Powerbank laadt geen headset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Tja... Ik dacht slim te zijn door een powerbank op zonnepanelen te kopen met 2 USB aansluitingen als een simpele en goedkope oplossing als lader voor telefoon en headset in de auto en verder onderweg.
Helaas lijkt de headset niet te laden en wordt er overal op het net beweerd dat dergelijke powerbanks geen kleine stromen kunnen leveren en dus niet aan gaan, de truuk zou zijn de powerbutton 2x snel aan te tikken en inderdaad, dat werkt ware het niet dat de zaklampfunctie van deze powerbank aan gaat.

Even op zoek geweest naar wat schema's van powerbanks lijkt het dat bij div schema's de datalijnen in de powerbank op centrale IC uit komen en bij 1 zag ik dat die een spanning aftaste maar niet iets van een stroomdetectie. (ik kan het fout hebben)

Is er een truuk om het toch werkend te krijgen zonder modificaties aan de powerbank zelf te maken?
Dan als het om de datalijnen gaat iets vab pull-up weerstanden in de de laadkabel, of als het toch om stroom gaat een extra belasting over de uitganngspanning?

Het lijkt een veel voorkomende klacht maar ik had nog geen truuk gevonden dan de power button 2x, Ben benieuwd als er toch andere opties zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Als de headset niet meer vermogen afneemt dan wordt het zonder in te grijpen al lastig, extra belasting is dan ook pure verspilling. Is een losse kleine powerbank voor alleen de headset van een paar euro bij de action niet een makkelijkere oplossing ?

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2018 23:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik heb toevallig ook een powerbank die een lichtje heeft die op die manier aangaat en die laadt sommige apparaten ook niet op.

In jou geval zou ik een sigarettenaansteker adapter met 2 USB poorten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je powerbank twee USB poorten heeft, kan je er donder op zeggen dat die parallel hangen. De makkelijkste oplossing is om een extra load aan te sluiten, zoals een lampje (zoiets bijvoorbeeld).
Nee, dit is niet goed voor je efficiëntie. Ja, dit is wel goedkoop en makkelijk.

Verwacht trouwens niet te veel van het zonnepaneeltje, de ervaring leert dat die ongeveer 30mA kunnen leveren onder een goede bak licht. Om een gemiddelde powerbank daarmee op te laden moet hij zo'n 100 a 300 uur in volle zon liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door TommyboyNL op 07-05-2018 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Nou ja, weer wat verder.....

Als de telefoon erbij geplugd wordt blijft de powerbank aan, ook als de telefoon vol is, lijkt mij een prima oplossing....
Ook het verbruik van de zaklamp is minder dan verwacht, na een uur branden had ik nog geen half indicatie en de accu van de headset is in een uur vol.

Ik kwam not wel iets tegen over een pull up weerstand op 1 van de datalijnen naar 3.3v.
http://www.dslreports.com...645-why-a-pullup-on-USB-D
Ik heb genoeg male/female USB pluggen dus kan eens een keer een tussenkabel maken om mee te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Ik heb ook powerbanks die bij een te lage stroomafname gewoon uitgaan.
Maar ik er ook één van König, deze gaat niet uit en is 24/7 aan.
Hoe check je dat? Met een transistorradio op AM afstemmen, powerbank (niet activeren) erbij houden en je hoort wel herrie of niets. In het laatste geval zijn dat die PB's die na zo'n tijdje uitgaan bij een te lage afname.
Portable radiootje de winkel in... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk161
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-12-2023
Wat is de minimale stroom benodigd om de powerbank uit de standby te houden?
Neem U = I * R
U is 5 volt.
Vul de minimale stroom in op I en soldeer een weerstand met waard R tussen de V+ en de Gnd van je usb poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
dirk161 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 19:53:
Wat is de minimale stroom benodigd om de powerbank uit de standby te houden?
Neem U = I * R
U is 5 volt.
Vul de minimale stroom in op I en soldeer een weerstand met waard R tussen de V+ en de Gnd van je usb poort.
Duh.... dat had ik ook al aangegeven (extra belasting) maar ik vraag mij af of het zo simpel werkt, kom ik uiteraard alleen achter door het te proberen. Zoals ik al aangaf zie ik in div schema's van powerbanks ook datalijnen gekoppeld aan een centrale processor (als het een processor is), en dat is ook het verschil tussen een telefoon en een headset, een headset heeft geen dataconnectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien denk ik te makkelijk, maar waarom koop je geen meervoudige USB lader op de aanstekerplug :?

Verder: is die power ank volldeig opgeladen voor je hem aansluit? Kan zijn dat ie uitschakelt omdat ie te weinig power nog over heeft en eerst bij moet laden. Vergelijk met een telefoonaccu, die worden ook maar half geladen geleverd. Als jij hem dan in gebruikt neemt en ie niet genoeg bijgeladen wordt (zoveel zon is er nou ook niet) dan blijf je sukkelen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Omdat de aanstekerplug al in gebruik is door de navigatie/mediaplayer (Garmin 2585TV) en ik een hekel heb aan aanstekerpluggen omdat de stekkers nooit fatsoenlijk blijven zitten. Dan zal ik naar een verdeelblok moeten wat een extra dradenboel wordt, en kan ik 2 of 3 stekkers blijven aanduwen.

Een powerbank kan ik lekker met korte kabels in het middenconsole leggen en ook uitnemen voor gebruik op andere plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk161
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-12-2023
memphis schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:41:
[...]

Duh.... dat had ik ook al aangegeven (extra belasting) maar ik vraag mij af of het zo simpel werkt, kom ik uiteraard alleen achter door het te proberen. Zoals ik al aangaf zie ik in div schema's van powerbanks ook datalijnen gekoppeld aan een centrale processor (als het een processor is), en dat is ook het verschil tussen een telefoon en een headset, een headset heeft geen dataconnectie.
Je hebt alleen aangegeven dat je allemaal zaken aan je datalijnen wilt knopen. Dat is toch net even wat anders dan wat ik voordraag. De powerbanks die ik ben tegengekomen hebben geen idee waar de energie verstookt wordt, zolang er maar genoeg gevraagd wordt tussen de +5v en de gnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

memphis schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 21:31:
Omdat de aanstekerplug al in gebruik is door de navigatie/mediaplayer (Garmin 2585TV) en ik een hekel heb aan aanstekerpluggen omdat de stekkers nooit fatsoenlijk blijven zitten. Dan zal ik naar een verdeelblok moeten wat een extra dradenboel wordt, en kan ik 2 of 3 stekkers blijven aanduwen.

Een powerbank kan ik lekker met korte kabels in het middenconsole leggen en ook uitnemen voor gebruik op andere plekken.
Ik vermoedde al dat ik zo'n antwoord zou krijgen. Verdeelblok wil je idd niet. Je wilt gewoon zoiets (en dat bedoelde ik ook): https://www.smartphonehoe...er-carplug-72-ampere.html
Kost je twee tientjes, heb je 3 USB aansluitingen. En maar een aanstekerplug :)

Edit: of, als je er 4 wilt: https://www.pdashop.nl/pr...der-4-usb-9-6a-zwart.html

Korte draadjes is een kwestie van USB kabeltjes kopen.

Niet moeilijk doen als het makkelijk kan ;)

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 10-05-2018 23:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Om even mijn gedachten met het waarom te uiten

Er wordt geschreeuwd over een minimale stroom wat ik niet zo geloof. Er zit een enkele LiPo accu in de powerbank wat betekent (en ook zo is) dat er een boost converter in zit die de spanning naar 5v brengt. Die boost converter moet naar mijn idee geschakelt worden want anders trekt die de accu leeg. Geen 5v aanwezig dan ook geen stroomdetectie.
Daarom vermoed ik samen met de schema's die ik van powerbanken zag dat er een een vorm van detectie via de datalijnen bestaat.
Zie bv http://www.ti.com/product...sheet/abstract#SLUSAW5649 (pin 2 en 3)

Nu verder kijkend kwam ik bij deze uit
https://www.richtek.com/a...file/RT9480/DS9480-05.pdf
Qua functionaliteit lijkt die veel op wat ik heb (LEDS, status button en flashlight)

Maar ik moet er gewoon eens simpel voor gaan zitten en alle opties proberen.

edit
De navigatie gebruikt een eigen aanstekerplug, geen USB laadkabeltje.... In deze plug met kabel zit meer dan alleen een 12v naar 5v converter, er zit ook een antenne voor de verkeersinfo in. Dus een simpele USB lader met meer uitgangen werkt niet.

[ Voor 12% gewijzigd door memphis op 10-05-2018 23:34 ]

Pagina: 1