Plaatsbepaling in kamer m.b.v. smartphone-camera

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
(deze vraag stel ik puur uit nieuwsgierigheid)

Ik heb laatst een demo gehad van - ik meen - een HTC Vive VR headset. Ik kon in de demo rondlopen: dit werd gedetecteerd m.b.v. kastjes die in de hoeken van de ruimte gemonteerd waren.

Nu heb ik ook een Samsung VR, maar de apps daar zijn statisch.

Mijn vraag: zou het in theorie mogelijk zijn om op basis van de camerabeelden uit te rekenen of je naar voren/naar achter/naar links/naar rechts bent gelopen? Het lijkt mij dat je genoeg info hebt hiervoor: het script moet objecten herkennen, en kan vervolgens op basis van het groter/kleiner worden van die objecten bepalen of je naar voren/achter bent gelopen, en op basis van het naar links en rechts bewegen van die objecten bepalen of je naar links en naar rechts bent gelopen. Roteren wordt al prima gedetecteerd met de Samsung VR.

Of zie ik nu iets fundamenteels over het hoofd? Voor zover ik weet, zijn er namelijk nog geen apps die iets dergelijks implementeren*

*) het kan dus zijn dat dát is wat ik over het hoofd zie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:08
Zoek even op Google Tango :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Rekcor schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 18:22:
Mijn vraag: zou het in theorie mogelijk zijn om op basis van de camerabeelden uit te rekenen of je naar voren/naar achter/naar links/naar rechts bent gelopen?
Ja dat kan.

En nu...? ;)
Rekcor schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 18:22:
Voor zover ik weet, zijn er namelijk nog geen apps die iets dergelijks implementeren*
Legio. Zoek op AR -> Augmented Reality

[ Voor 28% gewijzigd door RobIII op 08-05-2018 18:29 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:28
De reden dat de apps statisch zijn is niet dat je geen beweging kunnen detecteren. Maar dat je in het gemiddelde huis binnen een paar meter tegen een muur of meubelstuk aanloopt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
RocketKoen schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 18:28:
De reden dat de apps statisch zijn is niet dat je geen beweging kunnen detecteren. Maar dat je in het gemiddelde huis binnen een paar meter tegen een muur of meubelstuk aanloopt.
zou het eerder zoeken in de beperking om in huis nauwkeurige plaats bepaling via gps te kunnen doen. Je kunt hooguit proberen via de accelerometer te bepalen of iemand bewogen heeft, en met wat mazzel via het digitale compass bepalen welke richting dat was. Maar dat gaat nooit zou nauwkeurig zijn dan een meeting via fysieke meetpunten in een kamer, wat HTC dus doet met die kastjes.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Maar waarom zou je het moeilijk via image detection doen als je gewoon een accelerometer op je telefoon hebt?

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Windows mixed reality headsets gebruiken puur de camera voor locatie bepaling. Waarom de standaard telefoons in vr behuizing dat niet doen zou ik ook niet weten.

Overigens reden om accelerometer slechts beperkt te gebruiken hiervoor, is dat je twee keer moet integreren om positie te krijgen. Met wat tijd gaat de kleinste fout exploderen.
Pagina: 1