Nieuw netwerk aanleggen voor een leek.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Topicstarter
Hoi,

Wij willen binnenkort (redelijk snel) overstappen van KPN naar Caiway.
Caiway biedt ons 300Mbps t.o.v 30Mbps die wij nu halen bij KPN. Puur omdat we voor beide pakketten evenveel betalen leek Caiway ons de betere optie.

Nu moeten we dus voor Caiway onszelf voorzien van een router.

We hebben geen echt budget, het is meer kijken naar wat mogelijk is. Natuurlijk willen we ook geen onnodig geld uitgeven aan dure switches als wij dit niet nodig hebben.

Huidige indeling
Begane grond:
- 2x LAN aansluiting dichtbij de TV (eentje die gaat via stroom, is een verlenger van KPN)

- 1x TV via LAN
- 1x Laptop via WiFi
- 3x Samsung telefoons via WiFi

Bovenverdieping:
- 2x LAN aansluiting. Eentje zit in een slaapkamer, de andere zit in de 'werkruimte'.

- 1x PC via LAN
- 1x Samsung telefoon via WiFi
- 1x Laptop

Mijn doel is om op beide verdiepingen goed bereik te hebben. Ook dat deze netjes op elkaar ''overlopen''. Heb met mijn huidige netwerk vaak dat ik op mijn telefoon handmatig op de andere AP (eigenlijk geen AP ;)) moet overschakelen (dus opnieuw verbinden)

Ik ben de enige ''veelgebruiker'' in huis. Ik game en download games. Zo wordt er op 1 client veelal Netflix gekeken en op de andere YouTube gekeken en spelletjes gedownload. Ook wordt er af en toe naar een Spotify playlist geluisterd.

Onze indeling:
https://imgur.com/a/sFgYbhK

Wat heb je al kunnen vinden?
Ik heb erg goede ervaringen met Ubiquiti. Deze zie ik vaak op locaties waar er een grote ''area'' dekking nodig heeft en waar er veel clients tegelijk op het netwerk (kunnen) zitten. Als je dus een paar stappen zet, heb je geen last dat het opeens wegvalt.

Daarom dus twee lijstjes:
'All-in-one' setje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System (2 mesh points)€ 317,95€ 317,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,95

4 aparte:
#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 102,95€ 102,95
2Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 73,-€ 146,-
1Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 103,35€ 103,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,30

Ik heb dus geen idee of dit/deze product(en) ons het geld waard is/zijn of dat er misschien andere alternatieve (goedkopere/betere) opties zijn.

Ik denk ook dat het handig is als bijvoorbeeld de router in de meterkast staat (ivm getrokken kabels) en dat we 1 AP op de begane grond hebben (dichtbij TV) en 1 AP in OF de werkkamer OF in de slaapkamer.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ben een compleet leek hierin.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Aangezien je vaste bekabeling hebt zou ik geen wifi in mesh gebruiken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 16:49
Krijg je vanuit Caiway geen modem/router meegeleverd? Lijkt mij toch van wel..
Als je zoals je al zegt een "leek" bent, zou ik niet gaan werken met een Ubiquiti USG router, hierop zul je voor TV ook weer VLAN's in moeten stellen en hetzelfde voor internet. Op de switch zul je dit ook weer precies hetzelfde moeten regelen en dus bijvoorbeeld de VLAN voor televisie toekennen aan poort 7 & 8 (of meer) en de andere poorten aan de VLAN voor internet.

Kun je niet beter gewoon enkel access points nemen van Ubiquiti met eventueel de switch en eventueel nog de Ubiquiti controller erbij? (Op een Raspberry PI, een vaste PC, een NAS of een ander apparaat wat continue aan staat, eventueel zou je daarvoor zelfs de cloud key kunnen kopen) Voor een leek lijkt mij deze oplossing een stuk minder ingewikkeld dan alles in moeten stellen op de USG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Rik. schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:55:
Als je zoals je al zegt een "leek" bent, zou ik niet gaan werken met een Ubiquiti USG router, hierop zul je voor TV ook weer VLAN's in moeten stellen en hetzelfde voor internet. Op de switch zul je dit ook weer precies hetzelfde moeten regelen en dus bijvoorbeeld de VLAN voor televisie toekennen aan poort 7 & 8 (of meer) en de andere poorten aan de VLAN voor internet.

Kun je niet beter gewoon enkel access points nemen van Ubiquiti met eventueel de switch en eventueel nog de Ubiquiti controller erbij? (Op een Raspberry PI, een vaste PC, een NAS of een ander apparaat wat continue aan staat, eventueel zou je daarvoor zelfs de cloud key kunnen kopen) Voor een leek lijkt mij deze oplossing een stuk minder ingewikkeld dan alles in moeten stellen op de USG
Caiway levert een modem mee.
Voor internet ontvang je van ons een modem. Het modem dat wij leveren heeft geen Wifi-functie. Dat betekent dat je een Wifi-router nodig hebt om draadloos te kunnen internetten. Als je deze niet hebt, dan kun je er eentje bij ons bestellen.
https://www.caiway.nl/pakketten/alles-in-1-glasvezel

Dus als ik het goed begrijp zou ik dan moeten werken met (eventueel) een switch en een controller? Waar zou ik dan naar moeten kijken?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:59
Ik zou inderdaad niet voor de eerste oplossing gaan, mede omdat je daarmee ook niet klaar bent.

Ik lees dat Caiway TV via coax doet, dus je hoeft niet in te zitten over het doorgeven van IPTV, dat maakt het wel simpeler.

Je hebt dus 3 LAN-aansluitingen nodig, en twee access points. De AC Lite heeft geen LAN pass-through, de Pro die dat wel heeft is een stuk duurder. Ik zou voor de USG, twee keer AC Lite en drie 5p switches zoals de pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E gaan. Als je wel TV via het netwerk kijkt dan heb je nog een 4e switch nodig.

In de meterkast de USG en een switch, daarop de aansluitingen naar boven en naar de TV.

Bij de TV één van de access points (en een switch en de decoder als televisie via het netwerk moet, andere optie is de KPN powerline adapters blijven gebruiken als dat goed werkt; ervaringen verschillen), boven op een van de kamers een switch en accesspoint.

Die switches doen geen PoE, maar bij de AP's wordt een inserter meegeleverd dus dat kost wel een stopcontact maar dan werken die AP's gewoon.

Als je meer kabels kunt trekken (2 naar de TV, twee naar beide kamers boven) dan kun je met één 8p switch beneden af en is die UniFi switch wel ok (maar kan goedkoper, moet je allen de PoE inserters aansluiten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
RhΓ shan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:00:
[...]

Caiway levert een modem mee.

[...]

https://www.caiway.nl/pakketten/alles-in-1-glasvezel

Dus als ik het goed begrijp zou ik dan moeten werken met (eventueel) een switch en een controller? Waar zou ik dan naar moeten kijken?
Het modem heeft geen wifi functionaliteit, maar zit er wel een router ingebouwd? Zo niet, dan heb je een router nodig en anders heb je aan een paar access points genoeg. Switch en controller zijn optioneel.

Ubiquiti levert wel goed spul, dus als je voor switch en AP gaat zou ik zeker voor Ubiquiti kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik neem aan dat het niet om een glasvezel abonnement gaat? Immers bij glasvezel is er geen modem nodig, enkel een router als je meerdere apparaten wilt aansluiten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:04:
Ik neem aan dat het niet om een glasvezel abonnement gaat? Immers bij glasvezel is er geen modem nodig, enkel een router als je meerdere apparaten wilt aansluiten.
Als het goed is, is het glasvezel internet. Alle benodigde zooi is hiervoor al eens aangesloten (we hadden ooit TV van Caiway en Internet van KPN?)

Zo begrijp ik dus dat ik in deze situatie niet eens een modem nodig is. Dus een router. Is de USG dan goed genoeg?
Paul schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:02:
Ik zou inderdaad niet voor de eerste oplossing gaan, mede omdat je daarmee ook niet klaar bent.

Ik lees dat Caiway TV via coax doet, dus je hoeft niet in te zitten over het doorgeven van IPTV, dat maakt het wel simpeler.

Je hebt dus 3 LAN-aansluitingen nodig, en twee access points. De AC Lite heeft geen LAN pass-through, de Pro die dat wel heeft is een stuk duurder. Ik zou voor de USG, twee keer AC Lite en drie 5p switches zoals de pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E gaan. Als je wel TV via het netwerk kijkt dan heb je nog een 4e switch nodig.

In de meterkast de USG en een switch, daarop de aansluitingen naar boven en naar de TV.

Bij de TV één van de access points (en een switch en de decoder als televisie via het netwerk moet, andere optie is de KPN powerline adapters blijven gebruiken als dat goed werkt; ervaringen verschillen), boven op een van de kamers een switch en accesspoint.

Die switches doen geen PoE, maar bij de AP's wordt een inserter meegeleverd dus dat kost wel een stopcontact maar dan werken die AP's gewoon.

Als je meer kabels kunt trekken (2 naar de TV, twee naar beide kamers boven) dan kun je met één 8p switch beneden af en is die UniFi switch wel ok (maar kan goedkoper, moet je allen de PoE inserters aansluiten.
Oke, dan moet het dus zo iets zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
3Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E€ 31,51€ 94,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 343,88

In ieder geval bedankt voor de snelle input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:08:
Zo begrijp ik dus dat ik in deze situatie niet eens een modem nodig is. Dus een router. Is de USG dan goed genoeg?
Caiway is wat vaag over wat ze meeleveren, ik neem wel aan dat het ding een router is zo anno 2018... Dan zou je de USG niet eens nodig hebben, moet je alleen de software om de AP's te programmeren even ergens installeren. Hoeft niet permanent te draaien (tenzij je een captive portal wil) dus dat lijkt me niet zo'n probleem.

Wat je verder nodig hebt is vooral een kwestie van touwtjes tellen, dat is wat ik heb gedaan naar aanleiding van je verhaal. Alles geconcentreerd op één plek is wel netter (vandaar de optie meer kabels te trekken) maar 4 of 5 switches in zo'n netwerkje is absoluut geen probleem. Bij grotere aantallen moet je misschien kijken of je het af kunt met minder, grotere, of zorgen dat je ketting niet te lang wordt, maar dat punt ga je zo te horen niet bereiken :)

RhΓ shan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:08:
[...]

Als het goed is, is het glasvezel internet. Alle benodigde zooi is hiervoor al eens aangesloten (we hadden ooit TV van Caiway en Internet van KPN?)

Bij glasvezel heb je enkel een media converter nodig die tussen de glasvezel en ethernet. Er is geen analoog signaal meer. Jij steekt de kabel van de router in de ethernet aansluiting van de media converter.

De vraag is alleen of je interactieve tv hebt afgesloten of niet. Digitale tv gaat bij Caiway kennelijk nog over de coax kabel maar interactieve tv niet meer.
Oke, dan moet het dus zo iets zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
3Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E€ 31,51€ 94,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 343,88

In ieder geval bedankt voor de snelle input!
Zal een enkele router niet voldoende zijn om in het gehele huis dekking te geven? Ik neem aan dat alle kabels in de meterkast uitkomen, dan moet zo te zien een enkele router voldoende zijn. Je hebt 5 LAN poorten nodig dus kies je voor een router die er minder heeft dan heb je nog een simpele gigabit switch nodig. Puur voor internet dan, hangt er nog vanaf welke manier van televisie kijken je hebt gekozen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broken
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 07:51
Mijn ervaring met Caiway glasvezel is dat de modem nogal wispelturig is met tot routers. Bij een van de mensen was de oplossing Linksys er uit en de aanbevolen Caiway router er in.

Ik kan helaas niet zeggen of dit nog steeds zo is aangezien dit een jaar terug gebeurd is. Mogelijk wil je het wel eerst nakijken.

01101000 01100101 01101100 01110000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Paul schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:15:
[...]
Caiway is wat vaag over wat ze meeleveren, ik neem wel aan dat het ding een router is zo anno 2018... Dan zou je de USG niet eens nodig hebben, moet je alleen de software om de AP's te programmeren even ergens installeren. Hoeft niet permanent te draaien (tenzij je een captive portal wil) dus dat lijkt me niet zo'n probleem.

Wat je verder nodig hebt is vooral een kwestie van touwtjes tellen, dat is wat ik heb gedaan naar aanleiding van je verhaal. Alles geconcentreerd op één plek is wel netter (vandaar de optie meer kabels te trekken) maar 4 of 5 switches in zo'n netwerkje is absoluut geen probleem. Bij grotere aantallen moet je misschien kijken of je het af kunt met minder, grotere, of zorgen dat je ketting niet te lang wordt, maar dat punt ga je zo te horen niet bereiken :)
Als het goed is heb ik hierboven nog een AP staan (een of andere Sitecom) die als het goed is ook als Switch te gebruiken is.

Waarom zijn trouwens die switches nodig? Ik bedoel zeg maar of je niet direct een kabel van de modem naar het AP kan doen (dus zonder een tussenstop ;))

Ik heb even gekeken, het blijkt dat wij hier een Genexis modem al geinstalleerd hebben. Heb geen idee hoe oud deze is, en of deze uberhaupt een router functionaliteit heeft. Voorheen (toen we dus TV via Caiway hadden) kon er wel gewoon TV gekeken worden (kabel ging direct van modem naar TV kastje). Ook de KPN powerline werkt bijzonder goed.
@Tsurany De TV zat niet via Coax, maar via een Ethernet aangesloten (vroeger, toen wij nog wel Caiway tv hadden)

Modem is overigens een Genexis Type 2 / FiberXPort
Afbeeldingslocatie: http://www.verhoevenontwerpburo.nl/media/1181/genexis-IMG_7251.jpg?mode=crop-up&width=360&cropUpZoom=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Welk abonnement heb je bij Caiway afgesloten? Hun digitale televisie gaat over coax, de interactieve televisie over ethernet.

Je kan niet meer dan 1 apparaat rechtstreeks op de FiberXPort aansluiten omdat dat apparaat geen router functionaliteit heeft. Het enige wat dit apparaat doet is het omzetten van digitale signalen over de glasvezelkabel naar digitale signalen over coax/ethernet, het is dus officieel ook geen modem aangezien er geen analoge signalen in gaan of uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:29:
Welk abonnement heb je bij Caiway afgesloten? Hun digitale televisie gaat over coax, de interactieve televisie over ethernet.

Je kan niet meer dan 1 apparaat rechtstreeks op de FiberXPort aansluiten omdat dat apparaat geen router functionaliteit heeft. Het enige wat dit apparaat doet is het omzetten van digitale signalen over de glasvezelkabel naar digitale signalen over coax/ethernet, het is dus officieel ook geen modem aangezien er geen analoge signalen in gaan of uit komen.
Oke, op de site staat dat ze een TP-Link Archer C1200 aanraden.
Wij hebben op het moment nog een KPN abonnement, we zijn nu echt aan het kijken wat we precies kwijt zijn en nodig hebben voor een Caiway glasvezel abbo.

Wij willen ook Interactieve TV, puur omdat we alles opnemen ;)

Dus eigenlijk best wel vaag dat zij een 'modem' meeleveren die eigenlijk niks kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:33:
[...]

Oke, op de site staat dat ze een TP-Link Archer C1200 aanraden.
Wij hebben op het moment nog een KPN abonnement, we zijn nu echt aan het kijken wat we precies kwijt zijn en nodig hebben voor een Caiway glasvezel abbo.

Wij willen ook Interactieve TV, puur omdat we alles opnemen ;)
Dus alles zal dan via ethernet verlopen, coax wordt niet gebruikt.
Dus eigenlijk best wel vaag dat zij een 'modem' meeleveren die eigenlijk niks kan.
Ze leveren hem omdat hij simpelweg nodig is om van gladvezel naar ethernet te gaan.

Je hebt dan, volgens hun handleiding, een poort voor internet en een poort voor televisie. Sluit je router aan op poort 1 via eithernet en je tv ontvanger op poort 2.

Alle andere computers die je bekabeld aansluit komen dan op die router te zitten.

Je zal dus enkel een router nodig hebben en, afhankelijk van de wifi dekking, accesspoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:23:
Als het goed is heb ik hierboven nog een AP staan (een of andere Sitecom) die als het goed is ook als Switch te gebruiken is.
Die kun je zeker ook gebruiken ipv een AP en een switch.
Waarom zijn trouwens die switches nodig? Ik bedoel zeg maar of je niet direct een kabel van de modem naar het AP kan doen (dus zonder een tussenstop ;))
Jazeker, maar op welke kabel wil je dan je PC, laptop of interactieve TV ontvanger aansluiten? :)

Je hoeft geen nieuwe AP te kopen als je er al een hebt die je op een leuke plek neer kunt zetten. Als je er meer dan één hebt is het belangrijk voor het roamen dat je de boel goed afstelt.

Beide AP's op:
- hetzelfde netwerk (dus van die Sitecom dus niet de WAN-poort gebruiken als die er op zit)
- hetzelfde SSID
- kanaal op 5GHz (mits aanwezig) maakt niet zoveel uit, maar beiden verschillend
- op 2.4 GHz beiden verschillend, maar alleen kanaal 1, 6 of 11 gebruiken
- B-protocol (11MBit/s) uitschakelen
- Signaalsterkte terugschroeven zodat je beneden de AP boven amper ziet en andersom
- Eventueel minimale snelheid verhogen zodat clients eerder verzocht wordt een andere radio te nemen

RhΓ shan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:42:
[...]

Dus alles zal dan via ethernet verlopen, coax wordt niet gebruikt.

[...]

Ze leveren hem omdat hij simpelweg nodig is om van gladvezel naar ethernet te gaan.

Je hebt dan, volgens hun handleiding, een poort voor internet en een poort voor televisie. Sluit je router aan op poort 1 via eithernet en je tv ontvanger op poort 2.

Alle andere computers die je bekabeld aansluit komen dan op die router te zitten.

Je zal dus enkel een router nodig hebben en, afhankelijk van de wifi dekking, accesspoints.
Paul schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:45:
[...]
Die kun je zeker ook gebruiken ipv een AP en een switch.
[...]
Jazeker, maar op welke kabel wil je dan je PC, laptop of interactieve TV ontvanger aansluiten? :)

Je hoeft geen nieuwe AP te kopen als je er al een hebt die je op een leuke plek neer kunt zetten. Als je er meer dan één hebt is het belangrijk voor het roamen dat je de boel goed afstelt.

Beide AP's op:
- hetzelfde netwerk (dus van die Sitecom dus niet de WAN-poort gebruiken als die er op zit)
- hetzelfde SSID
- kanaal op 5GHz (mits aanwezig) maakt niet zoveel uit, maar beiden verschillend
- op 2.4 GHz beiden verschillend, maar alleen kanaal 1, 6 of 11 gebruiken
- B-protocol (11MBit/s) uitschakelen
- Signaalsterkte terugschroeven zodat je beneden de AP boven amper ziet en andersom
- Eventueel minimale snelheid verhogen zodat clients eerder verzocht wordt een andere radio te nemen
Bedankt voor de reacties :)

Zal zoiets als dit dan werken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E€ 31,51€ 31,51
1Ubiquiti EdgeRouter X€ 45,39€ 45,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 222,90

Of kan ik dan beter de aanbevolen TP-Link Archer C1200 gebruiken met AP's? Zo ja, welke AP's?

Daarnaast heb ik als het goed is genoeg LAN aansluitingen. Enkel de TV en mijn PC gaan op Ethernet. De rest is alleen maar WiFi. Op de benedenverdieping is nog 1 LAN vrij voor een AP, hetzelfde geldt voor op de bovenverdieping waar ook 1 LAN vrij is (zie: https://imgur.com/a/sFgYbhK)

Daarnaast is de sitecom AP die ik hierboven heb een heel erg standaard apparaatje (kostte 30 euro :P) en heeft dus een beperkte functieset.

[ Voor 2% gewijzigd door d22wth op 07-05-2018 12:52 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die AC1200 is voor zijn prijs echt een prima apparaat, als je niet veel eisen hebt kan je prima die mee bestellen.
En dan zonder AP, die kan je altijd later nog toevoegen. Zou eerst kijken of dat ΓΌberhaupt nodig is. Ik verwacht dat de dekking op de eerste verdieping zeker acceptabel zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:54:
Die AC1200 is voor zijn prijs echt een prima apparaat, als je niet veel eisen hebt kan je prima die mee bestellen.
En dan zonder AP, die kan je altijd later nog toevoegen. Zou eerst kijken of dat ΓΌberhaupt nodig is. Ik verwacht dat de dekking op de eerste verdieping zeker acceptabel zal zijn.
Oke. Met huidige KPN router (Experia V9) valt er echt weinig signaal te bereiken op de bovenverdieping (in slaapkamer 2 is er al amper bereik). Eerste verdieping is wel heel prima.
Wellicht zal de AC1200 een heel stuk beter bereik hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door d22wth op 07-05-2018 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Exparia boxen en Ziggo modems staan vaak in de meterkast. Ze zijn best redelijk, als die al op een gunstige plek staan dan gaat een ander AP niet bijzonder veel uitmaken.

Ik had "bovenverdieping" als "1e verdieping" geΓ―nterpreteerd, maar tussen "begane grond" en "bovenverdieping" zit dus nog een bouwlaag? Dan zou je met het AP op de 1e verdieping best een eind moeten kunnen komen.

RhΓ shan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De v9 staat bekend om slechte wifi dekking en heeft geen 5ghz aan boord. Je kan altijd nog naar een andere router kijken, genoeg die een sterk netwerk kunnen leveren.

Je kan ook twee aparte AP's nemen, dat gaat ook werken. Ik verwacht alleen dat het niet nodig is maar dat is lastig zonder te meten.

Je kan een router los aanschaffen, testen en anders retourneren onder koop op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
@Paul Ik heb dus een begane grond en een eerste verdieping. Twee lagen dus.

@Tsurany De huidige experia heeft op begane grond redelijk bereik, maar op de eerste verdieping totaal niet.

Ik denk eraan om de pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200 samen met de pricewatch: TP-Link AC1200 Wi-Fi Range Extender RE305 te nemen.
Of zijn er andere, betere ''extenders'' te vinden (groter bereik?)

Puur omdat de Ubiquiti te ''lastig'' is voor een Leek en omdat het nogal duur is.

[ Voor 6% gewijzigd door d22wth op 07-05-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:12:
@Paul Ik heb dus een begane grond en een eerste verdieping. Twee lagen dus.
d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:48:
Begane grond:
[..]
Bovenverdieping:
d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:55:
weinig signaal [..] op de bovenverdieping
[..]
Eerste verdieping is wel heel prima.
d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:12:
De huidige experia heeft op begane grond redelijk bereik, maar op de eerste verdieping totaal niet.
Ik snap hem niet meer :+
Puur omdat de Ubiquiti te ''lastig'' is voor een Leek en omdat het nogal duur is.
De AP's vallen reuze mee, de EdgeRouter is wat lastiger maar heeft wizards, de AP's hebben eigenlijk gewoon dezelfde instellingen als andere AP's :)

Ik zou zelf "duur" willen vervangen door "veel geld" want je krijgt er ook wel wat voor terug :) Niet dat draadloze routers slecht zijn, maar dat zijn altijd combinatie-apparaten waar dus een compromis gesloten moet worden terwijl die AP's echt alleen maar voor AP spelen en je dus niet betaalt of last hebt van de andere functies. Los daarvan kun je zo'n AP fatsoenlijk aan de muur of het plafond hangen, zo'n Archer ziet er niet uit als je dat doet :+

RhΓ shan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Paul schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:24:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik snap hem niet meer :+

[...]
De AP's vallen reuze mee, de EdgeRouter is wat lastiger maar heeft wizards, de AP's hebben eigenlijk gewoon dezelfde instellingen als andere AP's :)

Ik zou zelf "duur" willen vervangen door "veel geld" want je krijgt er ook wel wat voor terug :) Niet dat draadloze routers slecht zijn, maar dat zijn altijd combinatie-apparaten waar dus een compromis gesloten moet worden terwijl die AP's echt alleen maar voor AP spelen en je dus niet betaalt of last hebt van de andere functies. Los daarvan kun je zo'n AP fatsoenlijk aan de muur of het plafond hangen, zo'n Archer ziet er niet uit als je dat doet :+
Ze zullen bij mij toch ergens weggestoken worden.

Is dan de combinatie van TP LINK (met router en extender) een goede (goedkopere) optie? Denk niet dat een huis van 6 bij 10 meter meer dan dat nodig heeft (TP LINK).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Ik denk dat ik dan het beste kan kiezen tussen een van de twee:
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link AC1200 Wi-Fi Range Extender RE305€ 39,83€ 39,83
1TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200€ 52,90€ 52,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 92,73

OF
#ProductPrijsSubtotaal
1Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E€ 31,51€ 31,51
1Ubiquiti EdgeRouter X€ 45,39€ 45,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 222,90

De eerste werkt sws met de huidige caiway 'modem'
De tweede heeft wellicht een veel beter bereik.

Zal de tweede (met Ubiquiti) ook werken met Interactieve TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Rik. schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:02:
[...]

Het modem heeft geen wifi functionaliteit, maar zit er wel een router ingebouwd? Zo niet, dan heb je een router nodig en anders heb je aan een paar access points genoeg. Switch en controller zijn optioneel.

Ubiquiti levert wel goed spul, dus als je voor switch en AP gaat zou ik zeker voor Ubiquiti kiezen.
Ik heb nog eens goed lopen zoeken. Enorm bedankt voor de hulp. Was wat laat thuis van werk...

Dus ik begrijp nu dat ik 1x een router nodig heb (TP-Link) en twee AP's (Ubiquiti)
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 198,90

Zodoende kan ik dus de WiFi functionaliteit van de TP-Link uitzetten en de UniFi AP's samen laten werken, ik bedoel dus dat deze netjes in elkaar overlopen (wanneer je naar boven loopt je telefoon automatisch met het sterkste AP verbindt). Ik lees op de Ubiquiti fora dat deze AP's netjes met elkaar roamen.

Dan zou ik enkel de AP's via de software in hoeven te stellen zonder enige controllers?

*edit* zijn er ook routers zonder WiFi functionaliteit en zijn deze dan goedkoper? 50 euro is niet veel maar wij willen toch niet te veel uitgeven.

[ Voor 3% gewijzigd door d22wth op 07-05-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:23:
*edit* zijn er ook routers zonder WiFi functionaliteit en zijn deze dan goedkoper? 50 euro is niet veel maar wij willen toch niet te veel uitgeven.
Denk het niet, althans niet gelijkwaardig. Daar is nou eenmaal minder vraag naar..
Diegene die ik zo snel kan vinden hebben een vrij lage packet rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:40:
[...]

Denk het niet, althans niet gelijkwaardig. Daar is nou eenmaal minder vraag naar..
Diegene die ik zo snel kan vinden hebben een vrij lage packet rate.
Ah oke, is dan prima. Denk dat 2/3 tientjes meer tov router zonder WiFi niet veel uitmaakt.

Zal dan de samengestelde kit werken? Kijkend naar ((seamless)) roaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:42:
Zal dan de samengestelde kit werken? Kijkend naar ((seamless)) roaming.
Zonder (cloud) controller gaat seamless daar volgens mij niet mee werken. Waar heb je persΓ© seamless voor nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:45:
[...]

Zonder (cloud) controller gaat seamless daar volgens mij niet mee werken. Waar heb je persΓ© seamless voor nodig ?
Puur omdat als ik nu naar boven loop hij niet automatisch overschakelt naar de andere AP.

Zou wel aan mij liggen, maar vind ik enorm irritant ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:50:
Puur omdat als ik nu naar boven loop hij niet automatisch overschakelt naar de andere AP.
Daar heb je niet persΓ© seamless roaming voor nodig. Nogmaals, zoals Paul het aangeeft is dat prima, denk dat 99% van de tweakers die het goed doen (dus geen repeaters gebruiken) zo werken.

HΓ©t verschil met seamless of fast is dat bij fast het wireless apparaat uitmaakt wanneer die overgaat van AP a.d.h.v. signaal sterkte of band stearing e.d..

Dat is met seamless roaming omgekeerd omdat een AP die het zelfde apparaat ziet met een sterker signaal dan de verbinding overneemt. Dit werkt echter niet met alle apparaten en vereisen vaak ook een netwerk met maar 1 type authenticatie en snelheid wat in thuis situaties soms niet handig is met soms verouderde hardware welke ook actief moet blijven (dingen die je niet regelmatig vervangt zoals een wifi camera, wp converter, alarm systemen.. oude console).

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2018 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
@DukeBox als het goed is, is de controller niet eens vereist. Na installatie (zelfs via app) kun je alles gewoon runnen zonder.
DukeBox schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:59:
[...]

Daar heb je niet persΓ© seamless roaming voor nodig.

HΓ©t verschil met seamless of fast is dat bij fast het wireless apparaat uitmaakt wanneer die overgaat van AP a.d.h.v. signaal sterkte of band stearing e.d..

Dat is met seamless roaming omgekeerd omdat een AP die het zelfde apparaat ziet met een sterker signaal dan de verbinding overneemt. Dit werkt echter niet met alle apparaten en vereisen vaak ook een netwerk met maar 1 type authenticatie en snelheid wat in thuis situaties soms niet handig is met soms verouderde hardware welke ook actief moet blijven (dingen die je niet regelmatig vervangt zoals een wifi camera, wp converter, alarm systemen.. oude console).
Hmm oke... Gelukkig hebben wij redelijk nieuwe laptops en telefoons (geen WiFi camera's of consoles.)

Zal dus mijn lijstje wel 'samen kunnen werken'?
Heb een beetje de ubnt fora doorgelezen en zie dat een mesh systeem (apparaten schakelen automatisch over) prima werkt met een non-UniFi router.

Alle tips/verbeteringen zijn welkom!
Ben al een heel stuk wijzer mbt netwerken :p

*edit* heb wellicht de term seamless roaming niet eens nodig?

*edit 2* Lees dat bij UniFi ap's standaard fast roaming aanstaat. Heeft fast roaming iets te maken met het AP of de client (telefoon)?

[ Voor 6% gewijzigd door d22wth op 07-05-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@d22wth
Controller is wΓ©l vereist als je seamless wilt. Voor vast roaming hoeft het niet eens het zelfde merk te zijn, zoals het maar IEEE 802.11r ondersteund.

Mesh is voor dekking in rare uithoeken echt een top oplossing alleen is het jammer dat het zo'n impact heeft op de snelheid. Radio blijft nou eenmaal half-duplex waar ook nog eens zo getimed moet worden dat niet alles tegelijk gaat zenden. Mesh maakt het er niet 'rustiger' op, zowel qua netwerk verkeer als qua gebruikte radio kanalen. Als iedereen straks 3 mesh dingen in zijn huis heeft (uitgaande dat je geen hutje op de hei hebt) dan zal het halen van je maximale bandbreedte steeds lastiger worden.
Heeft fast roaming iets te maken met het AP of de client (telefoon)?
Beiden moeten het ondersteunen. Over het algemeen is roaming alleen bedoeld om jitter gevoelige connecties zoals VoIP aan te kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:17:
@d22wth
Controller is wΓ©l vereist als je seamless wilt. Voor vast roaming hoeft het niet eens het zelfde merk te zijn, zoals het maar IEEE 802.11r ondersteund.

Mesh is voor dekking in rare uithoeken echt een top oplossing alleen is het jammer dat het zo'n impact heeft op de snelheid. Radio blijft nou eenmaal half-duplex waar ook nog eens zo getimed moet worden dat niet alles tegelijk gaat zenden. Mesh maakt het er niet 'rustiger' op, zowel qua netwerk verkeer als qua gebruikte radio kanalen. Als iedereen straks 3 mesh dingen in zijn huis heeft (uitgaande dat je geen hutje op de hei hebt) dan zal het halen van je maximale bandbreedte steeds lastiger worden.
Oh, dus eigenlijk als ik een netwerk wil waar alle draadloze apparaten automatisch overschakelen (heb het al tig keer herhaald ;)) hoef ik niet PERSÉ UniFi AP's?

Ik kan nu niet zo snel 1 2 3 AP's vinden die IEEE 802.11r ondersteunen tho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:23:
Oh, dus eigenlijk als ik een netwerk wil waar alle draadloze apparaten automatisch overschakelen (heb het al tig keer herhaald ;)) hoef ik niet PERSÉ UniFi AP's?
Nee.. en ook ik herhaal weer wat ik eerder schreef, zoals Paul aangaf gaat dat gewoon werken.

Sterker nog, van wat ik begrijp uit je eigen topic start:
Heb met mijn huidige netwerk vaak dat ik op mijn telefoon handmatig op de andere AP (eigenlijk geen AP ;)) moet overschakelen (dus opnieuw verbinden)
Daarmee moet je het ook gewoon werkend kunnen krijgen als je deze maar correct instelt.

Ik kom nergens tegen wat nu je instellingen zijn ? Ik gok dat beide netwerken niet dezelfde naam hebben.
Ik kan nu niet zo snel 1 2 3 AP's vinden die IEEE 802.11r ondersteunen tho
Bijna alle AC accesspoints maar ook dat heb je alléén nodig als je niet wilt dat je korte onderbrekingen hebt in bijv. je voip gesprek bij overgang. Het is nog steeds geen vereiste om te roamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
@DukeBox Ik heb meeste al proberen in te stellen met mijn huidige 'setup'
Heb een Experiabox V9 waaraan een WLR4001 (Sitecom N300) is geplugt.

Sitecom is aangesloten van LAN Experia naar LAN Sitecom. Allebei hebben ze ander channel (KPN 1, Sitecom 6) en dezelfde SSID/WPA2 code.

Sitecom heeft IP 192.168.2.250 gekregen (in de range van Experia). DHCP staat uit in de Sitecom. Ook staat ''802.1d Spanning Tree'' uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

En als je van beiden het TX vermogen wat verlaagd ? Dan zou je telefoon gewoon moeten omschakelen wanneer een van de 2 (bijna) buiten bereik is en de andere sterker aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:46:
En als je van beiden het TX vermogen wat verlaagd ? Dan zou je telefoon gewoon moeten omschakelen wanneer een van de 2 (bijna) buiten bereik is en de andere sterker aanwezig.
Zal dan het bereik op de benedenverdieping niet heel erg achteruit gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

d22wth schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:50:
Zal dan het bereik op de benedenverdieping niet heel erg achteruit gaan?
Daar moet je gewoon de juiste waarde zien te vinden. Ook de oriΓ«ntatie van de antennes kan veel uitmaken om ervoor te zorgen dat deze op een andere etage minder uitzend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:59:
[...]

Daar moet je gewoon de juiste waarde zien te vinden. Ook de oriΓ«ntatie van de antennes kan veel uitmaken om ervoor te zorgen dat deze op een andere etage minder uitzend.
aha, beetje afstellen dus ;)

een probleempje: de Experia box heeft ingebouwde antennes en zijn dus niet ''beweegbaar''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je hebt inderdaad geen seamless roaming nodig, of zelfs maar fast, je wil dat er ΓΌberhaupt overgeschakeld wordt :P Seamless is het andere uiterste, en Ubiquiti lost dat een beetje 'smerig' op, die zetten alle AP's op hetzelfde kanaal. De AC-varianten ondersteunen dat overigens niet meer dus dat punt is sowieso van tafel :P

Als je een goede dedicated router voor ~50 zoekt zou je de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X kunnen overwegen, hoef je ook niet allemaal zaken uit te zetten. Maar je probleem oplossen zonder dingen te kopen is natuurlijk beter; als je die Experiabox niet in hoeft te leveren ben je er misschien al, enige vraag is of je alle KPN-bende eruit krijgt en het ding werkend krijgt op Caiway.

Over het bewegen van de antenne's in de Experiabox: Je kunt de hele Experiabox draaien :) ZTE (de fabrikant van het ding) heeft vast nagedacht over de oriΓ«ntatie onderling van de diverse antennes die er in zitten. Zorg er in ieder geval voor dat het ding rechtop staat op de ovale poot, waardoor de kabels horizontaal lopen.

RhΓ shan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Ten eerste: excuses voor de late reactie ;)
Paul schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:28:
Je hebt inderdaad geen seamless roaming nodig, of zelfs maar fast, je wil dat er ΓΌberhaupt overgeschakeld wordt :P Seamless is het andere uiterste, en Ubiquiti lost dat een beetje 'smerig' op, die zetten alle AP's op hetzelfde kanaal. De AC-varianten ondersteunen dat overigens niet meer dus dat punt is sowieso van tafel :P

Als je een goede dedicated router voor ~50 zoekt zou je de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X kunnen overwegen, hoef je ook niet allemaal zaken uit te zetten. Maar je probleem oplossen zonder dingen te kopen is natuurlijk beter; als je die Experiabox niet in hoeft te leveren ben je er misschien al, enige vraag is of je alle KPN-bende eruit krijgt en het ding werkend krijgt op Caiway.

Over het bewegen van de antenne's in de Experiabox: Je kunt de hele Experiabox draaien :) ZTE (de fabrikant van het ding) heeft vast nagedacht over de oriΓ«ntatie onderling van de diverse antennes die er in zitten. Zorg er in ieder geval voor dat het ding rechtop staat op de ovale poot, waardoor de kabels horizontaal lopen.
@Rik. had mij verteld dat de USG lastig in te stellen is. Is dit hetzelfde als bij de EdgeRouter X, of is die veel makkelijker en ''out of the box''? @Paul
Daarnaast krijgen wij ook Interactieve TV, wat over Ethernet moet. Hiervoor moet ik dan weer aparte VLAN dingen moeten instellen (op de USG)
Rik. schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:55:

Ook raadde Caiway ons de TP-Link (in het lijstje beneden) aan. Denk dat dit het beste is om te nemen ivm dat de Genexis modem nogal nauw luistert.

Wil nu bijna de knoop doorhakken, zegmaar. Dit is mijn lijstje, nu begrijp dat ik met huidige producten ook een gastnetwerk kan instellen (2 SSID's)? Alle andere functies (zoals Guest portal) interesseren mij niet. Ze dienen enkel als access points en we hebben geen PoE nodig omdat we echt wel een stekker vrij hebben. Daarnaast heb ik mij nog meer ingelezen op fora en zie dat de AP's perfect ''samenwerken''. Ook is een altijd running controller totaal niet nodig voor mijn wensen...
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 198,90

EDIT zie nu een Installatiehandleiding van Caiway. De UTP kabel (neem aan Ethernet?) moet inderdaad direct van de Genexis glasmodem naar de TV.
Ook lees ik in de handleiding dat ik gewoon een PC direct aan kan sluiten op de Genexis glasmodem

(https://www.caiway.nl/app...2.42.032-V18.01_-_web.pdf)

Ik zit misschien compleet fout, maar als ik kijk bij ''Stap 4: Internet draadloos aansluiten'' hebben ze het er niet over dat zo'n draadloze router persΓ© nodig is. Enkel dus om een draadloos WiFi netwerk te creeeren. Wat in mijn geval WEL zo is en heb ik dus WEL de TP-Link nodig, right? Ook om daarna de UniFi te laten werken.

Mijn vraag is dus:
Beter de EdgeRouter X nemen, of de TP-Link C1200? ivm dat misschien de EdgeRouter X ''beter samenwerkt met de UniFi lite''?

[ Voor 47% gewijzigd door d22wth op 09-05-2018 02:12 . Reden: pfff ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Nee, de USG "werkt beter samen" omdat daar de UniFi software op staat, maar die software is geen vereist om permanent te draaien dus die kun je ook op een PC zetten.

Een Edgerouter instellen -kan- ingewikkeld, maar er zitten ook gewoon wizards in. 1 WAN en 1 LAN is niet zo spannend :) De hoofdreden dat ik die noemde was "dedicated" en "goede performance"; als je gewoon wil dat het werkt zonder "advanced" dingen te willen of het als studieobject te gebruiken kun je net zo goed de TP-Link nemen, als je jezelf wat meer in netwerken wil verdiepen en/of wat geavanceerder dingen wil dan zou ik voor de Edgerouter of USG gaan.

99% van de mensen heeft genoeg aan de TP-Link, jij waarschijnlijk ook. Aangezien je het wifi-stuk niet gaat gebruiken en beiden even duur zijn is voor mij de keuze erg makkelijk, maar ik ben dan ook netwerknerd :P

Edit: Ik had over het gastennetwerk heen gelezen; dat vergt over het algemeen ook een 2e netwerk (en aangezien de AP's maar één netwerkaansluiting hebben dus VLANs) en ondersteuning in de router. In dat geval zou ik zeker voor de EdgeRouter gaan maar wordt installatie iets ingewikkelder. Ik ken de precieze settings in de EdgeRouter niet om poorten samen te voegen (volgens mij ziet het ding nu 5 interfaces die je ieder apart in kunt stellen) dus mogelijk wordt die config flink vereenvoudigd door een switch met VLAN-ondersteuning aan te schaffen; dan heb je in de EdgeRouter alleen LAN ipv LAN1..LAN4.

[ Voor 26% gewijzigd door Paul op 09-05-2018 08:27 ]

RhΓ shan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
@Paul aha. Gastnetwerk was alleen geinig als het mogelijk is en niet vereist.

Daarnaast heb ik deze video gevonden:
YouTube: Full Ubiquiti Networks setup at home - Edge Router X and 2x Unifi AP...
Moet ik in mijn situatie ook een static ip imstellen? Zie dat diegene hem instelt op 10.0.0.1 ofzo?

YouTube: Ubiquiti EdgeRouter X Unboxing and Setup
Hier nog een duidelijke video, denk dat ik deze ga gebruiken!

[ Voor 15% gewijzigd door d22wth op 09-05-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je router moet sowieso een static IP, dat is namelijk het doosje dat verder alle dynamische IP-adressen uit gaat delen; je access points (en printers, camera's, eigenlijk alles waar je wel eens naartoe moet verbinden vanuit je PC ) vastzetten is ook makkelijker van wel :)

RhΓ shan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
@Paul aha, en welke settings kan ik hiervoor het beste gebruiken? een 192.168.1.1 range ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Wat heb je nu? Heb je al printers of andere zaken met een vast IP? Makkelijkste is dan die reeks aan te houden. Je hebt nu KPN met een Experiabox, waarschijnlijk heb je nu 192.168.2.x waarbij de Experiabox zelf 192.168.2.254 heeft? Dan kun je dat het beste zo houden, hoef je aan de rest minder aan te passen :)

RhΓ shan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Paul schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:21:
Wat heb je nu? Heb je al printers of andere zaken met een vast IP? Makkelijkste is dan die reeks aan te houden. Je hebt nu KPN met een Experiabox, waarschijnlijk heb je nu 192.168.2.x waarbij de Experiabox zelf 192.168.2.254 heeft? Dan kun je dat het beste zo houden, hoef je aan de rest minder aan te passen :)
Ja, als het goed is heb ik die range. Eventjes overnemen van de KPN Experia en testen ofc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:05
Paul schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:22:
Nee, de USG "werkt beter samen" omdat daar de UniFi software op staat, maar die software is geen vereist om permanent te draaien dus die kun je ook op een PC zetten.
De software staat niet op de USG zelf hoor (tenminste ga er vanuit dat je de controller software bedoelt), maar die moet je alsnog even op een pc (of iets anders) draaien om alles in te stellen..

@d22wth
Je kan ook kijken naar een USG i.c.m. een US8 (60W/150W) en de AP's.
Dan kan je evt. de LAN2 van je Genexis d.m.v. een VLAN op de US8 instellen en dan "trunken" naar je LAN aansluiting bij TV. Daar moet je de boel mogelijk wel weer uit elkaar halen voor TV en Internet (d.m.v. een managed switch).
Of je moet de LAN-aansluiting bij je TV kunnen vervangen van 1 naar 2 kabels, dan kan je dus 2 dedicated kabels gebruiken 1 voor TV 1 voor je Internet. Dan hoef je geen dure(dere) managed switches te kopen om dat te scheiden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariΓ«r ook geen eten voor de vegetariΓ«r!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Annuk schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:47:
[...]

De software staat niet op de USG zelf hoor (tenminste ga er vanuit dat je de controller software bedoelt), maar die moet je alsnog even op een pc (of iets anders) draaien om alles in te stellen..

@d22wth
Je kan ook kijken naar een USG i.c.m. een US8 (60W/150W) en de AP's.
Dan kan je evt. de LAN2 van je Genexis d.m.v. een VLAN op de US8 instellen en dan "trunken" naar je LAN aansluiting bij TV. Daar moet je de boel mogelijk wel weer uit elkaar halen voor TV en Internet (d.m.v. een managed switch).
Of je moet de LAN-aansluiting bij je TV kunnen vervangen van 1 naar 2 kabels, dan kan je dus 2 dedicated kabels gebruiken 1 voor TV 1 voor je Internet. Dan hoef je geen dure(dere) managed switches te kopen om dat te scheiden.
:?
Ik denk dat huidig lijstje (met EdgeRouter X en 2 AP's) voldoende is voor ons gebruik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
d22wth schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:54:
[...]

:?
Ik denk dat huidig lijstje (met EdgeRouter X en 2 AP's) voldoende is voor ons gebruik ;)
Het huidige lijstje zal absoluut voldoende zijn. De controller software draait alleen niet standaard op de USG / Edgerouter) Als je een captive portal (Guest portal) zou willen dan moet de software continue draaien maar anders is het voldoende om deze te laten draaien op het moment dat je de access points wilt updaten of wijzigingen erin aan wilt brengen. Deze controller kun je dan gewoon op je eigen PC draaien, die dus niet 24/7 aan hoeft te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Rik. schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:42:
[...]

Het huidige lijstje zal absoluut voldoende zijn. De controller software draait alleen niet standaard op de USG / Edgerouter) Als je een captive portal (Guest portal) zou willen dan moet de software continue draaien maar anders is het voldoende om deze te laten draaien op het moment dat je de access points wilt updaten of wijzigingen erin aan wilt brengen. Deze controller kun je dan gewoon op je eigen PC draaien, die dus niet 24/7 aan hoeft te staan.
Oke, dat had ik inderdaad wel zo begrepen ja!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoonH
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 20:08
Qua edgerouter of unifi switch+usg, schat ik dat je met een edgerouter een prima basis hebt om ook op netwerk gebied e.e.a. te leren. De edgerouter is behoorlijk compleet en de unifi (controller) is vrijwel puur een web interface.

Ik zag het gedoe met poe injectors niet zitten, dus ben richting s8/usg/ac pro gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
AntoonH schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:02:
Qua edgerouter of unifi switch+usg, schat ik dat je met een edgerouter een prima basis hebt om ook op netwerk gebied e.e.a. te leren. De edgerouter is behoorlijk compleet en de unifi (controller) is vrijwel puur een web interface.

Ik zag het gedoe met poe injectors niet zitten, dus ben richting s8/usg/ac pro gegaan...
Oke, dus eigenlijk is de Edgerouter X een prima ''instapmodel''?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoonH
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 20:08
Dat bedoelde ik net andersom. De edgerouter draait een redelijk echt netwerk OS (een vyatta afgeleide dacht ik). Maar omdat je unifi AP's alleen met een unifi controller kunt configureren, zul je ze met de hand en verstand moeten configureren en laten samenwerken met de AP's. Dus wat routing, vlan, DHCP, enzovoorts. Ga je voor een volledige unifi opzet (usg, switch en AP's) dan wordt de configuratie van alle componenten via de web interface gedaan, allemaal veel meer op elkaar afgestemd. De kans dat je moet resetten en weer op nieuw beginnen is daarmee een stuk kleiner. Ik vind daarnaast de monitoring van unifi controller erg gelikt... Edgerouter ken ik niet qua webinterface...

Dat gezegd hebbende: de unifi switch is grof aan de prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door AntoonH op 10-05-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
AntoonH schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:06:
Dat bedoelde ik net andersom. De edgerouter draait een redelijk echt netwerk OS (een vyatta afgeleide dacht ik). Maar omdat je unifi AP's alleen met een unifi controller kunt configureren, zul je ze met de hand en verstand moeten configureren en laten samenwerken met de AP's. Dus wat routing, vlan, DHCP, enzovoorts. Ga je voor een volledige unifi opzet (usg, switch en AP's) dan wordt de configuratie van alle componenten via de web interface gedaan, allemaal veel meer op elkaar afgestemd. De kans dat je moet resetten en weer op nieuw beginnen is daarmee een stuk kleiner. Ik vind daarnaast de monitoring van unifi controller erg gelikt... Edgerouter ken ik niet qua webinterface...

Dat gezegd hebbende: de unifi switch is grof aan de prijs.
Die switches zijn niet normaal duur idd. (in vergelijking dan). Heb ook niet perse een switch nodig ;)

Geloof dat je de AP's ook kunt configureren middels desktop software... In dit geval ga ik toch voor de EdgeRouter X...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Annuk schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:47:
...krijg nou wat...

Ik dacht enige tijd geleden begrepen te hebben dat dit zo ongeveer het enige USP van de USG was; dat de cloudkey er op was geΓ―ntegreerd. Guess I was wrong :)

RhΓ shan - Aditu Sunlock

Pagina: 1