schaduwdoek of waterdicht zonnezeil als overkapping?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bij onze vakantiewoning wil ik een overkapping maken in de tuin.
Een vast dak mag niet. Partytent is eh...niet onze smaak zeg maar (ook niet die luxere dingen)

Ik wil nu een frame maken van hardhouten palen met schoren en vastzetten in de grond.

Daarboven dan een schaduwdoek of zonnezeil. Daar twijfel ik nu erg over.

Schaduwdoek:
- 5 jaar Garantie tegen UV-degradatie
- 2 jaar Garantie op materiaal
- Zware kwaliteit 230gr/m² HDPE kunststof materiaal.
- 85%-95% bescherming tegen UV stralen afhankelijk van de kleur.
- Vaak 32% koeler onder een zonnedoek door de open structuur van het doek.
- Weerbestendig(dwz kan van Maart tm September probleemloos buiten blijven hangen)
- Niet waterdicht
- Dubbelgestikte randafwerking
- Langs alle zijden hol uitgesneden voor het schaduwdoek mooi strak te kunnen spannen
- Massieve Rvs 316 bevestigingsringen op de hoeken ipv ingeslagen zeilogen
- Lichtgewicht 3-6kg
- Rot en schimmel bestendig en zeer gemakkelijk te reinigen dmv afspuiten met tuinslang
Zonnezeil:
- 5 jaar Garantie tegen UV-degradatie
- 2 jaar Garantie op materiaal
- 100% polyester 160gr/m².
- 80% UV-bestendig
- Weerbestendig(dwz kan van Maart tm September probleemloos buiten blijven hangen tot windkracht 5-6)
- Waterdicht
- Dubbelgestikte randafwerking
- Langs alle zijden hol uitgesneden voor het schaduwdoek mooi strak te kunnen spannen
- Massieve Rvs 316 bevestigingsringen op de hoeken ipv ingeslagen zeilogen
- Lichtgewicht 3-6kg
- Rot en schimmel bestendig en zeer gemakkelijk te reinigen dmv afspuiten met tuinslang
Voordelen schaduwdoek
+ Koeler
+ Wat goedkoper (-/- €100.-)
+ Kan langer blijven zitten

Nadelen schadudoek
- Totaal niet waterdicht volgens mijn info. kleinste buitje komt er doorheen.

Voordelen Zonnezeil
+ Waterdicht, kan je langer/vaker onder blijven zitten

Nadelen
- Wat duurder (+~€100,-
- weghalen v.a. windkracht 6 (hoe vaak is dat in NL?)
- Waterafvoer regelen

Het is bedoeld voor boven onze grote eettafel. Dus voornamelijk zitten, eten, borrelen.
Ik zoek iets waar we zoveel mogelijk plezier van hebben met zo weinig mogelijk onderhoud en zoveel mogelijk gemak.Doeken moeten op maat gemaakt worden zover ik kan vinden.

Vragen:
- Iemand ervaring met 1 van deze twee doeken/zeilen? Kan iemand mij helpen met de keuze?
- Zit er uberhaupt nog verschil in kwaliteit bij diverse leveranciers?
- Zo ja, waar op te letten bij beide doeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wil je met de regen buiten kunnen zitten of niet? Dat lijkt mij een van de belangrijkste factoren voor het type doek dat je kiest.

Water afvoer is eenvoudig te regelen door het doek licht schuin te plaatsen, dan stroomt het water er gemakkelijk vanaf.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ook al gedacht aan een parasol en/of een (zonne)luifel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:18
Of een uitschuifbaar doek, bij hardere wind schuif je die gewoon weer in en niks aan de hand.

heb zelf een schaduwdoek in de tuin, 2 punten aan huis en 1 aan een paal, alleen vind ik het al snel wat eng als het hard waait, die paal staat ook niet heel stevig in de grond en dat zeil gaat al snel klapperen. Misschien moet ik een punt gewoon wat lager maken :p
Regen valt er 'gewoon' doorheen, doek is wel geperforeerd, maar bij een harde bui zal het onder het doek iets droger zijn dan ernaast... niet genoeg om onder te schuilen.

[ Voor 70% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 08-05-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:49:
Of een uitschuifbaar doek, bij hardere wind schuif je die gewoon weer in en niks aan de hand.
Dat bedoel ik ook met (zonne)luifel. Kun je zelfs met een windmeter uitrusten zodat het automatisch sluit bij harde wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Parasol hebben we al maar vind ik niet handig. Zijn niet vaak ook niet groot genoeg of te duur.

Qua waterafvoer, ja schuin moet wel maar anders kan je zo'n modderpoel op het grasveld krijgen. zit dan te denken om een smalle waterafvoer te maken naar een regenton of zo.

Maar willen we buiten zitten met regen. Kan best lekker zijn natuurlijk. 2 weken terug hadden we zo'n zomerbuitje. Het was 20+ graden maar ging even regenen. Dan is het wel lekker om buiten te kunnen (blijven) zitten.

Ik zit denk vooral met de windkracht 6. Dat je het doek dan weg moet halen. En ik wil er zo weinig mogelijk omkijken naar hebben.

Het is toch tussen maart en september regelmatig windkracht 6+. zie ik

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hL623n/chart.jpg
delete stereomood account

Ah op die manier uitschuifbaar. Qua looks vind ik dat minder mooi. Maar het zou misschien wel een goede combi zijn inderdaad. Zou ik eens moeten kijken hoeveel meer dat kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Een kennis van mij heeft ook zoiets gemaakt. Lijkt als twee druppels lijkt op onderstaande plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8EcUUZa.jpg?1

Tussen de palen heeft hij twee staalkabels lopen waartussen een simpel afdekzijl is gespannen (op de foto is het volgens mij een doek). In het zijl zitten ijzeren ogen die soepel lopen over die kabels.
Als de wind aantrekt trekt hij dat zijl als een soort harmonica naar achteren tot een klein pakketje.

Qua afwatering zou je het zijl ook in een kleine helling kunnen monteren en aan één zijde een gootje kunnen maken die uitkomt op een regenton o.i.d.

[ Voor 3% gewijzigd door Wootism op 08-05-2018 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Zou ik moeten navragen of dat ik dat mag laten hangen. want dat is wel lastiger te verwijderen einde seizoen. qua looks is het ook niet eerste keuze. qua comfort wel de beste keuze denk. oprollen bij wind. en bij wat regen kan je toch blijven zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 21:04
Wij hebben sinds vorig jaar een zonnezeil van Nesling van 4mx4m en zijn er zeer tevreden over. Waterdicht geeft het voordeel dat de tuintafel en stoelen droog blijven en dat je dus snel terug buiten kan zitten na bv een zomers buitje. Ik woon in de buurt van Gent (België) en denk dat ik het een handvol keren heb losgemaakt als ze storm voorspelden.

Ik heb twee rioolbuizen van een meter genomen, die in een kleine hoek geplaatst in het gazon en in snelbeton vast gezet. Hier steek ik twee vierkante houten palen van 3m in (ik denk 10x10cm, dat paste perfect in de buis) waar ik op twee hoogten ogen in heb gezet. In de herfst/winter haal ik de palen weg en leg ik een deksel op de rioolbuizen. Bij hevige regenval maak ik het doek vast aan één van de onderste ogen zodat het water er nog gemakkelijker af loopt. Bij wat meer wind zet ik het aan beide kanten onderaan vast en bij windkracht 5 of hoger maak ik het los aan de kant van de palen en laat ik het aan de gevel hangen (met een paar zandzakjes op de rand zodat het strak langs de gevel hangt).

Vorig jaar heb ik het 1x volledig verwijderd omdat ze een echte zomerstorm voorspelden (en maar best ook want toen zijn er bij ons ook een aantal dakpannen gesneuveld). Verwijderen is 5 min werk aangezien het met karabijnhaken vast hangt.

foto van toen het net op hing:
Afbeeldingslocatie: https://4ydbja.am.files.1drv.com/y4m7rmirmyjgQp-UYQlNBVd1wyfjtBybTkeq_3tb4I3iSQI6B3xL1iYjImEsHHtHp-dPrC59la0ALP4A2PrZT6VXAiQJERioxqyF0BEvimJZwBV52NdZfOJCOg72S91ziepY-ACQ5p8gTdZHQg8Uy5SjBM6S2gQR0tWBVNazZvXV7jrjqB3bx9qNk5i1Bj4_XrZPB1_-zcj323VtDgh1ebOEg?width=660&height=372&cropmode=none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:21
@Horla
Zitten die buizen effectief ook 1 meter in de grond en de houten palen er dan 'los' in?
Na 5 jaar nog steeds tevreden van deze opstelling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 21:04
Ja. Put graven, rioolbuis erin, beetje aarde in put zodat onderkant van de rioolbuis zeker in aarde blijft staan i.v.m. waterafvoer, cement tot 10cm onder het grondpeil, aarde erboven zodat gras kan groeien.

In principe haal ik elke winter de palen weg en leg ik ze onder een overkapping maar de voorbije herfst kreeg ik er één paal niet meer uit (ik had met het droge weer een maand geleden moeten kijken of dit terug ging maar toen was de schaduwdoek echt wel nodig :-)). Maar dat toont ook aan hoe weinig speling er is. Op zich is dat weghalen trouwens niet nodig. Ik heb de palen gebeitst aan de bovenste twee meter en ze staan niet in water dus ik verwacht dat ze nog wel 5 jaar mee gaan.

De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik het zeil dit jaar al veel (5x of zo) heb moeten weghalen omdat er al vaak rukwinden van meer dan 5 Beaufort was voorspeld en aangezien we in een 'tochtgat' wonen, willen we geen risico nemen.

Maar qua opstelling e.d. zijn we nog steeds tevreden. Zeil is ook nog steeds hetzelfde maar toevallig heb ik vorige week een naad aan de zijkant gezien die wat aan het loskomen is. Niets structureel dus we gaan na de zomer kijken of we het kunnen stikken.
Pagina: 1