Insect in spouwmuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 14:50
Hoi allemaal,

Sinds een paar weken hebben we een vreemd gekleurd (en gevuld) gaatje in onze buitenmuur:
Insectengat

Een week geleden, toen het me voor het eerst opviel, zat er nog een minuscuul gaatje in het midden van de donkergrijze substantie, dus mijn vermoeden is dat een of ander insect een broedplaats heeft gevonden. Iemand enig idee welk insect dit gedaan kan hebben? Gewoon een wesp, hommel of bij? Of toch wat anders? Ik hoor er geen geluid achter vandaan komen trouwens.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:00

Pazo

Mroaw?

Wij hebben ieder jaar een hommelnest in buitenmuur, nu ook weer. Al is dat wel gewoon een open gaatje. Aangezien die van jou dicht is, in een hommelnest denk ik uitgesloten. Maar wat het wel is?
Zolang het geen wespen zijn, lekker laten zitten :)

[ Voor 35% gewijzigd door Pazo op 09-05-2018 15:40 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
Een metselbij?
Als bouwmateriaal gebruikt de metselbij leem dat met speeksel en water week wordt gemaakt en in de vorm van 2 mm grote kogeltjes naar het nest wordt gedragen. Daar wordt het dan als een soort cement verwerkt.
https://www.wespenbestrijding.net/Metselbijen.html

Heb ik in de tuin van mijn vorige huis ook gehad. Heel apart soort bijen.

Totaal onschuldig en zeer nuttig, ze vliegen vanzelf uit en zijn verder niet agressief.

[ Voor 64% gewijzigd door LiquidSmoke op 09-05-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Onschuldig totdat ie je hele spouwmuur leeg trekt? Lijkt me niet bevorderlijk voor de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
MikeyMan schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:17:
[...]

Onschuldig totdat ie je hele spouwmuur leeg trekt? Lijkt me niet bevorderlijk voor de isolatie.
Geen idee of ze dit kunnen. Bij dit stuk muur was het voegwerk nogal slecht en van die gaatjes maken ze dankbaar gebruik. Volgens mij maken ze zelf geen gaten, nooit gemerkt iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazz
Ja zolang ik geen gezoem hoor maak ik me ook niet druk ;) De afbeeldingen die ik van metselbij nestjes vind lijken er inderdaad verdacht veel op. Eens in de gaten houden wat er uiteindelijk uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kun je het niet gewoon dichtsmeren?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazz
Marzman schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:47:
Oh jawel, maar zolang er geen rare dingen gebeuren laat ik het gewoon zitten. Als het inderdaad een metselbij is doet die ook geen kwaad, dus voorlopig geen actie ;)

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Metselbijen zullen dat gaatje juist dichtmaken. Daar komt de naam natuurlijk vandaan. Vooral de Poolse metselbij doen het voor weinig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:33

Typhone

Who Dares Wins

Gumball schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 19:30:
Metselbijen zullen dat gaatje juist dichtmaken. Daar komt de naam natuurlijk vandaan. Vooral de Poolse metselbij doen het voor weinig.
Laat me toch gewoon van Nespresso genieten in plaats van m'n overhemd moeten poetsen :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Gumball schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 19:30:
Ik ben voor mijn nieuwe aanbouw nog op zoek naar stukadoorbijen, tegelzetbijen en schilderbijen. Ik weet dat de Poolse varianten dit ook goed en voor weinig geld kunnen doen, maar hoe lok ik ze naar mijn aanbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Rudolf schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:13:
[...]

Ik ben voor mijn nieuwe aanbouw nog op zoek naar stukadoorbijen, tegelzetbijen en schilderbijen. Ik weet dat de Poolse varianten dit ook goed en voor weinig geld kunnen doen, maar hoe lok ik ze naar mijn aanbouw?
Als je het echt goedkoop wilt houden, bij de action zijn de insecten hotels in de aanbieding.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thaicecube
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Marzman schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:47:
Dit moet je nooit doen. Ik weet niet of het voor alle insecten geld, maar in ieder geval wel voor wespen.
Wij hebben ook wespen gehad, en dachten er snel van af te zijn door de ingang dicht te maken.

(gelukkig nog op tijd) Er achter gekomen dat wespen vrij scherpe tandjes hebben, en als je hun ingang dicht maakt, ze dus gewoon een nieuwe ingang/uitgang gaan maken. En met een beetje pech is het dit keer aan de binnenkant van je huis..

Je verplaatst er dus alleen het probleem mee en kan het zelfs erger maken.

[ Voor 0% gewijzigd door thaicecube op 11-05-2018 10:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:48
Als je echt wespen af en aan ziet vliegen beetje Permas D ofzo in de opening.
anders mooi laten. mijn moeder had ook een hommelnest in de muur een paar jaar terug. Als verder alleen dat stukje metselwerk eruit is is het helemaal niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:40
thaicecube schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:25:
[...]

Dit moet je nooit doen. Ik weet niet of het voor alle insecten geld, maar in ieder geval wel voor wespen.
Wij hebben ook wespen gehad, en dachten er snel van af te zijn door de ingang dicht te maken.

(gelukkig nog op tijd) Er achter gekomen dat wespen vrij scherpe tandjes hebben, en als je hun ingang dicht maakt, ze dus gewoon een nieuwe ingang/uitgang gaan maken. En met een beetje pech is het dit keer aan de binnenkant van je huis..

Je verplaatst er dus alleen het probleem mee en kan het zelfs erger maken.
Klopt, ze hebben hier een hele strook bamboo weggegeten die aan een schutting zat, zat er elke keer weer met verbazing naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Grote kans dat het bijen of wespen zijn die gaan nu namelijk op zoek naar een nest plaats .
Wel even in de gaten houden ik had vorig jaar last van hornaars en die zijn wel agressief en kwamen ook binnen door 1 of ander gat ergens .
Imker koste 25 euro en klaar was het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Jongens, het is geen HK.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:31:
[mbr]Jongens, het is geen HK.[/]
Was deze opmerking echt nodig :? Ik zie één grappige reactie (die aan de aantal likes te zien best gewaardeerd wordt) en één reactie daarop, en voor de rest alleen maar serieuze reacties.

[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 11-05-2018 22:36 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier vorig jaar een flinke wesp gespot die af en aan vloog naar de holle ruimte waarin de spotjes bij de voordeur zitten. 1 spotje klemt niet goed meer en daar zit dus een kier. 's Avonds een paar keer goed met zo'n spuitbus met gif gespoten en het was opgelost. Maar als er echt een nest zit met veel activiteit, dan laat ik lekker iemand komen. Bijen en hommels heb je veel minder last van.

Note: ik moet nog ff nieuwe GU10 armatuurtjes kopen voor bij de voordeur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
Soort van topic hijack!

Bij ons vliegt van buitenaf elke dag een hornaar de spouw in door van die ventilatiegaten. Tot dusver heb ik er maar een gezien en is het (nog?) geen nest. Zijn nu een dikke week verder, maar af en toe hoor ik hem wel brommen in de spouw.

Moet ik hier nu iets mee? Eigenlijk kan hij voor zover ik weet niet vanuit de spouw ergens naar binnen. Alle gaten dichtmaken schijnt ook niet echt de oplossing te zijn omdat ze zich dan waarschijnlijk op een andere manier een uitweg zoeken.

Google vertelde me ook al dat die Hornaars opzich niet zo agressief zijn (minder dan een normale wesp) maar dat de steek wel wat meer pijn kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toch snap ik niet dat mensen hier aangeven dat het geen kwaad kan...

Waar het nest zit, zit geen isolatiemateriaal meer. Die beesten halen delen van je spouwisolatie weg om in te nesten, dus m.i. zsm er vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
Waar geen insecten zijn is geen leven meer, wij hebben die beestjes bijvoorbeeld ook nodig voor onze gewassen. Dus alle insecten plat spuiten met een spuitbus schieten we op ten duur niks mee op. Dus als ze relatief weinig kwaad doen en je er geen last van hebt, gewoon lekker laten zitten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Loopt het gat nu helemaal door tot je spouw? Spul wat is weggevreten is cosmetisch voegwerk, specie erachter is aanzienlijk stukje sterker en zover ik weet komt een insect daar echt niet doorheen tot je spouw (of je hebt echt slechte kwaliteit).

[ Voor 27% gewijzigd door SinergyX op 15-05-2018 16:36 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

@De_Bastaard Hoe weet je dat het een Hornaar is en niet een wespen koningin?

Ik zou er altijd wel naar laten kijken door een deskundige. Onschuldig of niet, als er een nest gebouwd wordt kun je bijvoorbeeld lekker rustig buiten eten of zonnen met een glaasje limonade erbij straks wel vergeten..

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LordSinclair schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:25:
Waar geen insecten zijn is geen leven meer, wij hebben die beestjes bijvoorbeeld ook nodig voor onze gewassen. Dus alle insecten plat spuiten met een spuitbus schieten we op ten duur niks mee op. Dus als ze relatief weinig kwaad doen en je er geen last van hebt, gewoon lekker laten zitten.
Beetje kromme redenering he... Juist vanuit milieuoogpunt zou je je isolatie in tact moeten houden.
Beestje beschermen en als keerzijde daarvan extra gaan stoken lijkt me ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30
De_Bastaard schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:18:
Soort van topic hijack!

Bij ons vliegt van buitenaf elke dag een hornaar de spouw in door van die ventilatiegaten. Tot dusver heb ik er maar een gezien en is het (nog?) geen nest. Zijn nu een dikke week verder, maar af en toe hoor ik hem wel brommen in de spouw.

Moet ik hier nu iets mee? Eigenlijk kan hij voor zover ik weet niet vanuit de spouw ergens naar binnen. Alle gaten dichtmaken schijnt ook niet echt de oplossing te zijn omdat ze zich dan waarschijnlijk op een andere manier een uitweg zoeken.

Google vertelde me ook al dat die Hornaars opzich niet zo agressief zijn (minder dan een normale wesp) maar dat de steek wel wat meer pijn kan doen.
Ik heb vorige week ook een wesp gezien die in de openstoot-voegen van mijn gevel ging.
Ik heb van die bijenbekjes besteld en die zijn vandaag geleverd. Straks maar installeren :)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
MikeyMan schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:03:
[...]

Beetje kromme redenering he... Juist vanuit milieuoogpunt zou je je isolatie in tact moeten houden.
Beestje beschermen en als keerzijde daarvan extra gaan stoken lijkt me ook niet de bedoeling.
Je hebt helemaal gelijk. Als we ons energieverbruik beperken wordt in een keer de hele balans in de natuur herstelt.

https://nos.nl/video/2231...zo-hard-nodig-hebben.html

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
bvk schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:46:
@De_Bastaard Hoe weet je dat het een Hornaar is en niet een wespen koningin?

Ik zou er altijd wel naar laten kijken door een deskundige. Onschuldig of niet, als er een nest gebouwd wordt kun je bijvoorbeeld lekker rustig buiten eten of zonnen met een glaasje limonade erbij straks wel vergeten..
Volgens mij vliegt een koniging niet rond toch? Dat is iig de aanname die ik heb gedaan. Er vloog namelijk wel elke dag een zo'n grote variant met hevige brom door de tuin die opeens zo een ventilatievoeg in vloog. Nu hoor ik regelmatig iets zoemen in huis, maar ja ... Houten vloeren en slechte isolatie hè ;-).

Wil hem ook best laten zitten, al lijken die bijenbekjes me niet verkeerd. Onze tuin is meer dan groen genoeg en we doen ons fair share om het de bijen enz een plekje te geven. Ik hoef alleen geen wespennest in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

De_Bastaard schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:38:
[...]

Volgens mij vliegt een koningin niet rond toch?
Dat is dan ook het probleem, je zult nu juist koninginnen zien die rondvliegen om een nest plaats te zoeken. Na het "inrichten" van hun nieuwe plek leggen ze eitjes en heb je niet veel later een wespennest.... De koningin zul je daarna niet meer zien, maar haar kroost des te meer.

Specs

Pagina: 1