Zonnepanelen op terrasoverkapping achtertuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:44
Achter in mijn tuin heb ik over de voltallige breedte van de tuin een overkapping (9 bij 3 meter).

Momenteel is dit een houtenconstructie met daar op een aantal kunstig/rubberen platen (lijken golfplaten maar zijn het niet).

Ik ben voornemens om het dak te vernieuwen. Nieuwe platen en hoogstwaarschijnlijk van die daksingles erop. Aangezien het een aardig oppervlak is dacht ik dat het wellicht mogelijk is om daar zonnepanelen op te monteren.

Mijn tuin is op het oosten georiënteerd maar de terrasoverkapping staat nagenoeg de gehele dag vol in de zon waardoor het een aantrekkelijke locatie is voor de panelen.

Nu vraag ik me af of de panelen ook “plat” kunnen liggen of heeft dit een nadelig effect op de opbrengst?

Essent zelf zegt dat er geen panelen op mijn adres kunnen maar die baseren zich waarschijnlijk op de positie van de woning en de tuin...

Iemand van jullie ervaringen? Aanbevelingen voor partijen is prima. Heb je dan gekocht of lease/ huur je de panelen ? Vanwaar die keuze?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zelf geen panelen, maar wel ooit eens naar geïnformeerd.
Je kan ze plat leggen, maar heb je vaak minder opbrengst. Onder een bepaalde hoek, heb je vaak optimaal rendement (zo heb ik mij laten vertellen), maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de locatie en zonstand.

Vergelijk jouw terrasoverkapping met een huis met een plat dak. Ook daar kunnen gewoon panelen gelegd worden. Vaak zie je wel dat daar beugels o.i.d. onder zitten, om de optimale hoek te bereiken. Dit zou je ook op je overkapping dus kunnen toepassen.

Simpelste is een afspraak maken met een partij, hun de berekening(en) laten doen e.d. en vervolgens kijken of het interessant genoeg is om nog een andere partij aan te schrijven en ook een offerte te laten maken.

Je hebt ook bepaalde sites, waar je kan opgeven wat de ligging van het dak is en die berekend dan wat de mogelijke opbrengst is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Plat heb je enorm veel opbrengst, je zal ze alleen eens in de zoveel tijd het stof of sahara zand moeten afspoelen.
Afbeeldingslocatie: http://www.zonwatt.nl/wp-content/uploads/2013/10/orientatie-hoek-opbrengst.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
BastaRhymez schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:20:
Zelf geen panelen, maar wel ooit eens naar geïnformeerd.
Je kan ze plat leggen, maar heb je vaak minder opbrengst. Onder een bepaalde hoek, heb je vaak optimaal rendement (zo heb ik mij laten vertellen), maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de locatie en zonstand.

Vergelijk jouw terrasoverkapping met een huis met een plat dak. Ook daar kunnen gewoon panelen gelegd worden. Vaak zie je wel dat daar beugels o.i.d. onder zitten, om de optimale hoek te bereiken. Dit zou je ook op je overkapping dus kunnen toepassen.

Simpelste is een afspraak maken met een partij, hun de berekening(en) laten doen e.d. en vervolgens kijken of het interessant genoeg is om nog een andere partij aan te schrijven en ook een offerte te laten maken.

Je hebt ook bepaalde sites, waar je kan opgeven wat de ligging van het dak is en die berekend dan wat de mogelijke opbrengst is.
Heb vooralsnog een poging gedaan bij Essent maar die online calculatoren/testen kijken volgens mij alleen maar naar de oriëntatie van de woning. Terwijl bijgebouwen net zo interessant kunnen zijn....
Wolly schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:24:
Plat heb je enorm veel opbrengst, je zal ze alleen eens in de zoveel tijd het stof of sahara zand moeten afspoelen.
[afbeelding]
Thnx voor je afbeelding. Eens kijken wat dat gaat doen bij een berekening.....

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-05 18:08
koentjuh1987 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:26:
[...]

Heb vooralsnog een poging gedaan bij Essent maar die online calculatoren/testen kijken volgens mij alleen maar naar de oriëntatie van de woning. Terwijl bijgebouwen net zo interessant kunnen zijn....

[...]

Thnx voor je afbeelding. Eens kijken wat dat gaat doen bij een berekening.....
Mijn ouders hebben ongeveer dezelfde situatie, die hebben bij een bedrijf uit de buurt een prijs aangevraagd. Daar liggen ze ook op een nagenoeg plat dak met een frame eronder zodat ze een betere hoek krijgen. De prijs was trouwens prima concurrerend tov de 'goedkope' grotere online aanbieders.

Ik zou ze iig zeker niet plat leggen, ze hebben op het tuinhuisje ook vier panelen liggen maar die moet je vanwege de geringe hellingshoek wel met regelmaat schoonmaken.

Die op het tuinhuisje zijn denk ik al 15 jaar oud, een verhuizing verder, en doen het nog steeds als een zonnetje 😋

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:03
Zonnepanelen worden veel meer besproken in DED. Tikje WVB >>> DED.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Afhankelijk van de toepassing al eens naar zonnepanelen met een glazen frame gekeken? Zijn wel wat duurder maar je kan ze direct als dak gebruiken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
Ik vind zelf dit wel mooi: http://zonneveranda.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Eventueel zou je oost-west kunnen leggen met een hoek van 5-10 graden, dan krijg je /\/\ over de lengte en kan je veel panelen kwijt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Kun je de dakconstructie niet wat schuiner maken als je toch bezig bent?

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12
Plat kan prima maar je moet het vaker schoonmaken omdat stof makkelijker blijft liggen (Panasonic hit serie blijft makkelijker schoon maar stuk duurder)

9 x 3 meter kun je 15 panelen op kwijt als je 3 rijen van 5 in landscape kwijt maar dan zullen ze boven of onder wel een paar cm uitsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Jan-man schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:04:
Plat kan prima maar je moet het vaker schoonmaken omdat stof makkelijker blijft liggen (Panasonic hit serie blijft makkelijker schoon maar stuk duurder)

9 x 3 meter kun je 15 panelen op kwijt als je 3 rijen van 5 in landscape kwijt maar dan zullen ze boven of onder wel een paar cm uitsteken.
15 panelen, a zo'n 300W, dan zit je ook al voorbij 1 normale zekergroep van 16A. En de vraag is of zijn verbruik dat nodig heeft en of hij met het afschaffen van salderen het terug verdient (uiteindelijk altijd natuurlijk, maar hoe land duurt het dan). Maar als hij het kwijt kan, het geld heeft en het verbruik ook aardig hoog is, dan zeker tof!

Ik zou misschien wel de panelen naar het zuiden draaien, dan kan je er 3 naast elkaar (met 3m breedte dak), onder hoek van 15(?) graden en dan een stuk 5 rijen onder elkaar. Dus niet 3 rijen van 5 zoals hierboven genoemd, maar 5 rijen van 3, met oriëntatie zuid.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Dank voor de opmerkingen.

Ik zal later vandaag een schematische tekening plaatsen zodat het e.e.a. wat duidelijker wordt.
Tuin is georienteerd op het oosten. Aan de achterzijde van de tuin heb ik over de gehele breedte een overkapping van 9m breed en grofweg 3m diep.

Panelen kantelen is een optie maar gezien de windbelasting verwacht ik dan wel extra maatregelen te moeten treffen.

Verbruik is momenteel niet extreem hoog. Moet alleen even kijken hoe het zit met terugleveren etc.
Mogelijk in de toekomst het rijden van een elektrische auto waardoor het gebruik toe zal gaan nemen.

Aangezien het dak van de overkapping zich er prima voor leent dacht ik een mooie optie om wat duurzamer om te gaan met de beschikbare middelen. :-)

...

Pagina: 1