Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsKinoo
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-01-2024
Voor een grootvader ben ik op zoek naar een goedkope scanner (bij Coolblue.be), in aanvulling op zijn Samsung/HP laserprinter. Deze scanner zal gebruikt worden voor het typische thuisgebruik: het inscannen, opsturen en kopiëren van simpele documenten, afbeeldingen, reispassen enz.

Ik kwam uit op één van de volgende scanners:
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon Canoscan LiDE 120€ 54,95€ 54,95
1Canon Canoscan LiDE 220€ 69,90€ 69,90
1Epson Perfection V39€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 209,80

Nu zouden we deze scanners ook willen gebruiken om studiemateriaal (samenvattingen, pagina's uit handboeken, opgaves...) in te scannen. Dit gaat uiteraard prima met een simpele scanner, maar nu zouden we ook gebruik willen maken van OCR om deze documenten achteraf te kunnen bewerken. Uiteraard met behoud van afbeeldingen, tabellen rondom de tekst en de oorspronkelijke lay-out. Zeg maar een doorzoekbare PDF genereren waarin je kan zoeken en kopiëren en ook eenvoudig kan exporteren naar Word. Ik vond op het internet een open-source tool (Tesseract) en een relatief dure, professionele oplossing (Nuance OmniPage, Adobe) om dit voor elkaar te krijgen. Een simpel testje met een Tesseract GUI met Nederlandse taal leert me echter dat dit niet echt het gewenst resultaat geeft.

Nu is mijn vraag: kunnen bovenstaande scanners (en dan voornamelijk de Epson die volgens Coolblue OCR ondersteund) rechtstreeks voldoen aan mijn verwachtingen of is hiervoor extra software nodig? Mijn grootvader is evenwel bereid 100 euro meer neer te tellen voor een scanner met een deftige tekstherkenning.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
In principe ondersteunen alle scanners OCR, want dat wordt softwarematig gedaan. Ik heb een Epson V39, maar de daar bij geleverde software is qua OCR waardeloos.
Als OCR erg belangrijk is, dan is mijn advies om een goedkope scanner te kopen en het geld uitgeven aan goede OCR software.

Omnipage (versie 11) heb ik in het verleden gehad. Dat ging redelijk goed, zolang het drukwerk maar duidelijk was en niet te klein lettertype.

Update:
Ik kwam op mijn PC ook nog Abbyy Finereader tegen. Dat is ook OCR software en is kennelijk meegekomen met de Epson V550 Photo, die ik ongeveer een jaar geleden heb gekocht. Heb dat programma nooit eerder gebruikt, maar heb dat nu even getest en het werkt een stuk eenvoudiger als de Epson software en tekstherkenning gaat prima. Het is een probeerversie, maar zo te zien zijn er geen restricties in het gebruik. De betaalde versie heeft natuurlijk meer mogelijkheden, maar het is de vraag of je dat ooit nodig hebt.

Abbyy zit niet bij de V39, maar wel bij de V370 Photo. Die is iets duurder, maar dan heb je er wel een bruikbaar OCR programma bij.

[ Voor 65% gewijzigd door JukeboxBill op 09-05-2018 21:05 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsKinoo
@JukeboxBill Heel erg bedankt voor uw antwoord!

Ik heb intussen een trial versie van Abbyy Finereader 14 geprobeerd en ben erg onder de indruk van de resultaten. Een zeer groot verschil met de gratis online tool en a9t9 (Tesseract) die we eerder geprobeerd hebben. Zou de oudere Abbyy Finereader Sprint 9.0, die met de Epson V370 Photo wordt meegeleverd gelijkaardige resultaten geven?

Mijn grootvader is bereid om de V370 te kopen, maar ook een combinatie van de goedkopere Canon LiDe 220 en een OCR programma behoort tot de mogelijkheden. Ik zie dat Omnipage 18 nu tijdelijk voor €69 verkrijgbaar is bij Nuance. Ik zoek nog naar een manier om een trial versie te downloaden om eens te proberen. Qua prijs verschilt dit niet zo heel veel van de V370 met Finereader Sprint. Finereader 14 zou ik ook graag hebben, maar €199 voor de standaard versie is me wat te veel (overigens kan upgraden van Sprint 9.0 naar 14 ook, voor €129, maar het blijft toch iets te duur). Of ken je nog een ander programma wat aan mijn wensen zou voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
De combinatie Canon en Omnipage heeft als voordeel dat je een iets vollediger en meer recent softwarepakket hebt. Alleen zie ik een prijs van €99 voor Omnipage, i.p.v. €69.
Op www.softonic.com kan je een proefversie downloaden.

De Epson V370 Photo is m.i. een betere scanner met ook de mogelijkheid om fotonegatieven en diafilm te scannen.
In tegenstelling tot wat ik eerder dacht is Abbyy Finereader 9, dat met de Epson meekwam, geen probeerversie, maar een volwaardig programma en zal waarschijnlijk prima voldoen voor thuisgebruik. Voor zover ik kan zien heeft versie 14 wat nieuwe toeters en bellen en een iets betere tekstherkenning.
Het wordt ook nog ondersteund. Ik kan een update doen, zodat Windows 10 ook wordt ondersteund.

Ik had Finereader 9 niet uitgebreid getest, maar een pagina uit een willekeurig boek kwam er foutloos uit.
Ik heb nu ook even een test gedaan met een pagina tekst en plaatjes. Met wat bijsturen van één onderdeel met tekst op een afbeelding als achtergrond, gaat dat ook goed.

Ik ken verder geen andere OCR programma's.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsKinoo
@JukeboxBill OmniPage 18 is in de webshop van Nuance zelf tijdelijk €69 i.pv. €99. https://shopnl.nuance.com...tID.235159400/OmniPage-18

Dan zal ik met mijn grootvader gaan overleggen wat hij het liefste heeft. Een scanner met meer mogelijkheden of een iets recenter en vollediger OCR-pakket voor ongeveer dezelfde prijs.

Edit: Ik zal intussen OmniPage ook eens uitproberen met dezelfde testdocumentjes als bij de Abby.

[ Voor 14% gewijzigd door NielsKinoo op 10-05-2018 14:52 ]