Nieuwe gpu compatible met "oud" moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegenier04
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Vliegenier04

Maakt kapot wat al kapot is...

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik zoek een nieuwe videokaart want mijn huidige begint strepen tijdens het gamen te tonen. Ook wil ik op termijn mijn systeem upgraden want het huidige kan niet lang meer mee.
Mijn budget is maximaal 260 euro.
Merkvoorkeuren heb ik niet echt, maar liever wel een redelijk "bekend" merk (denk aan ASUS, MSI, Gigabyte)

Maar er is een klein probleempje. Ik zoek namelijk een GTX 1060 (3gb) of een GTX 1050ti. Helaas weet ik niet of deze compatible zal zijn met mijn huidige setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ENGT440 DC SL/DI/1GD3€ 0,-€ 0,-
1Asus P5QD Turbo€ 0,-€ 0,-
1Dell Professional 2009W Zwart€ 0,-€ 0,-
1Intel Core 2 Quad Q8300 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Samsung SpinPoint V80 160GB , 160GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Mijn voeding is een 400Watt van CoolerMaster en ik heb ook nog een redelijk simpele SSD van 120 GB er in zitten.

Ik vraag me af of ik beter eerst mijn mobo, processor en ram kan upgraden of dat ik eerst een nieuwe videokaart kan kopen. Videokaart is eigenlijk wel een must, want deze is zo goed als overleden. Ik speel graag Minecraft, maar heb ik daar wel zo'n sterke videokaart voor nodig. (Ook met HIGH of Ultra Shaders?)

Ik kom er maar niet uit... graag jullie advies :?

Ik ben geen bedrijf of handelaar, ik ben slechts een gezonde hobbyist met teveel spullen. Daarom wordt er ook geen terugname of garantie gegeven vanuit mijn kant en is verzenden op eigen risico.

Beste antwoord (via Vliegenier04 op 08-05-2018 14:45)

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:22
In principe zou je een pci-e 3.0 kaart in je 2.0 moederbord moeten kunnen stoppen en dit zou moeten werken. Let wel even op dat de lengte van de kaart die je uitzoekt ook past in je kast.

Daarnaast klinkt het alsof je een behoorlijk oud systeem en dito voeding hebt. Ik zou daarom serieus overwegen om ook de voeding te vervangen voordat deze mogelijk je nieuwe vidoekaart verpest.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:22
In principe zou je een pci-e 3.0 kaart in je 2.0 moederbord moeten kunnen stoppen en dit zou moeten werken. Let wel even op dat de lengte van de kaart die je uitzoekt ook past in je kast.

Daarnaast klinkt het alsof je een behoorlijk oud systeem en dito voeding hebt. Ik zou daarom serieus overwegen om ook de voeding te vervangen voordat deze mogelijk je nieuwe vidoekaart verpest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 20:29
Ik heb een P5KC, icm een 1050Ti en een Q9300, en dat werkt prima.
De 1050Ti heeft geen extra voedingskabel nodig, de 1060 3GB geloof ik wel.
De vereisten van Minecraft zijn oa afhankelijk van hoeveel mods je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:24
Een Q8300 gaat een 1050ti/1060 heel flink bottlenecken, in zoverre dat je er weinig aan hebt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Voor dit systeem adviseer ik een gebruikte kaart van €40 - €50. Een GTX 650/750 of HD 7790/7850/R7 360 is al veel sneller dan wat je u hebt en ruim voldoende voor MC. Daarna de rest upgraden.

Andere mogelijkheid is een APU. Deze presteert grafisch beter dan je huidige videokaart. Wel een nieuwe voeding erbij nemen. Kom je alleen net een paar tienen boven budget.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 94,-€ 94,-
1MSI A320M Grenade€ 58,-€ 58,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSC€ 93,99€ 93,99
1be quiet! System Power 9 400W€ 42,50€ 42,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,49

[ Voor 18% gewijzigd door Uszka op 08-05-2018 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als je van plan bent de PC op korte termijn te upgraden, kan je nu prima voor een 1060 gaan. Gaat ook prima werken. Je hebt er in het begin alleen weinig aan.

Wellicht het overwegen waard om meteen de gehele upgrade te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• holysn0w
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-08 12:58
Dit zou prima moeten werken, omdat PCIe 3.0 kaarten backwards-compatible moeten zijn met PCIe 2.0 slots. De kans is trouwens groot dat er een best grote bottleneck ontstaat door de oudere processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegenier04
  • Niet online

Vliegenier04

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden. Hebben jullie dan advies qua voeding die ik kan aanschaffen?

Ook heb ik nog de vraag welke videokaart in verhouding sneller is; gtx 1050ti og gtx 1060 3gb? Renderen in oa Blender Cycles doe ik wel dagelijks, dus welke is het beste voor rendering en welke is het beste voor gaming?

Mvg
Vliegenier04

Ik ben geen bedrijf of handelaar, ik ben slechts een gezonde hobbyist met teveel spullen. Daarom wordt er ook geen terugname of garantie gegeven vanuit mijn kant en is verzenden op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 20:29
De 1060 3GB heeft meer compute cores dan de 1050Ti (de 1060 6GB heeft er nog meer), voor gaming zal de 1060 vrijwel altijd sneller zijn. Wat zou kunnen is dat de data niet in het VRAM past, dan schrijft dat GPU de data naar het gewone RAM, dit is erg langzaam.
Ik vermoed dat voor jouw toepassingen de 1060 beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Vliegenier04 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:56:
Hebben jullie dan advies qua voeding die ik kan aanschaffen?
Zie mijn lijstje een aantal posts hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:53

vectormatic

Warlock of the doorlock

Beetje out of the box, maar zou een AMD Ryzen APU geen idee zijn? Dan heb je voor die €260 een nieuw up to date moederbord (met een upgradepad later), een moderne quadcore (Ryzen R3 2200G) en 8gb DDR4

De GPU in de 2200G is weliswaar geen hoogvlieger, maar ruim sneller dan een GT440 (pakweg 3x meer GPU grunt), en mocht je later alsnog meer power willen, kan je alsnog een kaart er bij prikken.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegenier04
  • Niet online

Vliegenier04

Topicstarter
Ik denk dat ik ga voor een nieuwe voeding van Corsair en een GTX 1050ti ;) Allemaal bedankt voor jullie antwoord!

Trouwens nog een vraagje voor mijn jongere broertje. Hij gebruikt dezelfde pc als ik op dit moment, maar hij krijgt dan mijn "oude" voeding om een eigen pc te bouwen. Kan hij daarmee een GTX 1050 (2gb) mee draaien?

Pagina: 1