Toon posts:

[EXCEL] Verticaal zoeken visualiseren in meerdere kolommen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijd bezig met het oplossen van dit ''raadsel'' en hoop dat hier iemand mij kan helpen.

Ik heb een lijst met allemaal gegevens+datum in het ene tabblad en ik heb een kalender in het andere tabblad.
Nu wil ik de waarden uit het tabblad met alle gegevens+datum weergeven in de kalender maar dan niet alleen op datum maar ook op naam.

zo als hieronder ziet het tabblad met gegevens eruit en nu moet de actie in de kalender op de juiste datum worden gezet.
A | B | C | D
1 Tweakers | Actie | 21 dec 2018 | 25 dec 2018

A | B | C | D
1 | 20 Dec 2018 | 21 Dec 2018 | 22 Dec 2018
2 Tweakers
3 Facebook
4 LinkedIn

hierboven staat de kalender en nu moet dus in C2 & D2 komen te staan: Actie
maar in B2 moet niets komen te staan

als iemand mij hier een antwoord op kan geven zou dat enorm gewaardeerd worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-10 18:40

ComputerHoed

Electronica <3

Oke. Stel je tabblad met gegevens staat op Blad1. En je kalendar op blad2.
Dan wordt de formule voor C2 als volgt:
=VERT.ZOEKEN(A2;Blad1!A1:D1;2;ONWAAR)
En voor D2:
=VERT.ZOEKEN(A2;Blad1!A1:D1;2;ONWAAR)

Snap je het?

Woops, verkeerd gelezen. Momentje.

[ Voor 9% gewijzigd door ComputerHoed op 07-05-2018 10:34 ]

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18
Voor de goede orde, ik ga er vanuit dat dit ongeveer de bedoeling is toch?

https://docs.google.com/s...6nSSsx7Q/edit?usp=sharing

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dit is exact de bedoeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Oke, dan is dat duidelijk, nu nog even automatiseren op basis van de input op sheet 1 ;)

Daar moet ik nog even over denken...

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 07-05-2018 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, je kan het!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:55
Moet niet al te moeilijk zijn toch?

code:
1
 =ALS(EN(H$1>=VERT.ZOEKEN($G2;$A:$D;3;ONWAAR);H$1<=VERT.ZOEKEN($G2;$A:$D;4;ONWAAR));VERT.ZOEKEN($G2;$A:$D;2;ONWAAR);"")

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ulE4FkpxhuE8g3kwjAmFSt3Q/medium.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Pindakaas op 07-05-2018 10:55 ]

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Pindakaas schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:54:
Moet niet al te moeilijk zijn toch?

code:
1
 =ALS(EN(H$1>=VERT.ZOEKEN($G2;$A:$D;3;ONWAAR);H$1<=VERT.ZOEKEN($G2;$A:$D;4;ONWAAR));VERT.ZOEKEN($G2;$A:$D;2;ONWAAR);"")

[afbeelding]
De twee Tweakers dingetjes moeten op 1 rij in de kalender komen, dat maakt het wat lastiger.
Je moet dan sowieso gaan kijken wat je doet als er twee items op dezelfde dag vallen..

PS mijn Google Sheet staat op Amerikaanse data, zie dat dat bij het tweede Tweakers item en het Linkedin item niet helemaal goed omgezet is op jouw screenshot.

Doordat er meerdere Tweakers items zijn, werkt verticaal zoeken dus ook niet, want die stopt na het eerste Tweakers item.

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 07-05-2018 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Je zou eventueel ook gewoon het hele verticaal zoeken weglaten.

Op sheet2 krijg je dan in de eerste kolom gewoon een kopie van de eerste kolom in sheet1. Vervolgens pak je dezelfde ALS formule maar dan zonder verticaal zoeken. Gewoon rechtstreeks verwijzen naar de cellen in Sheet1.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pindakaas schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:12:

Op sheet2 krijg je dan in de eerste kolom gewoon een kopie van de eerste kolom in sheet1. Vervolgens pak je dezelfde ALS formule maar dan zonder verticaal zoeken. Gewoon rechtstreeks verwijzen naar de cellen in Sheet1.
Zou je hier een voorbeeld van kunnen geven? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Pindakaas schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:12:

Maar @Verwijderd wil op sheet 2 in de eerste kolom geen kopie van de eerste kolom uit sheet 1. In de eerste kolom op sheet 1 staat twee keer Tweakers, met Actie en Prijsvraag. Op de kalender op sheet 2 moet dat in één rij staan, met Actie onder de juiste datums en Prijsvraag ook onder de juiste datums.
Ik heb nog wat extra items toegevoegd, met hoe het naar mijn idee de bedoeling zou zijn. Ik ben echter nog niet echt tot een oplossing voor het automatiseren gekomen

@Verwijderd Hoe moet er omgegaan worden met meerdere items op dezelfde dag voor dezelfde website (zoals ik nu voor Facebook in mijn voorbeeld sheet gezet heb)?

[ Voor 18% gewijzigd door TheFes op 07-05-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheFes schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:28:
[...]

Maar @Verwijderd wil op sheet 2 in de eerste kolom geen kopie van de eerste kolom uit sheet 1. In de eerste kolom op sheet 1 staat twee keer Tweakers, met Actie en Prijsvraag. Op de kalender op sheet 2 moet dat in één rij staan, met Actie onder de juiste datums en Prijsvraag ook onder de juiste datums.
Ik heb nog wat extra items toegevoegd, met hoe het naar mijn idee de bedoeling zou zijn. Ik ben echter nog niet echt tot een oplossing voor het automatiseren gekomen

@Verwijderd Hoe moet er omgegaan worden met meerdere items op dezelfde dag voor dezelfde website (zoals ik nu voor Facebook in mijn voorbeeld sheet gezet heb)?
een komma zoals in jouw voorbeeld is prima!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Ik zou het eigenlijk niet te moeilijk maken. zoiets als dit werkt prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pUtzDZSgObfRhdwsdjyGkZAi/medium.jpg

Wil je verder nog alles van dezelfde datum in 1 cel hebben dan zou ik gewoon een totaal rij onderaan zetten met een mooie =TEKST.SAMENVOEGEN() formule er in.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pindakaas schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:39:
Ik zou het eigenlijk niet te moeilijk maken. zoiets als dit werkt prima:

[afbeelding]

Wil je verder nog alles van dezelfde datum in 1 cel hebben dan zou ik gewoon een totaal rij onderaan zetten met een mooie =TEKST.SAMENVOEGEN() formule er in.
maar dit wordt aardig onoverzichtelijk aangezien er meer dan 70 namen onder ''wie'' vallen in het echte bestand..

is er geen manier om het als in het voorbeeld van @TheFes te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als het zelfs jullie niet lukt weet ik in ieder geval wel dat het niet aan mij heeft gelegen! :P @TheFes @Pindakaas @ComputerHoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Daar is ongetwijfeld een manier voor. Het wordt dan alleen wel een stuk gecompliceerder en ik vraag me af of dat de moeite waard is. Met een simpele filter kan je bijvoorbeeld alle "wie" bij elkaar zetten en heb je al een redelijk goed overzicht. Dan moet je alleen even scrollen als je alles van 1 dag wilt zien.

don't mind me

Pagina: 1