Fan tip om stil te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Topicstarter
Mijn doel was mijn freesco 486 stil te krijgen.... en dat is gelukt!

Er zit alleen een floppy erin en een passive cpu koeling dus je hoort alleen de voeding.

Daar de fan eruit gehaald en die vervangen door een cpu fan ... minder maar nog steeds te veel lawaai.

Vervolgens een 24V fan gekocht en op 12V aangesloten ..(sunon) deze maakte nog meer lawaai :(

Toen maar de fingerguard weggezaagd, wat veel hielp maar nog steeds veel lawaai.

Daarna 24V + 12V voedingsfans in serie geschakeld. de 24V sloeg niet meer aan en de 12V draaide heel zacht ( te zacht naar mijn mening) maar alles was stil.

Daarna 3x 12V fans aangesloten 1x voeding, 1x cpu, 1x??

Moest ze alle 3 aantikken zodat ze gingen draaien .. onacceptabel..
De 1x?? ertussen uitgehaald.

Nu de de cpu fan + 12V voedingsfan en dat werkt perfect. en de kabel van de cpu fan verlengd zodat deze met een paperclip boven de cpu hangt, ik had geen clip mogelijkheid vanwege vage socket.

Mijn vriendin kwam de kamer binnen en vroeg waarom ze de computer niet hoorde!!!

Nu wil dat ik hetzelfde doe met mijn normale bak.
Spire orb+ voeding+ 7200 IBM ... en volgens mij gaat dat niet lukken ... o well >:)\

O ja en had ook nog van dat geluidsabsorberende spul voor de voedingsopening gedaan en dat werkte voor geen meter.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn ervaringen hebben.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja kan ook gewoon een 8cm op 7 of 5 volt laten lopen, dan is ie ook stil.

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 10:32 schreef Aikon het volgende:
Ja kan ook gewoon een 8cm op 7 of 5 volt laten lopen, dan is ie ook stil.
hat hem daar zelf 8er laten komen!!! >:) al doe moeite van hem en ik had het zo gedaan! LOL :P

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Topicstarter
Ook geprobeerd maar had geen weerstand liggen en kon ook geen duidelijke voorzieningen in de voeding voor vinden.

Maar het in serie schakelen komt daar wel vandaan. Dus ipv een weerstand een fan.

Vond dit leuker. :) En daarbij wilde ik mijn ervaringen van de 24V fan en schuimrubber delen..

{typo en meer onzin}

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kijk eens in de search op "7volt" ofzo. had je volgens mij een halve dag bespaard

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Heb jij Freesco met PPPoe draaien of heb je dat bij jou provider niet nodig?

Ik krijg het namelijk niet aan het werk op alleen een floppy, ik moet echt die HD gebruiken en dat wil ik helemaal niet..... |:8

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lukt volgens mij niet direkt hoor, diskette was bij mij te klein :-// Misschien gaat het met de standart netwerk kaart drivers, ik moest de mijne toevoegen.

Gebruik nu Clarkconnect :-) met hdd maar kom... alles draait goed.

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 10:47 schreef it0 het volgende:
Ook geprobeerd maar had geen weerstand liggen en kon ook geen duidelijke voorzieningen in de voeding voor vinden.
Weerstand?? Geen duidelijke voorzieningen??

Huh??
Geel is 12 Volt en Rood is 5 Volt

Dus gewoon je fan niet op het gele draadje plakken maar op de rode. Waarvoor wil jij die weerstand voor gebruiken dan?

En 7 volt doe je gewoon door de gele en de rode te gebruiken en dus geen zwarte.

Verwijderd

ik heb ook clarkconnect op een 486, hangen 4 pc's aan, werkt perfect met casema (com21) in utrecht! (de snelheid is onlangs verhoogd en dat is goed te merken)

oja en ik heb gewoon een passieve koeling op de cpu en de voedingsventilatoer is niet zo'n luidruchtige

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Topicstarter
Op maandag 16 juli 2001 11:50 schreef Paling1 het volgende:
Heb jij Freesco met PPPoe draaien of heb je dat bij jou provider niet nodig?
Ik kan met de fspptp.tgz gewoon uit de voeten en dat is met mxstream -xs4all + network driver ..

op de disk staan ook dingen die je waarschijnlijk nooit gaat gebruiken zoals tcpdump en minicom/miterm. Maar zelfs zonder die weg te gooien had ik geen ruimtegebrek.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Topicstarter
Op maandag 16 juli 2001 12:16 schreef jordyb het volgende:

[..]

Weerstand?? Geen duidelijke voorzieningen??

Huh??
Geel is 12 Volt en Rood is 5 Volt

Dus gewoon je fan niet op het gele draadje plakken maar op de rode. Waarvoor wil jij die weerstand voor gebruiken dan?

En 7 volt doe je gewoon door de gele en de rode te gebruiken en dus geen zwarte.
ja dat snap ik allemaal maar zodra ik de fan van de fan stroom connector afhaalde omdat te proberen ging de voeding niet meer aan.
Oftewel mijn voeding gaat automatisch uit als de fan dood is. Anders had ik dat wel geprobeerd.

Verwijderd

Heb je nou de fan's in serie aangesloten??
Dus als er 1 van de fan uitvalt of doorfikt dan doen ze het alle 2 niet meer? Slim, dan is tie erug wel stil ;)
Nee 7 volt is wel goed, zit je alleen met het probleem dat er dan geen RPM-meting kan worden gedaan. Iemand daar al een oplossing voor (anders dan een weerstandje)?

Verwijderd

Waarom geen rpm meting??? Je verlengd die draad toch gewoon naar de aansluiting van je mobo..... (met de - erbij natuurlijk) en dan doet ie het ook! geen probleem

Verwijderd

igor>>
nee het is mij niet gelukt, wil het wel graag. Ik heb 2 delta-hp's met een molex stekker en een stekker voor de RPM op je MB. De 12v sluit ik aan de de 5v en ik heb 7v (ja toch :)) En de "blauwe" rpm gaat op het MB, maar dus geen RPM-meting :(
vreemd....
Als ik heb normaal aansluit doet hij het wel (en het geluid ook!!)
Misschien moet ik maar een toppic-starten :D

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 14:58 schreef Rogge het volgende:
igor>>
nee het is mij niet gelukt, wil het wel graag. Ik heb 2 delta-hp's met een molex stekker en een stekker voor de RPM op je MB. De 12v sluit ik aan de de 5v en ik heb 7v (ja toch :)) En de "blauwe" rpm gaat op het MB, maar dus geen RPM-meting :(
vreemd....
Als ik heb normaal aansluit doet hij het wel (en het geluid ook!!)
Misschien moet ik maar een toppic-starten :D
Zoals ik al zei, moet je de - van je fan niet vergeten door te lussen naar je mobo!!!

Verwijderd

Ja bedankt voor de reactie :)

Maar op mijn zwarte min van de fan zit nu toch +5v (en 12v+ op de plus), Dat is eigenlijk wat ik probeerde uit te leggen. Is dat wel goed mijn mobo :? lijkt me niet namelijk.
Pagina: 1