Mesh Wifi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BgD
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2023
Kun je een mesh wifi netwerk opzetten met een aantal Fritzboxen, uiteraard met de geschikte firmware, ipv repeaters en extenders.
In alle beschreven setup's zie ik de FB zelf als master en alle nodes (slaves) die bestaan uit AVM repeaters en extenders.
Zou je de extenders cq. repeaters dus ook kunnen vervangen door FB's en is daar een beschrijving van?

Gewenste setup:
- router (geen FB) met IN toegang
- FB draadloos verbonden met router en master (in mesh)
- 2x FB mesh nodes (slave)

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

uiteraard met de geschikte firmware,
Hiermee haal je je eigen vraag een beetje onderuit.
Het antwoord is namelijk: "Ja, als je een geschikte firmware hebt".
Dat is als "Kan een boot drijven?" "Ja, mits hij niet zinkt".

Kun je een mesh-firmware vinden voor jouw Fritzboxen? Dan kan het.*

Ik vraag me wel een beetje af of een mesh-netwerk voor 2 clients niet een beetje overkill is, maar dat heeft hier op tweakers nog nooit iemand tegen gehouden.

* In theorie kun je nog je eigen firmware bouwen ;)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Ik lees dat AVM hier gewoon beta software voor heeft voor een aantal Fritzbox producten, vergelijkbaar met AiMesh van Asus.

Edit: Fritz! Labor heet dat.

[ Voor 12% gewijzigd door Palthe op 08-05-2018 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:15

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ja dat kan mits je over de juiste producten beschikt. Hier staat alle info:

https://avm.de/mesh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

Onlangs is onze glasvezelrouter (5490) voorzien van Fritz OS 7, waardoor het opzetten van een Mesh netwerk een peulenschil moet zijn. Samen met de 7590 ga ik dit weekend een Mesh netwerk opzetten.

Het antwoord is alvast: Ja dat kan, mits je router over Fritz OS 7 beschikt. Heb je een oude router van XS4ALL, dan kun je kosteloos een nieuwere router aanvragen.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 16:30
Ach en weer wil iemand op de onzinnige mesh marketing wagen wil springen.

Mesh is gewoon een ander woord voor "repeaters + marketing" en we weten allemaal wat voor ondingen repeaters zijn.

Neem gewoon accesspoints, vele malen beter en goedkoper.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Illusion

(the art of)

Ben(V) schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:48:
Ach en weer wil iemand op de onzinnige mesh marketing wagen wil springen.

Mesh is gewoon een ander woord voor "repeaters + marketing" en we weten allemaal wat voor ondingen repeaters zijn.

Neem gewoon accesspoints, vele malen beter en goedkoper.
En dat is dus gewoon niet waar.
Fritzbox heeft ( sinds de nieuwe beta 7.08) bij een mesh configuratie naast band-steering ook AP-steering. En ik moet zeggen: bij mij werkt dat bizar goed.
Probeer dat maar eens met een paar losse random accespoints voor elkaar te krijgen.

Bij mij zijn alle 1750e repeaters keurig bedraad aangesloten, maar de “mesh” functionaliteit biedt:
1 centrale beheeromgeving
1 uniform netwerk met gelijke namen wachtwoorden en gast-wifi
1 “mesh-master” die zowel band-steering als AP-steering voor alle APs coördineert

De term mesh wordt tegenwoordig voor veel meer gebruikt dan vroeger, dus je aversie ertegen is gewoon niet meer terecht.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
Illusion schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:21:
[...]

En dat is dus gewoon niet waar.
Fritzbox heeft ( sinds de nieuwe beta 7.08) bij een mesh configuratie naast band-steering ook AP-steering. En ik moet zeggen: bij mij werkt dat bizar goed.
Probeer dat maar eens met een paar losse random accespoints voor elkaar te krijgen.

Bij mij zijn alle 1750e repeaters keurig bedraad aangesloten, maar de “mesh” functionaliteit biedt:
1 centrale beheeromgeving
1 uniform netwerk met gelijke namen wachtwoorden en gast-wifi
1 “mesh-master” die zowel band-steering als AP-steering voor alle APs coördineert

De term mesh wordt tegenwoordig voor veel meer gebruikt dan vroeger, dus je aversie ertegen is gewoon niet meer terecht.
Als je al je repeaters met de kabel hebt aangesloten is het geen mesh meer... dat je 1 centrale beheer ongeving hebt, 1ssid etc heeft ook niks met mesh te maken. TP-link en ubiquiti bijvoorbeeld doen dit al jaren. Bij ubiquiti heet het software defined networking. 1 software laag om al je netwerk devices mee te beheren en te configureren. TP-link heeft net zo iets.

Mesh is gewoon AP1 is bedraad en AP2 heeft een wireless uplink naar AP1 en zo kan je verder gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 29-12-2018 12:29 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 16:54
Nee, de term mesh wordt gewoon misbruikt

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Illusion

(the art of)

HKLM_ schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:25:
[...]

Als je al je repeaters met de kabel hebt aangesloten is het geen mesh meer... dat je 1 centrale beheer ongeving hebt, 1ssid etc heeft ook niks met mesh te maken. TP-link en ubiquiti bijvoorbeeld doen dit al jaren. Bij ubiquiti heet het software defined networking. 1 software laag om al je netwerk devices mee te beheren en te configureren. TP-link heeft net zo iets.

Mesh is gewoon AP1 is bedraad en AP2 heeft een wireless uplink naar AP1 en zo kan je verder gaan.
Je mag je eigen starre definitie van mesh handhaven en op basis daarvan alles wat mesh heet afschieten.
Je zou ook nét een stapje slimmer kunnen zijn, en per fabrikant bekijken wat ze precies aanbieden onder de marketing-term “mesh”. Bij sommige zal dat niet meer zijn dan een single radio wifi-repeater, maar andere fabrikanten leveren gewoon een volledige managed wifi incl ap-steering onder deze voor consumenten toegankelijke term.

Overigens als je in wikipedia op mesh zoekt:
A mesh network (or simply meshnet) is a local network topology in which the infrastructure nodes (i.e. bridges, switches and other infrastructure devices) connect directly, dynamically and non-hierarchically to as many other nodes as possible and cooperate with one another to efficiently route data from/to clients.
dan staat daar helemaal niks over de vereiste van draadloos. Het enige wat mesh is, is geen ster- of boom-topologie.

[ Voor 19% gewijzigd door Illusion op 29-12-2018 12:43 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 16:30
Iedereen heeft recht op zijn eigen illusie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
Illusion schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:39:
[...]

Je mag je eigen starre definitie van mesh handhaven en op basis daarvan alles wat mesh heet afschieten.
Je zou ook nét een stapje slimmer kunnen zijn, en per fabrikant bekijken wat ze precies aanbieden onder de marketing-term “mesh”. Bij sommige zal dat niet meer zijn dan een single radio wifi-repeater, maar andere fabrikanten leveren gewoon een volledige managed wifi incl ap-steering onder deze voor consumenten toegankelijke term.
Dat is het hele punt er worden dingen verkocht die niks met mesh te maken heeft en schijnbaar zijn er mensen die het geloven en het vervolgens verkondigen als een mesh systeem.. wat zo goed werkt 8)7 dan komt pietje puk die denk he mesh heb ik nodig en werkt het voor geen meter.. gebruik a.u.b de juiste termen en breng mensen niet verkeerde conclusies bij.

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 29-12-2018 12:45 ]

Cloud ☁️

Pagina: 1