Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ISRA punt verleggen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.760 views

Vraag

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb onlangs een woning gekocht en kwam er naderhand achter dat ons aansluitpunt midden in de woonkamer zit. Ik heb dit aansluitpunt liever in de meterkast. Ik ben dus even in de kruipruimte gaan kijken en kwam volgens mij de goede kabel (en enorm veel random audio kabels |:() tegen:

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/n8EMeS/0_A81_DC7_D_C1_B5_4478_93_E5_5_AEA782_AED74.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/g2VuzS/268_A65_D3_10_EF_46_CB_AF76_490_A323_F3636.jpg

Dit mondt uit in een standaard 4 polige wandcontactdoos. Gaat het om de juiste kabel en kan ik deze gewoon verleggen naar mijn meterkast met een zelfde soort aansluiting? Of is er een beter alternatief?

Beste antwoord (via rens-br op 09-05-2018 07:58)

Verwijderd

Zoals aangegeven is het IS/RA (InfraStructuur / RAndapparatuur) eigendom van KPN, je mag alleen de RA zijde openen.

Voor het verplaatsen: https://www.kpn.com/faq/14127

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat is een telefoonkabel inderdaad. Die kabel is alleen niet jouw eigendom en dus mag je deze niet aanpassen.

Uiteraard kan dit wel maar reken op matige medewerking en extra rekening als er een keer storing is.

Overigens denk ik dat deze al een keer aangepast is want KPN monteert dit niet zo af zoals het nu zit.

[ Voor 33% gewijzigd door Sethro op 08-05-2018 21:08 ]

• Vaenir
Sethro schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:06:
Dat is een telefoonkabel inderdaad. Die kabel is alleen niet jouw eigendom en dus mag je deze niet aanpassen.

Uiteraard kan dit wel maar reken op matige medewerking en extra rekening als er een keer storing is.

Overigens denk ik dat deze al een keer aangepast is want KPN monteert dit niet zo af zoals het nu zit.
Dit antwoord had ik al zien aankomen haha.. Ik heb geen behoefte om een modem middenin m'n gezichtsveld te hebben wanneer ik op de bank zit. Ik heb net door de hele woning cat6 inbouw aangelegd dus ik denk dat ik een 4 aderige kabel verplaatsen ook wel gaat lukken. :+ Vraag mij nu alleen af wat de meest nette manier is.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Zoals aangegeven is het IS/RA (InfraStructuur / RAndapparatuur) eigendom van KPN, je mag alleen de RA zijde openen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Is de kabel lang genoeg? Dan zou je deze kunnen terughalen en in meterkast omhoog kunnen steken. Montagemateriaal hergebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 08-05-2018 21:15 ]

• Vaenir
Sethro schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:14:
Is de kabel lang genoeg? Dan zou je deze kunnen terughalen en in meterkast omhoog kunnen steken.
Ja meer dan lang zat. Ik heb een paar meter speling dus daar maak ik mij niet druk om.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

Vaenir schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:12:
[...]

Vraag mij nu alleen af wat de meest nette manier is.
Je kunt ook zonder problemen een las maken in de huidige aansluitdoos op een cat5 kabel en die terug je kruipruimte in laten lopen en dan naar je meterkast. Daarmee is de verbinding exact gelijk en kun je rekenen op support bij problemen met de lijn wanneer er een monteur over de vloer komt. Zoals anderen ook zeggen, de ISRA verleggen mag je zelf niet.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
niet mogen... of niet kunnen..
Ik ga het je ook niet aanraden.. puur met het oog op mogelijke storingen en monteurs die dan constateren dat het onrechtmatig verlegt is.
al heb je er ook bij die het gewoon negeren.. mits het correct is aangesloten

404 Signature not found

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Sethro schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:06:

Dit ziet er erg vreemd uit inderdaad. Het lijkt erop dat deze al eens is geknipt/verlengd.

@Verwijderd Misschien goed om die (audio)kabels eens allemaal weg te gooien, scheelt je een hoop gedoe met kabels uit elkaar houden straks/later.

[ Voor 12% gewijzigd door HollowGamer op 08-05-2018 21:33 ]

• Vaenir
HollowGamer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:32:
[...]

Dit ziet er erg vreemd uit inderdaad. Het lijkt erop dat deze al eens is geknipt/verlengd.
Dit zou mij niets verbazen als ik eerlijk ben. Het is een jaren 70 woning waarvan in dit blok elke woning identiek is. Ik ben de enige in dit rijtje met allerlei stroom, telefoon en tv aansluitingen op vreemde plekken waar bij de andere woningen in diezelfde muur niets zit.

edit: @archie2012 ik ben inderdaad een grote schoonmaak van plan in die ruimte. Daar hoort onder andere het weghalen van die kabels bij.

[ Voor 12% gewijzigd door Vaenir op 08-05-2018 21:38 ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Vaenir schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:36:
[...]

Dit zou mij niets verbazen als ik eerlijk ben. Het is een jaren 70 woning waarvan in dit blok elke woning identiek is. Ik ben de enige in dit rijtje met allerlei stroom, telefoon en tv aansluitingen op vreemde plekken waar bij de andere woningen in diezelfde muur niets zit.
Lijkt erop dat iemand voor jou al 'goed' heeft geklust. :|

Wil je enkel het ISRA punt aanpakken? Misschien kan je ook kijken naar de andere kabels.
Beter in 1x goed, dan dat je steeds opnieuw die ruimte in moet.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-11 14:00

M2M

medicijnman

Ik ben zelf niet zo bang aangelegd. Maak gewoon foto's van hoe het nu is en wat je precies gedaan hebt. Houdt alles zoveel mogelijk intact, werk netjes en voorzichtig en maak foto's van het eindresultaat.

-_-

Verwijderd

HollowGamer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:32:
Dit ziet er uit alsof het PTT-werk is geweest. Niet verknipt, want de officiele PTT Norm 92 kabel zit netjes met de consument-zijde (rood rood wit, wit is consument kant) onder de IS/RA. En ze leggen geen extra lengte zodat de consument hem later kan verplaatsen.
Vaenir schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:36:
Het is een jaren 70 woning waarvan in dit blok elke woning identiek is.
Gezien de manier van aansluiting had ik al het vermoeden van jaren 70/80 woning.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2018 21:42 ]

• Vaenir
HollowGamer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:38:
[...]

Lijkt erop dat iemand voor jou al 'goed' heeft geklust. :|

Wil je enkel het ISRA punt aanpakken? Misschien kan je ook kijken naar de andere kabels.
Beter in 1x goed, dan dat je steeds opnieuw die ruimte in moet.
Ik heb als eerst overal netjes cat6 en coax aangelegd. Het volgende plan was het weghalen van de overige kabels. Ik vind de prijzen van Ziggo exorbitant waardoor ik nu wil overstappen naar een alternatief. Hierdoor kwam dit er dus bij.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Let bij het loshalen van de wandcontactdoos er op dat de draden een klein beetje spanning meevoeren om een telefoon van prik te voorzien.

Verwijderd

Ik heb mijn ISRA ook verplaatst, naar een stevige dichtgeplakte plastic zak in de kruipruimte. Denk niet dat KPN gaat mopperen, want ik heb glasvezel en kabel dus ik zou niet weten wat ik nog met POTS zou moeten vandaasg de dag.

Het is techniek van een eeuw geleden. Veel simpeler dan dit wordt het niet. Gewoon voorzichtig werken en er kan bijna niks fout gaan.

Mijn kabel AOP heb ik ook verplaatst. Daar zat 20 meter overlengte aan kabel aan. Dat was wel handig. Na mijn aanpassing had ik zelfs nog beter signaal ook. Heb een kort stukje kabel eraf gehaald en een nieuw AOP gemonteerd. Zat volgens mij wat oxidatie hier en daar.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2018 22:16 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Vaenir schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:42:
[...]

Ik heb als eerst overal netjes cat6 en coax aangelegd. Het volgende plan was het weghalen van de overige kabels. Ik vind de prijzen van Ziggo exorbitant waardoor ik nu wil overstappen naar een alternatief. Hierdoor kwam dit er dus bij.
We zien je topic over slechte wifi wel verschijnen ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Vaenir
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 23:57:
[...]

We zien je topic over slechte wifi wel verschijnen ;o)
Op elke verdieping hangt een Ubiquiti ap ac, dus slechte wifi zie ik niet zo snel gebeuren. Misschien een slechte verbinding. ;)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je hebt 2 opties:
  1. KPN bellen en je ISRA punt officieel laten verleggen. Dan ben je zo een paar honderd euro en een paar weken verder.
  2. Zelf doen en bij problemen het risico lopen dat je de rekening van de monteur krijgt.. wat misschien wel honderd euro is
Ik zou zelf voor optie 1 gaan, want ik hang graag uren aan de telefoon om iets simpels wat ik zelf ook kan, door iemand anders duur betaald te laten doen. :+

Daarnaast is er waarschijnlijk pas 30 jaar vastrecht betaald voor die kabel en je neemt ook nog een nieuw abonnement. Daar hoort ook gewoon onderhoud aan het ISRA punt bij... het is eigenlijk absurd dat er zo moeilijk over wordt gedaan. Het is niet meer van deze eeuw dat een ISRA punt in de woonkamer zit.
Overigens is Ziggo/UPC daarin veel makkelijker. Die sturen je gewoon een 'nieuw' ISRA punt bij het startpakket.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Vaenir schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:12:
Vraag mij nu alleen af wat de meest nette manier is.
Verwijderd schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:14:

^Dit is de nette manier. :)

Aangezien je er verder ook niet aan mag komen, omdat het niet jouw eigendom is, komt hier een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.