Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies thuisnetwerk configuratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sjigr
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Ha allemaal!

Bij mijn ouders thuis is er een relatief uitgebreid netwerk. Deze ziet er op het moment als volgt uit (plaatje is enigszins versimpeld):

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/34zf4w6.jpg

Toelichting:
Modem: Ziggo Connect box (deze doet verder niks; enkel voor toegang tot het grote web)
Router: Apple Time Capsule
AP's: Apple Time Capsules, Airport Express
Switch-1: D-Link DGS-1210-24P (managed)
Switch-2: TP-Link TL-SG105/TP-Link TL-SG108 (unmanaged)
AP/CB Buiten: Engenius ENS500EXT

De Time Machines zijn lollige dingen, maar laten hier en daar te wensen over. Vooral als je van de ene naar de andere locatie verplaatst, pakt een apparaat de verbinding niet direct over (hij heeft meestal pas na 5 minuten door dat er een betere verbinding beschikbaar is). Ook het opzetten van een gast netwerk en andere leuke dingen is simpelweg niet mogelijk.

Vandaar dat we nu 6 stuks TP-Link EAP245 hebben aangeschaft. Heb er gelijk 2 stuks TP-Link TL-SG108PE bij besteld (managed switch met PoE ondersteuning). Voornamelijk om het bereik in en om het huis te verbeteren, maar ook voor het gast-netwerk.

Het plan is nu om te beginnen met het opzetten van het nieuwe netwerk, waarbij er ook gelijk een gast-netwerk komt. Volgens mij is dit het beste te bereiken door 2 SSID's te gebruiken met aparte VLAN's.
Alle netwerk apparaten (IP cams, SONOS, Apple TV's, printers ed.) komen op het ene VLAN samen met "huis devices" (eigen laptops/smartphones). Gasten komen op een ander VLAN met alleen beperkt toegang tot het internet (het beperken, in snelheid, is simpel te doen via de acces points).

Ik ben enigszins bekend met netwerken (eerste jaar ICT System and network engineering :P), maar heb desondanks toch nog een paar (enigszins relevante) vragen;

- Is er, naast de juiste switches en AP's, ook nog een "speciale" router nodig?
Ik heb uiteraard nog een Apple kastje liggen, en ook nog een Netgear R7000 router. Maar weet niet of die geschikt zijn?
- Dan nog de vraag of het type switch van belang is. We hebben al wat switches in gebruik (stuk of 6), moeten deze allemaal vervangen worden door managed switches? In principe hangen er nooit AP's aan een unmanaged switch, alleen TV's, Apple TV's, en andere meuk (die dus onder hetzelfde VLAN ID vallen).

Ik hoop dat de situatie een soort van duidelijk is, zo niet dan hoor ik dat graag :)

Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 12:02
Als je met VLANs gaat werken, heb je een router nodig die daarmee overweg kan. De meeste consumer routers kunnen dat niet. Of die Apple dingen dat kunnen weet ik niet. Zelf gebruik ik een ER-Lite. Die kan dat wel.

Ik weet niet wat voor IPcams je hebt, maar Chinese meuk zou ik in een apart VLAN zetten.

Managed switch is nodig voor VLAN, maar misschien kun je door het slim in te delen ergens nog een unmanaged hergebruiken, voor devices die allemaal in hetzelfde VLAN zitten.

• sjigr
  • Niet online
Hi, thanks voor je reactie!

Die AirPorts zijn de meest simpele consumenten dingen, dus dat zit er niet op. Niks negatiefs daarover trouwens, voor simpel thuis gebruik zijn ze echt top!

Edgerouter staat blijkbaar goed aangeschreven en kost geen drol, dus die is onderweg :)

IP cams zijn van Dahua en Honeywell (rebranded Dahua, nagenoeg gelijk). Denk alleen dat als die in een andere VLAN zitten dat de NAS ze dan niet meer gaat vinden? Dan zou die ook gelijk verhuist moeten worden naar die andere VLAN, en dat zie ik dan weer wat minder zitten... :)

Over de switches: dan klopt mijn gedachte dus :). Waar nodig een manager switch, en voor de rest een dom dingetje xD

Nogmaals dank, ik ga morgen lekker wat rommelen :P

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Als ze in een ander VLAN zitten kunnen die de NAS gewoon bereiken (routeren op de EdgeRouter) tenzij je daar een ACL voor instelt (dat verkeer tussen VLANs niet mag)

Dingen die gevonden worden via broadcast en in een ander VLAN zitten zullen niet gevonden worden zonder extra's. A la Chromecast

• sjigr
  • Niet online
Het begin is er: Router werkt en heeft nu 2 DHCP servers op VLAN 3 en 6.
Bekabeld werkt alles prima. Als ik m'n laptop op een tagged 3,6 poort aansluit en ik m'n laptop configureer voor VLAN 3 of 6 krijg ik ook een juist IP adres en heb ik gewoon internet.

Het probleem lijkt nu echter te zijn dat ik de WAP's niet geconfigureerd krijg. Als ik er een op een untagged 6 aansluit en geen VLAN ID bij de SSID's opgeef werkt alles prima. Op het moment dat ik hem configureer om bij 2 SSID's een ander VLAN ID te gebruiken, en hem vervolgens op een tagged 3, 6 poort aansluit kan ik geen verbinding meer maken met de AP (zowel via de EAP controller als de web interface, hij heeft dus geen verbinding meer met het netwerk. Verbinding maken met de WAP heeft dan ook geen zin, want hij kan de router niet vinden... :/

Wat doe ik fout? Zonder WiFi leven blijkt nogal een situatie te vormen...

[ Voor 5% gewijzigd door sjigr op 11-05-2018 12:48 ]

• sjigr
  • Niet online
Na wat rond klooien leek het aan de controller te liggen. Voorlopig werkt alles nu dus (yeah).

Thanks voor de reacties!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Wel grappig, je start een hele operatie op omdat wifi device last hebben van het sticky client probleem.
Dat ga je echt niet hiermee oplossen.

Je moet het wifi vermogen van de Ap's en router terug schroeven, zodat er minder overlap in het bereik is en je device eerder de neiging hebben over te schakelen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• sjigr
  • Niet online
Dat was niet de enige reden ;)
Voornamelijk het hele VLAN gebeuren en geavanceerdere router functies waren voor ons de redenen. Daarnaast kan je op de Apple kastjes niks aan het vermogen doen; die blazen gewoon lekker alles de wereld in.

Huidige set-up werkt in ieder geval al vele malen beter (zelfs zonder terugdraaien van zendvermogen).

Dan toch nog wel een dingetje helaas;
We hebben een 400/40 abbo bij Ziggo. Dat is natuurlijk helemaal leuk, alleen wat ik ook doe ik, ik kom niet verder dan 140 ~ 150 Mbps. Zowel bedraad als draadloos is dit telkens de harde limiet.
Iemand een hint wat hier fout kan gaan?

Wellicht het vermelden waard: na simpele configuratie van de router (alleen WAN/LAN) kreeg ik wel de volle 400 Mbps, na wat verder configureren ineens niet meer (kan helaas niet achterhalen waar het fout is gegaan). Enige wat ik tot nu toe heb geconfigureerd zijn de VLAN's, enkele poorten opengegooid, en natuurlijk wat DHCP servers...

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 20:11
Ik denk dat je hardware offloading hebt uitgeschakeld, door sommige wijzigingen in de configuratie.

• sjigr
  • Niet online
Yes, dat was 'm!
Thanks! :)

• jay448
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-03 19:28
Hi,

Zelf gebruik ik graag apparatuur van Mikrotik. Ik weet niet of het ook in te stellen is op de apparatuur die je hebt aangeschaft maar bij mijn Mikrotik access points heb ik een regel gemaakt dat zodra het bereik van de client (WiFi device) beneden een bepaalde signaal sterkte komt hij connectie maakt met een access point dat wel aan de signaal sterkte voldoet. Helaas standaard blijft een apparaat al snel verbonden met het access point waar hij origineel verbonden mee is ook al is er een aanwezig die een sterker signaal heeft.

Ik weet niet of je er wat aan hebt of dat je het in kan stellen op je apparatuur maar wie weet :).

Succes er in elk geval nog mee.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Tja roaming wordt nu eenmaal door de client gedaan en niet door het Ap.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• sjigr
  • Niet online
@ Bovenstaande,

De hele zooi werkt op het moment optimaal. Heb enkele AP's wat teruggeschroefd en alle clients pakken nu steeds het "juiste" signaal op, Thx iedereen!

Toch nog een volgende kwestie:
We hebben buiten een point 2 point verbinding (t.b.v. de IP camera's), bestaande uit 2 Engenius ENS500.
Sinds kort hangen er echter ook 2 TP-Link EAP225 Outdoor AP's buiten (voor smartphones/tablets/laptops ed.).

Ik dacht dat het wel een leuk idee was om de Client-Engenius hiermee te verbinden, want nu hangen er 2 AP's bijna naast elkaar (Engenius en TP Link). Schijnbaar heeft de Engenius er echter moeite mee om de TP Link te vinden, deze vind hem namelijk helemaal niet na een site survey.

Er zit ongeveer 20 meter vrij veld tussen, dus hij zou hem gewoon moeten oppikken. De Engenius ondersteunt alleen 802.11n, wat de TP-Link ook ondersteunt.

Iemand een hint over wat er fout kan gaan? Of moet er gewoon een nieuwe client bridge komen?
Pagina: 1