Beste moment voor duurzame energie en welke vorm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cuflee
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 15:51
Hi,

Ik zou graag verduurzamen, maar ben op zoek naar het beste moment om dat te doen. Ik wil bijvoorbeeld voorkomen nu iets aan te schaffen terwijl er net weer nieuwe subsidies vrij komen, of dat er net nieuwe technieken komen waardoor ik beter nog eventjes had kunnen wachten.

Ons huis is redelijk goed geisoleerd en heeft op de hele begane grond vloerverwarming. Ook is er mechanische luchtcirculatie aanwezig. Momenteel nog geen zonnepanelen en alles draait op een 12 jaar oude CV ketel met daaraan een boiler.

Mijn idee is om zoveel mogelijk zonnepanelen te plaatsen en een warmtepomp te nemen samen met een boiler. Heeft iemand ervaring of dat voldoende kan zijn om een huis te verwarmen (ook in de winter) en het water heet genoeg te krijgen voor bad en douche? (we hebben 2 badkamers, zou mooi zijn als er voldoende heet water is om beide van voldoende warm water te voorzien).

In dat geval kan dat stuk gasloos, maar als ik zelf zo lees ontkom je haast niet aan hybride om toch met gas bij te gaan stoken in de winter. De warmtepompen zijn alleen nog volop in ontwikkeling, is de tijd al "rijp" daar aan te beginnen?

Voor mijn domotica heb ik een Homey, maar voor de energie monitoring een P1 kabel op een RaspBerri pi met Domoticz. Als ik de zonnepanelen aansluit op een eigen KwH meter dan zou dat ook te moniten moeten zijn met domoticz. Omdat alles vloerverwarming is heeft schakelen van de verwarming volgens mij weer minder zin, die kan beter gewoon op een constante temperatuur blijven (en in de nacht toch geen zon dus ook weinig verwarming).

Al met al gaat het om vrij grote investeringen. Als iemand tips en advies heeft heel graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:28
Ik heb december vorig jaar een warmtepomp laten installeren en woon sinds dien gasloos en ben de winter prima door gekomen. Ik heb een tussenwoning van 30 jaar oud, dus niet zo top geïsoleerd als de huidige nieuwbouw.

Wel is een deel van het dak extra geïsoleerd en ga ik in de toekomst nog verder werken aan de isolatie.

Voor de fun/sier heb ik wel een pelletkachel in de woonkamer, maar ook met de koude dagen kon de warmtepomp het prima alleen aan.

Ik heb een Techneco Loria duo 10 KW, dit is een versie met ingebouwde boiler voor warm tapwater. Er zijn diverse merken en mogelijkheden te koop.

Kwa subsidies weet je het maar nooit met de overheid.

Kwa techniek loop je meer kans op kinderziektes als je voorop loopt. Maar de warmtepomp is in Nederland nog vrij onbekend, maar de techniek is er al veel langer.

Kijk ook eens in het warmtepomp topic, daar is veel kennis en info.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Zonnepanelen leveren snel geld op, zodat je ruimte krijgt voor nieuwe investeringen. zonnepanelen zijn een no brainer imho

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:28
Ja heb er nu 6 (kon er niet meer gunstig kwijt) maar van de zomer komt er een nieuwe berging met groter afdak in de tuin en dan wil ik er nog 6 bij gaan plaatsen.

Salderen schijnt tot 2023 te zijn, dus voorlopig lukt het terugverdienen wel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Erwin_83 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:30:
Ja heb er nu 6 (kon er niet meer gunstig kwijt) maar van de zomer komt er een nieuwe berging met groter afdak in de tuin en dan wil ik er nog 6 bij gaan plaatsen.

Salderen schijnt tot 2023 te zijn, dus voorlopig lukt het terugverdienen wel.
Salderen loopt volgens de meest recente regeringsplannen nog maar tot 2020,
daarna komt een terugleververgoeding per kWh (hoogte natuurlik nog onbekend).
Ik zelf schat iets tussen de kale leverprijs en de prijs inclusieve belasting/ODE etc..

Maar de invoering van een terugleververgoeding hangt aan de aanwezigheid
van een kWh-meter met teruglevertelwerk bij alle stroomproducenten/pv-paneelinstallaties.
De wet/regelgeving moet hiervoor nog aangepast worden en dan moeten Liander, Enexis & Co
nog aan de slag. Ik hoop dat dit niet voor 2020 gaat lukken O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:13

AMDFreak

Intel is zo..

En ik hoop stiekem dat het voorlopig ook nog even niet op de agenda komt te staan..

Tot nu toe staat Nederland er slecht voor qua CO2 beperkende maatregelen..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Pagina: 1