Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
Hi,

Ik zou graag wat hulp willen bij de uitrol van een nieuw kantoor met VOIP.
Ik wil graag snel internet aanleggen dus mijn voorkeur gaat naar een Ziggo aansluiting (500MBit) met VOIP.
Nu wil het weleens voorkomen dat er storing is en daardoor Ziggo eruit ligt.
Dan ligt de telefoon er ook uit en hier zou ik graag een backup plan voor willen.

Is het mogelijk om bv naast Ziggo ook een KPN aansluiting te plaatsen waar de VOIP naar kan overschakelen als Ziggo eruit ligt?

Of bv de VOIP op KPN standaard aansluiten en internet via Ziggo, en mocht KPN uitvallen dat ie naar Ziggo schakelt?

Ik heb weinig ervaring met VOIP en hoor graag wat meningen.
Belangrijk is dus om een systeem te hebben wat altijd online is en waarbij de VOIP ook altijd werkt.

Zoals ik al zei heeft Ziggo mijn voorkeur omdat KPN volgens mij geen 500MBit kan leveren.

Dank alvast!

EDIT: de UTP kabels (cat 6 awg24) naar alle ruimtes binnen het kantoor zijn al aangelegd en op deze kabels moet sowieso de telefoon worden aangesloten. Is het uberhaupt mogelijk om KPN en Ziggo tegelijk te gebruiken als de telefoon én het internet over dezelfde kabel loopt?

[ Voor 13% gewijzigd door Prosperr op 08-05-2018 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-10 13:52
Prosperr schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:04:
Hi,

Ik zou graag wat hulp willen bij de uitrol van een nieuw kantoor met VOIP.
Ik wil graag snel internet aanleggen dus mijn voorkeur gaat naar een Ziggo aansluiting (500MBit) met VOIP.
Nu wil het weleens voorkomen dat er storing is en daardoor Ziggo eruit ligt.
Dan ligt de telefoon er ook uit en hier zou ik graag een backup plan voor willen.
Bij wie neem je VOIP af? Als dit namelijk ook bij ziggo is, is de kans aanwezig dat het ook niet werkt, als je vanaf een andere kant binnen komt.
Is het mogelijk om bv naast Ziggo ook een KPN aansluiting te plaatsen waar de VOIP naar kan overschakelen als Ziggo eruit ligt?
Of bv de VOIP op KPN standaard aansluiten en internet via Ziggo, en mocht KPN uitvallen dat ie naar Ziggo schakelt?
Hangt van de VOIP leverancier af, zoals gemeld. Maar je kan natuurlijk een firewall / router hebben, waarin je meerdere internet verbindingen actief hebt.

Zorg er alleen wel voor dat deze ook hoog beschikbaar zijn, anders heb je er namelijk niets aan.
Een nadeel van deze oplossing is wel, hoe meer componenten, hoe meer de kans aanwezig is dat er iets fout gaat.
Ik heb weinig ervaring met VOIP en hoor graag wat meningen.
Belangrijk is dus om een systeem te hebben wat altijd online is en waarbij de VOIP ook altijd werkt.
Definer: altijd, en hoeveel mag dit kosten en tegen welke complexiteit?

Technisch kan namelijk alles, maar de ervaring leert ook, als het fout gaat, dat het toch niet altijd zo werkt als je had gedacht. En dat dit altijd op een moment gebeurt dat je dit niet wilt/kan hebben. Het op troubleshooten is dan in eens een stuk complexer.

En het is eigenlijk geen VOIP oplossing, maar een hoog geschikbare internet verbinding waar je naar op zoek bent.
Zoals ik al zei heeft Ziggo mijn voorkeur omdat KPN volgens mij geen 500MBit kan leveren.

Dank alvast!
Maar heb je niet exact het zelfde probleem, als je KPN lijn er uitlicht en de KPN internet verbinding is down?
EDIT: de UTP kabels (cat 6 awg24) naar alle ruimtes binnen het kantoor zijn al aangelegd en op deze kabels moet sowieso de telefoon worden aangesloten. Is het uberhaupt mogelijk om KPN en Ziggo tegelijk te gebruiken als de telefoon én het internet over dezelfde kabel loopt?
Stel je zelf even de vraag: Ben jij de persoon wel om deze oplossing te bedenken?
Je zit namelijk in de verkeerde richting te zoeken, en aan je vragen / opmerkingen mis je de nodige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De simpelste oplossing is een router die met twee internetverbindingen kan omgaan en automatisch overschakelt als de eerste verbinding uit valt.
Dan heb je het over dual WAN routers.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:45
Wat hierboven gezegd wordt + heb je die 500mbit wel echt nodig? ( voor voip alleen heb je dit namelijk niet nodig )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:38

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Technisch is dit zeker haalbaar. Door middel van bijv een dual wan router of een firewall zou je dit soort constructies kunnen maken.
Nu ben ik het wel eens met @Rolfie dat je de benodigde kennis mist. Zeker met VoIP kan dat een hoop problemen opleveren. Denk aan wegvallende gesprekken enz enz. Ik zou dit persoonlijk door iemand laten doen die hier verstand van heeft en dit vaker heeft toegepast. Tevens ben ik wel benieuwd wat voor VoIP oplossing er op dit kantoor komt? Ga je gebruik maken van een centrale on premises of losse toestellen met elk een eigen sip account bijv?

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Ja een dual WAN is dan een goede oplossing.
De Security Gateway Pro-4 van Unifi kan dit volgens mij met failback WAN.
Het gaat om een bedrijf met 7-10 accespoints met evenveel telefoon aansluitingen.
Wellicht is 500MBit teveel en is 250MBit ook voldoende, maar KPN gaat niet verder dan 100MBit en dat vind ik aan de krappe kant.

En ja, als ik iets niet weet zoek ik het uit. Vandaar ook de reden dat ik hier om informatie kom vragen.
Wat betreft de VOIP wil ik eerst zelf uitzoeken wat de opties zijn en ik ga mij zeker laten begeleiden door mensen met kennis. Vandaar ook de reden dat ik hier al om informatie kom vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tsurany schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:33:
De simpelste oplossing is een router die met twee internetverbindingen kan omgaan en automatisch overschakelt als de eerste verbinding uit valt.
Dan heb je het over dual WAN routers.
Maar dan hou je toch het probleem dat als Ziggo+VOIP ermee kapt, dat het SIP niet bekend is op de KPN-WAN?

Topicstarter zou over moeten naar een cloud-based VOIP zoals Skype en dan inderdaad een dual-WAN router neerzetten met 2 ISP's afgemonteerd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
MAX3400 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:46:
[...]

Maar dan hou je toch het probleem dat als Ziggo+VOIP ermee kapt, dat het SIP niet bekend is op de KPN-WAN?

Topicstarter zou over moeten naar een cloud-based VOIP zoals Skype en dan inderdaad een dual-WAN router neerzetten met 2 ISP's afgemonteerd.
Ja hier zat ik ook aan te denken. Dus de dual WAN zorgt er voor dat internet altijd werkt en de VOIP in de cloud heeft alleen internet nodig (die er dus is door de dual WAN).

Welke cloud diensten raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MAX3400 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:46:
[...]

Ik ga er van uit dat een externe partij de VOIP oplossing verzorgt en dat de lokale hard/soft phones verbinding maken met die VOIP server. Anders zal het inderdaad niet werken.
Prosperr schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:45:
Ja een dual WAN is dan een goede oplossing.
De Security Gateway Pro-4 van Unifi kan dit volgens mij met failback WAN.
Het gaat om een bedrijf met 7-10 accespoints met evenveel telefoon aansluitingen.
Wellicht is 500MBit teveel en is 250MBit ook voldoende, maar KPN gaat niet verder dan 100MBit en dat vind ik aan de krappe kant.

En ja, als ik iets niet weet zoek ik het uit. Vandaar ook de reden dat ik hier om informatie kom vragen.
Wat betreft de VOIP wil ik eerst zelf uitzoeken wat de opties zijn en ik ga mij zeker laten begeleiden door mensen met kennis. Vandaar ook de reden dat ik hier al om informatie kom vragen.
Waarom heb je mer dan 100MBit nodig? Wat doe je met die verbinding? Want als je met 7-10 accesspoints bedoeld dat er dus hooguit 10 werkplekken in gebruik zijn vind ik 10Mbit per persoon wel redelijk genoeg voor internet en voip.

[ Voor 47% gewijzigd door Tsurany op 08-05-2018 13:57 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Prosperr budget? SLA? Veel cloud providers kan je ook niet zomaar met je huidige toestellen gebruiken. Vergeet ook niet dat dual-WAN vaak alsnog handmatige akties vereist (on prem) om zaken werkend te krijgen. Is hier ook personeel / kennis van?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
MAX3400 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:50:
@Prosperr budget? SLA? Veel cloud providers kan je ook niet zomaar met je huidige toestellen gebruiken. Vergeet ook niet dat dual-WAN vaak alsnog handmatige akties vereist (on prem) om zaken werkend te krijgen. Is hier ook personeel / kennis van?
Ik ben het allemaal nu aan het bekijken (VOIP). Het moet goed werken dus het hoeft niet budget te zijn.
Alle toestellen moeten nog gekocht worden dus ik wil een totaal overzicht hebben voordat ik dingen ga bestellen.
Heb jij goed ervaringen met bepaalde cloud services?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:04
Is het geen idee om een (onafhankelijke) adviseur te laten komen die eens met je meekijkt naar je wensen en eisen. En dan eens kijkt of het haalbaar is. En of de oplossing opweegt tegen de kans op storing. Hebben jullie niet toevallig nog een externe IT partner die hier mee kan helpen?
Zelf hebben we fiber van Vodafone (50 / 50) met een 4G backup voor als de fiber eruit ligt en we dan toch willen bellen. een en ander is geleverd door Vodafone, aangeboden door een lokale telecom partner.
Wellicht een idee om eens wat mensen uit te nodigen om zo wat voorstellen naast elkaar te leggen. Cloud telefonie is ook niet alles. Is de lijn naar buiten weg, geen cloud meer en dus ook geen telefonie. Meerdere lijnen via verschillen providers is met de juiste hardware wel op te lossen maar zoals reeds eerder gezegd, het werkt vaak niet vanzelf of helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Sparkiee schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:07:
Is het geen idee om een (onafhankelijke) adviseur te laten komen die eens met je meekijkt naar je wensen en eisen. En dan eens kijkt of het haalbaar is. En of de oplossing opweegt tegen de kans op storing. Hebben jullie niet toevallig nog een externe IT partner die hier mee kan helpen?
Zelf hebben we fiber van Vodafone (50 / 50) met een 4G backup voor als de fiber eruit ligt en we dan toch willen bellen. een en ander is geleverd door Vodafone, aangeboden door een lokale telecom partner.
Wellicht een idee om eens wat mensen uit te nodigen om zo wat voorstellen naast elkaar te leggen. Cloud telefonie is ook niet alles. Is de lijn naar buiten weg, geen cloud meer en dus ook geen telefonie. Meerdere lijnen via verschillen providers is met de juiste hardware wel op te lossen maar zoals reeds eerder gezegd, het werkt vaak niet vanzelf of helemaal niet.
Ja 4g is ook een mogelijkheid.
Ik ga het uitzoeken en zodra ik alle info heb laat ik het hier nog wel even weten ;)
Pagina: 1