Geluidskaart om krakend geluid uit te elimineren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-02 17:21
Ik heb momenteel een 2.0 setje (Edifier R1700BT) in gebruik voor mijn multimedia PC en de set bevalt goed, echter heb ik het idee dat er meer uit te halen is. Ik beschik over een moederbord (MSI Mortar Z170M) met de Realtek ALC892 audiochip en deze zit volgens mij aan de onderkant van het kwaliteits spectrum. Regelmatig hoor je bij het luisteren naar muziek en gaming kraakjes (poppend geluid), maar dit is niet altijd het geval. Tevens heb ik het idee dat de bass en treble met een andere audiochip een groter bereik kan hebben. Met andere woorden, het is tijd voor een upgrade.

Ik heb drie opties;

-1, Een nieuw moederbord met een betere audio chip (bij voorkeur een Z270 bord met ALC1220 chip). Een M.2 slot staat ook nog op mijn wenslijstje, dus dat zou twee vliegen in een klap zijn.
-2, Externe geluidskaart of DAC met versterker, nadeel is dat dit vrij prijzig is. PCIe kaart is geen optie, ik heb geen ruimte meer op het moederbord.
-3, Het kraakgeluid oplossen door het bord te 'modden' of bepaalde onderdelen uit te schakelen. De vraag is alleen wat de oorzaak van het storende geluid is.

Omdat ik toch vooral naar een snelle oplossing wil, denk ik dat nummer 2 hier mijn beste optie is, de vraag is alleen, wat is goed genoeg? Ik ben de volgende tegengekomen;

#ProductPrijsSubtotaal
1Creative Sound Blaster X-Fi HD€ 73,50€ 73,50
1Creative Sound BlasterX G1€ 25,33€ 25,33
1Creative Sound Blaster X G5 7.1 USB€ 120,95€ 120,95
1Sweex 7.1 External USB Sound Card€ 29,-€ 29,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 367,78

Ik wil niet meer betalen dan 125 euro, maar wel het liefst zo veel mogelijk waar voor mijn geld, ik wil strak geluid en goede bijgeleverde software. Graag zonder externe voeding.

Alle reacties

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Is het enkel plopjes en tikjes of hoor je ook een zoem als je bijvoorbeeld scrolled of je muis beweegt?
In dat geval kan het de moeite waard zijn om je systeem geaard aan te sluiten, dit kan al een hoop problemen oplossen.
Een externe geluidskaart is over het algemeen een betere optie dan intern omdat je minder last hebt van storingen van andere componenten in de kast. Als je enkel 2.0 geluid nodig hebt dan is de pricewatch: Creative Sound Blaster X-Fi HD zeker een goede optie. De pricewatch: Creative Sound Blaster X G5 7.1 USB zal niet heel veel beter zijn, maar als je van plan bent een 5.1 set aan te sluiten dan is het wel een vereiste.
Je kan ook een kijkje nemen op Ebay/Aliexpress. Veel audiofanaten zijn erg positief over de FX-AUDIO DAC-X6. Hier betaal je ongeveer 65 euro voor, bevat hoogwaardige kwaliteit onderdelen en een goede koptelefoonversterker. Houd er wel rekening mee dat je nog een factuur voor de BTW kan krijgen (gebeurd niet altijd) van de douane. Ik gok dat dit een eurotje of 20 is.

• MadDogMcCree
Er is geen zoemend geluid of geluid bij bepaalde handelingen. Het ploppende geluid is er soms ook wanneer enkel Spotify muziek aan het afspelen is (en verder niets open staat). Ik heb alle andere audio apparaten geheel uitgeschakeld (digitaal, monitor, microfoon), maar dat haalt niets uit. Althans, het probleem blijft terugkomen. Mijn GPU en WLAN/bluetooth kaarten hangt dicht op de chip, vooral de laatste zou kunnen storen.

Ik denk ook dat deze kaart mijn beste optie is: pricewatch: Creative Sound Blaster X-Fi HD Geen losse voeding en zo te lezen prima software. Wel wat prijzig, maar dat moet dan maar.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 15:08
Het klinkt naar mij uit, dat je omringende componented op je moederbord elektronische signalen afgeeft aan je audiochip ('digitale storingen; interference'). Wat je kan proberen is een Optical SPDIF kabel te gebruiken (ipv de 3.5mm Jacks op je moederbord I/O) en dat naar een DAC.

• HKS-Skyline
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

rain2reign schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:53:
Het klinkt naar mij uit, dat je omringende componented op je moederbord elektronische signalen afgeeft aan je audiochip ('digitale storingen; interference'). Wat je kan proberen is een Optical SPDIF kabel te gebruiken (ipv de 3.5mm Jacks op je moederbord I/O) en dat naar een DAC.
In het geval van een externe USB geluidskaart omzijl je dit probleem ook. De enige reden waarom je eventueel optisch naar een DAC zou willen hebben is om een ground loop tegen te gaan, maar daar is kennelijk geen sprake van aangezien het omschreven geluid daar niet mee overeen komt.

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Ik zou dan gaan voor wat je al overweegt een Z270 bord met ALC1220 chip

Het M.2 slot scheelt kabels maar voor de rest merk je qua snelheid weinig, maar leuk dat het kan.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voordat je allerlei componenten gaat vervangen zou ik eerst eens uitsluiten of het niet wellicht aan de speakerset ligt. Heb je dezelfde problemen ook wanneer je een koptelefoon/oordopjes aansluit?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:28
Orion84 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:21:
Voordat je allerlei componenten gaat vervangen zou ik eerst eens uitsluiten of het niet wellicht aan de speakerset ligt. Heb je dezelfde problemen ook wanneer je een koptelefoon/oordopjes aansluit?
Ik zou inderdaad dit eerst proberen. Mocht het probleem aanhouden je aarding controleren. Mocht het dan nog niet over zijn .. een nieuw moederbord daar je, zo te lezen, toch al niet geheel tevreden bent over het huidige moederbord. Dan sla je mooi twee vliegen in een klap (zoals je zelf al zegt)

*sowieso

• MadDogMcCree
Orion84 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:21:
Het ligt niet aan de speakerset, mijn vorige set had namelijk ook dit probleem. Ook is het probleem niet aanwezig wanneer ik via bluetooth geluid afspeel. Andere bekabeling heb ik eveneens geprobeerd, dat gaf hetzelfde resultaat.

• mountainbiker
  • Laatst online: 06-02 16:12
2.0 , stereo dus?!

koop op marktplaats een behringer UCA 202 USB DAC (ca, 15 euro)

Redelijk goede kwaliteit en goedkoop

review:
http://nwavguy.blogspot.d...ringer-uca202-review.html

mountainbiker

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-02 19:23

fynrd1

Fooled by Randomness

Toevallig al gebruikt gemaakt van LatencyMon, om te kijken of het niet aan een driver ligt?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Heel domme vraag maar heb je toevallig ook al gewoon het mastervolume in Windows verlaagd? Dit heeft bij mij in het verleden geholpen, alhoewel ik toch echt moet zeggen dat een fatsoenlijke geluidskaart toch nog altijd beter geluid produceert (heb zelf een Xonar D2, externe oplossing zal waarschijnlijk nog een stuk beter zijn). Als audiofiel is on-board geluid nog altijd net niet goed genoeg, maar om er meteen flink geld tegenaan te gooien is ook niet de beste oplossing voor iedere situatie. Check ook even dat je bekabeling niet langs allerhande adapters of andere dingen met een flink elektromagnetisch veld ligt. Kan ook impact hebben, maar zoals je beschrijft is het echt bij audio-intensieve toepassing en dan kan het zijn dat de belasting van het audiogedeelte op het moederbord te hoog is. Eigenlijk wat @rain2reign ook zegt, maar dat is soms dus te fixen omzeilen met het mastervolume verlagen.

...

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Het lijkt mij erg sterk dat een MSI Mortar Z170M met Realtek ALC892 audiochip geen kraakvrij geluid kan produceren.

Ik zou het probleem eerder zoeken in aansluitingen, stof, kabels, software.

Kun je bv eens de hele set incl kabels aansluiten op een andere PC of je TV, of andersom juist andere speakers/kabels op je huidige PC?

• MadDogMcCree
PhatFish schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:37:
Heel domme vraag maar heb je toevallig ook al gewoon het mastervolume in Windows verlaagd? Dit heeft bij mij in het verleden geholpen, alhoewel ik toch echt moet zeggen dat een fatsoenlijke geluidskaart toch nog altijd beter geluid produceert (heb zelf een Xonar D2, externe oplossing zal waarschijnlijk nog een stuk beter zijn). Als audiofiel is on-board geluid nog altijd net niet goed genoeg, maar om er meteen flink geld tegenaan te gooien is ook niet de beste oplossing voor iedere situatie. Check ook even dat je bekabeling niet langs allerhande adapters of andere dingen met een flink elektromagnetisch veld ligt. Kan ook impact hebben, maar zoals je beschrijft is het echt bij audio-intensieve toepassing en dan kan het zijn dat de belasting van het audiogedeelte op het moederbord te hoog is. Eigenlijk wat @rain2reign ook zegt, maar dat is soms dus te fixen omzeilen met het mastervolume verlagen.
Het master volume staat vaak niet hoger dan 20%. Ik heb eerder al gespeeld met volume, zowel via Windows als mijn 2.0 sets. Ik heb ook de audiokabel(s) een andere route gegeven dan al mijn andere bekabeling, maar het effect blijft aanwezig. Ik heb nog getwijfeld of het niet aan de audio samples van Spotify ligt, omdat het via Spotify het meest voorkomt, maar wanneer ik mijn boxen op een ander apparaat (iMac) aansluit of via bluetooth Spotify afspeel, verdwijnt het plopje.

LatencyMon gaf geen indicatie voor een probleem.

@mitsumark stof is het probleem sowieso niet, ik maak mijn kast regelmatig schoon en door de lichte positive pressure is er sowieso weinig stof aanwezig in het systeem. Kabels ook niet, het probleem was eerder ook aanwezig met een ander setje en andere bekabeling. Ook is het probleem er niet wanneer aansloten op mijn iMac. Drivers lijken mij ook niet de oorzaak, verschillende herinstallaties gedaan.

De aansluiting zou natuurlijk wel kunnen, maar die vervang je helaas niet zomaar even, al heb ik mijn case headset poort nog niet uitgetest. Ik ga dit weekend nog een proberen het één en ander uit te sluiten. Als ik het probleem niet verholpen krijg ga ik voor de Creative X-Fi HD, ik zal mijn bevindingen hier posten.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:23
MadDogMcCree schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:39:
[...]

Het ligt niet aan de speakerset, mijn vorige set had namelijk ook dit probleem. Ook is het probleem niet aanwezig wanneer ik via bluetooth geluid afspeel. Andere bekabeling heb ik eveneens geprobeerd, dat gaf hetzelfde resultaat.
Laat je de audio toch mooi over bluetooth lopen? Bluetooth stickje kost ook geen drol.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 11-05-2018 00:00 ]

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 15:08
Waarom laat je hem dan niet over bluetooth spelen of merk je een verschil in geluidskwaliteit en/of latency?

• MadDogMcCree
rain2reign schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:19:
Waarom laat je hem dan niet over bluetooth spelen of merk je een verschil in geluidskwaliteit en/of latency?
Je merkt inderdaad een verschil in kwaliteit, tevens knalt mijn bluetooth er soms zonder reden uit.

Inmiddels deze aanschaft: pricewatch: Creative Sound Blaster X-Fi HD en dat had ik véél eerder moeten doen. Dat irritante geplop is helemaal verdwenen en de software geeft je behoorlijk wat opties om het geluid te tweaken. Tevens kan de 2.0 set nu enorm hard voordat er ruis hoorbaar is en haal ik een diepere bass, ook op lager volume.

Het is gewoon de pruts shielding op het moederbord wat er voor zorgt dat er iets kan storen, althans, die conclusie trek ik maar voor het gemak :P.

Ik ben in ieder geval tevreden :).
Pagina: 1