[Excel] VERT.ZOEKEN geeft #N/B of incorrecte waarde retour

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:50
Mijn vraag

Ik ben bezig om een financieel overzicht te maken in Excel 2016, het overzicht is in principe af maar ik loop nu nog tegen 1 ding aan.

Het overzicht werkt als volgt:
Je vult op tabblad: boodschappen een aantal gegevens in:
- Datum
- Bedrag
- Omschrijving

Hiernaast heb ik een veld dat ik automatisch wil laten vullen:
- Week (is het weeknummer)

Om dit te kunnen doen heb ik een apart tabblad gemaakt: hulptabellen.
Dit tabblad heeft in 3 rijen:
- Jaar
- Week
- Datum

Deze 3 heb ik gevuld met gegevens tot en met 5-1-2020

Middels de functie vert.zoeken wil ik in het tabblad hulptabellen met de ingevoerde datum het weeknummer ophalen.

Helaas krijg ik of: #N/B of een incorrecte waarde.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb van alles geprobeerd:
- Heb op diverse MS fora gezocht
- Via Bing naar oplossingen gezocht
- Hier op het Tweakers.net forum gezocht.
- In Excel gekeken met "formules weergeven" aan om te zien wat er gebeurde.

Omdat ik wilde uitsluiten dat het probleem te maken kon hebben met verwijzingen van het ene tabblad
naar het andere heb ik de functie op 1 tabblad geprobeerd maar ook dit bood niet de oplossing.

Helaas kom ik er maar niet achter wat er nu precies mis gaat. Zou iemand mij kunnen helpen?

Ik heb 2 schermafbeeldingen op mijn site geplaats, één met ONWAAR als argument en één als WAAR.
Deze is hier te vinden.

Beste antwoord (via ll roel j op 09-05-2018 11:11)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Los van de tip hierboven, zijn de datum velden op beide tabbladen ook daadwerkelijk datum velden? Of is een van de twee een text veld?
ll roel j schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:54:
Mijn vraag
- Jaar
- Week
- Datum
Rijen? Je bedoelt neem ik aan kolommen? Anders ga je niet ver komen met vert.zoeken.

Edit: ah, ik zie nu de screenshot pas. Kolommen dus inderdaad. En ik zie ook waar je de mist in gaat: de kolom waarin je wilt zoeken moet de meest linker kolom zijn in de range (tweede parameter van je vert.zoeken formule). Dus je moet de datum kolom in A zetten en dan de week en jaar kolommen er achter.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 09-05-2018 11:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:19
Je weet dat Excel gewoon een functie heeft om het weeknummer uit een datum te halen?
In de Engelse versie is dat WEEKNUM

Je kunt zelfs nog kiezen wel systeem je gebruikt voor het bepalen van je weeknummer
System 1 The week containing January 1 is the first week of the year, and is numbered week 1.

System 2 The week containing the first Thursday of the year is the first week of the year, and is numbered as week 1. This system is the methodology specified in ISO 8601, which is commonly known as the European week numbering system.

[ Voor 46% gewijzigd door TheFes op 09-05-2018 11:21 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Los van de tip hierboven, zijn de datum velden op beide tabbladen ook daadwerkelijk datum velden? Of is een van de twee een text veld?
ll roel j schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:54:
Mijn vraag
- Jaar
- Week
- Datum
Rijen? Je bedoelt neem ik aan kolommen? Anders ga je niet ver komen met vert.zoeken.

Edit: ah, ik zie nu de screenshot pas. Kolommen dus inderdaad. En ik zie ook waar je de mist in gaat: de kolom waarin je wilt zoeken moet de meest linker kolom zijn in de range (tweede parameter van je vert.zoeken formule). Dus je moet de datum kolom in A zetten en dan de week en jaar kolommen er achter.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 09-05-2018 11:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:50
@Orion84 Inderdaad is het omdraaien van de kolommen de oplossing. Dank je wel!

Begrijp ik nu goed dat hetgeen waar je mee wilt zoeken de eerste kolom moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, vert.zoeken zoekt in de meest linker kolom van de range die je opgeeft en geeft vervolgens (afhankelijk van de derde parameter) de waarde uit een van de cellen rechts er van terug.