Hulp bij installatie nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09-2025
Na 10 jaar met dezelfde pc maar eens een nieuwe build gekocht. Van 18u deze avond al bezig en het loopt voor geen meter.

De nieuwe build:
Gigabyte X470 Ultra Gaming
AMD Ryzen 5 2600
Corsair 2x8GB
Samsung 960 Evo M2 SSD
Zotac GTX1060 Amp!

Wat ik van mijn vorige build overhoud:

Corsair 650D case
Corsair 850HX
Samsung 120GB SSD

In tegenstelling tot wat ik eerder dacht, oh leuk een nieuwe build installeren,komt wel goed..
Heb ik nu zoiets van wtf heb ik mezelf aangedaan.

Eerste probleem die ik tegenkwam, wat een massa stof die mijn vorige opzoog. Bijna 1u bezig geweest met die zooi op te kuisen en een vrij cleane case aan overhouden. Rest enkel de massa's kabels die het ongemakkelijk maakt om te installeren en waar ik weinig inspiratie voor heb om ze weg te werken.

Tweede probleem lijkt dat op het eerste zicht de H110i niet in de case geraakt. Maar daar moet ik morgenvroeg wel eens mijn brein over breken. Voorlopig heb ik effe de standaard meegeleverde koeler gebruikt.

3e probleem is dat een van mijn casefans (die ik aansluit op het moederbord) gewoon op onregelmatige momenten van 25 naar 100 percent en dan weer terug aanslaat. Wat een herrie, net 'n helikopter.

4e probleem, hij herkent mijn 4-5 jaar oude Samsung SSD niet. Heb ik iets over het hoofd gezien?

Ook nog enkele vraagjes:
* Hoe kan ik kort checken of het systeem wel stabiel is?
* Zit met een "gat" in mijn case waar vroeger m'n SLI kaart stak. Heb natuurlijk het metaaltje niet meer, een handige oplossing?
* Waar haal ik het best een voordelige Windows 10 key?
* Wat is de beste opstelling voor casefans?

Dus voorlopig gaat het echt voor geen meter.
Ben aan het twijfelen voor gewoon een nieuwe case te kopen maar liever niet.

Iemand tips en of ervaringen? Om er na een tijdje uit het hele computergebeuren uit te zijn geweest zie ik voorlopig door de bomen het bos niet meer. Wat 'n gesukkel.

Mijn dank aan jullie voor de reacties is ongelimiteerd.

Tom

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:18
1. Prime 95 en je dagelijkse taken
2. Maakt weinig uit
3. Zie pricewatch
4. Hoeveel casefans heb je? Idealiter heb je overdruk, dan trek je geen stof aan.

Je kan in je bios vaak wel instellen hoe hard je fans moeten draaien (indien op mobo aangesloten), voor zowel cpu als case.

Hoe oud zijn die h110i en je voeding?

En een kleine heads-up, het wordt wel gewaardeerd als je iets meer inzet toont. Dus gebruik Google voor je wat vraagt :)

[ Voor 22% gewijzigd door 418O2 op 09-05-2018 01:26 ]

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 15:08
Als de fans met de kast 7jaar geleden kwam, kan het zijn dat de fans beginnen te begeven, of ook weer niet. Maakt het veel verschil als je de fans via de bios instelt via PWM of voltage?

• Tomski1986
De 110i is nieuw, de voeding niet waar die lijkt me nog steeds perfect te werken. Maar ik denk dat ik al gevonden heb hoe.

Moet ik op iets letten waar ik de koelers inplug op het moederbord?

[ Voor 22% gewijzigd door Tomski1986 op 09-05-2018 01:53 ]

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 08:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Tomski1986 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 01:50:
De 110i is nieuw, de voeding niet waar die lijkt me nog steeds perfect te werken. Maar ik denk dat ik al gevonden heb hoe.
Hoe dan? Andere schroeven ofzo?
Puur omdat de H110i niet ''officieel'' wordt ondersteund door de 650D.

Over het fan probleem: check bios settings (fan curve etc.) of vervang meteen al je fans voor de beste airflow.
Beste setup voor de fans zal dan zijn: 1 of 2 intake (voorkant) en 1 of 2 outtake (achterkant)

Wat bedoel je met ''SSD wordt niet herkend''? Niet in de BIOS? of niet in Device Manager?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• Tomski1986
d22wth schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 01:52:
[...]

Hoe dan? Andere schroeven ofzo?
Puur omdat de H110i niet ''officieel'' wordt ondersteund door de 650D.

Over het fan probleem: check bios settings (fan curve etc.) of vervang meteen al je fans voor de beste airflow.
Beste setup voor de fans zal dan zijn: 1 of 2 intake (voorkant) en 1 of 2 outtake (achterkant)

Wat bedoel je met ''SSD wordt niet herkend''? Niet in de BIOS? of niet in Device Manager?
Ik ga m'n dvdrom eruit gooien en zo heb ik net genoeg plaats. Heb ook al screenshots gevonden van mensen die hun h110i in de case kregen dus met wat engelengeduld moet ik dat ook kunnen.

De oude ssd kan mogelijk stuk zijn want die werkte nogal tegen bij m'n vorig systeem. Morgen eens alles op een rijtje zetten. Een pc installeren is best wel vermoeiend, zeker als het niet direct werkt naar behoren.

• d22wth

d22wth

Tomski1986 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 01:57:
[...]

Ik ga m'n dvdrom eruit gooien en zo heb ik net genoeg plaats. Heb ook al screenshots gevonden van mensen die hun h110i in de case kregen dus met wat engelengeduld moet ik dat ook kunnen.

De oude ssd kan mogelijk stuk zijn want die werkte nogal tegen bij m'n vorig systeem. Morgen eens alles op een rijtje zetten. Een pc installeren is best wel vermoeiend, zeker als het niet direct werkt naar behoren.
Oh, zo! Oke ;)

Zou kunnen zijn dat de SSD aan het einde van zijn leven is, heb ik minder verstand van.

Natuurlijk best frustrerend. Alles behoort gewoon te werken zoals altijd. Toch zie je maar dat er altijd weer iets in de weg zit of problemen veroorzaakt 8)7 |:(

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• Tomski1986
Ziezo, van 's morgens tot nu bezig geweest en alles werkt naar behoren. De koeling vlot geΓ―nstalleerd en de ssd wordt weer herkend. Enkel is m'n oude 200mm frontfan die standaard bij m'n case zat stuk lijkt me. Het lijkt me echt ongemakkelijk om die eruit te halen want ik moet anders het hele chassis openkrijgen dus laat ik hem erin zitten. Kan dit erg voor de luchtstroming? Ik heb de 2 van m'n cpu koeler die de lucht in m'n case wegblaast 'n dan nog eentje bovenaan van 120mm die hetzelfde doet.

• rain2reign
Wat ik wel aanraad is als je de HDD kooien niet gebruikt, om die los te maken er eruit te laten, scheelt best wat. Ik zelf zou de fans die bij de kast kwamen allemaal vervangen of ten minste die 200mm. Zit anders toch wel wat in de weg van de luchtstroom die niks doet en hindert.

Misschien zoiets voor de 200mm pricewatch: BitFenix Spectre Pro All Black, 200mm of pricewatch: Phanteks PH-F200SP Zwart/Wit, 200mm (leverbaar bij megekko website).

• Tomski1986
rain2reign schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:03:
Wat ik wel aanraad is als je de HDD kooien niet gebruikt, om die los te maken er eruit te laten, scheelt best wat. Ik zelf zou de fans die bij de kast kwamen allemaal vervangen of ten minste die 200mm. Zit anders toch wel wat in de weg van de luchtstroom die niks doet en hindert.

Misschien zoiets voor de 200mm pricewatch: BitFenix Spectre Pro All Black, 200mm of pricewatch: Phanteks PH-F200SP Zwart/Wit, 200mm (leverbaar bij megekko website).
Ja, ik heb al het onnodige eruit gegooid.
Waar ik me wel wat aan stoor is, als ik m'n computer opstart dan gaan de fans van mijn koeling voor 'n kleine 2 seconden aan 100% draaien. Net een helikopter. Is dit normaal of kan ik dit ergens instellen?

• rain2reign
Tomski1986 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:33:
[...]

Waar ik me wel wat aan stoor is, als ik m'n computer opstart dan gaan de fans van mijn koeling voor 'n kleine 2 seconden aan 100% draaien. Net een helikopter. Is dit normaal of kan ik dit ergens instellen?
Ik had dat ook, maar in mijn geval moest ik via de bios de CPU fan (pwm) op minimum rpm van 500 zetten en toen had ik het niet meer.

• d22wth

d22wth

Tomski1986 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:33:
[...]

Vrij normaal. Volgensmij iets te maken met de BIOS die dan geladen wordt (bij mijn PC gaat altijd de PSU 100%. De casefans draaien heel langzaam naar 1000RPM...)

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Ivm met de ssd. Sommige moederborden zullen bepaalde sata poorten afsluiten als er ook een m.2 ssd is aangesloten. Kwestie van in je handleiding eens te kijken en evt je ssd op een andere sata poort aan te sluiten (heeft te maken met de pci-e lanes).

• Tomski1986
Ik denk dat het kwam doordat hij eerst in de SATA-0 poort stak. Heb 'm in SATA-2 gestoken en werkt perfect.
Pagina: 1