Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bad4u
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-07 19:45
Hallo iedereen,

Heb een defecte AiO pc gekregen via via maar daarvan was het scherm stuk en die is niet te krijgen in nederland, maar het moederbord en CPU en GPU zijn nog prima werkend. Aangezien het een 6700T processor is met een GTX960 ernaast op het zelfde bord is het wel de moeite waard om wat dingen te proberen.

Het is gelukt om de CPU koeler te vervangen voor een normale stock intel koeler, maar helaas is het voor de GPU niet zo makkelijk om de koeler te vervangen dit omdat het niet standaard is zoals bij Intel wel het geval is. Nu ben ik zelf al bezig geweest om de oude koelpijp eraf te halen dit is gelukt met een verfbrander en daarna was hij zo los, maar een nieuwe koeler erop solderen is moeilijker als verwacht. Denk dat het probleem is dat alles te snel de warmte verspreid waardoor de tin niet goed vloeit en dus ook niet vasthoudt.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of een idee heeft hoe dit wel goed zou lukken? ik zat al te denken aan een poging met een gasbrandertje zodat het heter wordt, maar ik weet niet of de aluminium koeler dit leuk vind.

Bijgaand wat foto`s:

Koelplaat
excuses voor mijn tot nu toe slecht soldeer poging, het grote stuk tin was van de oude heatpipe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3Q2g5piVPzFatDy5k7Pjl44i/thumb.jpg
dit is de bedoeling hoe het uiteindelijk komt als het lukt

Moederbord
links boven fan is al gemonteerd op de CPU, rechtse fan is tijdelijk even los geplaatst voor het idee was ik wil hebben.

Beste antwoord (via 2bad4u op 14-05-2018 10:07)

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 16:25
Je hebt inderdaad meer vermogen nodig, maar dat betekend niet direct dat het veel warmer zal worden. Voorzichtig bij warmen met een gasbrander lijkt me inderdaad een goede mogelijkheid, of een soldeerbout vinden met een stuk meer vermogen.
Wat ook kan is thermal adhesive, netjes gladschuren en dan vastlijmen:
https://nl.rs-online.com/...-glues/thermal-adhesives/

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 16:25
Je hebt inderdaad meer vermogen nodig, maar dat betekend niet direct dat het veel warmer zal worden. Voorzichtig bij warmen met een gasbrander lijkt me inderdaad een goede mogelijkheid, of een soldeerbout vinden met een stuk meer vermogen.
Wat ook kan is thermal adhesive, netjes gladschuren en dan vastlijmen:
https://nl.rs-online.com/...-glues/thermal-adhesives/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bad4u
Heb het ook geprobeerd met een Reflow fohn, maar die kreeg het na +/- 15min (450 graden) ook niet warm genoeg, denk dat de basisplaat te dik is om het met lucht te verwarmen. Thermal adhesive is wel een goede tip dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

rdejongjr

Gnome

Zet de stock koeler op de kop op de kleinste pit van een gasfornuis, daarna een beetje flux eb soldeer op de kern en je hebt het plaatje er zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
En anders grote heatsinks kopen van aluminium (licht, ivm mogelijke verticale toepassing van mobo). Deze bevestigen met thermal adhesive en daarop 92/120mm fans "waarbij je lange schroeven direct in heatsink draait. Is het gelijk beter gekoeld en stuk stiller dan die Intel fans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bad4u
Goed nieuws, het is gelukt om het aan elkaar te solderen, was wel nog even een werkje om het goed pakkend te krijgen maar het is uiteindelijk gelukt. Met een gasbrandertje werdt het warm genoeg om het aan elkaar vast te laten vloeien.
rdejongjr schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:47:
Zet de stock koeler op de kop op de kleinste pit van een gasfornuis, daarna een beetje flux eb soldeer op de kern en je hebt het plaatje er zo op.
Kook met inductie, zal niet zo goed werken denk ik. :P

Dank voor jullie tips.

[ Voor 38% gewijzigd door 2bad4u op 14-05-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
mss te laat, maar ik zou voor je monteert even checken of je koelplaat nog 100% vlak is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bad4u
Hij zit er al op maar hij leek gewoon netjes vlak te zijn, de koelplaat was ook veel groter als de gpu-chip omdat hij ook op silicone geleiders rust die op de mem-chips zitten van de gpu. De montage is met een soort van veer systeem dus hopelijk gaat het gewoon goed heb hem nog niet getest.
Pagina: 1