Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23-05 16:32

EMP

Krulloos! Maar nu met kinwol.

Topicstarter
Ik heb een Synology DS215J met twee WD Green 4TB disks in RAID 1 staan.

Vandaag beep-te de NAS en was 1 disk verdwenen. Een week of wat eerder gaf hij ook al aan dat er bad sectors waren gevonden op disk 1. Conclusie: disk 1 is overleden.

Nu heb ik zitten kijken voor een vervangende disk. De WD Green is niet meer leverbaar (de pricewatch geeft nog 1 winkel aan, welke weer meldt dat deze niet op voorraad is bij hun of hun leverancier).

Het gaat mij er vooral om dat de data weer gedupliceerd is op twee disks, dus ik ben op zoek naar een goede vervanger.

De Green was een consumer disk, dus ik zou de WD Blue 4TB nu kunnen pakken (zelfde rpm). Echter wordt de WD Red 4TB aangeraden voor gebruik in NASsen. In beide gevallen is het echter een andere dan die er al in zit. Het belangrijkste voor mij is dat de RAID volume weer hersteld kan worden.

Is er een manier om dit te controleren voordat ik tot aanschaf over ga? En eventueel advies over wat een goede vervangende disk zou zijn?

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20:58
Gewoon dezelfde grootte en gaan met die banaan. Red, blue of green, volgens mij moet je gewoon ook wat geluk hebben welke lang mee gaat (eerste aantal week/maand grootste kans op stervende hdd's en daarna af en toe SMART-info in de gaten houden)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 01:05
Vanwege de garantie termijn Red kiezen (3 jaar vs 2 jaar).
Als je ook de andere disk wilt vervangen, laat wat tijd tussen de schijfwissel (zeg een maand) anders gaat je array misschien kapot als je de ene Red met de andere Red wilt mirroreren omdat de eerst gekochte schijf voortijdig overlijd. Niet zo'n probleem als je backups hebt, wel vervelend.
Als je een SHR-1 array én budget hebt, kun je ook gaan voor grotere schijven. Een echte RAID-1 moet je opnieuw opbouwen als je grotere schijven wilt gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 18:57
Verschillende merken modellen is ook beter.

En in je nas instellen dat er meer dan 1 sector defect mag gaan.
Anders gooit je nas heel snel alle schijven eruit.
Bijv naar 10 sectoren.

Tegenwoordig zijn de schijven zo groot, dat er altijd/vaker sectoren defect gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
hier heb ik een maand geleden ongeveer 4x WD green 2TB omgeruild voor 2x 6TB WD Red.

echter na een week kreeg 1 van de 2 reds al fratsen.. dus heilig zijn ze helaas niet..

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 01:05
quote:
SMSfreakie schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:21:

echter na een week kreeg 1 van de 2 reds al fratsen.. dus heilig zijn ze helaas niet..
Daarom gaf ik aan dat je het liefst geen schijven kort op elkaar wisselt, als je gedoe wilt voorkomen.

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23-05 16:32

EMP

Krulloos! Maar nu met kinwol.

Topicstarter
quote:
biomass schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:09:
Als je een SHR-1 array én budget hebt, kun je ook gaan voor grotere schijven. Een echte RAID-1 moet je opnieuw opbouwen als je grotere schijven wilt gebruiken.
Het is SHR inderdaad! Ik was vergeten hoe flexibel dat is. Gewoon met de tijd mee gaan en een groter er in dan maar.

Bedankt voor de tips!

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• scifoflux
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 24-05 08:22
Ik heb bij mijn grootouders, ouders en bedrijf van mijn vader en bij mezelf allemaal WD red steken.
Doen uitermate hun werk goed en tot nu toe geen enkel schijf die kapot is.
Ik weet heeft allemaal met luck te maken.
Maar ik geloof toch de marketing van dat red beter zijn voor NAS systemen.
De prijs valt ook nog mee. Gezien de garantie van 3 jaar.

Best is wel om u NAS niet te laten slapen. Altijd schijven opnieuw opstarten is niet zo gezond denk ik.
De drie nassen blijven constant draaien doordat surveillance studio actief is.
Energie verbruik is dan wel meer maar kom. :P

scifoflux wijzigde deze reactie 10-05-2018 11:21 (4%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True