Fiets naast dakkoffer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:28

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik twijfel of ik op vakantie mijn racefiets meeneem naast mijn dakkoffer of gewoon op de fietsendrager op de trekhaak.

Nadeel is dat ik alleen een fietsendrager heb voor op de trekhaak voor 3 fietsen. Erg zwaar en log ding om er maar één lichte racefiets mee te vervoeren. Ik neig daarom om mijn racefiets op het dak te vervoeren.

Maar aangezien ik mij afvraag of mijn fiets wel naast mijn (brede) dakkoffer kan, wil ik dat eerst uitzoeken. Als dat niet zou kunnen, dan hoef ik deze optie ook niet te overwegen :)

Mijn dakkoffer is 80 cm breed. De afstand tussen de dakrails van mijn auto (Golf Variant) is 94 cm (binnenmaat). Mijn dakdragers zijn 122 cm breed.
Aangezien de dakkoffer best breed is, vraag ik mij af of de racefiets er wel (veilig) naast kan. Het lijkt mij niet handig om de fietsendrager op het dak, buiten de dakrails te plaatsen (geen idee waarom niet, het lijkt mij niet veilig).
Heeft iemand ervaring met deze configuratie? Zou het überhaupt kunnen?

Ik heb momenteel geen fietsendrager voor op het dak, zou er dus één moeten kopen (ander zou ik het natuurlijk kunnen testen). Ik heb 'm sowieso in de toekomst nodig als ik met het gezin voor iedereen een fiets mee zou willen nemen (4 stuks). Welk type zou handig zijn? Ik wil het liefst gewoon mijn voorwiel erin houden. Anders moet ik die ook nog in de auto vervoeren, die al vol genoeg is.

Hoe zit het met de luchtweerstand? De dakkoffer beïnvloedt die natuurlijk al erg nadelig, is de fiets erbij een groot verschil?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je dragers 122 breed zijn, maakt het niet zo heel veel uit hoe ver je iets naar buiten plaatst, lijkt me. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je je maximale belasting van het dak niet overschrijdt door de extra fietsendrager en fiets erop.

De Thule Freeride 532 is een vrij gangbaar model en daar kan je je voorwiel gewoon erin houden. De montage-punten zijn wel vrij breed dus of dat ruzie krijgt met je dakdrager-punten, weet ik niet.

Tja, als je je zorgen moet maken over het verbruik; het verschil tussen een lege auto en een beladen auto met 4 man en bagage is rustig 10 tot 15%. Die ene fiets zal geen enorme invloed hebben; gewichtstechnisch en weerstandtechnisch is het margingaal.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:31
Waarom doe je dat theoretisch proberen te banaderen hier op het forum ?
Waarom niet gewoon passen en proberen

De vraag welke fietsendrager is meer gepast 👍🏻

[ Voor 22% gewijzigd door wd200 op 06-05-2018 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik wist het wel, gewoon hoppa op de fietsendrager achter de auto.
De spullen heb je toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
wd200 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:57:
Waarom doe je dat theoretisch proberen te banaderen hier op het forum ?
Waarom niet gewoon passen en proberen

De vraag welke fietsendrager is meer gepast 👍🏻
Omdat ik geen fietsendrager voor op het dak heb... :)

En om er nou een te kopen, passen en weer terugsturen als deze niet past, is zo’n gedoe.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Thule heeft vrij uitgebreide gebruiksaanwijzingen op hun site. Eenvoudig te downloaden ook.

Misschien staat daar de breedte bij van een enkelvoudige fietsenhouder.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

HerZon schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:18:
Ik wist het wel, gewoon hoppa op de fietsendrager achter de auto.
De spullen heb je toch al.
Lijkt mij ook het handigste als je die spullen al hebt en voor op het dak nog niet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-05 23:17
gewoon op de trekhaak. Geeft minder problemen met bruggen en tol poorten en je vangt ook nog eens minder wind. Daarnaast heb je dat ding al. Duidelijke zaak lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TLer schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:25:
gewoon op de trekhaak. Geeft minder problemen met bruggen en tol poorten en je vangt ook nog eens minder wind.
Alle wegen in Europa, met uitzondering van enkele zeer duidelijk aangegeven bruggen, zijn geschikt tot een hoogte van 4.25 meter. Dus tenzij je een velocipede op het dak van een Ford F650 monteert met een Baja-shock-kit, kom je dus nooit aan de 4.25 meter.

Een beetje fiets is net aan een meter hoog. Een Golf Variant is net aan 1.8m hoog (incl de bestaande dakdrager). Poeh poeh, kom je nog niet eens aan 3m hoogte als je je zadel & stuur van de fiets weigert te laten zakken. Hou je alsnog 30% ruimte over naast een 40-tonner...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja hij zal niet boven de vrachtwagens uitsteken, maar hij heeft dat trekhaakding al :p Verder lijkt me de mindere rijwind ook een voordeel (al zal dat in de vakantie vol beladen met dakkoffer niet zo veel schelen in het verbruik en snelheid omdat hij ook die dakkoffer heeft). Ik kan niet echt voordelen verzinnen waarom hij spullen zou moeten kopen om hem op het dak te zetten. Hij noemt zelf log, maar is dat echt een nadeel? Dat ding hoef er maar een keer af en terug op op het vakantieadres en een fiets achterop zetten gaat dan weer makkelijker als op het dak.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:21
Als het groot en zwaar hebt dan bedoel je zo'n platform drager toch?

Zo'n thule fietsdrager voor op het dak kopen met zo'n goot. Bij die maakt meestal de afstand van dragers op het dak niet echt uit.
Andere optie andere drager voor trekhaak daar hang je een racefiets zo op en zijn niet zo zwaar.
Nadeel van het getoonde trekhaak ding als je fietswielen voor je autolampen uitkomen moet je alsnog een lampending ophangen aan je fiets voor de achterliggers.
Daarnaast als je fiets erop zit kan je achterklep niet open.

Ik zou dus voor de dakoptie gaan dat is voor racefiets prima omdat die fietsen niet zo zwaar zijn. Tip neem een krukje mee zodat je ze makkelijk op je dak zet.

Dak goot optie:
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/093642/files/057296852/thule-thule-freeride-532-dak-fietsendrager.jpg?_ga=2.19119227.2145605982.1525674261-233076837.1525674261

Trekhaak optie:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bluenotion.nl/174aaa176467113ccccaa495bf241537cdc98e1d45872a2b9f05136745e25be6.jpg?thumb=true&colorspace=RGB&resize=x800&optimize=true&progressive=true

[ Voor 64% gewijzigd door leonbong op 07-05-2018 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:30:
[...]

Alle wegen in Europa, met uitzondering van enkele zeer duidelijk aangegeven bruggen, zijn geschikt tot een hoogte van 4.25 meter. Dus tenzij je een velocipede op het dak van een Ford F650 monteert met een Baja-shock-kit, kom je dus nooit aan de 4.25 meter.
Wrong! Je zal de eerste niet zijn die in Frankrijk 3 meter de peage afdraait en dan ineens met je camper van 2,70 hoog bijna klem staat onder 1 of ander maf tunneltje... Het zal hier misschien niet van toepassing zijn (behalve dat telepeage niet meer kan), maar zeker in Frankrijk hebben ze vaak zat ineens gekke hoogtes op wegen heel dicht tegen de hoofdwegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Dank voor de adviezen om met de drager op de trekhaak te gaan (omdat ik die toch al heb). Dat klopt, maar mijn initiële vraag is eigenlijk: ongeacht, zou het überhaupt kunnen?

Dus is het met mijn configuratie mogelijk om mijn racefiets naast mijn dakkoffer te plaatsen?

(in de toekomst, als ik op vakantie meerdere fietsen mee wil nemen, zal ik toch aan zo'n constructie moeten gaan denken, dus al doe ik het deze zomer niet, dan weet ik het in ieder geval al voor in de toekomst :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Galois schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:47:
Ik twijfel of ik op vakantie mijn racefiets meeneem naast mijn dakkoffer of gewoon op de fietsendrager op de trekhaak.

Nadeel is dat ik alleen een fietsendrager heb voor op de trekhaak voor 3 fietsen. Erg zwaar en log ding om er maar één lichte racefiets mee te vervoeren. Ik neig daarom om mijn racefiets op het dak te vervoeren.

Maar aangezien ik mij afvraag of mijn fiets wel naast mijn (brede) dakkoffer kan, wil ik dat eerst uitzoeken. Als dat niet zou kunnen, dan hoef ik deze optie ook niet te overwegen :)

Mijn dakkoffer is 80 cm breed. De afstand tussen de dakrails van mijn auto (Golf Variant) is 94 cm (binnenmaat). Mijn dakdragers zijn 122 cm breed.
Aangezien de dakkoffer best breed is, vraag ik mij af of de racefiets er wel (veilig) naast kan. Het lijkt mij niet handig om de fietsendrager op het dak, buiten de dakrails te plaatsen (geen idee waarom niet, het lijkt mij niet veilig).
Heeft iemand ervaring met deze configuratie? Zou het überhaupt kunnen?

Ik heb momenteel geen fietsendrager voor op het dak, zou er dus één moeten kopen (ander zou ik het natuurlijk kunnen testen). Ik heb 'm sowieso in de toekomst nodig als ik met het gezin voor iedereen een fiets mee zou willen nemen (4 stuks). Welk type zou handig zijn? Ik wil het liefst gewoon mijn voorwiel erin houden. Anders moet ik die ook nog in de auto vervoeren, die al vol genoeg is.

Hoe zit het met de luchtweerstand? De dakkoffer beïnvloedt die natuurlijk al erg nadelig, is de fiets erbij een groot verschil?
Ik zou de fiets niet buiten het dak plaatsen, de dakkoffer zit met 4 punten vast, daar zou ik het zeker mee aandurven.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Nee, dat wil ik ook niet. Ik wil zowel de koffer als de fietsendrager beide binnen de dakrails. Zo veilig mogelijk.

Als ik mijn dakkoffer helemaal naar links plaats met zijn bevestigingspunt tegen de dakrail aan, dan houd ik nog een afstand van 25-28 cm over tussen de dakkoffer en de dakrail aan de rechterkant.

Vanaf de dakrail aan de rechterkant, is er nog zo'n 15 cm tot einde dakdrager. Hoeveel ruimte neemt een fiets op het dak in de breedte in? Een fiets is van pedaal naar pedaal zo'n 35 cm breed en het stuur, wat er niet echt toe doet, want bovenin is genoeg ruimte, zo'n 47 cm.

Dus tussen de dakrails zou bv. 20 cm kunnen komen van de fiets en buiten de dakdrager 15 cm. De fiets blijft dan volledig binnen het dak. En er is weinig over tussen de dakkoffer en de trapper en zo'n 10-12 cm tussen de dakkoffer en de crank. Je zou denken: het kan dus... ??? En kan de dakkoffer dan nog open?

Het geeft mij geen veilig gevoel om de fietsendrager buiten de dakrails te plaatsen...

Het lijkt erg krapjes...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c1F6ClLvGK1o2EZ26UxvY0tV/full.jpg

(maten zijn afgerond en de breedte van dakrails verwaarloosd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:52

kraats

Ik rol

Ik heb wel gereden met dakkoffer en twee fietsen op het dak. Past prima als het maar op de dragers zelf past. Natuurlijk wel even kijken naar de belastbaarheid, maar dat zal met zo'n fiets niet veel uitmaken. Ik mag van de zomer 3 cargofietsen en een ouderwetse herenfiets meenemen. Nog even kijken hoe ik dat ga doen :?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je zou ook een goedkope schaardrager kunnen kopen voor erbij (op de trekhaak): https://www.mantel.com/pro-plus-trekhaak-schaardrager

Is sowieso wel handig als je even iemand met de fiets moet oppikken ofzo ipv. die zware fietsendrager te monteren. Of in dit geval als je alleen een racefiets meeneemt.

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 07-05-2018 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Een trapper die uitsteekt aan de zijkant lijkt me ook gevaarlijk, ik denk niet dat dit mag (ongeacht of dit kan),

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:19

Yucon

*broem*

Marzman schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:44:
Een trapper die uitsteekt aan de zijkant lijkt me ook gevaarlijk, ik denk niet dat dit mag (ongeacht of dit kan),
Lijkt me niet anders dan die uitstekende dakdrager. Je kunt ze ook gewoon losdraaien mocht dat het probleem zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Volgens mij maak je het veel moeilijker dan het is...

Afbeeldingslocatie: https://www.twotoventoux.nl/wp-content/uploads/2014/05/20140528-het-vervoermiddel.jpg

Afbeeldingslocatie: https://l7.alamy.com/zooms/db0f0b7c07644748a497330fcbbf5b8f/red-motor-car-driver-driving-along-uk-motorway-with-roof-box-and-bike-gafenp.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.roofbox.co.uk/images/roof-boxes/kamei_husky_m_bikes.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.roofrackshack.com.au/wp-content/uploads/2017/02/Thule-Motion-600-Gloss-black-long-thin-roof-box-01G.jpg

Het makkelijkste is gewoon met je dakbox op het dak naar zo'n thule verkoper toe te rijden en daar te passen.
Weet je het direct.

Die gasten zijn altijd erg welwillend.
Ik heb een keer 3 dakboxen op de auto gepast om te kijken wat ik het mooiste vond en het beste paste kwa maatvoering. Vonden ze alleen maar leuk om te doen!

Op vakantie wil ik altijd erg makkelijk bij de kofferbak kunnen. Dat zou voor mij al een reden zijn om de trekhaak te skippen.

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 07-05-2018 13:10 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
dfrenner schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:09:

Het makkelijkste is gewoon met je dakbox op het dak naar zo'n thule verkoper toe te rijden en daar te passen.
Weet je het direct.
Dat is inderdaad een goede tip: past het niet, dan weet ik dat ook zonder gedoe! Ik denk dat ik dat maar eens binnenkort ga doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Even mijn ervaring delen, wellicht heeft een volgende die tegen dit probleem aan loopt er wat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZqZ01lWRm8odhTrXKv71IdGU/thumb.jpg

Het past. Maar net, maar past.

Alle 4 bevestigingspunten van de dakkoffer zitten binnen de dakrails. Die van de fietsendrager (Thule Proride 598), die heeft er 3, zitten er 2 binnen de dakrails en 1 er buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MZlrwScMOTvNyE5ZHiZ5Ni6H/thumb.jpg

Stevig en veilig genoeg mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Galois schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:03:
Even mijn ervaring delen, wellicht heeft een volgende die tegen dit probleem aan loopt er wat aan.

[afbeelding]

Het past. Maar net, maar past.

Alle 4 bevestigingspunten van de dakkoffer zitten binnen de dakrails. Die van de fietsendrager (Thule Proride 598), die heeft er 3, zitten er 2 binnen de dakrails en 1 er buiten.

[afbeelding]

Stevig en veilig genoeg mijn inziens.
Waarom niet Pedaal naar boven zetten of even eraf en dan gewoon wel alles binnen je dak houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Sander schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:14:
[...]

Waarom niet Pedaal naar boven zetten of even eraf en dan gewoon wel alles binnen je dak houden?
Pedaal is het probleem niet, maar de stang van de fietsendrager, die dikke ‘bobbel’, die komt dan nét tegen de dakkoffer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Galois schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:22:
[...]

Pedaal is het probleem niet, maar de stang van de fietsendrager, die dikke ‘bobbel’, die komt dan nét tegen de dakkoffer aan.
Wat een lomp design van thule, ik heb de 532’s en kan me niet herinneren dat die zo uitsteken. Je kunt je fiets overigens ook nog andersom zetten ;)
Pagina: 1