Voeding laptop zorgt mogelijks voor ground loop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomski
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 15:46
Hallo iedereen,

In onze repetitieruimte heb ik een raar probleem met de voeding van mijn laptop die voor enorm luide ruis zorgt.

De situatieschets:

Ik gebruik een laptop (BTO 17CL47) met een vrij zware voeding (model FSP220-ABAN1, 200watt, 19V, 11,57A). Daarnaast gebruik ik een Behringer UMC1820 externe audio interface (aangesloten via usb voor data, heeft een aparte niet-geaarde voeding). In onze repetitieruimte staan dan ook nog verschillende gitaarversterkers. Wanneer de laptop aangesloten is op netvoeding komt er een luide ruis uit de versterkers. Wanneer deze op batterij werkt is dit verdwenen. Ik heb al zitten experimenteren met andere stroomblokken, de volgorde van de stekkers in de stopcontacten steken e.d...

Ik heb intussen ook al veel zitten lezen over ground loops en dergelijke, en verschillende mensen zeggen ook dat het vervangen van de laptopvoeding een oplossing kan zijn. Dit is een beetje mijn probleem: deze laptop is denk ik 6 jaar oud, dus grote kosten maken zie ik niet goed zitten. Het is ook geen veelvoorkomende voeding (200watt en een 4pin connector) dus veel keuze heb ik dan ook al niet.

Onderstaande voeding zou een mogelijke vervanger kunnen zijn denk ik:
http://www.laptopacadapte...pter-charger-p-41936.html

Mijn schrik is alleen dat het aankopen van een andere adapter misschien het probleem niet oplost en ik dus met 2 adapters zit die veel ruis geven...

Zijn er eventueel nog andere (low cost) oplossingen die ik eerst kan proberen?

alvast bedankt

don't underestimate the power of stupid people in large numbers

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Je zou kunnen proberen de ground van de USB geluidskaart te isoleren van de laptop. Daar is op chinese websites voor een klein bedrag vast wat voor te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

https://www.allekabels.nl...alvanisch-gescheiden.html

dit kan het oplossen. maar in usb best prijzig. voor rca zijn ze redelijk betaalbaar wellicht dat iets verder in de keten die plaatsen het ook oplost

misschien op ali een goedkopere zoeken kan ook

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 08-05-2018 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

https://nl.aliexpress.com...0-Module/32719549159.html volgens mij is dit hetzelfde maar dan de chinese meuk versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

yup! zoiets dus. voor dat geld kan je weinig gebeuren en dit lost het vrijwel zeker op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomski
Gisterenavond nog wat verder zitten testen en ik kreeg de ruis/noise/brom ook nog in de versterkers met de usb-kabel en de voeding van de audio interface uitgetrokken, dus het is blijkbaar wel de voeding van de laptop die de ruis over het electriciteitsnet stuurt...

Aangezien het op batterijstroom ruisloos is heb ik dan nog wat zitten zoeken naar externe batterijen/powerbanks die de tijd waarop ik op batterijstroom kan werken kan verlengen, maar daar zit ik dan opnieuw met het probleem dat veel van die dingen wel met een reeks adapterpluggen komen voor verschillende merken, maar geen met een 4pin aansluiting voor mijn type laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@venomski als het echt de dus enorm brakke schakelende voeding is dan kan je die achter een scheidingstravo zetten. daarmee moet het dan ook opgelost zijn

https://www.conrad.nl/p/e...18391_pla-514810&vat=true

of een serieel filter kan het wellicht ook verhelpen. heb volgens mij nog wel ergens zo'n ding liggen als ik goed zoek. kan eventueel het type er dan bijzoeken. zijn ook niet heel duur die dingen

[ Voor 63% gewijzigd door Ray op 09-05-2018 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:08
Ik zou of een ground loop isolator nemen (niet zoon ding van 2 tientjes....die gaan ten koste van de geluidskwaliteit)
Bijvoorbeeld deze:
https://www.bax-shop.nl/g...-dti-ground-loop-isolator

Of een scheidingstrafo idd.
@Ray die jij suggereerd is te licht, de laptop heeft een 200 watt voeding, dan zou ik een trafo van 250 watt voorstellen

Die usb scheider is ook geinig en wellicht de moeite waard te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10 11:38

sjaool

Every life should have 9 cats

Een ouderwetse ferrietkraal wil ook nog wel eens voor een oplossing zorgen. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door sjaool op 09-05-2018 09:44 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomski
Naar die ground loop isolators heb ik ook al zitten kijken, maar ik vermoed dat dit ook geen oplossing gaat zijn omdat de noise ook aanwezig is als de audio interface niet aangesloten is (dus geen usb verbinding met de pc en de stroomstekker uitgetrokken). Het is dus wel degelijk de voeding van de laptop die een vuil signaal door de stekkerblokken stuurt...

Ik denk dat momenteel mijn 4 opties de volgende zijn:
- ofwel andere adaptor zoeken voor mijn laptop en hopen dat die ook geen noise veroorzaakt
- ofwel scheidingstrafo zoeken en in het net proberen implementeren (maar is een lokaal dat we huren in een oud gebouw)
- ofwel ferrietkralen aan de voedingskabel van de laptop hangen en kijken wat het geeft...
- ofwel powerbank zoeken die ook een 4pin aansluiting heeft om langer op batterijstroom te kunnen werken

[ Voor 6% gewijzigd door venomski op 09-05-2018 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@venomski er zijn genoeg scheidings travoś te koop, zie ook marktplaats bv die gewoon een eigen stekker aansluiting hebben. dus die gaat in het stopcontact en een aansluiting (stopcontact) op het ding zelf waar je dan de adapter in stopt. je hoeft dan niets aan te passen aan je ruimte

zulke dingen dus

https://link.marktplaats.nl/m1282656316

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 09-05-2018 11:17 ]

Pagina: 1