Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• CrazedFrogster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 10:29
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met de volgende hardware:

CPU: Core i5 4570
Ram: 8GB DDR3-1866 Kingston Hyper X (2x4)
Mobo: Asus H81-Gamer

In de originele configuratie draait de pc met 2x4gb werkgeheugen zonder problemen. DIMM A2 en B2.
Recentelijk heb ik een identieke geheugen kit als aanwezig is erbij gekocht. Beide geheugen modules geinstalleerd, helaas wil het systeem niet opstarten.

Wat ik zelf al heb geprobeerd:

Alle geheugenbanken testen met Memtestx86 op de werkende sloten. (geen fouten gevonden)
Alle geheugenbanken getest in een ander systeem. (werkt)
Alle DIMM slots invidueel getest met 1x4GB, (werkt)
Een 8GB configuratie in slot A1 en B1, (werkt)
Een 12GB configuratie in slot A1, A2 en B2 (werkt)
Een 12GB configuratie in slot A1, A2 en B1 (werkt niet)
Een 16GB configuratie werkt ook niet.

Moederbord Bios geupdate naar de laatste versie en bovenstaande opnieuw getest, zelfde resultaat.
Bovenstaande verhaal getest met compleet andere geheugenbanken, zelfde resultaat.

Indien iemand dit eerder tegen is gekomen, of er mensen zijn die suggesties hebben hoor ik dit graag.

Alvast bedankt voor jullie input.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

Op de site van Asus staat bij geheugen een disclaimer namelijk:
Due to Intel® chipset limitation, this motherboard can only support single-side memories when four modules are installed and they will run at the maximum transfer rate of DDR3 1066 MHz.
Nu is het mij niet helemaal duidelijk of Kingston HyperX geheugen nou single of double sided is (zoals wel vaker, zijn dat soort specs nogal 'vaag', kon nog wel iets vinden van double-ranked, kan zijn dat daar hetzelfde mee bedoeld word).

Dat zou dan kunnen verklaren waarom het niet wil werken met 4 modules.

Echter, je zou ook kunnen (proberen) te controleren of het geheugen slot zelf goed is. Gewoon 1 module alleen daarin en kijken wat er gebeurt (veel moederborden willen wel starten, sommige zijn echter wat koppiger en willen per se op z'n minst een module in het 1e slot, maar dat is even kijken).

[ Voor 0% gewijzigd door Nemesizz op 07-05-2018 21:40 . Reden: toevoeging ]

• CrazedFrogster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 10:29
Hey Nemsizz,

Ik heb het vandaag getest, het werkt inderdaad met 4 dimms single rank memory wel, en ik kan inderdaad geen hogere snelheid dan 1066 halen. Ik vermoed dat dat een pci-e lane beperking is van de H81 chipset.

Bedankt voor je reactie, nu ben ik er in ieder geval achter wat het is. Even opzoek naar een moederbord upgrade.

moderator, hier mag een slotje op :)