Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• TheL0nelyDevil
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-08-2021
Mijn vraag
Waarom heb ik zo'n lage clock snelheid op mijn 2600x?
Ik heb ook soms fps drops in games wat ik niet hoor te hebben, bijvoorbeeld in GTA of CSGO.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen 2600x
MSI x470 gaming plus
gtx 1060 6g palit
8 gb ddr 2666 ram
bitfenix formula 450w

https://imgur.com/a/ZSzB55R
https://imgur.com/a/MnJ6G8D

[ Voor 26% gewijzigd door TheL0nelyDevil op 07-05-2018 17:26 ]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Werkt mijn gekozen ram op dit moederbord met Ryzen ?

Anyhow, en het klinkt nu even stom; je topicstarts zijn relatief summier de laatste tijd; eergister was je ook al verwezen naar de handleiding voor enige info/inzet. Hoe moet ik nu ruiken/voorspellen hoe de BIOS staat ingesteld op dit moment?

En hoe weet je dat je framedrops niet hoort te hebben? Je systeem draait nog geen 48 uur; blijkbaar verkeerd geinstalleerd / verkeerde BIOS-settings / verkeerde iets dus ik doe geen enkele aanname dat jouw benchmarks / frames wel/niet correct zijn. Nog afgezien van het feit dat je 0 aanvullende info post zoals een normale benchmark-tool waar je zelf (bijna zeker) exact uit kan halen of je CPU echt bottleneckt, je GPU echt bottleneckt, je storage (welke, want niet genoemd) bottleneckt etc.

Advies: vul je startpost even aan met tastbare info van hoe alles nu staat ingesteld; ik ben (in zijn algemeenheid) een beetje klaar met "hier is een screenshot, klik erop en regel dat voor me".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 15:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

8GB RAM?

Grote kans dat die op Single Channel draait. Zeg maar dag tegen je RAM performance, al helemaal als die op de standaard 2133 loopt.

En in je screenshots zie ik gewoon je CPU boosten naar 4200MHz, zoals hij hoort te doen. Je huidige clockspeed van 2200 is de werking van de energiebesparende functies van je CPU. Niks aan de hand daar dus.

Mijn gok? Het probleem ligt bij je RAM.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• TheL0nelyDevil
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-08-2021
@Blaat

hmm, dus als ik nog een 8gb latje aanschaf zou het op dual channel draaien. Waardoor ik 2666 mhz haal en het probleem opgelost is?

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 15:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

TheL0nelyDevil schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:28:
@Blaat

hmm, dus als ik nog een 8gb latje aanschaf zou het op dual channel draaien. Waardoor ik 2666 mhz haal en het probleem opgelost is?
Niet helemaal. Die twee zijn namelijk ongerelateerd aan elkaar. Op dit moment heb je twee problemen:

1. Je gebruikt maar 1 enkel latje waardoor je in leek-termen je performance halveert (niet helemaal, maar als je het wil weten staat dit uitgelegd op Wikipedia).
2. Ryzen CPU's profiteren van hoge geheugensnelheden omdat de interne communicatie tussen clusters van de CPU gelijk gezet wordt aan de memory frequency. Als jij in de BIOS niks hebt verandert, draait je geheugen 2133MT/s in plaats van de 2666MT/s wat je geheugen nu aan kan. Je zal dus de BIOS in moeten om de gewenste geheugensnelheid in te stellen.

Mijn advies? Koop een compleet nieuw geheugenkitje. Al je nu een latje erbij koopt weet je niet zeker dat het nieuwe geheugen identiek is aan je huidige latje en dat kan problemen/crashes geven.

Kies er 1 uit deze lijst:
categorie: Geheugen intern

Deze latjes zijn van dermate hoge kwaliteit dat ze in 99% van de gevallen de 3200MT/s daadwerkelijk halen op Ryzen, wat helaas bij andere setjes nog geen gegeven is. 3200MT/s of 3466MT/s is de sweetspot voor de Ryzen 2000 series, daarboven worden de verschillen kleiner in performance.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.