Lage wifi-snelheid op desktop, snel op andere apparaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 08:50
Ik heb sinds gister opeens last van traag internet op mijn desktop PC. Ik heb niks veranderd in de set-up, een paar dagen geleden liep het nog als een zonnetje. Ik gebruik mijn PC vaak om video's via 5Ghz wifi naar mijn smart-TV te streamen, en dit werkte zelfs met 4K zonder problemen. Gister merkte ik opeens dat video's vaker vasthingen en langzamer laden op mijn TV.

Mijn set-up is dit:

Ziggo-modem in de meterkast, waar een verbinding van 200/20 op binnen komt. Die staat op bridge en is met een kabel aangesloten op mijn wifi router (ASUS RT-AC66U). Die Asus staat in de kast in de woonkamer op een meter of 4 van mijn desktop PC. In die desktop PC zit een TP-link T6E 5Ghz PCIe wifi ontvanger. Op de desktop haal ik snelheden van 10-20 down en +-8 up. En ja, ik ben verbonden met het 5Ghz netwerk. Op mijn laptop haal ik op dezelfde afstand op dat zelfde 5Ghz netwerk +- 160-170 down en 18-20 up. Op mijn telefoon haal ik ook die snelheid.

Ik heb het volgende al gedaan:
- Ziggo modem herstarten
- Asus modem herstarten
- Asus modem firmware upgrade
- TP-link wifi ontvanger verwijderd en met de nieuwste windows10 64bit driver opnieuw toegevoegd (https://www.tp-link.com/us/download/Archer-T6E.html#Driver)

Helaas heeft dit niks opgelost, de snelheid op mijn desktop blijft erg laag.
Ik snap er zelf niks van. Waar kan dit aan liggen? Hoe krijg ik weer de goede snelheid op mijn desktop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je (even) een kabeltje legt tussen peecee en asus? Of als je een kabeltje legt tussen asus en teevee? Allebei?

Ziggo modem in bridge mode zou geen invloed moeten hebben, dus het zou ook moeten werken als het kabeltje tussen asus en ziggo eruitligt. En 5 GHz is vrij hoogfrequent, dus een dempend object ertussen kan al voor problemen zorgen. Je kan natuurlijk proberen de ene of de andere machine een paar centimeter te verplaatsen en dan uit te vogelen wat er in de omgeving veranderd is. Mischien een reflectie oid. Maar in oudbouw kan het net zo goed de buren zijn. Je kan eens een site survey "app" aanzwengelen en ermee rondlopen, kijken wat'ie zegt. De wifi-configuratie opdiepen kan ook helpen.

Hoe dan ook, voor dingen die zich normaliter niet verplaatsen is de moeite van een kabeltje leggen bijna altijd de moeite waard. En hier even testen met een kabeltje is zeker een goed begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Bedankt voor je antwoord.

Als ik een kabel tussen de Asus en mijn desktop PC leg is de snelheid prima (180-200 down)

Zodra ik het internet weer over mijn TP-link wifi ontvanger laat gaan is de snelheid weer erg laag (<20 down).
Er is geen dempend object tussen mijn Asus en mijn PC. Het heeft altijd perfect gewerkt. En als ik mijn laptop of telefoon op dezelfde plaats als de TP-link houd, dan is de snelheid ook goed.

Wat kan ik hier nog aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Was het gister niet Patch Tuesday? Heb je Windows al gekeken of je updates hebt gekregen en de betreffende KB-artikelen eventueel geGoogled op eventuele issues?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
MAX3400 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 18:27:
Was het gister niet Patch Tuesday? Heb je Windows al gekeken of je updates hebt gekregen en de betreffende KB-artikelen eventueel geGoogled op eventuele issues?
Ik zie dat er 9-5 (vandaag dus) een reeks updates zijn geinstalleerd. Het gaat dan alleen om een reeks updates voor Microsoft Office. Daarnaast staan er nog 2 andere dingen waarbij de installatie vandaag mislukt is, met foutcode 0x80240034:

- Windows 10 feature update versie 1803
- Cumulative update for Windows 10 version 1709 for x64 based systems (KB4103727)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Neem aan dat je ook al met WiFi-analyzer of iets dergelijks het signaal bij de antenne van je WiFi-kaart hebt gechecked? En wat doet het ding op 2,4GHz? Is er toevallig een antiviruspakket dat specifiek de interface van de TP-Link adapter overactief controleert? Zijn een beejte eerste-lijns helpdeskvragen maar ik snap er zelf ook niks van en zou bijna zeggen haal een andere adapter. Maar dat zou niet nodig moeten zijn.

...

Pagina: 1