Ik heb momenteel een 2.0 setje (Edifier R1700BT) in gebruik voor mijn multimedia PC en de set bevalt goed, echter heb ik het idee dat er meer uit te halen is. Ik beschik over een moederbord (MSI Mortar Z170M) met de Realtek ALC892 audiochip en deze zit volgens mij aan de onderkant van het kwaliteits spectrum. Regelmatig hoor je bij het luisteren naar muziek en gaming kraakjes (poppend geluid), maar dit is niet altijd het geval. Tevens heb ik het idee dat de bass en treble met een andere audiochip een groter bereik kan hebben. Met andere woorden, het is tijd voor een upgrade.
Ik heb drie opties;
-1, Een nieuw moederbord met een betere audio chip (bij voorkeur een Z270 bord met ALC1220 chip). Een M.2 slot staat ook nog op mijn wenslijstje, dus dat zou twee vliegen in een klap zijn.
-2, Externe geluidskaart of DAC met versterker, nadeel is dat dit vrij prijzig is. PCIe kaart is geen optie, ik heb geen ruimte meer op het moederbord.
-3, Het kraakgeluid oplossen door het bord te 'modden' of bepaalde onderdelen uit te schakelen. De vraag is alleen wat de oorzaak van het storende geluid is.
Omdat ik toch vooral naar een snelle oplossing wil, denk ik dat nummer 2 hier mijn beste optie is, de vraag is alleen, wat is goed genoeg? Ik ben de volgende tegengekomen;
Ik wil niet meer betalen dan 125 euro, maar wel het liefst zo veel mogelijk waar voor mijn geld, ik wil strak geluid en goede bijgeleverde software. Graag zonder externe voeding.
Ik heb drie opties;
-1, Een nieuw moederbord met een betere audio chip (bij voorkeur een Z270 bord met ALC1220 chip). Een M.2 slot staat ook nog op mijn wenslijstje, dus dat zou twee vliegen in een klap zijn.
-2, Externe geluidskaart of DAC met versterker, nadeel is dat dit vrij prijzig is. PCIe kaart is geen optie, ik heb geen ruimte meer op het moederbord.
-3, Het kraakgeluid oplossen door het bord te 'modden' of bepaalde onderdelen uit te schakelen. De vraag is alleen wat de oorzaak van het storende geluid is.
Omdat ik toch vooral naar een snelle oplossing wil, denk ik dat nummer 2 hier mijn beste optie is, de vraag is alleen, wat is goed genoeg? Ik ben de volgende tegengekomen;
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Creative Sound Blaster X-Fi HD | € 73,50 | € 73,50 |
| 1 | Creative Sound BlasterX G1 | € 25,33 | € 25,33 |
| 1 | Creative Sound Blaster X G5 7.1 USB | € 120,95 | € 120,95 |
| 1 | Sweex 7.1 External USB Sound Card | € 29,- | € 29,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 367,78 | |
Ik wil niet meer betalen dan 125 euro, maar wel het liefst zo veel mogelijk waar voor mijn geld, ik wil strak geluid en goede bijgeleverde software. Graag zonder externe voeding.