Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Ik was benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken om tijdens een sollicitatie je salaris(indicatie) te vermelden in je CV. Hiermee doel ik dus meer op vacatures waar geen salarisindicatie staat vermeld.

Het doel hiervan is voor mezelf om "zinloze" solliciaties uit te sluiten als ze mijn salaris te hoog vinden.
Ik wil hier verder niet de discussie opstarten over secundaire arbeidsvoorwaarden die kunnen compenseren en andere bijkomstigheden waardoor je eventueel voor een lager salaris wilt werken.

Bedankt voor jullie reacties vast.

Beste antwoord (via C6DL op 14-05-2018 08:49)

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-05 16:14

Qon

Ik heb in eenzelfde situatie gezeten, maar heb uiteindelijk toch gekozen om mijn leven ietsjes anders in te richten mezelf neer te leggen bij een lager salaris, met de gedachte dat ik mezelf snel kon bewijzen in het bedrijf om zo door te groeien.

Beste keuze die ik ooit gemaakt heb! Het was voor mij veel belangrijker om te werken waar ik gelukkig werd van het werk en de omgeving, dan geld. Alhoewel geld natuurlijk ook belangrijk is, kun je meer verdienen als je plezier hebt in je werk.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Niet doen. Dit komt als het goed is bij het eerste (telefonische) gesprek ter sprake. En daarmee kun je ook meteen duidelijk maken dat secundaire voorwaarden voor jou geen (voldoende) vervangende waarde bieden. Werkgevers denken namelijk ook zo. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In de CV? Nee. Driewerf nee. In de brief zou je er evt wel over kunnen beginnen. Niet over huidige salaris, dat is niet relevant, evt. wel over gewenste salarisbereik.

Maar dan nog zou ik het afraden. Begin er bij twijfel liever over bij idd eerste telefonisch contact.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Ik zit er echt dubbel in.

De werkgevers die je vervolgens WEL uitnodigen op gesprek, schrikken blijkbaar dus niet van je salaris.
Aan de andere kant schrik je er ook potentiele werkgevers mee af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Krisp schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:46:
Niet doen. Dit komt als het goed is bij het eerste (telefonische) gesprek ter sprake. En daarmee kun je ook meteen duidelijk maken dat secundaire voorwaarden voor jou geen (voldoende) vervangende waarde bieden. Werkgevers denken namelijk ook zo. ;)
Ik heb al regelmatig gesolliciteerd.
En juist dit telefonische gesprek heb ik eigenlijk nog nooit gehad.
Communicatie gaat veelal per email.

Is het een beter idee om het wellicht in je sollicatiebrief te vermelden dan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

C6DL schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:50:
[...]

Is het een beter idee om het wellicht in je sollicatiebrief te vermelden dan ?
Heb je al eens geanalyseerd waarom je salaris zo'n struikelblok is bij je sollicitaties?
Voor mij is dat nog nooit een probleem geweest, namelijk.

Hang je aan een gouden kettinkje? Vraag jij meer dan het marktgemiddelde? Of heb je een unieke skill set?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:13
Ik zou het niet doen, ga gewoon telefonisch het gesprek aan om te kijken. Voel je als het goed is al meteen een beetje een klik tussen jou en degene die jou opbelt.

Salarisindicatie kan je telefonisch toelichten als je zinlose gesprekken wilt mijden, dan kun je gelijk onderbouwen waarom jij denkt dat je dat waard bent. In het cv is het vrij ongebruikelijk om een salarisindicatie erneer te zetten maar in een brief kan dit dan wel weer. Natuurlijk ook niet de eerste alinea :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

In feite zul je hier dezelfde discussie krijgen als in:
Salarisstrook overleggen

Een simpele reden om het niet te doen is de volgende.
Je geeft onnodig een stukje privacy en daarmee onderhandelingsruimte weg. Mensen pinnen zich vast op dat cijfer en als je dan een werkgever hebt die het salaris geen probleem vindt, dan zal die ook echt niet veel hoger gaan zitten als jij alles al prijsgegeven hebt.

Als je continue solliciteert en salaris blijkt een struikelblok dan zou je kunnen concluderen dat je nu overbetaald bent of op de verkeerde functies schrijft of simpelweg niet goed genoeg overkomt voor die eis (maar wel voor de functie).

Maar dat is allemaal giswerk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 17:10
In mijn ervaring haken veel recruiters direct af als ze mijn gewenst salaris horen. Heb ook een keer een volledige solicitatie doorlopen om daarna lachend weg te lopen na het zien van het geboden salaris (stuk lager dan wat ik nu verdien zonder compenserende zaken als een betere functie of secundaire voorwaarden). Zit ik in een gouden kooi? Misschien, maar het is wel een hele mooie.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

C6DL schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:50:
Ligt dat initiatief niet bij jou dan? ;) Zie ook Jordyz in "Salaris vermelden in CV ?"

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Laat ik een vergelijkbare vraag stellen: Ga je in een advertentie op Marktplaats zetten wat je origineel voor het product wat je verkoopt betaald hebt?

Dat wil je een koper (of werkgever) niet verklappen want dan kun je nooit meer voor je vraagprijs verkopen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:28

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Als je gewoon een marktconform salaris vraagt en je verder een goede professionele indruk van een bedrijf hebt waar je soliciteert, is het een beetje vreemd er al direkt vanuit te gaan dat die dat marktconforme salaris niet kunnen of willen betalen.

Ik heb zelf wel tweemaal een sollicitatie zelf afgebroken omdat de andere partij me niet professioneel of goed georganiseerd overkwam (verder los van een salaris-eis). Dat is meestal iets dat je snel genoeg kunt merken.

Ik zie er niks in te denken dat je bepaalde bedrijven zou moeten gaan afschrikken, alsof het zo'n enorm probleem is bv een gesprek aan te gaan met een bedrijf als je zelf ook openstaat voor een positiewisseling of juiste een nieuwe baan zoekt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Vergeet ook niet, de bedrijven die afgeschrikt worden door een "marktconform" salaris of een salariseis die aan de hoge kant is (en waar ze prima een bod onder zouden kunnen doen) zijn waarschijnlijk ook het soort krenterige bedrijven waar je niet wil werken.

Want dat geeft meestal aan dat het bedrijf óf blut is en geen cent salaris kan missen, óf de directie elke euro in zijn eigen zak steekt en er dus geen belang wordt gehecht aan het welzijn van de mensen die er werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:10
Ik zou het niet vermelden in CV of brief, dit is redelijk ongebruikelijk dus dat helpt mogelijk niet bij de eerste indruk die mensen krijgen.
Daarnaast worden CV's+brieven vaak intern bij bedrijven naar een aantal mensen rond gestuurd om inhoudelijk te beoordelen of iemand uitgenodigd moet worden. Die mensen zijn niet noodzakelijk betrokken bij salaris onderhandelingen en mogelijk is het ook niet wenselijk dat iedereen weet wat anderen (willen) verdienen. (in Nederland doen we daar nou eenmaal vaak geheimzinnig over, laten niet een discussie starten of we dat niet willen veranderen maar het nu als gegeven aannemen)

Wat je misschien wel kunt doen is als je een uitnodiging krijgt per email voor een gesprek dat je dan vraagt of het mogelijk is om vooraf een kort telefonisch gesprek te hebben. Je kunt dan uitleggen dat je in het verleden al vaker hebt meegemaakt dat er een groot verschil in verwachtingen wat betreft salaris was en dat je wilt voorkomen dat jullie elkaars tijd verdoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Tassadar32 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:01:
In mijn ervaring haken veel recruiters direct af als ze mijn gewenst salaris horen. Heb ook een keer een volledige solicitatie doorlopen om daarna lachend weg te lopen na het zien van het geboden salaris (stuk lager dan wat ik nu verdien zonder compenserende zaken als een betere functie of secundaire voorwaarden). Zit ik in een gouden kooi? Misschien, maar het is wel een hele mooie.
Dan snap je het principe van de gouden kooi toch niet?

Bij een gouden kooi zit je gevangen (of dat voelt zo, vandaar kooi) en wil je dus eigenlijk weg. Als een hoog salaris je ergens tegenhoudt om te vertrekken, maar ondertussen ga je kapot van binnen omdat iedere dag een worsteling is dan is er niks moois aan die kooi....

Als een hoog salaris een overstap enkel bemoeilijkt, maar je zit eigenlijk wel prima zo. Dan is het dus ook geen gouden kooi, maar gewoon een belemmering als je rond wilt kijken.

Dat is een luxeprobleem, terwijl de gouden kooi (ondanks hoog salaris) een (potentieel) groot reëel probleem kan zijn. Voor je gezondheid bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je het in je brief zet moet de brief+cv sterk genoeg zijn om ze te overtuigen. Als je het pas in het gesprek noemt heb je zowel je brief+cb als het gesprek om ze van jouw waarde te overtuigen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:45:
[...]

Dan snap je het principe van de gouden kooi toch niet?

Bij een gouden kooi zit je gevangen (of dat voelt zo, vandaar kooi) en wil je dus eigenlijk weg. Als een hoog salaris je ergens tegenhoudt om te vertrekken, maar ondertussen ga je kapot van binnen omdat iedere dag een worsteling is dan is er niks moois aan die kooi....

Als een hoog salaris een overstap enkel bemoeilijkt, maar je zit eigenlijk wel prima zo. Dan is het dus ook geen gouden kooi, maar gewoon een belemmering als je rond wilt kijken.

Dat is een luxeprobleem, terwijl de gouden kooi (ondanks hoog salaris) een (potentieel) groot reëel probleem kan zijn. Voor je gezondheid bijvoorbeeld.
Dat klopt inderdaad. Ik zit zelf dus ook in een soort gouden kooi vast.

Om een korte achtergrond te schetsen, ik heb inderdaad een hoger salaris in mijn vakgebied dan wat marktconform is.
En ja ik wil best "iets" zakken maar ook niet al te veel. Daarom meld ik liever een salaris indicatie zodat ik alleen de gesprekken aan ga met de bedrijfen die me ook "willen" betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

C6DL schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:50:
[...]

Om een korte achtergrond te schetsen, ik heb inderdaad een hoger salaris in mijn vakgebied dan wat marktconform is.
En ja ik wil best "iets" zakken maar ook niet al te veel. Daarom meld ik liever een salaris indicatie zodat ik alleen de gesprekken aan ga met de bedrijfen die me ook "willen" betalen
Een salarisindicatie is ook een maatstaf voor wat je wil hebben, dat is je vraagprijs. Dat vermelden bij een sollicitatie (vooral als je meer opties hebt) is eigenlijk heel normaal.

Dat hoeft niet overeen te komen met je werkelijke salaris wat je nu verdient.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 08-05-2018 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 21:47
Het probleem is er niet alleen bij een gouden kooi. Het probleem is ook dat sommige functietitels binnen IT een hele grote range beslaan. Een goed voorbeeld is de rol van architect. Sommige architect zijn feitelijk senior engineers die af en toe een ontwerpje erbij schrijven. Andere architecten mogen bij de raad van bestuur aanschuiven en praten mee over de strategische richting van een bedrijf. Kan maar zo een ton per jaar tussen zitten

Uit een vacature is soms lastig te halen wat het niveau precies is, hier is een indicatie van de salarisbandbreedte voor beide kanten soms wel handig. Anders moet je soms toch al best een lang gesprek voeren voor je begrijpt hoe en wat.

[ Voor 3% gewijzigd door timag op 08-05-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 17:10
@C6DL Maar geluk is ook wat waard. Het beste is natuurlijk een hoger dan marktconform salaris en een baan waar je gelukkig van word (en met groeikansen). Maar zou je geluk willen opofferen voor een hoger salaris?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Stoney3K schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:51:
[...]

Een salarisindicatie is ook een maatstaf voor wat je wil hebben, dat is je vraagprijs. Dat vermelden bij een sollicitatie (vooral als je meer opties hebt) is eigenlijk heel normaal.

Dat hoeft niet overeen te komen met je werkelijke salaris wat je nu verdient.
Dat snap ik, maar als een werkgever als indicatie 3000 euro in zijn hoofd heeft.
En ik verdien 4000 momenteel dan is het gat toch echt te groot om te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

C6DL schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:50:
[...]

Waarom zou een werkgever jou überhaupt aannemen als je een boven marktconform salaris verwacht?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

C6DL schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:53:
[...]

Dat snap ik, maar als een werkgever als indicatie 3000 euro in zijn hoofd heeft.
Dan kun je nog altijd zeggen dat je 4000 wil hebben en zegt de werkgever, no deal, of hij doet een tegenbod. Want wat hij jou wil bieden is toch al niet wat je wil hebben.

Je kan niet in zijn hoofd kijken.
Tsurany schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:54:
[...]

Waarom zou een werkgever jou überhaupt aannemen als je een boven marktconform salaris verwacht?
Wat in de meeste vacatures staat als "marktconform" is in de praktijk eigenlijk "Het allerminste wat we je kunnen betalen". Als je dan verder gaat shoppen blijkt dat dat marktconform helemaal niet zo marktconform is.

Al helemaal als je via een recruiter aan een werkgever bent verkocht.

[ Voor 34% gewijzigd door Stoney3K op 08-05-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Tassadar32 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:53:
@C6DL Maar geluk is ook wat waard. Het beste is natuurlijk een hoger dan marktconform salaris en een baan waar je gelukkig van word (en met groeikansen). Maar zou je geluk willen opofferen voor een hoger salaris?
Dat vind ik een lastige.
Beide hangen aan elkaar vast in een bepaalde mate.

Als je immers meer geld hebt maakt het je leven ook makkelijkerm wat vervolgens ook meer geluk (kan) bieden. Ik zal een concessie moeten doen op mijn salaris, maar wat ik eerder aangaf vind ik het lastig om te bepalen hoeveel ik wil zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32

Theo

moederbord

C6DL schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:53:
[...]

En dat bepaal jij nu op voorhand voor hen?
Wat als ze al een tijdje op zoek zijn maar niemand kunnen vinden. Of als jij op bepaalde zaken gewoon gewoon uniek bent zonder het te weten (je woont heel in de buurt, je kunt/wil wel af en toe naar het buitenland, je kan morgen beginnen enz)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stoney3K schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:54:
Wat in de meeste vacatures staat als "marktconform" is in de praktijk eigenlijk "Het allerminste wat we je kunnen betalen". Als je dan verder gaat shoppen blijkt dat dat marktconform helemaal niet zo marktconform is.

Al helemaal als je via een recruiter aan een werkgever bent verkocht.
TS heeft het over marktconform, zal hij dan dezelfde definitie hanteren die jij nu hanteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:31 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:31

Managelorian

“This is the workflow.”

In het algemeen zou ik niet je salarisindicatie op je CV zetten en in jouw specifieke geval (waarin je schijnbaar al bovengemiddeld verdient) al helemaal niet. De reden hiervoor is simpelweg dat een toekomstig werkgever niet weet hoe goed je bent, maar wel je hoge salarisindicatie ziet (en dat schrikt af). Zorg dat je eerst de ander overtuigt dat je goed bent in wat je doet (dus: zorg dat je eerst op gesprek komt) en daarna kun je het nog wel over het salaris hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Tsurany schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:54:
Omdat marktconform een eufemisme is voor 'we betalen niks'?

Ontopic: ik zette het er altijd bij in de email met m'n cv waarmee ik op de functie reageerde. Het is inderdaad zinvol om het er meteen bij te zetten omdat je dan geen tijd en moeite hoeft te besteden aan bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Vooral in de IT sector in Nederland zijn dat er ontzettend veel. In het cv zelf zou ik niet doen, daar is een cv niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

gold_dust schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:59:
[...]

Omdat marktconform een eufemisme is voor 'we betalen niks'?
Werkgevers kunnen het op die manier gebruiken in een vacature maar als we op dit forum praten over marktconform dan bedoelen we daar gewoon marktconform mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:03
CurtPoindexter schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:58:
Als jij nu 4K wilt (fictief getal) maar de werkgever(s) biedt (bieden) maar 3K dan solliciteer je dus (consequent) onder je kunnen. Of de rol die je wilt gaan vervullen is gewoon niet meer waard.

Als jij nu meer verdient in die rol, wat maakt jou dan die plus waard? Kan je niet solliciteren op rollen waar die plus ook in zit?
Of hij verdient veel meer dan hij waard is nu. En wil een betere/leukere baan, maar er niet op achteruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:31 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:03
CurtPoindexter schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:23:
[...]

Ja dat kan ook idd. Wat heeft de werkgever dan destijds overtuigd vraag ik me af?
Onwetendheid, afhankelijkheid, teveel geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:32 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Nooit in je CV, dat hoort daar niet.

Je zorgt gewoon als eerste voor een gesprek via de telefoon zodat je alvast deze basale zaken kan bespreken. Als je daar samen uitkomt dan kan je beginnen met de sollicitatieprocedure.

Mijn eerste reactie is altijd: "Wat is het budget voor deze functie?"
Als ze dat niet willen aangeven dan is mijn 2e bericht simpelweg mijn salariseis. Dan mogen ze aangeven of dat haalbaar is of niet.

Maar zet het niet in je CV. Dat komt slecht over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
418O2 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:04:
[...]

Of hij verdient veel meer dan hij waard is nu. En wil een betere/leukere baan, maar er niet op achteruit
Dit is hem inderdaad ja!
Werkgever met teveel geld, hou het daar maar op :)
Dus daarom maakt het nog lastiger om uit deze situatie te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou het niet doen, het gaat ten koste van je onderhandelingspositie (ik heb zelf gehad dat ik mijn huidige salaris aan een recruiter doorgaf, zodat hij kon schiften, dat resulteerde in dat die info bij de nieuwe werkgevers lag, en het salaris aanbod navenant was, een paar 100 boven het huidige)

Als je op die manier wilt schiften kan je beter voor je sollicitatie over de vacature bellen/mail en wat vragen stellen, waaronder de salaris indicatie als dat niet of niet duidelijk is in de advertentie. (en marktconform vind ik niet duidelijk)

[ Voor 3% gewijzigd door jeanj op 08-05-2018 14:22 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

C6DL schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:10:
[...]

Dit is hem inderdaad ja!
Werkgever met teveel geld, hou het daar maar op :)
Dus daarom maakt het nog lastiger om uit deze situatie te komen
Waarom zou je 'uit deze situatie willen komen' ...?

Als je werkelijk weg wil, maar de kans is klein dat je ergens anders een vergelijkbaar salaris kunt krijgen, is het vooral voor jou zaak je eigen prioriteiten te stellen; Wat wil je liever.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 14:53
C6DL schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:48:
De werkgevers die je vervolgens WEL uitnodigen op gesprek, schrikken blijkbaar dus niet van je salaris.

Aan de andere kant schrik je er ook potentiele werkgevers mee af.
Dat zou dan ook precies de bedoeling zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Hackus op 08-05-2018 14:58 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

C6DL schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:40:
Ik was benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken om tijdens een sollicitatie je salaris(indicatie) te vermelden in je CV. Hiermee doel ik dus meer op vacatures waar geen salarisindicatie staat vermeld.

Het doel hiervan is voor mezelf om "zinloze" solliciaties uit te sluiten als ze mijn salaris te hoog vinden.
Ik wil hier verder niet de discussie opstarten over secundaire arbeidsvoorwaarden die kunnen compenseren en andere bijkomstigheden waardoor je eventueel voor een lager salaris wilt werken.

Bedankt voor jullie reacties vast.
Je solliciteert op een bepaalde functie, dan weet je vooraf welk salaris daar ongeveer bij hoort. Zorg eerst dat je op gesprek mag komen. Onderhandelen over salaris etc, gebeurt in een later stadium.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:50
Ik zou het niet doen. Ik zie bijzonder weinig CV's met een salarisindicatie, en het ziet er hebberig uit. Geld of salaris zou niet je voornaamste motivatie moeten zijn. Niet in Nederland, in ieder geval.

... goed okee, laten we het er over eens zijn dat dat voor veel mensen natuurlijk wel zo is. Maar protocol is in ieder geval dat je de schijn hoog houdt tijdens de sollicitatieprocedure.

De oplossing is deze. Bel even met de recruiter.

Hoi, ik ben geïnteresseerd in [vacature]. Ja, precies ja. Ik had nog een vraagje. U zegt "marktconform salaris" - wat houdt dat in ongeveer? Ik wil dat graag weten omdat ik nu al een baan heb, en wij elkaar de tijd kunnen besparen als we daar niet uit gaan komen.

Duurt hoogstens twee minuten. Drie, als je nog een extra vraag hebt. Bovendien heb je je alvast even kenbaar gemaakt bij de recruiter; dat helpt als ze je CV onder de neus krijgt.

Als men daar geen antwoord op wil geven, kun je er vanuit gaan dat marktconform niet op de Nederlandse markt slaat :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Als het via een recruiter gaat willen ze vaak niks los laten over een salarisindicatie omdat ze dan ook verklappen hoeveel ze ongeveer zelf op jou gaan verdienen. Immers, de werkgever krijgt een ander prijskaartje door met "wat kost hij" dan jij hoort met "wat levert het mij op".

Een werkgever wil dat gat natuurlijk zo klein mogelijk hebben en een recruiter juist zo groot mogelijk. ;)

Bij een recruiter of sollicitatie aangeven hoeveel je minstens wil verdienen is heel normaal, want dan kun je elkaar tijd besparen als een recruiter of werkgever echt serieus wil gaan lowballen.

[ Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 08-05-2018 16:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Qon

Qon

Ik heb in eenzelfde situatie gezeten, maar heb uiteindelijk toch gekozen om mijn leven ietsjes anders in te richten mezelf neer te leggen bij een lager salaris, met de gedachte dat ik mezelf snel kon bewijzen in het bedrijf om zo door te groeien.

Beste keuze die ik ooit gemaakt heb! Het was voor mij veel belangrijker om te werken waar ik gelukkig werd van het werk en de omgeving, dan geld. Alhoewel geld natuurlijk ook belangrijk is, kun je meer verdienen als je plezier hebt in je werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Veel mensen lijken meteen te denken dat TS te veel verdient voor zijn functie, maar vergeet ook niet dat er een grote kloof tussen sectoren is. Sectoren als bijv. het bankwezen of gas- en olie industrie staan bekend als goede betalers. Als TS diezelfde functie wil uitoefenen in, pak 'm beet, de gezondheidssector of onderwijs...ja, dan kan het salarisvoorstel wel even schrikken zijn. ;)

On topic: salarisindicatie niet opnemen in cv zoals hier aangegeven door anderen. Mocht je denken dat dit bij voorbaat een issue kan zijn, gewoon in het eerste contact aangeven wat de functie waard is (of wat je salarisindicatie is). Dan weet je of het zin heeft om het proces in te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotoriousBAS
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 22:41
Helemaal met Qon eens, zit na 12 jaar ook bij een ander bedrijf voor 700 euro minder maar met meer uitdaging, meer ontplooiing en leukere collega's. Ik ga voor het dubbele (ok misschien dan wel) niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Qon schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:19:

Die investering, stapje terug om daarna door te groeien, heeft die zich uitbetaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon

Qon

t_captain schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 18:19:
[...]

Die investering, stapje terug om daarna door te groeien, heeft die zich uitbetaald?
Ik zit na 3 jaar weer op hetzelfde niveau.. Maar dus 100% tevreden en gelukkig met m'n werk. Kan nu alleen maar weer omhoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:07:
Laat ik een vergelijkbare vraag stellen: Ga je in een advertentie op Marktplaats zetten wat je origineel voor het product wat je verkoopt betaald hebt?

Dat wil je een koper (of werkgever) niet verklappen want dan kun je nooit meer voor je vraagprijs verkopen.
Tsja.. hoe zet je dan in je CV "bieden naar waarde, onzinbiedingen worden verwijderd"?

Je kunt een potentiele werkgever afschrikken met je salaris wens maar dat is dan een werkgever waar je toch al niet wil werken ivm het lagere salaris..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:32

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat kun je er niet in zetten, er zijn voldoende bieders die echt vinden dat een senior IT-er gewoon 2500/maand waard is. Wat je hooguit kunt doen is ze dwingen hun kaarten vrij te geven, door een salariseis neer te leggen, of door in de eerste respons een bod te eisen. Of er veel hierop happen is daarna vraag 2.

Als ik zo kijk klaagt iedereen wel heel hard, maar wordt het spelletje nog traditioneel gespeeld, dus met eerst HR die schift, daarna een hoop geleuter en daarna wordt pas salaris besproken. Wijk je hiervan af dan haken bedrijven massaal af.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Gadgeteer schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:01:
[...]

Tsja.. hoe zet je dan in je CV "bieden naar waarde, onzinbiedingen worden verwijderd"?

Je kunt een potentiele werkgever afschrikken met je salaris wens maar dat is dan een werkgever waar je toch al niet wil werken ivm het lagere salaris..
Zodra je je echter gaat opstellen alsof de bedrijven waar je je bij solliciteert allemaal maar idioten zijn die je vast willen onderbetalen, kom je zelf ook al over op een manier die weinig motiverend werkt.

Juist bij een sollicitatieprocedure is best wel essentieel dat er snel een vorm van vertrouwen ontstaat:
Zowel van jouw zijde als sollicitant, dat dit een professioneel en goed bedrijf is waar je zelf ook graag wilt werken omdat je er een goede werkomgeving treft en zij je bieden wat je ook wenst te krijgen.
En van de werkgever dat jij een professional met de juiste kennis en capaciteiten bent en ook de juiste personlijkheid en instelling hebt om te slagen en hopelijk lang te blijven binnen dat bedrijf.

Die procedure in te gaan op een negatieve manier, alsof je vooral bang bent dat misschien 'foute' bedrijven je wel eens zouden kunnen uitnodigen is een nogal 'rare' instelling die niet bepaald positief overkomt...

Om die reden is het ook eigenlijk redelijk standaard dat een eventueel salaris niet gelijk het eerste is dat besproken wordt ...
Niet dat het onbelangrijk is, zeker niet, natuurlij is het wel degelijk een zéér bepalende factor, maar juist daarom is het zo onwenselijk dat direkt als eerste insteek te brengen.

Juist bv ook bij de TS vind ik het eerder weinig vertrouwen wekken dat hij zelf lijkt te denken dat hij eigenlijk niet eenzelfde salaris bij een andere werkgever zou kunnen krijgen... Dat komt een beetje over alsof iemand denkt dat hij -eigenlijk- dat salaris niet echt verdient, maar het een 'gelukje' is dat hij dat ooit heeft binnengesleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
RM-rf schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:37:
Zodra je je echter gaat opstellen alsof de bedrijven waar je je bij solliciteert allemaal maar idioten zijn die je vast willen onderbetalen, kom je zelf ook al over op een manier die weinig motiverend werkt.
Zelf zou ik het iets anders verwoorden maar dat is in mijn meer dan 10 jaar ervaring in de IT sector wel waar het op neer komt. In sommige sectoren, zoals detachering, is onderbetaling van personeel zelfs het primaire verdienmodel. Om maar een voorbeeld te geven: bedrijven die op de duurste locaties in de randstad zitten die niet een salaris willen betalen waarmee je de woonlasten in de buurt van de werklocatie kan betalen.

De salarissen, in ieder geval voor ontwikkelaars, zijn te laag voor:
- de zogenaamde schaarste die er is
- de levensonderhoudskosten, met name woonlasten, in Nederland
- de investering in de opleiding en eventuele studieschuld die er tegen over staat
- de beloning in andere landen

Er is niks mis mee voor de sollicitatie procedure een salarisindicatie te geven om het kaf van het koren te scheiden. Ik zou m'n tijd niet willen verspillen aan bedrijven die niks willen betalen. Sommige bedrijven vragen zelf ook om een salarisindicatie in vacatures. Ik zou het alleen niet in het cv zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die (detacherings)bedrijven geven dan wel weer vaak auto's, maar hun leaseregelingen zijn allemaal flink versoberd sinds het begin van de eeuw.

En bovendien, een blinkend nieuw autootje in ruil voor een heleboel reistijd is vooral aantrekkelijk voor starters. Mensen die een paar stappen verder zijn in hun leven, en jongleren tussen werk, huwelijk, kinderen, hobbies en huishoudelijke taken, hebben vaak andere prioriteiten. Een mooi huis in een goede wijk bijvoorbeeld. En niet teveel reisafstand. Een blinkende auto is dan natuurlijk nog steeds leuk, maar leuker is als die overdag voor het gezin beschikbaar is.

Met die studieschuld raak je een goede snaar: de persoonlijke investering in een HBO/WO diploma is fors toegenomen. Dat zou tot uiting moeten komen in hogere salarissen. Ik zie dat echter nog niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
RM-rf schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:37:
[...]

Juist bij een sollicitatieprocedure is best wel essentieel dat er snel een vorm van vertrouwen ontstaat:
Zowel van jouw zijde als sollicitant, dat dit een professioneel en goed bedrijf is waar je zelf ook graag wilt werken omdat je er een goede werkomgeving treft en zij je bieden wat je ook wenst te krijgen.
En van de werkgever dat jij een professional met de juiste kennis en capaciteiten bent en ook de juiste personlijkheid en instelling hebt om te slagen en hopelijk lang te blijven binnen dat bedrijf.

Die procedure in te gaan op een negatieve manier, alsof je vooral bang bent dat misschien 'foute' bedrijven je wel eens zouden kunnen uitnodigen is een nogal 'rare' instelling die niet bepaald positief overkomt...

Om die reden is het ook eigenlijk redelijk standaard dat een eventueel salaris niet gelijk het eerste is dat besproken wordt ...
Niet dat het onbelangrijk is, zeker niet, natuurlij is het wel degelijk een zéér bepalende factor, maar juist daarom is het zo onwenselijk dat direkt als eerste insteek te brengen.

Juist bv ook bij de TS vind ik het eerder weinig vertrouwen wekken dat hij zelf lijkt te denken dat hij eigenlijk niet eenzelfde salaris bij een andere werkgever zou kunnen krijgen... Dat komt een beetje over alsof iemand denkt dat hij -eigenlijk- dat salaris niet echt verdient, maar het een 'gelukje' is dat hij dat ooit heeft binnengesleept.
Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het salaris voor veel sollicitanten juist het belangrijkste uitgangspunt. Vergeet niet dat het momenteel lastig is om goee mensen te vinden voor veel vacatures. Juist nu is het moment voor sollicitanten om zich te verbeteren.

Mocht TS zich destijds goed naar binnen onderhandeld hebben, dan kan het inderdaad zijn dat hij relatief veel betaald krijgt bij zijn huidige werkgever. Een andere werkgever hoeft daar niet perse in mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Gadgeteer schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:46:
[...]

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het salaris voor veel sollicitanten juist het belangrijkste uitgangspunt. Vergeet niet dat het momenteel lastig is om goee mensen te vinden voor veel vacatures. Juist nu is het moment voor sollicitanten om zich te verbeteren.
Ik zeg toch nergens dat het NIET besproken zou mogen worden, of dat als je het niet op je CV zou vermelden, je opeens op magische wijze een baan _moet_ aanvaarden tegen een salaris dat veel lager is dan je eigenlijk denkt waard te zijn...?

Het gaat erom of het nu veel uitmaakt en/of een voornamelijk positief effect heeft een salaris-eis gelijk op je CV te vermelden,
en wat de _waarde_ is van het willen 'afschrikken' van eventuele werkgevers door een zo hoog mogelijk salaris ergens te vermeldden.

Nogmaals, Ik vind het een beetje vemd gelijk ervan uit te gaan dat werkgevers je gewenstte salaris 'vast niet gaan willen betalen...'
Met die instelling begin je gewoon al erg negatief en juist als je erg zichtbaar dat in je sollicitatieprocedure laat merken denk ik dat je je eigen selffullfilling prophecy schept omdat juist de wrkgevers die best bereid goede en verdiende salsrissen te betalen meestal minder graag dat willen betalen aan mensen die zelf denken dat ze dat vermoedelijk niet aangeboden zouden krijgen

Pagina: 1