Geen spdif. Andere videokaart of geluidskaart ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TNG128MB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-01 18:13
Mijn mini budget htpc heeft geen spdif op het moederbord en ik wil hem aansluiten met hdmi op de tv maar de geforce kaart ondersteunt geen hdmi geluid.
Kan ik beter kijken voor een andere video kaart met wel hdmi audio of een geluidskaart met spdif out ?

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:41
Welk merk en type moederbord en videokaart gebruik je?

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-02 17:35
En je haalt een aantal dingen door de war denk ik:
HDMI op de TV. Wil je ook het geluid over de HDMI laten lopen? Ondersteund je tv dat? Of wil je juist een aparte kabel trekken en het via een spdif kabel (optisch of coax) laten lopen?

Geluid over HDMI word vaak geen spdif meer genoemd namelijk. Zou zeker even je videokaarttype vermelden hier maar als je het geluid over HDMI wilt laten lopen en je videokaart ondersteund het niet, is je videokaart upgraden vaak de handigste weg. Of je moet moeilijk gaan doen met converters en ander gepruts maar dat is vaak niet goedkoper en zeker niet handiger.

• TNG128MB
SPDIF is nodig voor geluid te krijgen via de HDMI kabel naar een LG TV.
De videokaart ondersteunt geen hdmi audio

Asus P5KPL-AM SE
pricewatch: Asus P5KPL-AM SE

Club 3D GeForce 9800GT 512MB
pricewatch: Club 3D GeForce 9800GT 512MB

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 18:48

QinX

Shai-Hulud

Video uit 2x DVI-I, S-Video

Je hebt niet eens HDMI.
Dus of je wilt beeld en geluid en hebt een nieuwe videokaart nodig.
Of je wilt alleen geluid, maar daar is geen videokaart voor nodig, dat zou met een losse geluidskaart, intern of via USB mogelijk moeten zijn.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
QinX schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:31:
Video uit 2x DVI-I, S-Video

Je hebt niet eens HDMI.
Dus of je wilt beeld en geluid en hebt een nieuwe videokaart nodig.
Of je wilt alleen geluid, maar daar is geen videokaart voor nodig, dat zou met een losse geluidskaart, intern of via USB mogelijk moeten zijn.
Een nieuwe videokaart is inderdaad de beste en waarschijnlijk goedkoopste oplossing.

Ik moest een keer kiezen tussen een actieve vga naar hdmi incl audio convertor en een gt710, de videokaart was goedkoper en gebruikt in dit geval een stuk minder stroom.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-02 17:35
TNG128MB schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 20:27:
SPDIF is nodig voor geluid te krijgen via de HDMI kabel naar een LG TV.
Euh, nee. SPDIF is een aparte aansluiting en heeft verder niets met HDMI te maken. En de serie die ik net puur over HDMI gekeken heb met geluid op mijn eigen LG TV zegt mij ook dat ik geen aparte SPDIF kabel nodig heb om geluid er uit te krijgen.

Doel je misschien op het feit dat de oudere nvidia kaarten een SPDIF aansluiting erop hadden dat je via een extra geluidskaart zo op een omslachtige manier dat alsnog op de HDMI aansluiting kon krijgen? Die oplossing is inmiddels redelijk verouderd en je hebt een hele grote kans dat menig goedkope videokaart dit gewoon out of the box ondersteund. Grootste kans dat de makkelijkste oplossing dan gewoon is om een goedkope videokaart met audio ondersteuning te halen is.

Of had je inmiddels geconcludeerd dat je TV geen HDMI audio ondersteund en je echt een aparte SPDIF kabel wilt trekken naar je TV? Misschien een oud TV model waar het nog op die manier moet? Post ook even het typenummer van je TV, dan kan dat ook even uitgesloten worden.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:42
Sleepkever schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:59:
[...]
Euh, nee. SPDIF is een aparte aansluiting en heeft verder niets met HDMI te maken.
Behalve dan dat de 9800GT wel degelijk audio over HDMI (via DVI->HDMI) uit kan sturen via een SPDIF-ingang op de videokaart.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 15:08
Eigenlijk loop ik zelfs de twijfelen of de moederbord wel de GT 710 aankan... :?

• ETHART
rain2reign schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 00:00:
Eigenlijk loop ik zelfs de twijfelen of de moederbord wel de GT 710 aankan... :?
Op mijn p5kpl-epu kon het in ieder geval wel en dat is vrijwel het zelfde bord.

• TNG128MB
Andere videokaart dus. Bedankt voor de replys..

• ETHART
TNG128MB schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 07:48:
Andere videokaart dus. Bedankt voor de replys..
Een kaart zoals de gt710 of gt1030 geeft je ook meer features zoals hardwarematige decoding van h264 en h265, dit ontlast je wat oudere CPU.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:41
Welke resolutie heeft de TV? 1080p, 4K?
Pagina: 1