Veiliger alternatief voor wetransfer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:30
Voor de modjes: ik weet niet of dit de goede plek ik voor dit topic. Wil je hem even verplaatsen als hij ergens anders beter thuis hoort? O+

Voor een kleine onderneming die bestanden verstuurd waar persoonsgegevens in kunnen staan, ben ik op zoek naar een vervanging voor wetransfer/dropbox/drive/etc. Regelmatig zijn de bijlagen die gestuurd worden naar de klant te groot, wat op dit moment opgelost wordt door gebruik te maken van 1 van de voorgenoemde systemen. Nu ben ik op zoek naar een andere oplossing :) Belangrijk daarbij is dat het zo gebruiksvriendelijk mogelijk is.

Ik ben gaan googelen en kwam er achter dat er meerdere bedrijven zijn die oplossingen bieden, maar ik kan weinig ervaringen vinden online. Hieronder even een overzicht van wat ik al gevonden heb:

1) wetransfer kan gebruikt blijven worden als de bestanden encrypt worden voordat ze verstuurd worden (dmv 7zip of veracrypt bijvoorbeeld). Nadeel is dat de ontvangende kant deze software dan ook moet hebben en de key nog netjes apart verstuurd moet worden

2) www.equishare.nl. Maakt gebruik van een oplossing gemaakt door cryptshare. Verder geen hele informatieve site. Biedt ook geen integratie met outlook

3) vboxxcloud.nl. Is meer een cloud provider, maar biedt een optie aan om gastgebruikers aan te maken, die dan weer gegevens kunnen downloaden. Heeft wel outlook integratie. Kan ook bestanden voor een x aantal dagen beschikbaar stellen

4) FileCap. Dit is een on premise oplossing. Nu draait er alleen een synology nas bij het bedrijf, dus ik kan het niet installeren. Er is sinds 2017 ook een MSP versie uit, maar ik heb nog geen hoster gevonden via google. Verder ziet het er op zich vrij veelbelovend uit. Er is outlook integratie en een optie om bestanden veilig terug te sturen (een soort van portal).

Ik ben me er van bewust dat, door een abbo bij een externe partij af te nemen, je van deze partij afhankelijk wordt. Echter is het voor een klein bedrijf als waar ik nu voor werk geen optie om een eigen oplossing op te gaan zetten.

Mijn vraag aan jullie is; heeft iemand ervaring met dit soort oplossingen? Of zijn er nog alternatieven waar ik niet aan gedacht heb? _/-\o_

Beste antwoord (via arvidbeheerder op 07-05-2018 20:57)

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:16
MAX3400 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:18:
Nextcloud / Owncloud zelf in beheer nemen? Een beetje VPS kost je een tientje in de maand, een Linux-OS is grats en rolling updates. Dan Nextcloud eroverheen, simpele instructie aanmaken om een "guest user" aan te maken voor elke transfer naar klant/afnemer X en klaar?

Geen idee welke services je nog/al hebt maar met Office365 heb je al OneDrive 1TB inclusief sharing, Google Apps heeft Drive met sharing en, als simpele oplossing, host je een eigen SFTP-server in je eigen infra met bijvoorbeeld Filezilla Server?

@thaan Syno connect ervaar ik persooonlijk erg slecht. Als ik jou nu een linkje geef, kom je niet boven de 8MB/s uit naar mijn NAS, terwijl ik 100% zeker weet dat de NAS bijna 60MB/s naar internet kan versturen.
Als je Synology QuickConnect bedoelt: dat hoef je helemaal niet te gebruiken. Hang een domein aan je Synology, laat je Synology dat weten & alle links die je in File Station maakt, worden je voorgeschoteld met je domein eraan. Per link een verloopdatum instellen, of een wachtwoord, een https certificaat is in te stellen.
Ik heb hier prima ervaringen met het downloaden van bestanden van een Synology die aan een glasvezel verbinding hangt, die trekt gewoon de upload van de internet verbinding vol.
arvidbeheerder schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:21:
[...]

Werkt dit via de drive app? Dan zou ik via een ssl certificaat en een username/password die verloopt dit op kunnen lossen?
Wat ik bedoel heb je geen extra apps voor nodig: dit is standaard functionaliteit van DSM.
File Station openen & rechtermuisknop op het bestand dat je wilt delen > Share File Links.

Als je het voor medewerkers makkelijk wilt maken zonder het DSM Management scherm te leren kennen: https://NAS_IP:7001 (poort is in te stellen in Control Panel > Application Portal) is een directe link naar File Station (dus enkel File Station, geen andere applicaties van de Synology, lekker simpel).

Klik er eens rond, wellicht is het wat je zoekt en hoef je helemaal geen extra software te hebben.

Op deze manier is het:
- In eigen beheer
- Afhankelijk van je NAS instelling, ook ge-encrypt op de schijf
- Als je een https certificaat gebruikt, netjes een beveiligde verbinding
- Enkel jullie bedrijf heeft toegang, dus geen andere bedrijven/patriot act gedoe.

[ Voor 28% gewijzigd door thaan op 07-05-2018 20:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
Waarom niet jullie eigen Synology NAS gebruiken hiervoor?
Je kunt op een Synology links maken naar bestanden die je vervolgens kunt geven aan de personen die de bestanden nodig hebben, de links zijn te beschermen met een wachtwoord en kunnen ook verlopen op een vooraf ingestelde datum etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nextcloud / Owncloud zelf in beheer nemen? Een beetje VPS kost je een tientje in de maand, een Linux-OS is grats en rolling updates. Dan Nextcloud eroverheen, simpele instructie aanmaken om een "guest user" aan te maken voor elke transfer naar klant/afnemer X en klaar?

Geen idee welke services je nog/al hebt maar met Office365 heb je al OneDrive 1TB inclusief sharing, Google Apps heeft Drive met sharing en, als simpele oplossing, host je een eigen SFTP-server in je eigen infra met bijvoorbeeld Filezilla Server?

@thaan Syno connect ervaar ik persooonlijk erg slecht. Als ik jou nu een linkje geef, kom je niet boven de 8MB/s uit naar mijn NAS, terwijl ik 100% zeker weet dat de NAS bijna 60MB/s naar internet kan versturen.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 07-05-2018 20:20 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
thaan schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:17:
Waarom niet jullie eigen Synology NAS gebruiken hiervoor?
Je kunt op een Synology links maken naar bestanden die je vervolgens kunt geven aan de personen die de bestanden nodig hebben, de links zijn te beschermen met een wachtwoord en kunnen ook verlopen op een vooraf ingestelde datum etc.
Werkt dit via de drive app? Dan zou ik via een ssl certificaat en een username/password die verloopt dit op kunnen lossen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• thaan

Als je Synology QuickConnect bedoelt: dat hoef je helemaal niet te gebruiken. Hang een domein aan je Synology, laat je Synology dat weten & alle links die je in File Station maakt, worden je voorgeschoteld met je domein eraan. Per link een verloopdatum instellen, of een wachtwoord, een https certificaat is in te stellen.
Ik heb hier prima ervaringen met het downloaden van bestanden van een Synology die aan een glasvezel verbinding hangt, die trekt gewoon de upload van de internet verbinding vol.
arvidbeheerder schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:21:
[...]

Wat ik bedoel heb je geen extra apps voor nodig: dit is standaard functionaliteit van DSM.
File Station openen & rechtermuisknop op het bestand dat je wilt delen > Share File Links.

Als je het voor medewerkers makkelijk wilt maken zonder het DSM Management scherm te leren kennen: https://NAS_IP:7001 (poort is in te stellen in Control Panel > Application Portal) is een directe link naar File Station (dus enkel File Station, geen andere applicaties van de Synology, lekker simpel).

Klik er eens rond, wellicht is het wat je zoekt en hoef je helemaal geen extra software te hebben.

Op deze manier is het:
- In eigen beheer
- Afhankelijk van je NAS instelling, ook ge-encrypt op de schijf
- Als je een https certificaat gebruikt, netjes een beveiligde verbinding
- Enkel jullie bedrijf heeft toegang, dus geen andere bedrijven/patriot act gedoe.

[ Voor 28% gewijzigd door thaan op 07-05-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder

Thanks voor het meedenken! Die optie heb ik ook aan gedacht, maar ik heb geen tijd/kennis om een vps netjes in te richten. Onedrive en Google zijn beide amerikaanse bedrijven, wat er voor zorgt dat ze onder de patriot act vallen. Dat maakt het in theorie in strijd met de AVG, al ben ik heel benieuwd naar de eerste rechtzaken hier over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 22:01
arvidbeheerder schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:24:
[...]

Thanks voor het meedenken! Die optie heb ik ook aan gedacht, maar ik heb geen tijd/kennis om een vps netjes in te richten. Onedrive en Google zijn beide amerikaanse bedrijven, wat er voor zorgt dat ze onder de patriot act vallen. Dat maakt het in theorie in strijd met de AVG, al ben ik heel benieuwd naar de eerste rechtzaken hier over
Helemaal niet in strijd met de AVG, zolang Privacy Shield nog actief is mag je prima data bij Amerikaanse bedrijven hebben staan.

Je zou eventueel ook nog even naar Citrix Sharefile kunnen kijken, er zijn wel wat dienstverleners die dat product aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En Microsoft biedt Onedrive ook EU based aan in lijn met EU wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

OneDrive is geen bedrijf en Microsoft is de enige die sinds 2011 (uit mijn hoofd) aan alle Europese wetgeving voldoet incl. Government en Finance.

Maar oke, de andere opties die in de startpost staan zijn ook "ondoorzichtig"; misschien advocaat van de duivel maar waarom zou "kleine hoster X uit NL" beter aan regelgeving en beveiliging voldoen dan een bedrijf als Microsoft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:43
Ik werk al een poos met Hidrive, inclusief Android app, van Strato. Nog geen problemen hiermee ervaren en waarschijnlijk goedkoper, bij 250GB dan een NAS. Aanbieding van 30 euro per jaar en [privacy] Duitse servers. Ik vind het makkelijk werken.
https://www.strato.nl/korting

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
MAX3400 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:28:
OneDrive is geen bedrijf en Microsoft is de enige die sinds 2011 (uit mijn hoofd) aan alle Europese wetgeving voldoet incl. Government en Finance.

Maar oke, de andere opties die in de startpost staan zijn ook "ondoorzichtig"; misschien advocaat van de duivel maar waarom zou "kleine hoster X uit NL" beter aan regelgeving en beveiliging voldoen dan een bedrijf als Microsoft?
Ik ben het zeker met je eens dat niet elke hoster zomaar te vertrouwen is, vandaar dat ik ook vraag naar ervaringen. Ik ben benieuwd of er mensen een kleine hoster gebruiken en waarom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

arvidbeheerder schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:33:
[...]

Ik ben het zeker met je eens dat niet elke hoster zomaar te vertrouwen is, vandaar dat ik ook vraag naar ervaringen. Ik ben benieuwd of er mensen een kleine hoster gebruiken en waarom.
Zelfs privé gebruik ik Office365 met OneDrive... En bijna elke klant die ik bedien/bediende de afgelopen, pak 'm beet, 5 jaar, zit ook op Office365 met verschillende services (zoals InTune, Exchange Online, Azure database instances, etc).

Niet dat Microsoft "de heilige graal" is maar de tendens is door de EU en alle wetgevingen en audits etc. wel gezet.

Alternatef is wat @thaan aangeeft; je NAS ontsluiten naar de buitenwereld en zo data uitdelen. Wil je het "iets" minder secure, dan is SFTP of FTPS een mogelijkheid. Heb je ook geen kosten/moeite aan SSL-certs, eventueel DynDNS, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
MAX3400 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:38:
[...]

Zelfs privé gebruik ik Office365 met OneDrive... En bijna elke klant die ik bedien/bediende de afgelopen, pak 'm beet, 5 jaar, zit ook op Office365 met verschillende services (zoals InTune, Exchange Online, Azure database instances, etc).

Niet dat Microsoft "de heilige graal" is maar de tendens is door de EU en alle wetgevingen en audits etc. wel gezet.

Alternatef is wat @thaan aangeeft; je NAS ontsluiten naar de buitenwereld en zo data uitdelen. Wil je het "iets" minder secure, dan is SFTP of FTPS een mogelijkheid. Heb je ook geen kosten/moeite aan SSL-certs, eventueel DynDNS, etc.
Sinds DSM6 heeft Synology ingebouwde ondersteuning voor gratis SSL certificaten van Let's Encrypt, dus dat kan gratis tegenwoordig, kwestie van aanzetten in het Control Panel.

Er zijn tientallen oplossingen voor File Sharing, maar aangezien je al een Synology hebt staan zou ik persoonlijk daar beginnen. Je hoeft er niks voor te kopen/geen abonnement te nemen, hij staat er al & als het niet bevalt kun je altijd nog uitwijken naar een (betaald?) alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Wij gebruiken deze software:

https://github.com/filesender/filesender

https://blog.filesender.org/

Helaas moet je dit product wel zelf hosten.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 249002 op 08-05-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik verplaats wel even van Privacy & Beveiliging naar CSA. 'Natuurlijk' moet het veilig etc, maar de nadruk ligt hier denk ik toch meer op de software.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je had zelf al een op Cryptshare gebaseerde oplossing gevonden, maar je kan ook naar Cryptshare zelf kijken. Ja, dit moet je zelf hosten (kan op een fysieke of virtual appliance, maar ik geloof ook op bijvoorbeeld Windows Server), maar het is wel veilig. Naar wat ik begrepen heb is de licentie niet duur, het heeft outlook integratie, en files worden ook op de server zelf encrypted opgeslagen. Decrypten lukt alleen met het password (dat je uiteraard out-of-band naar de ontvanger stuurt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Liquidfiles. Met outlook plugin.
Pagina: 1