Nieuwe PC : Dual Boot 2x Win 10 Pro - Secure Boot (aan/uit)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodeboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-04-2021
Heb een nieuw systeem samengesteld en inmiddels in elkaar gesleuteld.
(BOARD : Asus PRIME Z370-A | CPU: 8700K | RAM: 16GB)

Mijn vorige systeem (uit 2007) was inmiddels al een beetje antiek. Werkte nog zeer prima maar door de patch eerder dit jaar voor "Meltdown" had ik merkbare vertragingen en hick-ups in de "cpu load".
(BOARD : Gigabyte GA-P35-DS4 | CPU: Q9550 Quad Core 2.83GHz | RAM: 8GB)

In die 11 jaar uiteraard veel veranderd, waaronder de overgang van de traditionele BIOS en MBR (Master Boot Record), naar een UEFI BIOS en GPT (GUID Partition Table).
Vandaar wat vraagjes om het een en ander duidelijk te krijgen, en onaangename verrasingen te voorkomen.

Ik zit er aan te denken om een Dual Boot systeem te maken met 2x Windows 10 (pro), om zo zaken gescheiden te houden, en mijn 2e PC ook op termijn te kunnen vervangen hiermee (ook een Q9550 systeem).

Voor nu komt er 1 SSD en 2 HDD's in.
(SSD : Windows 10 Pro, HDD's : RAID 1 storage).

Later moet hier 1 SSD en 2 HDD's bijkomen.
(SSD : Windows 10 Pro, HDD's : RAID 1 storage).

Dus totaal: 2x SSD en 4X HDD. voor 2x Windows 10 Pro installaties gescheiden van elkaar op eigen SSD.
(Ik weet dat de schijven niet verborgen zijn, en door elkaar worden gezien)

---
Nu vroeg ik mij af, wat nu te doen met "Secure Boot" instelling in de BIOS.

Na onderzoek gelezen dat "Secure Boot" bij "Multi Boot" problemen kan geven.
Echter lees ik alleen voorbeelden met Windows en Linux (Ubuntu) samen.
---

VRAAG 1
Is dit ook het geval voor "Dual Boot" met 2 Windows versies (2x Win 10 Pro), of gaat Windows hier goed mee om.... Wat nu te doen, "Secure Boot" aan of uit in de BIOS..??

Wil graag de instelling NU goed zetten om problemen te voorkomen wanneer de 2e Windows 10 installatie er bij komt!

VRAAG 2
Kan ik met "Secure Boot" aan, nog steeds opstarten van een "bootable USB stick", om Windows setup uit te voeren..??

VRAAG 3
Gaat deze "Dual Boot" inderdaad werken, krijg ik bij starten van het systeem een "keuze menuutje" welk OS ik wil starten (zoals het vroeger ging). Of is dit tegenwoordig met "UEFI BIOS" en GPT en Windows 10 anders, kan ik straks gewoon nog kiezen welk OS te starten..??

(Inmiddels wel gelezen dat ik "fast boot" moet uitzetten, om corruptie problemen te voorkomen)

VRAAG 4
Hoe gaat dit werken met de "Windows licenties", uiteraard heb ik 2 licenties nodig, geen probleem.
Ik weet dat tegenwoordig deze ook in de "UEFI BIOS" worden opgeslagen (of gekoppeld).

Zijn deze ook daadwerkelijk ergens zichtbaar en leesbaar in de BIOS..??
Worden er ook meerdere licenties opgeslagen of kan er maar 1 licentie code worden opgeslagen in de UEFI BIOS..??
Hoe gaat het bij herinstallatie van Windows, hoe weet het systeem wanneer welke "licentie" te gebruiken..??

---
VIRTUALISATIE
Ik heb ook (kort) gekeken naar virtualisatie zoals, VirtualBox.
Maar voor zover ik het begrepen heb, heb je altijd een "Host OS" nodig, waarin je het andere OS start.
Daardoor ben je dus al een deel van je resources kwijt aan het Host OS.

Dit maakt het misschien ook (onnodig) ingewikkelder voor mij.
Ik vind "virtualisatie" wel interessant, maar denk dat het eerder meer problemen veroorzaakt vanwege gebrek aan kennis. Of valt dit wel mee als je hier nog geen enkele ervaring mee hebt..??

Deze manier van virtualisatie lijkt een goede oplossing om iets te testen in een andere omgeving,
maar twijfel ook of het wel een oplossing is voor 2 volwaardige Windows installaties voor dagelijks gebruik!
---

Bedankt alvast voor de reactie(s) !!!

Mochten mensen nog advies/tips/aandachtspunten hebben voor "Dual Boot" met 2 Windows 10 versies, dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk heb je maar 1 Windows-licentie nodig.

Je verhaal over virtualisatie: Het Host-OS kan ook de hypervisor zijn. Bijvoorbeeld ESXi of Hyper-V. Binnen dat 'OS' draaien dan de virtuele machines. En de overhead aan resourses valt reuze mee, zeker als je er 2x hetzelfde OS op gaat virtualiseren is de kans dat je behoorlijk kunt overboeken (dus hetzelfde RAM 2x gebruiken) aardig groot. :)

Een beetje verdieping in de gekozen hypervisor (virtualisatie-OS) kan inderdaad geen kwaad. Zelf ben ik meer fan van VMware ESXi dan Hyper-V maar dat moet je zelf uitvinden. Overigens zijn er nog veel meer hypervisors. Virtualbox draait inderdaad als 'gewoon' programma op Windows, Linux, Mac of Solaris. Die gebruik je meer voor testopstellingen, niet voor primair gebruik voor productiesystemen.

Secure Boot en Windows Multibooten heb ik weinig verstand van, dus dat laat ik aan een ander over ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 08-05-2018 02:26 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je hebt maar 1 Windows licentie nodig, en je kan gewoon Secure boot aanzetten. Vergeet niet CSM uit te zetten. Jouw oplossing is deftig en je zal in je bios gewoon kunnen booten van beide OS'en en desnoods met de juiste config kan je ook nog je BSD aanpassen waardoor je kan kiezen tussen welk OS.

Het is met 2 x Windows 10 minder complex dan je denkt. Let er wel op dat ondanks de gekozen oplossing je altijd alle drives zichtbaar hebt binnen beide OS'en en het ene OS het andere kan slopen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theodeboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-04-2021
Bedankt voor de reacties !!!

(Door overzetten van hardware uit mijn 2 pc's naar het nieuwe systeem, had ik even geen toegang tot mijn Tweakers account login om te kunnen reageren, vandaar nu pas een reactie).

Windows Licenties - 1 of 2 nodig voor Dual Boot configuratie
Hoe zit dit nu precies met maar 1 Windows licentie nodig, voor 2 installaties (Dual Boot) op zelfde systeem...

Is dit omdat het is toegestaan, of omdat het automatisch gebeurd omdat de 2e Windows installatie bij "activatie poging" ziet dat er voor deze hardware een geldige licentie is en daarom deze OOK activeert..??

Als dit zo gaat, kan dit dan geen problemen geven bij "Windows updates", als er iedere keer kort na elkaar 2 Windows installaties, met dezelfde licentie, worden ge-update..??

Lees ook berichten dat er wel 2 licenties nodig zijn, beetje verwarrend nu!
Of kan en mag dit, omdat er steeds maar 1 Windows installatie actief is en gebruikt wordt, en daarom is toegestaan..??

Windows Licenties - Aanschaffen
Zag prijzen van 2 of 3 tientjes voor Win 10 Pro, en dacht dat dit de goedkopere OEM licenties waren.
Heb inmiddels gelezen dat die verkochte licenties toch niet helemaal zuiver zijn en waarschijnlijk later tot problemen kunnen leiden, en een beetje een loterij is of je geluk hebt! Kan het natuurlijk proberen, maar zitten dus best risico's aan.

De prijzen voor legitieme licenties zijn duurder, en zag bij Azerty voor € 139,- (Windows 10 Pro NL, met DVD). En als ik er dan 2 nodig heb, dan wordt het toch wel een stuk duurder dan ik dacht (meer dan € 200 duurder). Als het moet dan moet het, maar had het liever goedkoper gehad.

Virtualisatie
Heb inmiddels zitten spelen met Hyper-V, handig dat dit tegenwoordig ingebakken zit in Windows 10 Pro. Allemaal best overzichtelijk en duidelijk hoe dit werkt. Merkte wel dat het visueel benaderen van de 2e gevirtualiseerde installatie wel trager werkt, wat ik storend vond. Moet nog even kijken of dit altijd zo vertragend is, of dat ik dit nog ergens beter kan configureren en optimaliseren voor een soepelere werking.

Voor nu ga ik dit niet actief gebruiken, maar ga er zeker nog mee spelen en mij er verder in verdiepen!
Bedankt voor het noemen van Hyper-V.

Oplossing Dual Boot - Schijven verbergen
Was mij er van bewust dat bij een "Dual-boot/Multi-boot" configuratie de Windows configuraties elkaars schijven/partities kunnen zien en benaderen. Wilde hiervoor in schijfbeheer de schijven "offline" instellen of stations letters uitschakelen voor de andere Windows versie, zodat het systeem zo geen toegang meer zou hebben. Wellicht niet 100% verborgen, maar deze optie is makkelijk te gebruiken en hoef ik maar 1 keer zo in te stellen.

Echter in mijn BIOS ontdekte ik dat ik per SATA poort deze kan in of uitschakelen, wat eigenlijk een mooiere oplossing is. Weet niet of dit tegenwoordig standaard functionaliteit is, maar mijn moederbord (Asus PRIME Z370-A) ondersteund dit. En kan deze specifieke instellingen ook toevoegen als "favoriet", zodat deze eenvoudig en snel te benaderen zijn in de BIOS.

Zo kan ik schijven in/uit schakelen, net wat ik op dat moment nodig heb voor de Windows configuratie die ik wil starten. En is deze zo ook volledig geïsoleerd van de andere Windows configuratie.