Excel aantal.als = of/en functie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1070239

Topicstarter
Hallo allemaal,

Is het mogelijk om binnen excel de functie aantal.als te combineren met de OF of EN functie?

Ik heb een soort risico analyse gemaakt dus eerst impact x kans laten uitrekenen, daar komt dan uit of het laag, gemiddeld of hoog risico is. En dan wil ik dat ie daarnaast optelt hoe vaak de uitkomst laag risico is, gemiddeld risico is en hoog risico is. En als er vaker dan 4x laag risico uitkomt dat de gehele analyse een laag risico betreft, of dat als er dus 4x gemiddeld risico uitkomt dat de gehele analyse een gemiddeld risico betreft.

Risico Impact Kans Risico
Risico 1
Risico 2
Risico 3
Risico 4
Risico 5
Risico 6
Risico 7
Risico 8
Risico 9
Risico 10
Totaal

In de kolommen impact en kans zit een dropdown keuze menu waar je dus voor A, B, C en D kan kiezen, en A x A geeft dan laag risico, waar D x D een hoog risico geeft.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Ben zelf pas een paar dagen met Excel aan het werk. O-)

Met vriendelijke groet,

Eva

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:37
ja, dat kan
je moet dan ALS(AANTAL.ALS = voorwaarde;waar;onwaar).. eventueel kun je een paar ALS 'nesten', of een EN() of OF() erin verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je nog weinig ervaring hebt dan is het misschien beter om iedere stap in een eigen hulptabel te zetten. Dan zijn het alleen een behoorlijk aantal simpele stappen en komt als bonus de kennis vanzelf.

Misschien kan je het iets makkelijker maken door geen a-d maar 0-3 of 1-4 te gebruiken. Dan kan je misschien numeriek al enkele conclusies trekken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 10:55
Een mogelijke oplossing (met behulp van hulptabellen zodat het enigzins overzichtelijk is voor een beginner)

55148489-1

Het is makkelijker om binnen Excel met cijfers te werken wanneer je een soort risico matrix (Waarde X *Waarde Y = Risico) opstelt. Zo zou je 'ABCD' makkelijk kunnen vervangen door '1234'. Deze cijfermatige risico matrix kun je veel makkelijker gebruiken om een risico cijfer te creëren. Zo is 1*1 = 1 (laag) en 4*4=16 (hoog) erg makkelijk uit te leggen. Kies je toch voor ABCD dan kun je een hulp tabel gebruiken om door middel van vert.zoeken de bij behorende waarde (1 t/m 4) te gebruiken.
Deze Tabel heeft twee kolommen
Kolom 1 = Risico letter (A/B/C/D)
Kolom 2 = Letter waarde (A=1/B=2/C=3/D=4)

Als je dit voor elkaar hebt zul je naast de hoogste en laagste risico classificatie ook nog alle tussenliggende risico waardes nog moeten classificeren. Kies je voor Laag/Gemiddeld/Hoog dan kom je ruwweg op een 5(laag)/6(gemiddeld)/5(hoog) verdeling, je hebt immers 16 verschillende classificaties. Hier maak je een tabel van.
Kolom 1 = Risico classificatie # (1 t/m 16)
Kolom 2 = Risico Laag/Middel/Hoog

Vervolgens bouw je met behulp van deze hulptabellen, incl de door jou genoemde tabel een formule.
Zoals bijvoorbeeld (getest en werkend bevonden, kijk goed naar de tabel verwijzingen in de formule:

Visual Basic .NET: Formule Risico classificatie per regel
1
=VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN($B10;$G$1:$H$4;2;ONWAAR)*VERT.ZOEKEN($C10;$G$1:$H$4;2;ONWAAR));$A$18:$B$33;2;ONWAAR)

Visual Basic .NET: Formule totaal berekening
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
=ALS(
 EN(
  AANTAL.ALS(D2:D11;"Hoog")<AANTAL.ALS(D2:D11;"Laag");AANTAL.ALS(D2:D11;"Gemiddeld")<AANTAL.ALS(D2:D11;"Laag"))=WAAR;
   "Laag";
   ALS(
    EN(
     AANTAL.ALS(D2:D11;"Laag")<AANTAL.ALS(D2:D11;"Hoog");AANTAL.ALS(D2:D11;"Gemiddeld")<AANTAL.ALS(D2:D11;"Hoog"))=WAAR;
      "Hoog";
      ALS(
       EN(
        AANTAL.ALS(D2:D11;"Laag")<AANTAL.ALS(D2:D11;"Gemiddeld");AANTAL.ALS(D2:D11;"Hoog")<AANTAL.ALS(D2:D11;"Gemiddeld"))=WAAR;
        "Gemiddeld";
        "Meerdere gelijke aantallen"
       )
    )
 )

[ Voor 7% gewijzigd door Paul1987 op 09-05-2018 16:36 . Reden: Tekst aangevuld + plaatje ]

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1070239

Topicstarter
Ooooo verdorie, ik was helemaal vergeten dat ik mijn vraag hier had gepost!

Bedankt allemaal! Wat een opties aan oplossingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 18:41
Vergeet ook niet de functie AANTALLEN.ALS niet. Daarmee kun je meerdere criteria meegeven. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Pagina: 1