Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1070111

Topicstarter
Hoi allen,

Ik heb advies nodig omtrent het opzetten van een bedrijf. Ik zal de situatie kort toelichten.

Momenteel werk ik voor een buitenlandse werkgever en ga binnenkort mijn eigen onderneming opstarten. Ik heb veel ervaring in mijn niche, waar ook veel vraag naar is en de aanbod is vrij laag. Ook heb ik al klanten klaarstaan, dus ik heb aardig veel vertrouwen in het feit dat het zal slagen.

Echter wil ik de aanpak gelijk goed doen. Ik wil ervoor zorgen dat ik netjes mijn belastingen betaal, maar ook zorg dat ik het goedkoopste aanpak heb.

Nu overweeg ik dus mijn BV op te zetten in Ierland wegens de gunstige belastingklimaat, ook Estland overweeg ik. Een Nederlandse BV wil ik niet opzetten, vooral wegens DGA verplichtingen en overige belastingen.

Ik weet dat het bedrijf belastingplichtig is in het land waarin de diensten worden uitgevoerd, maar dit ligt complex voor mij. Ik zal samen met een bedrijfspartner in zee gaan, met een aandelen splitsing van ca 80/20, zelf grootaandeelhouder - de mede-eigenaar woon in Engeland.

Ik zal ook een aantal medewerkers hebben die de werkzaamheden uitvoeren (diensten bedrijf) - alles uitgevoerd online. Medewerkers zijn verspreid over diverse landen. Deze zullen betaald worden op uurbasis, en niet in Ierland onder contract zijn, maar een zelfstandige contract met ons bedrijf. Mijn klanten vallen ook allen buiten NL.

Nu vraag ik mij af, of alleen mijn salaris die betaald wordt vanuit het Ierse bedrijf belastbaar is in NL, of de gehele omzet van het bedrijf. Ik ga er dus vanuit dat het omzet belast wordt in Ierland omdat niet alle werkzaamheden in NL worden uitgevoerd, uitsluitend mijn (vooral administratieve) werkzaamheden waarvoor ik een salaris ontvang vanuit het bedrijf. Daarboven zou dan alleen dividendbelasting bovenop komen lijkt mij.

Toch weet ik niet hoe dit gezien wordt door de overheid - ik hoor graag jullie advies en/of eigen ervaringen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:16
Maar je blijft dus zelf in NL wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1070111

Topicstarter
Maaark schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:59:
Maar je blijft dus zelf in NL wonen?
Ja, dat klopt! In ieder geval wel de komende jaren.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik ga geen inhoudelijke reactie geven want Huur een fatsoenlijk relevant ervaren adviseur in voor een dagje advies. Ga niet uit van advies op een forum.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
F_J_K schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:14:
Ik ga geen inhoudelijke reactie geven want Huur een fatsoenlijk relevant ervaren adviseur in voor een dagje advies. Ga niet uit van advies op een forum.
Vooral dit.

Maar volgens mij kan wat je wilt in hoofdlijnen wel... (alhoewel je bijv. naast dividendbelasting (die heel praktisch 0% is in Ierland volgens mij je in Nederland nog wel moet betalen over je inkomsten uit een "aanmerkelijk belang" a 25%). Maar goed, ik heb hier verder nauwelijks kaas van gegeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 09:56

igmar

ISO20022

Je dient in NL IB te betalen : Je woont in NL. Je .IE bedrijf zal dus een NL loonadministratie moeten opstarten. Voor de overige zaken zou ik een adviseur raadplegen, het is complex, en met grote gevolgen als je dat niet goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
De belastingwetgeving zegt in - algemeen gesproken: Als je in Nederland werkt moet je in Nederland belasting betalen. En hier worden de geografische locatie van Nederland bedoeld. Nu kan je daar omheen werken, door in Nederland een Eenmanszaak op te richten, die werkt voor de Ierse/Bulgaarse/… holding (BV, LTD of wat dan ook).

Als je in Nederland woont, moet je daarnaast ook belasting over je wereldinkomen betalen. Ofwel, in het buitenland genoten inkomen moet je ook in Nederland opgeven. Maar, als er een belastingverdrag is tussen Nederland en dat buitenland, dan mag doorgaans het aldaar betaalde belastingbedrag worden afgetrokken van de in Nederland verschuldigde belasting. Wat je dan meestal doet is het vermogen in dat bedrijf te laten, en dividend uit te keren. Dan betaal je natuurlijk wel dividendbelasting, maar dat is een stuk lager dan inkomstenbelasting.

Voor goed advies moet je naar de "big four" accountskantoren, zijnde PriceWaterhouseCoopers, KPMG, Ernst&Young, of Deloitte. Maar dat kost zoveel geld dat dat waarschijlijk niet rendabel is. Je kan ook praten met kleinere kantoren, maar die worden -ondanks hun legale belastingontwijkings oplossingen- op de huid gezeten door justitie en FIOD. Als FIOD je in die context in de gaten krijgt, dan kan je ieder jaar een audit verwachten.
Je hebt het geluk dat je helemaal niet van Nederland afhankelijk bent. Je werkt er nu niet, woont er wellicht ook niet, geen Nederlandse klanten straks wellicht geen Nederlandse werknemers. Waarom niet wegblijven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:40

Qwerty-273

Meukposter

Free rider schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 23:01:
Wat je dan meestal doet is het vermogen in dat bedrijf te laten, en dividend uit te keren.
Aangezien er wel een partner in het bedrijf komt te zitten, zal je wel rekening er mee moeten houden dat je niet de eerste zal zijn waarbij één van de twee op een gegeven moment al het geld uit de onderneming trekt en het laat verdwijnen. Dag oude dag.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Goed punt. Beide aandeelhouders kunnen inderdaad beter ieder een eigen BV/Ltd/GmbH/... opzetten, en van daar uit factureren naar het gezamenlijke bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-06 22:53
Volgens mij heb je geld genoeg om iemand in te huren die voor je kan bekijken hoe je zo min mogelijk bij kan dragen aan belastingen in Nederland. Ook speciaal een account hiervoor aangemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Even los van de reactie: win professioneel advies in.

En de gouden regel: één BV is geen BV. Typisch heeft ieder (minimaal) een eigen BV (of whatever) die zich dan inkoopt voor een deel (80/20) in de te starten onderneming.

Met het oog op Brexit weet ik niet hoe handig het gaat zijn om een partnerschap met een Engelse natuurlijke persoon te hebben.
Geen idee wat dat gaat doen, maar er komt vast gezeik van.

[ Voor 26% gewijzigd door qadn op 16-05-2018 08:45 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-06 09:18
Als je een LTD bijvoorbeeld in het buitenland opricht en in NL woont wordt je ook gewoon aangeslagen voor DGA door de Nederlandse belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-06 11:19
Gewoon lekker verhuizen. En denk vooral niet dat de belastingdienst je niet kan pakken. Kom bij genoeg ondernemers die een manier verzinnen om minder belasting te betalen maar zolang je geen groot cola merk of iets in die geest bent zit er in mijn ogen niks anders op dan gewoon te betalen.

En sowieso een expert inhuren. Op moment dat je de onderneming start moet je administratie naadloos aansluiten. En dan wil je niet lopen stuntelen met zoiets.

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 20:43
Onlangs zelf verhuisd naar het buitenland. Ben als natuurlijk persoon uitgeschreven bij de gemeente. GBA vertrokken naar het buitenland. Ook niet meer woonachtig in Nederland. Buitenlandse onderneming, Engelse limited of Ierse of Letse variant zou ook kunnen. Als jouw leven (stiekem) nog in Nederland is dan kan de Nederlandse belastingdienst je alsnog aanslaan voor de inkomstenbelasting (IB) box 1, inkomen uit arbeid en box 2 inkomen uit aanmerkelijk belang, dividend. Vermogen in box 3 laten we voor het gemak even buiten beschouwing. Wanneer je leven zich daadwerkelijk buiten Nederland afspeelt dan heb je niets te maken met de Nederlandse belastingdienst.
Vraag een goede belastingadviseur om advies, mag best wat geld kosten want uiteindelijk bespaar je ook een hoop geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
FrankHe schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:16:
Onlangs zelf verhuisd naar het buitenland. Ben als natuurlijk persoon uitgeschreven bij de gemeente. GBA vertrokken naar het buitenland. Ook niet meer woonachtig in Nederland. Buitenlandse onderneming, Engelse limited of Ierse of Letse variant zou ook kunnen. Als jouw leven (stiekem) nog in Nederland is dan kan de Nederlandse belastingdienst je alsnog aanslaan voor de inkomstenbelasting (IB) box 1, inkomen uit arbeid en box 2 inkomen uit aanmerkelijk belang, dividend. Vermogen in box 3 laten we voor het gemak even buiten beschouwing. Wanneer je leven zich daadwerkelijk buiten Nederland afspeelt dan heb je niets te maken met de Nederlandse belastingdienst.
Vraag een goede belastingadviseur om advies, mag best wat geld kosten want uiteindelijk bespaar je ook een hoop geld.
Je vergeet even dat als de belastingdienst erachter komt je ook dieper in de nesten kan zitten (lees: fraude)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Een papieren werkelijkheid die niet klopt met de echte werkelijkheid is niet goed natuurlijk.

Even los van de ethiek om zo nodig zo weinig mogelijk belasting te betalen (wel gebruik willen maken van alle voorzieningen zoals gezondheidszorg, wegen, veiligheid, etc. natuurlijk) is het wel verstandig om te zorgen dat alles congruent is.
Dwz. als je uitschrijft in Nederland dan ook wieberen naar waar je wel wil zijn. Ik hoor dat je in Monaco weinig belasting betaald ;)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
pagani schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:45:
[...]

Je vergeet even dat als de belastingdienst erachter komt je ook dieper in de nesten kan zitten (lees: fraude)
Wanneer jouw leven zich op dat buitenlandse adres afspeelt dan is alles ok, heb je je uitgeschreven. Je bed staat niet meer in Nederland en je betaalt IB in het land waar je woonachtig bent.

Als je stiekem nog steeds in Nederland woont dan mag dat inderdaad niet. Dan krijg je mogelijk te maken met de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst en voor zover ik weet hebben die behoorlijk verregaande bevoegdheden. Die kijken inderdaad naar waar je tandenborstel staat en in welke kast je kleding hangt. Dan is dat het huis en het land waar je woont en daarmee het land waar je belasting betaalt.

Deze jongen zit 'echt' buiten Nederland dus hier is alles in orde.

Mensen die heel veel geld hebben betalen sowieso geen enkele belasting in Nederland. Hetzelfde geldt voor de hele grote bedrijven, ook die betalen geen belasting in Nederland, daar zorgt de Nederlandse belastingdienst goed voor. Wij gewone mensen betalen inkomstenbelasting op de plek waar ons bed staat. Vanuit de EU maken ze er nu werk van om die grote bedrijven ook eens een keertje normaal belasting te laten betalen in het land waar het product of de dienst is verkocht. Gelijkheid voor iedereen is gelukkig in de maak. We zijn er nog niet maar langzaam stapje voor stapje komt het dichterbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 21:13

Nss

The Dude Abides

Even los van de eerdere reacties, waarvan een deel klopt en en deel niet (schakel dus een adviseur in zoals genoemd wordt, hoeft echt geen big four kantoor te zijn, er zijn genoeg goede vaak ex big four fiscalisiten die goed waar voor hun geld bieden) - moet je ook letten op de fiscale woonplaats van de buitenlandse vennootschap.

In het internationale belastingrecht is doorgaans voor de bepaling van de fiscale woonplaats van belang waar de feitelijke leiding plaatsvindt. Als jij als directeur van de vennootschap in Nederland woont, daar de belangrijke bestuursbesluiten neemt, etc zal volgens de Nederlandse wet de vennootschap waarschijnlijk in Nederland gevestigd zijn ongeacht dat de vennootschap naar buitenlands recht is opgericht. Omdat Ierland de vennootschap waarschijnlijk ook belastingplichtig acht in Ierland, zal het belastingverdrag tussen NL-Ierland de doorslag geven. In de meeste verdragen (heb het vedrag met Ierland niet gecheckt) zal dan het land waar de feitelijke leiding plaatsvindt mogen heffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
FrankHe schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:43:
[...]

Wanneer jouw leven zich op dat buitenlandse adres afspeelt dan is alles ok, heb je je uitgeschreven. Je bed staat niet meer in Nederland en je betaalt IB in het land waar je woonachtig bent.

Als je stiekem nog steeds in Nederland woont dan mag dat inderdaad niet. Dan krijg je mogelijk te maken met de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst en voor zover ik weet hebben die behoorlijk verregaande bevoegdheden. Die kijken inderdaad naar waar je tandenborstel staat en in welke kast je kleding hangt. Dan is dat het huis en het land waar je woont en daarmee het land waar je belasting betaalt.

Deze jongen zit 'echt' buiten Nederland dus hier is alles in orde.

Mensen die heel veel geld hebben betalen sowieso geen enkele belasting in Nederland. Hetzelfde geldt voor de hele grote bedrijven, ook die betalen geen belasting in Nederland, daar zorgt de Nederlandse belastingdienst goed voor. Wij gewone mensen betalen inkomstenbelasting op de plek waar ons bed staat. Vanuit de EU maken ze er nu werk van om die grote bedrijven ook eens een keertje normaal belasting te laten betalen in het land waar het product of de dienst is verkocht. Gelijkheid voor iedereen is gelukkig in de maak. We zijn er nog niet maar langzaam stapje voor stapje komt het dichterbij.
toon volledige bericht
Hij blijft de komende jaren in Nederland wonen (zie eerste drie posts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
pagani schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:10:
[...]

Hij blijft de komende jaren in Nederland wonen (zie eerste drie posts)
Tsja dan is het inderdaad IB in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-06 21:14
FrankHe schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:27:
[...]

Tsja dan is het inderdaad IB in Nederland.
En Nederlandse VPB via een vaste inrichting aangezien de feitelijke leiding dus ook (grotendeels) in Nederland zit. Bovendien met werknemers in het buitenland (beetje onduidelijk wat er wordt bedoeld met eigen contracten?) kan het zijn dat een fiscus aldaar ook vindt dat er een vaste inrichting is en deels VPB wordt geheven.

Hou goed substance over form in je achterhoofd: het gaat er om wat er feitelijk gebeurd, als dat afwijkt wat er contractueel gebeurd is dat leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss

Nss

The Dude Abides

RemCOW schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 06:54:
[...]

En Nederlandse VPB via een vaste inrichting aangezien de feitelijke leiding dus ook (grotendeels) in Nederland zit. Bovendien met werknemers in het buitenland (beetje onduidelijk wat er wordt bedoeld met eigen contracten?) kan het zijn dat een fiscus aldaar ook vindt dat er een vaste inrichting is en deels VPB wordt geheven.

Hou goed substance over form in je achterhoofd: het gaat er om wat er feitelijk gebeurd, als dat afwijkt wat er contractueel gebeurd is dat leidend.
Vaste inrichting in NL zie ik niet zo snel op basis van de geschetste feiten; de vennootschap zal waarschijnlijk gewoon in Nederland gevestigd zijn, omdat de feitelijke leiding hier zit. Op grond daarvan Vpb belastingplichtig - zie mijn eerdere post.

Risico van vaste inrichting/vertegenwoordiging in het buitenland (buiten NL) is goed punt. Ik begrijp uit de openingspost (hoewel niet helemaal duidelijk) dat hij met contractors wil werken die factuur sturen, geen mensen op de payroll. Risico blijft dan bestaan, maar is wel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Nss schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:56:
In het internationale belastingrecht is doorgaans voor de bepaling van de fiscale woonplaats van belang waar de feitelijke leiding plaatsvindt. Als jij als directeur van de vennootschap in Nederland woont, daar de belangrijke bestuursbesluiten neemt, etc zal volgens de Nederlandse wet de vennootschap waarschijnlijk in Nederland gevestigd zijn ongeacht dat de vennootschap naar buitenlands recht is opgericht. Omdat Ierland de vennootschap waarschijnlijk ook belastingplichtig acht in Ierland, zal het belastingverdrag tussen NL-Ierland de doorslag geven. In de meeste verdragen (heb het vedrag met Ierland niet gecheckt) zal dan het land waar de feitelijke leiding plaatsvindt mogen heffen.
Gek genoeg is het andersom dan weer niet zo. Als je als buitenlands ingezetene in Nederland een bedrijf hebt, ben je in Nederland belastingplichtig en niet in het woonland. Een collega freelancer van mij zit al jaren in deze situatie en het werd recent in deze post ook zo omschreven:
Schnupperpuppe schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:00:
Ik heb geen ervaring met Portugal, maar wel met Spanje. Ik vermoed dat dit grotendeels op dezelfde manier zal werken m.b.t belastingverdragen.

Ik woon dus in Spanje en ik werk voor mijn eigen B.V. die is ingeschreven in Nederland.
Ik ontvang dus salaris uit Nederland en betaal daarover ook belasting in Nederland (Box 1). Belangrijk daarbij is dat je als DGA geen werknemersverzekering betaalt. Ook betaal ik, omdat ik in het buitenland woon en (gedeeltelijk) werk, geen sociale premies in Nederland. Bedenk daarbij dat zo'n beetje de volledige eerste schijf en een gedeelte van de tweede schijf van Box 1 bestaat uit sociale premies. Hierdoor komt de nominale belastingdruk in Nederland voor mij uit op minder dan 20%!

Verder betaal ik, als buitenlands belastingplichtige, geen Box 3 belastingen in Nederland. Die betaal ik dan weer wel in Spanje, maar de Box 3 heffing in Spanje is een stuk gunstiger dan in Nederland en komt daardoor uit op 0 Euro :-)

...
Het zal best wel kunnen dan Nederland een buitenlandse bv/dga probeert te belasten. Verbaasd me eigenlijk ook niet. Het is het land met de hoogste belastingdruk ter wereld dus waarom zouden ze het ook niet proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss

Nss

The Dude Abides

gold_dust schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 18:01:
[...]

Gek genoeg is het andersom dan weer niet zo. Als je als buitenlands ingezetene in Nederland een bedrijf hebt, ben je in Nederland belastingplichtig en niet in het woonland. Een collega freelancer van mij zit al jaren in deze situatie en het werd recent in deze post ook zo omschreven:

[...]
Ik bedoel in mijn post de fiscale woonplaats en dus de belastingplicht van de rechtspersoon (de BV) en niet van de DGA. De belastingwetten rond natuurlijke personen (Wet inkomstenbelasting 2001) en voor vennootschappen (Wet vennootschapsbelasting 1969) zijn totaal verschillend.

Omdat eerder reacties focuste op de belastingplicht van de natuurlijke persoon wilde ik dat nog even aanstippen.

Verder, voor het geval het nog niet duidelijk was voor TS, gaat deze constructie niet werken, zo lang hij in NL woont. Buitenlandse vennootschap zal in Nederland aangifte Vpb moeten doen, hij zal op de loonlijst moeten en de aandelen vallen in box 2. Ofwel, vrijwel dezelfde behandeling als dat je een BV opricht, alleen nog extra rompslomp in het buitenland omdat die in eerste instantie ook zal willen heffen.
Pagina: 1