Coax kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Afgelopne zaterdag sneuvelde door grondwerkzaamheden in mijn voortuin de TV-coax kabel. Geen nood, men zou de zaak weer aan elkaar lassen. Overigens was de kabel kapotgegaan op een plek waar al eens eerder aan elkaar was geknoopt met een koppelstukje dat je normaal binnenshuis gebruikt. De buitenmantel was dan ook redelijk verroest.

Nu, men heeft de kabel weer aan elkaar gezet, en wel met zo een lasdoos die je vol hars moet gieten. Echter, alleen de kern van de coax werd doorverbonden, de mantel niet. Ik heb altijd gedacht dat het niet werkt als je de mantel niet doorverbind. Ik had echter prima TV beeld en radio ontvangst. Hoe kan dit nou werken, de mantel dient toch ook als "nulleider" of massa?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-05 00:49

JeroenT

hoi!

als je signaal al sterk is kun je wel zonder die afscherming..
op een paar meter lukt dat wel..
en hij ligt onder de grond? hehe dan kan zo zijn dat de aarde ook een afschermende werking krijgt

shoot me if im wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Wat afscherming betreft kan ik me wel voorstellen dat een 10 cm zonder afscherming geen kwaad kan, maar wordt de afscherming ook niet als nul gebruikt? Als de afscherming ergens is onderbroken heb je toch geen gesloten electrisch circuit meer? Of werkt HF techniek toch anders?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26269

toch raar :? want volgens mij gaat er ook een deel van het signaal over de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 11:20
coaxiaal tv signaal is alles geencodeert op 1 elektronische drager.
kleuren en dergelijke kan je dus als 'storing' op die drager beschouwen.
Die 2e geleider is waarschijnlijk gewoon de massa (ter referentie) en de massa is gewoon nul (geaard).

Kan dit kloppen? (eerste gedeelte ben'k zeker van, massa niet 100%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Op zich is het verhaal wel correct, maar als je de massa onderbreekt zou het toch niet meer moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 11:20
nee, aangezien de massa gelijk is aan de aarde kan je die onderbreking zien als een extra punt waar de massa met de aarde (letterlijk) wordt verbonden.. denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:15
Ik weet niet hoe zo'n lasdoos eruit ziet, maar kan het dan niet zo zijn dat deze de mantel doorverbind als je hem op/over de kabel zet.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:06