Datum en tijd worden niet meer opgeslagen, Bios-chip?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:47
Hi,

Sinds een paar dagen lukt de PC niet meer op te starten in de correcte datum en tijd. Zelfs als ik de datum en tijd van het systeem corrigeer, presteert hij het om tussen tijds de datum en tijd weer om te gooien (naar 2099+).

Uiteraard heb ik de bios 3v knoop batterij vervangen maar dat bracht geen soelaas. Dus denk ik dat het de Bios-chip is. De fabrikant heeft ze niet op voorraad en ik vraag me af wat nu...

Is het wel de Bios-chip en hoe kan ik dit het beste oplossen.

Moederbord: ASUS P8P67 LE

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:34
Heb je een reset gedaan van je bios? En het bios opnieuw geflasht om te kijken of dat het oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

De datum server al veranderd?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:07
Bios al geflasht naar een nieuwere versie? (Als die er is)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
HKLM_ schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:55:
Bios al geflasht naar een nieuwere versie? (Als die er is)
Bios geflashed naar de laatste versie heb ik gedaan, zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
d22wth schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:24:
De datum server al veranderd?
In de Bios kan ik de datum en tijd niet wijzigen. De zijn "Grayed out"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

tweakn00b schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:12:
[...]

In de Bios kan ik de datum en tijd niet wijzigen. De zijn "Grayed out"...
Ik bedoel in Windows zelf.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:14
Als je je BIOS hebt kunnen flashen naar een nieuwere versie, lijkt het me niet waarschijnlijk dat je BIOS kapot is. Ben je alleen de tijd kwijt of zijn er ook andere instellingen veranderd?

Daar de klok van je moederbord vast in de southbridge zit (https://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_clock) zit het probleem misschien in de stroomvoorziening.
Je moederbord zal ~ 7 jaar oud zijn, zijn de condensatoren van je moederbord en voeding nog goed?
Welke voeding gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
d22wth schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:29:
[...]

Ik bedoel in Windows zelf.
In windows heb ik hem al tig keer aangepast maar telkens (na 10-30 minuten) springt ie weer naar een datum in de verre toekomst. Zelfs als het systeem draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

tweakn00b schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:54:
[...]

In windows heb ik hem al tig keer aangepast maar telkens (na 10-30 minuten) springt ie weer naar een datum in de verre toekomst. Zelfs als het systeem draait.
Dit bedoel ik: https://www.tekrevue.com/tip/change-time-server-windows-10/

de server dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
biomass schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:46:
Als je je BIOS hebt kunnen flashen naar een nieuwere versie, lijkt het me niet waarschijnlijk dat je BIOS kapot is. Ben je alleen de tijd kwijt of zijn er ook andere instellingen veranderd?

Daar de klok van je moederbord vast in de southbridge zit (https://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_clock) zit het probleem misschien in de stroomvoorziening.
Je moederbord zal ~ 7 jaar oud zijn, zijn de condensatoren van je moederbord en voeding nog goed?
Welke voeding gebruik je?
Voeding is een be quiet BQ-SU7-450W.

Idd. iets van 7 jaar. Maar het is m'n media PC die alleen 's avond draait. Of de condensatoren en voeding nog goed zijn, tja hoe test ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Je hebt geen last van malware of iets anders? Springt hij altijd naar dezelfde datum(s)?
Heb je ook al een verse installatie geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Ik draai nog windows 7 maar heb het volgende gedaan:

Internet Time Settings -> Synchronize -> Error occurred / peer unreachable (pingen en internet werkt gewoon)

Services -> Windows Time -> properties -> Service status: Started (ipv Running)

Na een reboot ben ik de datum en tijd weer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
HollowGamer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:30:
Je hebt geen last van malware of iets anders? Springt hij altijd naar dezelfde datum(s)?
Heb je ook al een verse installatie geprobeerd?
Malware zit ik ook aan te denken. Echter is dat niet waarschijnlijk omdat ik altijd via Sandbox download en geen email verwerk op dit systeem.

Nog suggestie's mbt. malware software? Wat is vandaag de dag 'hot'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
tweakn00b schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:46:
[...]

Malware zit ik ook aan te denken. Echter is dat niet waarschijnlijk omdat ik altijd via Sandbox download en geen email verwerk op dit systeem.

Nog suggestie's mbt. malware software? Wat is vandaag de dag 'hot'?
Je hebt enorm veel, zelfs Windows Defender zou veel moeten herkennen tegenwoordig.
Scan eens met Malwarebytes, Spybot en/of AdwCleaner .

Sandbox is helaas niet heilig, malware kan ook lekken daarin gebruiken. Download je alleen maar in een sandbox of draai je die software ook binnen deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:14
Om software uit te sluiten kun je natuurlijk een live Linux (Linux Mint oid) op een USB zetten en die starten (niets installeren ;)), als het een hardware probleem is komt je probleem gewoon terug.
Systeem tijd zetten en afwachten wat er gebeurt.

http://www.badcaps.net/index.php?pageid=identity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
HollowGamer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:49:
[...]

Je hebt enorm veel, zelfs Windows Defender zou veel moeten herkennen tegenwoordig.
Scan eens met Malwarebytes, Spybot en/of AdwCleaner .

Sandbox is helaas niet heilig, malware kan ook lekken daarin gebruiken. Download je alleen maar in een sandbox of draai je die software ook binnen deze?
Net een Malwarebytes scan gedraaid, niets gevonden. Windows Defender wilt ie niet starten, dus dat ga ik uit zoeken.

Uiteraard installatie alleen binnen sandbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
biomass schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:56:
Om software uit te sluiten kun je natuurlijk een live Linux (Linux Mint oid) op een USB zetten en die starten (niets installeren ;)), als het een hardware probleem is komt je probleem gewoon terug.
Systeem tijd zetten en afwachten wat er gebeurt.

http://www.badcaps.net/index.php?pageid=identity
Ga ik morgen uit proberen en kom er dan op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Ik heb de caps bekeken en die zien er allemaal gezond uit (geen bollingen, rechtop en geen lekken).

Ook heb een BIOS reset gedaan en diverse Bios versie's geflashed, maar wat ik ook doe het blijft continue het zelfde euvel:

Opstarten -> "Press enter setup to recover BIOS settings" Press F1 to run setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Ik heb een nieuwe Bios chip besteld.
Fingers crossed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raverty
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Het kan ook nog de bios batterij, alhoewel vaak eerder je computer oud is dan dat de bios batterij defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:13
Raverty schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:58:
Het kan ook nog de bios batterij, alhoewel vaak eerder je computer oud is dan dat de bios batterij defect is.
Als de batterij defect is zullen instellingen niet worden opgeslagen wanneer je de pc uitzet. Dus wanneer je de pc aanzet zal de datum/tijd zijn gerest naar de standaard waarden. Dit zal niet voorkomen wanneer de pc aan blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
De batterij had hij al vervangen, zie Openings Post.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Heb je tijdens het vervangen van de bios batterij ook de spanning eraf gehad?
Knoopcel batterij trouwens nooit op de dunne kant vasthouden, maar aan de randen. De boven en onderkant zijn de min en plus polen, waardoor je feitelijk dus direct kortsluiting maakt en de batterij kan afschrijven.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
_Apache_ schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:10:
Heb je tijdens het vervangen van de bios batterij ook de spanning eraf gehad?
Knoopcel batterij trouwens nooit op de dunne kant vasthouden, maar aan de randen. De boven en onderkant zijn de min en plus polen, waardoor je feitelijk dus direct kortsluiting maakt en de batterij kan afschrijven.
Dat klopt. Wat de status is van de vervangende batterij kan ik niet meten. Wel heb ik 2 weegschalen waar hetzelfde type batterij in gaan. En allemaal werken ze in die apparaten.

Het feit dat ik niet instaat ben de datum en tijd handmatig aan te passen in de BIOS, neig ik eerder naar een corrupte BIOS-chip.

Hoe dan ook, zodra ik de vervangende chip binnen heb laat ik jullie weten wat de uitkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Staat er iets over de tijd in de event viewer? Heb je het probleem ook in linux? Kun je in Windows de tijd aanpassen, dan direct naar het bios gaan, om te zien of de tijd dan goed staat en goed blijft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
GlowMouse schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:35:
Staat er iets over de tijd in de event viewer? Heb je het probleem ook in linux? Kun je in Windows de tijd aanpassen, dan direct naar het bios gaan, om te zien of de tijd dan goed staat en goed blijft staan?
De tijd kan ik in windows aanpassen. Maar dat heeft geen effect op de server klok.

Het lijkt me dat windows de server klok uitleest en niet anders om. Met dat gegeven, is het dan ook OS onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Ik heb zojuist de BIOS chip vervangen, maar het heeft niet mogen baten. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Nog 1 ding. Ik bemerkte dat het systeem 1 keer per uur de datum en tijd 'reset' uitvoerde.

Iemand een idee waar wellicht de oorzaak zou kunnen liggen?
Pagina: 1