Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikart
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-01 19:10
Hallo lieve tweakers,

Ik zal eerst eens op een rijtje zetten wat ik aan hardware heb, en welke stappen ik heb gedaan :> :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 213,90€ 213,90
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 141,95€ 141,95
1Gigabyte GTX 1070 Ti 8GB Aorus€ 565,-€ 565,-
1WD Red WD10EFRX, 1TB€ 54,50€ 54,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 169,40€ 169,40
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 89,95€ 89,95
1Kingston A400 120GB€ 33,41€ 33,41
1Samsung 850 EVO 500GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.389,11

Dat is mijn systeem.
Na het bouwen heb ik:
- In de BIOS gecheckt of alle hardware gezien werd, alles leek prima in orde. Hij zag de 16GB RAM totaal en alle opslag hardware werd herkend.

- Daarna Windows 10 pro 64bit vanaf USB geinstalleerd op de 120GB SSD. installatie verliep vlekkeloos.

- Zojuist ben ik bezig geweest met het installeren van de drivers voor het Moederbord, maar hier is waar de verwarring ontstaat.

https://www.gigabyte.com/...rt-dl-driver-sataraidahci

Vanaf deze pagina ben ik het lijstje van boven naar beneden afgegaan. Audio > Chipset > LAN > SATA RAID/AHCI

Na het installeren van deze drivers, en ik gok dat het bij de Chipset drivers was, kan ik de 500GB ssd en 1TB hdd niet meer zien in 'mijn computer'.

De SATA RAID/AHCI drivers krijg ik niet geïnstalleerd, ik weet ook niet precies waar ik ze voor nodig heb. Eerst blokkeerde Windows de setup omdat het niet herkent werd, nadat ik defender had uitgeschakeld gaf de RAIDsetup de volgende berichten: "Execute EnableAMDRaidXpertFirewall fail !!" en "Sorry, we don't support this OS !!"

Dus, zo ver ben ik nu. Ik hoop dat ik nog niks ernstig fout heb gedaam :P. Wie kan mij helpen? of heeft iemand een link met info gerelateerd aan mijn situatie? Ik kan er niet veel over vinden. Ik heb ook nog vragen over het juist clocken van het RAMgeheugen, als iemand daar ook een mooie link voor heeft, dan zie ik die ook graag tegemoet!

In ieder geval bedankt voor het lezen!

-Rik

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 05:41

Appie

F1RST Racing

Ten eerste, gefeliciteerd met het succesvol bouwen van je machine. Hardwarematig lijkt het erop dat je je huiswerk goed gedaan hebt.

Qua probleem: Windows installeert via Windows update die nieuwste drivers, dus via je moederbord fabrikant hoef je niet de nieuwste drivers te downloaden. Het lijkt erop dat je andere drivers geinstalleerd hebt dan je je system geconfigureerd hebt (RAID/AHCI) of een driver conflict (oude en nieuwe).

Persoonlijk zou ik het volgende doen:
1. Herinstalleer windows,
2. Run volledige windows update
3. Kijk in device management als je devices hebt zonder driver (gemarkeerd met een !)
4. Dan zoeken naar de juiste drivers.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikart
Allereerst, dankjewel :D!

Als ik Windows wil herinstalleren, moet ik gewoon weer booten vanaf de USB stick met windows setup, en dan weer op dezelfde SSD laten formatten en installeren?

Tijdens het zoeken waar die SATA RAID/AHCI drivers voor nodig waren, werd er ergens gezegd dat het voor SSD schijven beter was als er met AHCI gewerkt werd. Gebeurd dit al standaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Rikart schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:21:
Allereerst, dankjewel :D!

Als ik Windows wil herinstalleren, moet ik gewoon weer booten vanaf de USB stick met windows setup, en dan weer op dezelfde SSD laten formatten en installeren?

Tijdens het zoeken waar die SATA RAID/AHCI drivers voor nodig waren, werd er ergens gezegd dat het voor SSD schijven beter was als er met AHCI gewerkt werd. Gebeurd dit al standaard?
Ja, dat moet je in het bios instellen. Het is tegenwoordig niet echt heel erg nodig om nog losse drivers te installeren. Alleen chipset en gpu eigenlijk meestal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikart
oeh, dan moet ik goed op gaan letten als ik nog een keer de chipset drivers zou willen installeren, gezien het de eerste keer fout lijkt te zijn gegaan :P. Windows is nu opnieuw aant installeren, ik hou jullie op de hoogte :3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik zou tegenwoordig pas aan de slag gaan met drivers installeren op het moment dat een onderdeel niet of niet goed werkt. Normaalgesproken komt voor alle apparaten al een recente driver via Windows Update mee, door zelf nog drivers te gaan installeren vergroot je juist de kans dat er dingen misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikart
Nou Windows staat er weer op. Mijn eerdere conclusie was niet goed, hij zag nog steeds de 2 drives niet. Die heb ik nu netjes een volume gegeven, dus nu zijn ze wel te zijn in 'mijn computer' haha gekke ik.

Toch ben ik blij dat ik even opnieuw geinstalleerd heb, want zoals de meerderheid hier lijkt te zeggen: Geen drivers installeren als het niet nodig lijkt.
Dus voor nu ga ik in ieder geval de Chipset en GPU drivers installeren.

De volgende stap is om mijn RAM geheugen juist te clocken. Wie weet er wat ik in de BIOS settings wel en vooral NIET aan moet passen? Het geheugen loopt momenteel op 2133 mhz, lijkt me dat daar wel verbetering te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 21:01

Stronkie

Where wind is Trouble

eh volgende keer gebruik IO Driver Booster. Die checked je computer en download de laatste drivers van de hardware die hij herkend in je systeem. Tevens had je ook een herstel punt kunnen terug zetten voordat je de driver cd van je moederbord gebruikt had..

had je in ieder geval een windows installatie tijd gescheeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Rikart schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:12:
De volgende stap is om mijn RAM geheugen juist te clocken. Wie weet er wat ik in de BIOS settings wel en vooral NIET aan moet passen? Het geheugen loopt momenteel op 2133 mhz, lijkt me dat daar wel verbetering te halen is.
Je kan docp aanzetten, dan zet hij alles op de snelheid waar je geheugen voor gemaakt is
Pagina: 1