou statement is weer het tegenovergestelde. Het is geheel persoonlijk welke inzet er nodig is voor een HBO, want menig student werkt 15 uur of meer naast een voltijd studie en lijkt die inzet zelfs hoger in deze voorbeelden. Zoals ik al zei wat goed matched, want de 1 heeft baat bij meer begeleiding en de ander sloft door een LOI opleiding heen alsof het met nog minder zou kunnen. Ik zou die laatste niet zomaar als minder serieus zien ;)

Detacheerders moet je gewoon per geval beoordelen. Wat wil jij en wat kunnen ze je bieden, de 1 helpdesk werk om mee te beginnen en de ander gooit er een cursus tegenaan en probeert je daarna weg te zetten. 9/10x moet je ook een IQ test afleggen en is dat leidend voor de beoordeling. Zonder HBO ict moet iemand je de kans gunnen, maar met HBO ict kun je kiezen. Dat idee heb ik tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Joker22 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:31:
Wat ik mij dus afvraag, hoeveel waard is zo'n papiertje als ik eenmaal ben afgestudeerd en bijv programmeur wil worden ofzo? Op dit moment leer ik relatief veel over bedrijfsprocessen en hoe organisaties in elkaar zitten. Weet niet goed hoe ik dit later nodig heb op m'n werk.
Steeds meer zijn programmeurs onderdeel van de primaire processen van bedrijven. Voor de meeste bedrijven is ICT namelijk het hoofdproces geworden. Kijk naar banken, verzekeringen, eigenlijk alles wat in de kennis economie zit is ICT primair, de rest allemaal secundair.

Als je alleen kunt programmeren kun je dus eigenlijk niets. Je moet de bedrijfsprocessen begrijpen wil je überhaupt ook maar iets kunnen doen.

Ik ben heel erg blij dat men, zeker op HBO, steeds meer leert over de bedrijfsprocessen zodat ook een programmeur onderdeel kan zijn van de waardeketen binnen een bedrijf in plaats van alleen maar "het zwarte doosje waar software uit komt". Teveel hebben we de afgelopen decennia software gebouwd op basis van aannames in plaats van als onderdeel van de daadwerkelijke waardeketen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1069893

Joker22 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 21:09:
Bedankt allen voor jullie antwoord.

Dat neerkijken op LOI, vind ik trouwens nergens op slaan. LOI vraagt veel discipline en zelfstandigheid. Zeker voor de mensen die ernaast fulltime werken.

Trouwens he, ik dacht dat meeste detacheerders jou leren en werken aanbieden, maar in de praktijk bijna altijd je op een helpdesk neerzetten. Hebben mensen hier ervaring mee? En zijn er ook mensen die bijv meteen als junior developer ofzo konden beginnen ? (na interne opleiding natuurlijk)
Inderdaad.

Ik deed ook LOI applicatie ontwikkeling en stopte daarmee, omdat ik nog recht had op studiefinanciering en ook beter gewoon naar school kon gaan, inplaats van alleen thuis studeren.

De LOI opleiding was veel moeilijker dan de mbo opleiding op school. Ik moest gelijk beginnen met OOP Java, terwijl we op school pas na bijna 1 jaar daarmee begonnen.

Je kan een LOI opleiding eigenlijk niet vergelijken met een opleiding op school. LOI is denk ik ook meer voor zelfstandige die iets aan hun huidige opleidingen willen toevoegen. Helemaal vanaf scratch beginnen met LOI is gewoon super moeilijk, omdat je niet een leraar en studenten om je heen hebt net zoals op school.
Pagina: 1