Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yooo Kerol
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-02-2021
L.S.,

Ik heb vorige week "per ongeluk" (ik check wekelijks handmatig op updates, want er is iets mis met mijn updater .. heb daar een eerdere post over gemaakt) mijn laptop naar de laatste updates laten zoeken en toen begon hij al meteen met het downloaden en het voorinstalleren van de April Update dus. Ik wist ook niet dat ze die al hadden pre-released of wat de term er ook voor mag zijn. Dat wilde ik eigenlijk niet, want ik wil meestal even een maandje wachten tot de belangrijkste bugs zijn weggewerkt na een grote update, dus ik heb niet gereboot maar via geavanceerde opties 'defer' updates aangezet zodat ie 35 dagen wacht ofzo.

In ieder geval zit ik nu nog op build 16299.402 maar nu las ik zojuist dat er weer een update is uitgekomen voor een actief aangevallen lek.
(nieuws: Microsoft dicht actief aangevallen kritiek lek in nieuwe patchronde

Mijn vraag: Kan ik deze patch via de Microsoft Catalog handmatig downloaden en installeren of gaat m'n W10 dan helemaal naar de knoppen?
https://www.catalog.updat...m/Search.aspx?q=KB4103727

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarom doormodderen als een reinstall in een uurtje gedaan is ?

Vanmorgen win10 up en running in 2u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yooo Kerol
Uurtje?
Ja het OS zelf wel ja, maar al mijn programma's en settings weer op orde krijgen gaat mij een hele dag duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
En aanmodderen duurt nu al sinds november :|

Als je zoveel hebt staan waar je een hele dag over moet doen, is het tegelijk een mooie aangelegenheid om eens kritisch te kijken of alles wel zo noodzakelijk is ;)

Maar be my guest, het probleem opschuiven werkt zoveel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yooo Kerol
Ja en ik was ook al van plan om precies na deze grote update een fresh install te doen :) Maarrrr wel pas nadat de April Update ook vrij was van grote problemen, meestal na een maand ofzo. Dat had ik ook al aangegeven in mijn vorige topic en ook hier in mijn OP.

En ja, alles heb ik nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:28
Opnieuw installeren en er gelijk een image van maken. Best of both worlds. Dan is het de volgende keer letterlijk minuten werk en een tijdje updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yooo Kerol
Even een informatieve update, dan hebben anderen er ook iets aan. De situatie was dus even kort als volgt begin deze maand:

Ik druk handmatig op updates zoeken in het instellingenmenu op de dag dat de April Update gereleased was zonder dat ik dat wist, dus hij begint met de onderdelenupdate voor 1803 te downloaden en te installeren. Dit wilde ik helemaal niet, maar wist niet hoe ik het kon stoppen. Uiteindelijk is de Spring Update volledig gepre-installed, alleen ik had nog niet gereboot daarna voor de volledige installatie, maar even later vond ik de 'defer' update knop onder geavanceerde opties. Even testen of er iets zou gebeuren en hoera. Daarmee bleef de update dus ook 35 dagen uitgesteld en verdwijnt ie ook uit het startmenu. Niet helemaal wat ik wilde, maar och ten minste iets.

Nu het volgende zojuist:
Ik had een bootable usb liggen met daarop nog 1709 (Fall Creators Update) geïnstalleerd, alleen wist ik niet welke versie op deze usb stond. Dus ik klik even op de setup om te kijken of er zou verschijnen met welke installatie ik te maken zou krijgen. In ieder geval stond er niets specifieks om welke major update het ging. Er stond iets van 'wilt u deze update nu installeren?' en dan twee opties: 'nu' of 'nee later'. Dus ik klik op het laatste en vervolgens begint ie alsnog met iets te installeren. Dus ik denk 'wtf?' en probeer weg te kllikken. Maar hij blijft gewoon doorgaan en er verschijnt gelukkig dat ie de installatiebestanden ongedaan maakt. Dus ik dacht dat het ging om enkele installatiebestanden van die 1709 setup ofzo. Nou klaar daarmee.

De volgende dag zie ik opeens dat ik een klap meer opslagruimte over heb dan sinds twee weken geleden. Blijkt ie dus ook de volledige pre-install bestanden van 1803 verwijderd te hebben. HOERA!
Want inmiddels heeft ie ook gewoon zonder problemen via automatische update de nieuwste 1709 updates binnengehengeld en geinstalleerde toen ik defer updates weer uitschakelde. :+

Conclusie: Je kunt (ongewilde) pre-installaties ongedaan maken door de setup van een iso te runnen en vervolgens weer bij het beginscherm op 'nee later' te klikken.

[ Voor 4% gewijzigd door Yooo Kerol op 26-05-2018 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:23
Pfff.. wat een gedoe. Ik zou helemaal gek worden als ik zoveel tijd en moeite moest steken in enkel het onderhoud van m'n O.S.
Aangezien jij hier vertelt wat je zoal doet om je computer up-to-date en werkbaar te houden, zal ik ook eens vertellen wat ik zoal doe:

-Kale windows installeren; en wat drivers.
-Energiebeer naar persoonlijke voorkeur instellen. Eventueel eens een andere malwarescanner dan normaal proberen. Privacy-settings even snel doorlopen.

En na een grote update als Creators, of de recente 1803:
-Energiebeer naar persoonlijke voorkeur instellen. Eventueel eens een andere malwarescanner dan normaal proberen. Privacy-settings even snel doorlopen.

Verder doe ik GEEN REET aan onderhoud (en instellingen), alles gaat automatisch en mijn computer is RETESNEL (ondanks B-merk en verouderde hardware)

Je moet natuurlijk wel een SSD en voldoende geheugen hebben.

Mijn ervaring met windows is al jaaaaren: Hoe meer je er aan gaat lopen klooien, hoe meer je een soepel O.S. zelf verprutst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 09:20
Dat zeg jij nu wel, maar sinds de 1803 heb ik idd gezeik met een vreselijke popup dat mijn windows niet geactiveerd zou zijn (gewoon ingebakken in BIOS van laptop), kortom ik wordt er neit goed van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yooo Kerol
Dan kan je toch een rollback doen binnen een maand ofzo, mits je tenminste niet je Windows.old map hebt gedelete of via schijfopruiming hebt verwijderd?
Anders maar even uitzitten en een paar weekjes wachten tot ze het hopelijk opgelost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
Yooo Kerol schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:52:
Dan kan je toch een rollback doen binnen een maand ofzo, mits je tenminste niet je Windows.old map hebt gedelete of via schijfopruiming hebt verwijderd?
Anders maar even uitzitten en een paar weekjes wachten tot ze het hopelijk opgelost hebben.
10 dagen, kortom net te laat! was een weekje niet thuis na de install en eerst andere dingen geprobeerd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yooo Kerol
Misschien kun je ProduKey downloaden en daarmee je code achterhalen en opnieuw invoeren via instellingen. Desnoods bel je het bijbehorende Microsoft telefoonnummer die er staat (= gratis) en doorloop je het geautomatiseerde antwoordapparaatmenu ding. Krijg je een lange code te horen, maar is eigenlijk best makkelijk systeem om te doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
Yooo Kerol schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:32:
Misschien kun je ProduKey downloaden en daarmee je code achterhalen en opnieuw invoeren via instellingen. Desnoods bel je het bijbehorende Microsoft telefoonnummer die er staat (= gratis) en doorloop je het geautomatiseerde antwoordapparaatmenu ding. Krijg je een lange code te horen, maar is eigenlijk best makkelijk systeem om te doorlopen.
doet MS dat voor een OEM install van Lenovo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yooo Kerol
Geen flauw idee :) laat maar weten of het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
Yooo Kerol schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:41:
Geen flauw idee :) laat maar weten of het lukt.
overweeg gewoon herinstall onder 1803 batterij is ook geen 8 uur meer maar in een week tijd 4 uur..... fuck 1803 dus! (of uitzingen tot oplossing aangezien het geen ramp is vooral heel irritant)
Pagina: 1