Middelloon geeft inderdaad meer zekerheid, maar het collectieve van zo'n regeling kan ook een nadeel zijn (geen/minder indexatie door tegenvallende resultaten, strengere regels & hogere kosten). Ook voor je eigen bijdrage kan het nadelig zijn:
Mijn vorige twee pensioenfondsen (middelloonregeling) hadden een totale bijdrage van 20+% van het loon minus de franchise. Eigen bijdrage was ongeveer de helft daarvan.
Mijn huidige pensioenis obv beschikbare premie, omdat ik nog jong ben is de bijdrage nu 9% (eigen bijdrage 4,3%), als ik ouder ben stijgt de totale bijdrage maar de eigen bijdrage blijft gelijk. De regeling gaat uit van een rekenrendement van 4%.
Stel het rendement is uiteindelijk 4% dan ben ik per saldo beter af doordat mijn eigen bijdrage lager is.
Daarbij kan je bij de meeste pensioenverzekeraars waar de pensioenen obv beschikbare premie lopen tussentijds je pensioen vastzetten. Dus als de rente ooit nog eens naar 10% gaat kan je (een deel van) je pensioen alvast vast laten zetten. Je koopt dan alsnog (een stukje) gegarandeerd pensioen.
Ook is het voordeel dat je zelf meer invloed kan uitoefenen, standaard zal een pensioen obv beschikbare premie naarmate jij je pensioenleeftijd nadert een groter deel van je pensioen in obligaties beleggen om de gevolgen van een beurscrash te verminderen.
Met nog 40 jaar te gaan zal je opgebouwde pensioen nog niet super hoog zijn, wat je het beste kunt doen is niet te zeggen. Eenvoud kan een argument zijn, maar op
www.mijnpensioenoverzicht.nl heb je ook in één oogopslag een goed overzicht.
Mijn advies: zoals elke belegging moet je ook je pensioenen spreiden. Lekker laten staan dus. Ik heb (al) 4 pensioenfondsen en ook nog zo'n 40 jaar te gaan...