Slaapkamer op zolder koel krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-07 13:40
Afgelopen winter hebben we onze zolder verbouwd, we hebben nu een kleine voorzolder en 2 kleinere kamers onder een puntdak. We hebben van 1 van de kamers een computerkamer gemaakt en de andere kamer is de slaapkamer van mijn oudste dochter van 9 geworden.

De kamer is niet echt groot, denk ongeveer 10m2 maar dan wel met een aflopend dak. We merken met deze temperaturen wel dat de slaapkamer van haar snel warm wordt. Haar kamer ligt op het noord-westen dus de zon schijnt daar heel lang op. Huis is verder wel redelijk geïsoleerd en is gebouwd in 1997.

Zit nu een beetje met de gedachte hoe ik haar kamer wat koeler kan krijgen. Een split unit airco vind ik te veel geld, een mobiele airco met slurf is ook niet echt een optie denk ik omdat die slurf naar buiten moet en dan moet hij via het velux raam naar buiten, volgens mij is dat te hoog en een heel gedoe. Een airco unit zonder afvoer kom ik niet vaak tegen en ik weet ook niet echt of die goed zijn.

Wat zijn nog meer opties om een kleine zolderkamer wat koeler te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt twee opties:
1. Koelen met split unit airco
2. Opwarming voorkomen door isolatie

Als optie 1 niet kan dan moet je dus kijken naar extra isolatie van het dak en een eventuele dakkapel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dakkapel hebben we wel eens overwogen en staat misschien op de planning voor over een aantal jaar voor als ze wat groter is. Ze kan nu nog overal vrolijk door de kamer lopen terwijl ik met mijn 1,99 overal mijn kop stoot aan die balken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vlassie1980 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:32:
Dakkapel hebben we wel eens overwogen en staat misschien op de planning voor over een aantal jaar voor als ze wat groter is. Ze kan nu nog overal vrolijk door de kamer lopen terwijl ik met mijn 1,99 overal mijn kop stoot aan die balken :+
Dan zal je het dak moeten gaan isoleren als koelen geen optie is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:25
@Tsurany heeft zojuist de enige twee mogelijkheden opgenoemd.
Maar punt 2 kan uitgebreid worden:
2.1 Dakisolatie.
2.2 Rolluiken en zonneschermen aan de buitenzijde.

Een split unit mobiele airco werkt niet goed. Deze blaast namelijk de warme lucht van binnen naar buiten. Deze lucht moet ergens vandaan komen. Dus stroom het gewoon weer door de kier van het raam naar binnen.
Je kunt wellicht wel een paar graden afkoelen, tegen hogen kosten, geluid en ruimte.

Een airco unit zonder afvoer bestaat niet. Een airco, ofwel een warmtepomp, moet de warmte verplaatsen naar een andere plek. Nu is het technisch mogelijk om dit met koud kraanwater te doen, wat je vervolgens wegspoelt, maar dat kost naast elektra dus ook (veel)water.
Er zijn ook waterverdampers op de markt, deze brengen wel de temperatuur omlaag, maar de gevoelstemperatuur niet. Deze verhogen namelijk de luchtvochtigheid.

[ Voor 1% gewijzigd door jeroen3 op 08-05-2018 14:57 . Reden: ik moet wel de juiste types airco benoemen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:26:
2. Opwarming voorkomen door isolatie
Dit heeft ook nadelen. Het werkt inderdaad heel goed om er voor te zorgen dat het niet zo snel warm word. Het zorgt er alleen ook voor dat wanneer het wel warm geworden is de warmte er enorm in blijft zitten. Dan kan je een raam opzetten waarbij de kamer afkoelt. Doe je dat raam dicht word het enorm snel weer warm.

Waar ik eerst woonde was goed geisoleerd en daar kwam na 3 warme dagen zo enorm veel hitte in te zitten dat een raam opzetten nutteloos was geworden. Waar ik nu woon is boven nog slecht geisoleerd. Zet ik na 21:00 het raam open tot 24:00 is de kamer lekker afgekoeld en warmt maar iets op als ik het raam dicht doe. Bij goede isolatie kan je dat raam gewoon niet dicht doen zonder dat het belachelijk heet is na een half uur. Als het aankomt op slapen onder het dak in de zomer met een aantal hete dagen en geen airco, geef mij dan maar de slechte isolatie.

Wat betreft de airco met isolatie werkt dat prima, maar uitzetten is geen optie want dan warmt de kamer weer op.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 08-05-2018 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 18:14

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Split unit airco's zijn toch helemaal niet meer zo duur? Het verschilt echt heel veel met een jaar of 5 a 6 geleden. Voor 400euro heb je al ene voor kleine ruimtes zoals die van jouw. Geen enkele oplossing die hier genoemd wordt of gaat worden zal beter zijn dan een airco.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jeroen3 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:36:
Een split unit airco werkt niet goed. Deze pompt namelijk de warme lucht van binnen naar buiten. Deze lucht moet ergens vandaan komen. Dus stroom het gewoon weer door de kier van het raam naar binnen.
Je kunt wellicht wel een paar graden afkoelen, tegen hogen kosten, geluid en ruimte.
Een split-unit airco werkt perfect. Je bent volgens mij in de war met een mobiele airco met zo'n grote slang die door het raam heen gaat. Juist een split unit airco zorgt er voor dat het geluid buiten de ruimte geproduceerd wordt, de binnen unit relatief klein is en de temperatuur flink kan zakken tot ver beneden een aangename temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PilatuS schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:38:
[...]

Dit heeft ook nadelen. Het werkt inderdaad heel goed om er voor te zorgen dat het niet zo snel warm word. Het zorgt er alleen ook voor dat wanneer het wel warm geworden is de warmte er enorm in blijft zitten. Dan kan je een raam opzetten waarbij de kamer afkoelt. Doe je dat raam dicht word het enorm snel weer warm.
Dat is een beetje tegenstrijdig. Als je het raam dicht doet moet het juist niet meer zo snel warm worden vanwege de isolatie.
Wat betreft de airco met isolatie werkt dat prima, maar uitzetten is geen optie want dan warmt de kamer weer op.
Uitzetten is juist een prima optie. Door de goede isolatie zal de kamer erg langzaam weer opwarmen als hij eenmaal op fijne temperatuur is gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-07 20:02
@Tsurany
Een split unit airco werkt niet goed. Deze pompt namelijk de warme lucht van binnen naar buiten. Deze lucht moet ergens vandaan komen. Dus stroom het gewoon weer door de kier van het raam naar binnen.
Huh, waarom zou een split-unit niet werken?
Bedoel je niet zo'n mobiele airco met een slang uit het raam?

Een split-unit pompt zoiezo geen lucht heen en weer, maar een koudemiddel, en de lucht in de ruimte zelf word hierover heen gecirculeerd.
Daar hoeft dus nergens een raam voor open te staan, beter van niet zelfs.
En met een beetje split-unit kun je een slaapkamer dusdanig koud krijgen dat je extra dekens gaat willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Misschien een raar idee maar misschien zonnepanelen erop en daar dan een airco op aansluiten? Die nemen dan wat directe zon energie op. Kost een bak geld maar wellicht is er subsidie voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:04
Wat ook goed werkt, maar daar moet je budget voor hebben, is zonnepanelen op je dak leggen. Bij ons scheelt dat enkele graden. (wel hebben we een slecht geïsoleerd dak. Echter moeten bij ons voor isolatie alle pannen en tengels eraf wat we niet snel gaan doen. Van binnenuit kan bij ons niet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 10:42
Ik heb 3 jaar geleden de zolder verbouwd. De velux ramen hebben verduisteringsgordijnen / warmtewerend maar het effect is verwaarloosbaar. Ik ben dus blij dat ik er een split unit airco in heb laten zitten. Ik zou ook niet weten hoe je het anders goed wil doen. De ramen tegenover elkaar openzetten is niet genoeg om te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:45:
[...]

Dat is een beetje tegenstrijdig. Als je het raam dicht doet moet het juist niet meer zo snel warm worden vanwege de isolatie.

[...]

Uitzetten is juist een prima optie. Door de goede isolatie zal de kamer erg langzaam weer opwarmen als hij eenmaal op fijne temperatuur is gebracht.
Wanneer alle hitte in de muren en isolatie zit warmt een kamer veel sneller weer op als er geen koeling is door een open raam of airco. Ik heb ervaring met goede en slechte isolatie en met ramen opzetten of een airco gebruiken. Slechte isolatie is een enorm pluspunt als de boel na een paar dagen warm geworden is. Bij 1 of 2 dagen heet weer hou je de boel boven nog wel koel door de goede isolatie, maar zodra het na 4 of 5 dagen heet geworden is kost het je 4 dagen koud weer om die hitte uit de muren en isolatie te krijgen. Bij een aantal hete dagen is isolatie een nadeel en geen voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:36

Dat is helemaal niet hoe een split-airco unit werkt!!

Zoals je zelf zegt, is een split airco gewoon een warmtepomp, maar die werkt niet door warme lucht van binnen naar buiten te blazen! De lucht van binnen blijft gewoon binnen, en wordt afgekoeld door een warmtewisselaar in de binnenunit. Die warmtewisselaar hangt aan het koelvloeistof-systeem van de airco unit. De koelvloeistof, een gesloten systeem wat rondgepompt wordt, wordt buiten door de compressor afgekoeld, en door de leidingen naar binnen getransporteerd, en daar wordt de koude via de wisselaar afgegeven aan de binnenlucht. De binnenlucht wordt dus gewoon "afgekoeld", er wordt geen lucht naar binnen of buiten geblazen, en er komt dus ook niks door kieren naarbinnen gezogen oid.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:45
Screens voor ramen doet best veel, maar moet je zien als voorkomen van warmte opbouw ipv afkoelen. Ik zou voor ik ergens airco zou overwegen altijd eerst screens / zonwering plaatsen, anders moet je tegen de zon aan koelen zeg maar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:25
offtopic:
@BrainCrash @Tsurany Klopt. Ik zat even niet op te letten.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 08-05-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 10:42
NiGeLaToR schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:54:
Screens voor ramen doet best veel, maar moet je zien als voorkomen van warmte opbouw ipv afkoelen. Ik zou voor ik ergens airco zou overwegen altijd eerst screens / zonwering plaatsen, anders moet je tegen de zon aan koelen zeg maar.
Het helpt maar het effect is gewoon onvoldoende als je glasoppervlakte groot is. Als de zon buiten goed schijnt voel ik de warmte echt stralen door de warmtewerenden gordijnen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
m3gA schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:50:
Ik heb 3 jaar geleden de zolder verbouwd. De velux ramen hebben verduisteringsgordijnen / warmtewerend maar het effect is verwaarloosbaar. Ik ben dus blij dat ik er een split unit airco in heb laten zitten. Ik zou ook niet weten hoe je het anders goed wil doen. De ramen tegenover elkaar openzetten is niet genoeg om te koelen.
De ramen open zetten heeft niet veel nut aangezien de kamers alleen via de voorzolder benaderd kunnen worden, het is dus niet zo dat je het echt tegen elkaar open kunt zetten.

Daarnaast hebben we in 1 kamer nog geen muskietengaas zitten.
En een fan hebben we wel maar dochterlief wilde per se een hoogslaper dus die komt daar ook niet bij :+

Iedereen bedankt voor de suggesties, allemaal niet goedkoop in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-07 08:04
goedkoopste oplossing: beugeltje aan de balken, eventueel wat touw, fan er aan ophangen en gaan.

Duurste optie: vaste airco unit + zonnepanelen (de PV-club zoekt nog leden :+ )

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PilatuS schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:50:
[...]

Wanneer alle hitte in de muren en isolatie zit warmt een kamer veel sneller weer op als er geen koeling is door een open raam of airco. Ik heb ervaring met goede en slechte isolatie en met ramen opzetten of een airco gebruiken. Slechte isolatie is een enorm pluspunt als de boel na een paar dagen warm geworden is. Bij 1 of 2 dagen heet weer hou je de boel boven nog wel koel door de goede isolatie, maar zodra het na 4 of 5 dagen heet geworden is kost het je 4 dagen koud weer om die hitte uit de muren en isolatie te krijgen. Bij een aantal hete dagen is isolatie een nadeel en geen voordeel.
Het punt is juist dat het huis door die isolatie in die 4 dagen een stuk minder warm is geworden dan wanneer er geen enkele vorm van isolatie aanwezig zou zijn. Het huis zal nooit die hoge temperaturen halen die je in slecht geïsoleerde huizen haalt.
m3gA schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:56:
[...]

Het helpt maar het effect is gewoon onvoldoende als je glasoppervlakte groot is. Als de zon buiten goed schijnt voel ik de warmte echt stralen door de warmtewerenden gordijnen heen.
Als die gordijnen aan de binnenkant zitten dan komt de warmte natuurlijk al door het raam naar binnen en blijft het hoogstens wat langer achter het gordijn hangen.
Vlassie1980 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:57:
Bestaande huizen aanpassen aan moderne comfort standaarden is helaas nooit goedkoop :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 07:54

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik heb een redelijk oud huis (1975) en het dak is wel geïsoleerd, maar ik kwam er wel achter dat de meeste warmte op zolder echt komt van opstijgende lucht uit het huis. Ik lees daar niets over in dit topic.

Eén kamer op zolder staat met dakraam op het westen. Als ik aan de buitenkant op het dakraam een deken leg (tegen opwarming door de zon), en ik hou de deur van dat kamertje dicht (tegen opstijgende warmte), is het daar al snel koeler dan de rest op zolder.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

D_Jeff schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:00:
goedkoopste oplossing: beugeltje aan de balken, eventueel wat touw, fan er aan ophangen en gaan.

Duurste optie: vaste airco unit + zonnepanelen (de PV-club zoekt nog leden :+ )
Een goedkopere optie zouden dummy-panelen zijn waarmee je effectief een zonnescherm voor je dak maakt. :+

Geen herrie of energiekosten van een airco, geen verloren ruimte aan de binnenkant, niet de kosten van echte zonnepanelen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:02:
[...]

Het punt is juist dat het huis door die isolatie in die 4 dagen een stuk minder warm is geworden dan wanneer er geen enkele vorm van isolatie aanwezig zou zijn. Het huis zal nooit die hoge temperaturen halen die je in slecht geïsoleerde huizen haalt.
Als het een paar dagen 25+ is word iedere kamer onder een dak heet, met welke isolatie dan ook. Ga je naar 30 graden over meerdere dagen hou je een kamer onder het dak gewoon echt niet koel. Wanneer het dan heet is word die isolatie een enorm nadeel. Ik kon de airco gewoon niet uitzetten voor de nacht want binnen no-time werd de kamer extreem heet. Dat was bij een huis met zeer goede isolatie.

Je hebt gelijk dat goede isolatie er voor zorgt dat het minder snel warm word. Het nadeel is alleen dat je zelfs met de beste isolatie niet kan voorkomen dat het na een paar dagen alsnog heet word. Zodra dat gebeurt is isolatie een enorm nadeel. Ik geef de voorkeur aan slechte isolatie wanneer het meer dan 3 dagen 25+ graden is. Waar ik nu zit zet ik een paar uur een raam open en de kamer koelt netjes af. Dan kan het raam dicht en is er prima te slapen. Bij de oude situatie met goede isolatie moest het raam open blijven of moest de airco de hele nacht draaien. Tuurlijk kost het met goede isolatie veel meer tijd voor het goed warm word, maar zodra het warm is ben je de sjaak. Heb ook wel eens gehad dat de boel goed heet geworden was en het de dag daarna 15 graden was. Dan nog blijft de goed geisoleerde kamer nog 2 dagen goed warm. Ja, de warmte zo lang mogelijk buiten houden werkt, maar als het eenmaal toch binnen gekomen is en dat gebeurt toch echt, dan is het een heel groot nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:36
Vlassie1980 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:57:
[...]

De ramen open zetten heeft niet veel nut aangezien de kamers alleen via de voorzolder benaderd kunnen worden, het is dus niet zo dat je het echt tegen elkaar open kunt zetten.

Daarnaast hebben we in 1 kamer nog geen muskietengaas zitten.
En een fan hebben we wel maar dochterlief wilde per se een hoogslaper dus die komt daar ook niet bij :+

Je noemde ook ergens dat je velux ramen hebt.
Mijn ervaring is dat er via de dakramen door het glas heel veel hitte komt.
De verduisteringsgordijnen doen inderdaad niet veel omdat die aan de binnenkant van het glas zitten, dan is de zonnestraling al door het glas heen, en zit de hitte dus al binnen.
Er zijn rolluiken voor Velux ramen, die zitten aan de buitenkant. Dat zou een aardige oplossing moeten zijn
(lang niet zo duur als een airco).

Wat ik zelf regelmatig gebruikt heb als low-tech en heel goedkope oplossing, is aan de buitenkant van het velux-raam een reflecterende folie aanbrengen / ertussen klemmen.
Ik had een stuk ondervloer-isolatie gebruikt, dat spul wat ze in rollen hebben om onder laminaat te leggen, dat is een bubbel-folie achtige rol met aan een kant een reflecterende aluminiumfolie. (zoiets) (en hadden we toevallig nog liggen)
Die leg ik over het raam en klem ik aan de boven- en onderkant tussen het raam en het kozijn vast, en het raam zelf is dan (bijna) helemaal dicht.
Is wel wat werk elke keer, maar werkt prima voor als het een paar dagen even warm is...
Betere oplossing zou echter toch o.a. het rolluik zijn. :)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:45
m3gA schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:56:
[...]

Warmtewerende gordijnen helpen helemaal niets met HR++ glas!
Je warmte moet je buiten houden, zodra het door het glas is, komt het er niet meer uit. Je gordijnen helpen tegen instraling op jezelf en je spullen, maar niet tegen de warmte.

Dus: screens moeten altijd voor je glas zitten, wil het nut hebben tegen warmte :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-07 17:52
Een oplossing wat vrijwel niets kost is een paar flessen koud (bevroren) water voor een ventilator zetten. Helpt niet super lang, maar allicht wat lekkerder om met een kouder briesje in slaap te vallen.

Afbeeldingslocatie: https://creatieveideetjes.nl/wp-content/uploads/2016/06/ventilator.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Renzzie schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:14:
Een oplossing wat vrijwel niets kost is een paar flessen koud (bevroren) water voor een ventilator zetten. Helpt niet super lang, maar allicht wat lekkerder om met een kouder briesje in slaap te vallen.

[afbeelding]
Leuke DIY en heel wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-07 17:52
We moeten ons tweakersgevoel wel een beetje in ere houden! ;)
Pagina: 1